JOillakin isovanhemmat hoitaa lapsia enemmän kuin omat :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyn aihe tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelyn aihe tämäkin

Vieras
En ole katkera mutta kuitenkin..... Mua ihmetyttää eräs "ystävä", jonka vanhemmat ottavat heidän pienen lapsensa 3v. joka viikonloppu yökylään! Isovanhemmat vievät lasta joka paikkaan ja varmasti hyvin huolehtivat. Mietin vain, että aika ison osan kasvatusvastuuta siirtävät isovanhemmille. Vanhemmilla on aikaa olla kahdestaan kotona ja käydä ravintoloissa, baareissa jne. Ehkä olen kateellinen - ehkä - omat vanhempani asuvat sen verran kaukana että lapset eivät ole koskaan siellä olleet. Miehen vanhemmat ovat jo kuolleet :(

Mutta osaatteko te ihan tosta noin vain luovuttaa lapset isovanhemmille viikonlopuiksi? Mulla ois ikävä..... Ja kun viikot ollaan töissä ja hoidossa niin en kyllä raaskiskaan. Tämä "ystävän" lapsi on myös päivähoidossa.

joka oli tyttäreini leikkikaveri 4 vuotiaana,nyt samalla luokalla.Aina asunut mummon kanssa.Äiti oli 15v kun sai tytön.Vaikka äiti oli täysi-ikäinen,silti tyttö halusi asua mummon luona,äiti tietysti alussa myös asui kotonaan,kun lapsenisän kanssa ei synkannu.Nyt kuulin että äitille ja mummolle on alkanut alko maistumaan ja tyttö näpistelly ym.

Mä miettisin just eilen tätä kadehtimis-asiaa, jota täällä palstalla usein esiintyy. Myönnettävä on, että mäkin älähdän usein näistä "lapsi on aina hoidossa" -tapauksista. Sit mä miettisin, että kadehdinko mä sitä, että niiden ihmisten elämä on vapaampaa ja tulin tulokseen, että mä kadehdin sitä, että niille ei itelle tule paha mieli siitä, että lapsi on aina hoidossa. Mä kun ite en vaan voisi pistää lapsiani joka vkonloppu hoitoon. En todellakaan.

Monesti nämä mummoilla melkein asuvat ovat jotenkin vastuuttomien vanhempien lapsia. Ei uskalleta ottaa lapsista oikeasti vastuuta ja tuntuu helpommalta että yhteiskunta (päivähoito) ja isovanhemmat hoitaa :/ Itse tunnen ylpeyttä siitä, että MINÄ itse hoidan lapseni ei kukaan muu. Toki isovanhemmilla ovat olleet about 2 kertaa 5 vuoden aikana ja näihin kyläilyihin oli ihan oikea syy. Ei huvitusten takia.

No on kyllä erikoista. Varsinkin jos on jo päivähoidossa viikot. Milloinkas vanhemmat oikeen sitten ehtivät hoitaa lastaan? :whistle: En usko että olet katkera, ymmärrän tunteesi. Varmasti jokaiselle meistä tekis hyvää välillä rentoutua puolisonsa kanssa, ilman lapsia.
Mutta joo, vanhempia ei tässä sun tapauksessa oikeen "huvita" olla äitiä ja isää. |O

Alkuperäinen kirjoittaja rasvie:
Mä miettisin just eilen tätä kadehtimis-asiaa, jota täällä palstalla usein esiintyy. Myönnettävä on, että mäkin älähdän usein näistä "lapsi on aina hoidossa" -tapauksista. Sit mä miettisin, että kadehdinko mä sitä, että niiden ihmisten elämä on vapaampaa ja tulin tulokseen, että mä kadehdin sitä, että niille ei itelle tule paha mieli siitä, että lapsi on aina hoidossa. Mä kun ite en vaan voisi pistää lapsiani joka vkonloppu hoitoon. En todellakaan.

Mä ehkä kadehdin tavallaan kanssa, mutta ei mulla ois pokkaa pitää lasta aina jossain hoidossa :/ Päivähoitoviikko on yksistään jo rankka, joten kyllä lapsen pitää saada levätä KOTONA ja ladata akkuja, kuten vanhempienkin.

