Jos kaverisi lapsella on karkkia....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana :
Yleensä tiedämme etukäteen kun kavereita on tulossa ja käymme läpi millä lelulla ei halua heidän leikkivän, ne laitetaan kaappiin ja keskustellaan siitä, että on annettava lainata ja leikkiä....
Meillä myös aikoinaan kokemuksesta viisastuttu ja helpoimmin rikkimenevät yms lelut on laitettu etukäteen kirjahyllyn päälle, mun makkariin tai jonnekin pois lastenhuoneesta. Koska en mä siellä lastenhuoneessa koko aikaa ole vahtimassa, mitä leluja otetaan ja mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
Mä oon vissiin ainut, jonka mielestä kaikkea ei tarvitse kokonaan jakaa. Riittää että tarjoaa omistaan.
Enhän mä itsekään esim. illanvietossa jaa omia juomiani niille joilla ei oo. Voin tarjota lasillisen, mutta en ala kyllä kaikkee pistämään jakoon :D
Tai jos ostan uuden hienon laukun niin en kyllä lainaa sitä ihan heti kellekään, jos ei ole ihan pakko.

No mä kyllä jaan juomistani muillekkin jos toisilla ei ole

:D Ei ole mukavaa yksinään nauttia, jos toisilla ei ole. Ja jos on mulle joku uus ja tärkee tavara, niin sitä ei tartte lainata kavereille. Lelut on sit erikseen, kun niillä on tarkotus leikkiä ja jos leikitään yhdessä niin leluja voi käyttää kaikki leikissä olijat.

Ja lapsillako ei ole tärkeitä tavaroita?

Lasten lelujenhan pitää olla koko yhteisön vapaasti leikittävissä ja hajotettavissa... siis miten niin joku lelu vois olla lapselle tärkee :whistle:
Varsinkin jos kyseessä on joku uusi ja lapsesta hieno lelu niin onpa kiva kun joku sen sit pahimmassa tapauksessa rikkoo.

Sen ettei kaikkea samaa voi saada, mitä toisellakin on oppii kyllä niistä tavaroista mitä ei pysty jakamaan. Esimerkiksi toisen kivat vaatteet, korut yms. Ja leluissakin, vaikka leikissä " jakaa " eli antaa muidenkin leikkiä lelullaan, niin ei se toinen sitä omaksi saa, eli ei saa samaa kuin toisella. Ja noi lohtulahjat ei myöskään mene mun jakeluun, mutta meillä opetellaan ihan perheen sisälläkin sitä ettei kaikki mee aina tasan, joten sitten voidaan kavereiden kesken ihan hyvin jakaa karkit tasan ja leikkiessä lelut.

Meillä on lelujen suhteen tämä ongelma, että pojasta olisi kyllä aivan ihanan kivaa saada kaveri / paras ystävä kylään, MUTTA lelujen jakaminen on todella vaikeaa.
Osasyy siihen on se, että kaverit - esikouluikää lähentelevät pojat - leikkivät aika rajusti ja vauhdikkaasti ja lelut menevät rikki! Autoista lähtee pyörät jne tms.
Omani on hyvin tarkka, leikeissään rauhallisempaa lajiketta.

Irronneista traktorin hyteistä ja renkaista tulee sitten itkua.
Isommat kaverit taas istuivat metallisen polkuauton konepellin päälle, konepelti lytyssä. Omakin sitten hoksasi, että hei, nänkin voi tehdä - kun siihen asti ei moinen ollut mielessä käynytkään.

Pihalla sitten harmittelin miehelle, että ensi kerralla laitetaan tämä lelu varastoon tai jään tarkemmin seuraamaan ettei mene överiksi homma. .. taisi naapuri kuulla, sen jälkeen ei lapsia ole meidän pihalla näkynyt, eikä omanikaan saa mennä enää heille !! ?? :(

Olen sitä mieltä että terveen itsekäs saa olla, kaikkea ei tarvite jakaa. Yleensä tiedämme etukäteen kun kavereita on tulossa ja käymme läpi millä lelulla ei halua heidän leikkivän, ne laitetaan kaappiin ja keskustellaan siitä, että on annettava lainata ja leikkiä....

Naapurin kakaroiden suhteen ihmettelen, onko todellakin niin että kaikki pitää jakaa ja kaikki pitää hyväksyä ja sallia??!

Jos on pelkoa siitä, että tietty lelu tai tietyt lelut menevät rikki, niin ne voi toki jemmata kaappiin tai hyllyn päälle siksi aikaa kun kaveri on kylässä.

Mutta ei meillä ainakaan tehdä silloin niin, että OMA lapseni saa kyllä leikkiä tietyillä leluilla, mutta se leikkikaveriksi pyydetty ei saa niihin koskea. Eli kun lelut ovat jemmassa, ne ovat myös pois omien lasteni käytöstä, ja ne otetaan esille taas sitten kun se leikkikamu on lähtenyt.