Meillä lapsi ainakin itse aina kysyy, että saako mennä mummolaan kylään =). Ja meillä lapsi myös päivähoidossa, tosin aika harvoin nykyään, mutta en koe asiaa niin, että isovanhempien kanssa vietetty aika olisi meiltä tai lapselta jotenkin pois, päinvastoin.. Minusta on ihana, että lapsella on isovanhempiinsa niin hyvät ja lämpimät välit =). Ja meillä lapsi 3,5 vuotias

Joskus muinoin lapset oli kaiket päivät isovanhempiensa hoivissa. Itse ainakin pidän tärkeänä sitä, että lapsilla on lämpimät ja läheiset välit isovanhempiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapsi ainakin itse aina kysyy, että saako mennä mummolaan kylään =). Ja meillä lapsi myös päivähoidossa, tosin aika harvoin nykyään, mutta en koe asiaa niin, että isovanhempien kanssa vietetty aika olisi meiltä tai lapselta jotenkin pois, päinvastoin.. Minusta on ihana, että lapsella on isovanhempiinsa niin hyvät ja lämpimät välit =). Ja meillä lapsi 3,5 vuotias

Ja tokihan lapsi saa päättää missä aikansa viettää...
Vakavasti puhuen, ap:n tarinassa oli kyse joka viikonlopusta. Mielestäni se on vanhemmilta pois jos lapsi on päivät hoidossa ja viikonloput mummolassa.
Miksi lapsen kanssa ei halua viettää aikaa?
Ja tähän sun juttuun palatakseni, etkö koskaan mieti miksi lapsesi haluaa mummolaan kotona olemisen sijaan?

Jos lapsi ei olisi päivähoidossa niin ehkä asia silloin olisi ok? Mutta jos on jo viikot hoidossa niin aika paljon... Monesti säälin myös näitä yh:n lapsia. Ovat kuin perunasäkkejä, joita heitellään äidiltä isälle ja toisinpäin, joka ikinen viikonloppu :/

No juu onhan näitä: mulla on kaveri joka on vauvan kanssa kotona äippälomalla, esikoinen on päiväkodissa. Miestä tuskin näkee kotona, on niin iso pomo että vastuu painaa... joten isovanhemmat ovat päivittäin hoitamassa/tai kuljettamassa jompaa kumpaa lasta ja viikonloppuisin lapset ovat usein heillä yökylässä, lasten äiti kun ei muuten jaksa ja mies tarvitsee omaa aikaa raskaan työviikon jälkeen. Miesei ole koskaan ottanut mitään vastuuta lapsista- äiti onkin myöntänyt etteui voisi jättää lapsia miehen kanssa eli jos hänen pitää lähteä johonkin, isovanhemmat tarvitaan aina apuun.

Alkuperäinen kirjoittaja justiinsa:
Ja tähän sun juttuun palatakseni, etkö koskaan mieti miksi lapsesi haluaa mummolaan kotona olemisen sijaan?
Meillä ainakin ovat halunneet sen takia, että mummi paistaa lettuja =) Onneksi on mummola tuossa 50 metrin päässä ja tenavat ovat saaneet käydä rääkkäämässä mummia ja ukkia ihan milloin haluavat.

:wave: Niin ja sitten on sellaisia joiden isovanhemmat käyvät lapsen syntymäpäivillä lasta tapaamassa - ehkä. Ja ihan samassa kaupungissa asutaan :snotty: meitä on niin moneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja justiinsa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja tokihan lapsi saa päättää missä aikansa viettää...
Vakavasti puhuen, ap:n tarinassa oli kyse joka viikonlopusta. Mielestäni se on vanhemmilta pois jos lapsi on päivät hoidossa ja viikonloput mummolassa.
Miksi lapsen kanssa ei halua viettää aikaa?

Varmaan siksi, koska kotona saa olla kuitenkin päivittäin (meillä lapsi siis hoidossa alle 10päivää kuussa) ja mummolassa saa hoitaa eläimiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Joskus muinoin lapset oli kaiket päivät isovanhempiensa hoivissa. Itse ainakin pidän tärkeänä sitä, että lapsilla on lämpimät ja läheiset välit isovanhempiinsa.

Näin juuri. Nykyäänhän lapset hädintuskin tuntevat isovanhempiaan. Kohta on monta peräkkäistä sukupolvea ilman juuria ja sidettä isovanhempiinsa. Paljon haaskataan vanhempien ihmisten viisautta ja elämänkokemusta.

Mä tiedän kans tuollaisen tapauksen. Vanhemmat kuulemma tarvitsevat kahden keskistä laatuaikaa, joka viikonloppu.
Onneks lapsella on ihana isoäiti. :)

Minä myös pidän tärkeänä, että lapsilla on läheiset välit isovanhempiinsa, mutta pidän myös tärkeänä sitä, että niin on vanhemmillakin! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelyn aihe tämäkin:
En ole katkera mutta kuitenkin..... Mua ihmetyttää eräs "ystävä", jonka vanhemmat ottavat heidän pienen lapsensa 3v. joka viikonloppu yökylään! Isovanhemmat vievät lasta joka paikkaan ja varmasti hyvin huolehtivat. Mietin vain, että aika ison osan kasvatusvastuuta siirtävät isovanhemmille. Vanhemmilla on aikaa olla kahdestaan kotona ja käydä ravintoloissa, baareissa jne. Ehkä olen kateellinen - ehkä - omat vanhempani asuvat sen verran kaukana että lapset eivät ole koskaan siellä olleet. Miehen vanhemmat ovat jo kuolleet :(

Mutta osaatteko te ihan tosta noin vain luovuttaa lapset isovanhemmille viikonlopuiksi? Mulla ois ikävä..... Ja kun viikot ollaan töissä ja hoidossa niin en kyllä raaskiskaan. Tämä "ystävän" lapsi on myös päivähoidossa.

Jos isovanhemmat olisivat terveempia ja vetreampia niin mika ettei.
Aika aikaansa kutakin ja jos jarjestely toimii niin eihan siita voi olla kenellakaan haittaa. Niin kuin joku jo ketjussa kirjoittikin niin ennen se oli enemmankin tapana. Paaasia ettei kukaan karsi tilanteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
:wave: Niin ja sitten on sellaisia joiden isovanhemmat käyvät lapsen syntymäpäivillä lasta tapaamassa - ehkä. Ja ihan samassa kaupungissa asutaan :snotty: meitä on niin moneksi.

Meillä ukki eri kaupungissa,omistaa kyllä auton,mutta milloin mikäkin tekosyy ettei voi tulla.En ole kyllä vuosiin edes pyytänyt.Saa nähdä minkä tekosyyn keksii kun ESIKOLLA ON RIPPIJUHLAT ENS KESÄNÄ.En edes uskalla toivoa että tulisi :/

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Näin juuri. Nykyäänhän lapset hädintuskin tuntevat isovanhempiaan. Kohta on monta peräkkäistä sukupolvea ilman juuria ja sidettä isovanhempiinsa. Paljon haaskataan vanhempien ihmisten viisautta ja elämänkokemusta.

Meillä ainakin lapsilla ja isovanhemmilla lämpimät välit, vaikka eivät yökyläilekään. Tapaavat silti viikoittain useammankin kerran. Isovanhemmat ovat kuitenkin jo iäkkäitä ja vähän sairaitakin, joten yökylään en uskaltaisi enää antaa. Eli sitä suhteiden ylläpitoa voi hoitaa ilman yökyläilyäkin ja silloin liikutaan lapsen tarkoitusperissä eikä aikuisen (= vapaa viikonloppu).

Mie olisin tyytyväinen kun nuo isovanhemmat edes joskus viettäisivät aikaa lastenlastensa kanssa, en sen takia että mulla olis vapaata. Vaan ihan siksi että isovanhemmilla ja lapsilla tulisi hyvä suhde. Mutta eipä noita kiinnosta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton tuhkimo:
joka oli tyttäreini leikkikaveri 4 vuotiaana,nyt samalla luokalla.Aina asunut mummon kanssa.Äiti oli 15v kun sai tytön.Vaikka äiti oli täysi-ikäinen,silti tyttö halusi asua mummon luona,äiti tietysti alussa myös asui kotonaan,kun lapsenisän kanssa ei synkannu.Nyt kuulin että äitille ja mummolle on alkanut alko maistumaan ja tyttö näpistelly ym.

Mistäpäin suomea sä oot?

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän samanlaisen tapauksen:
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton tuhkimo:

Mistäpäin suomea sä oot?

Kymenlaaksossa.

Voi kun meillä ottaisivat edes joskus! En osaisi edes haaveilla viikonloppuvierailuista kun nytkin näkevät vaan pari tuntia kerrallaan ehkä kerran kuussa jos sitäkään :/

Joillakin tosiaan on aika törkeä tapa pitää mummuja joinakin varavanhempina, ja itse ravata baarissa/viihteellä/olla kavereiden kanssa kuin teini-ikäiset, ja lapset mummolassa. Ja liian paljon isovanhemmat suostuvat tähän, varmaan osa tietänee, että ei omista lapsista ole vanhemmiksi, mutta rajoja ei edelleenkään osata asettaa.

Yhteistyössä