Lelujen rikkomista ei tietenkään tarvitse tai saakaan sallia, mutta mun lapsen kohdalla ei ainakaan ole kyse siitä, vaan pelkästään siitä että tämä toinen lapsi ei osaa lainkaan jakaa. Mihinkään hänen leluunsa ei saa koskea, mutta meillä ollessaan hänen pitää saada koskea ihan jokaiseen leluun, ja vieläpä viedä niitä muiden käsistä...

Mä oon vissiin ainut, jonka mielestä kaikkea ei tarvitse kokonaan jakaa. Riittää että tarjoaa omistaan.
Enhän mä itsekään esim. illanvietossa jaa omia juomiani niille joilla ei oo. Voin tarjota lasillisen, mutta en ala kyllä kaikkee pistämään jakoon :D
Tai jos ostan uuden hienon laukun niin en kyllä lainaa sitä ihan heti kellekään, jos ei ole ihan pakko.

:D Ei ole mukavaa yksinään nauttia, jos toisilla ei ole. Ja jos on mulle joku uus ja tärkee tavara, niin sitä ei tartte lainata kavereille. Lelut on sit erikseen, kun niillä on tarkotus leikkiä ja jos leikitään yhdessä niin leluja voi käyttää kaikki leikissä olijat.

Lasten lelujenhan pitää olla koko yhteisön vapaasti leikittävissä ja hajotettavissa... siis miten niin joku lelu vois olla lapselle tärkee :whistle:
Varsinkin jos kyseessä on joku uusi ja lapsesta hieno lelu niin onpa kiva kun joku sen sit pahimmassa tapauksessa rikkoo.

Kyllä voi olla lapsella tärkeitä leluja, mutta niitä ei sitten oteta yhteisiin leikkeihin. Ja kyllä meillä on vieraatkin lapset osannu leikkiä rikkomatta leluja kun on sovittu että miten milläkin lelulla leikitään ja omat lapset on näyttäneet esimerkkiä pienemmille, jotka ei vielä ymmärrä muuten.

Mun mielestä mielenkiintoisin asia on se, että ne lapset, joiden ei tarvitse osata jakaa omia lelujaan muiden kanssa tai tarjota karkeistaan toisille, ovat niitä samoja lapsia joiden kyllä täytyy saada lainata muiden leluja, ja jotka ovat käsi pitkänä kerjäämässä karkkia jos jollain sellaista on...

Meillä kävi joulun jälkeen juuri näin. Yks perkeleen rasavilli kakara kävi ottaa likan lempparilelun ja paskaksihan se meni. Piru että korpes. Todellakin likka saa tästä lähin käydä ottaa kädestä pois, jos joku alkaa leikkii "väärillä" leluilla meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Meillä on lelujen suhteen tämä ongelma, että pojasta olisi kyllä aivan ihanan kivaa saada kaveri / paras ystävä kylään, MUTTA lelujen jakaminen on todella vaikeaa.
Osasyy siihen on se, että kaverit - esikouluikää lähentelevät pojat - leikkivät aika rajusti ja vauhdikkaasti ja lelut menevät rikki! Autoista lähtee pyörät jne tms.
Omani on hyvin tarkka, leikeissään rauhallisempaa lajiketta.

Irronneista traktorin hyteistä ja renkaista tulee sitten itkua.
Isommat kaverit taas istuivat metallisen polkuauton konepellin päälle, konepelti lytyssä. Omakin sitten hoksasi, että hei, nänkin voi tehdä - kun siihen asti ei moinen ollut mielessä käynytkään.

Pihalla sitten harmittelin miehelle, että ensi kerralla laitetaan tämä lelu varastoon tai jään tarkemmin seuraamaan ettei mene överiksi homma. .. taisi naapuri kuulla, sen jälkeen ei lapsia ole meidän pihalla näkynyt, eikä omanikaan saa mennä enää heille !! ?? :(

Olen sitä mieltä että terveen itsekäs saa olla, kaikkea ei tarvite jakaa. Yleensä tiedämme etukäteen kun kavereita on tulossa ja käymme läpi millä lelulla ei halua heidän leikkivän, ne laitetaan kaappiin ja keskustellaan siitä, että on annettava lainata ja leikkiä....

Naapurin kakaroiden suhteen ihmettelen, onko todellakin niin että kaikki pitää jakaa ja kaikki pitää hyväksyä ja sallia??!

Jos on pelkoa siitä, että tietty lelu tai tietyt lelut menevät rikki, niin ne voi toki jemmata kaappiin tai hyllyn päälle siksi aikaa kun kaveri on kylässä.

Mutta ei meillä ainakaan tehdä silloin niin, että OMA lapseni saa kyllä leikkiä tietyillä leluilla, mutta se leikkikaveriksi pyydetty ei saa niihin koskea. Eli kun lelut ovat jemmassa, ne ovat myös pois omien lasteni käytöstä, ja ne otetaan esille taas sitten kun se leikkikamu on lähtenyt.

Lelujen rikkomista ei tietenkään tarvitse tai saakaan sallia, mutta mun lapsen kohdalla ei ainakaan ole kyse siitä, vaan pelkästään siitä että tämä toinen lapsi ei osaa lainkaan jakaa. Mihinkään hänen leluunsa ei saa koskea, mutta meillä ollessaan hänen pitää saada koskea ihan jokaiseen leluun, ja vieläpä viedä niitä muiden käsistä...

Toisille lapsille se oman jakaminen vain on vaikeampaa.

On todella vaikeaa ja todella rasittavaa jauhaa koko ajan samasta asiasta omalle lapselle.
Voisitte muuten jutella tuolle lapselle miksi sinun lapsesi ei enää halua leikkiä hänen kanssaan !!!!!!! Ja lapsen vanhemmille myös!!

Meidän tapauksessa, lukuunottamatta polkuautoa ja naapurin isompia lapsia, lelut ovat rikkontuneet vahingossa, leikissä, koska kaverit käsittelevät leluja kovakouraisemmin.

Mun mielestä mielenkiintoisin asia on se, että ne lapset, joiden ei tarvitse osata jakaa omia lelujaan muiden kanssa tai tarjota karkeistaan toisille, ovat niitä samoja lapsia joiden kyllä täytyy saada lainata muiden leluja, ja jotka ovat käsi pitkänä kerjäämässä karkkia jos jollain sellaista on...

En nyt lähtis yleistämään.
Meidät kasvatettiin niin, että omasta halusta voidaan jakaa karkit ja lelut, mutta ei ole pakko. Yleensä jaettiinkin, paitsi en kyllä antanut pienenä muitten koskea mun yhteen nukketaloon, koska muut sekoitti sen aina :D Karkkia tarjottiin niille, jotka ei itse sitä vieressä kerjänneet. Kaikki siis omasta halusta. Ei itsekään kerjätty koskaan muilta sen paremmin karkkia kuin lelujakaan ja ei vedetty hernettä nenään, jos joku halusikin itse syödä kaikki tikkarinsa :D

jos puistoon mennään ni ei siellä karkkeja jakamaan tarvi muille tms..vastaavissa paikoissa....mut kyl järkikin pitäs sanoa et jos lapsen kaveri tulee kylään leikkimään ni ei siinä kyllä omani yksin mässäile toisen kattoessa vieressä ,tottakai tarjottava tai sitte syö sitten kun kaveri ei ole kylässä ,eli myöhemmin. Leluja ei tarvi jakaa muualla ,mut jos kaveri kylässä ni yhdessä niill leluilla saa leikkiä...vai pitäskö kaverin omat lelut mukaan ottaa?? öö...järkeä...

Mistä tiedät? Kaikkiko? vai vain sinun tuntemat tapaukset?

oon huomannu samaa. ärsyttävää!
että hyvin toimii toikin kasvatusmenetelmä. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja honey82:
jos puistoon mennään ni ei siellä karkkeja jakamaan tarvi muille tms..vastaavissa paikoissa....mut kyl järkikin pitäs sanoa et jos lapsen kaveri tulee kylään leikkimään ni ei siinä kyllä omani yksin mässäile toisen kattoessa vieressä ,tottakai tarjottava tai sitte syö sitten kun kaveri ei ole kylässä ,eli myöhemmin. Leluja ei tarvi jakaa muualla ,mut jos kaveri kylässä ni yhdessä niill leluilla saa leikkiä...vai pitäskö kaverin omat lelut mukaan ottaa?? öö...järkeä...

Leikkipuistossa. Joskus meillä on lelut mukana, kippaan ne hiekkalaatikolle ja omani ei välitä, menee muualla. Pienemmälle riittää yksi lelu jos sekään. Annan lainata, käyn kinaa omani kanssa, että "kyllä saa lainata, siinä on kaksi lapiota, vieras lapsi saa lainata"
j´ne

Alkuperäinen kirjoittaja honey82:

Mä nyt tarkoitin semmoisia leluja, jotka esim. on ihan uusia ja lapsi haluaa leikkiä niillä itse. Tai helpommin rikkoontuvia. Tai muuten vaan tärkeitä.
En siis tarkoita sitä että muut ei saa koskea mihinkään leluihin, vaan sitä et joitakin lelujaan saa varjella tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Toisille lapsille se oman jakaminen vain on vaikeampaa.

On todella vaikeaa ja todella rasittavaa jauhaa koko ajan samasta asiasta omalle lapselle.
Voisitte muuten jutella tuolle lapselle miksi sinun lapsesi ei enää halua leikkiä hänen kanssaan !!!!!!! Ja lapsen vanhemmille myös!!

Mä olen sanonut tälle lapselle, sekä hänen äidilleen, että homma toimii näin: joko molemmat lainaavat toisilleen omia lelujaan, tai sitten kumpikin leikkii omilla leluillaan. Ei niin, että toinen lapsi pitää visusti kiinni omista leluistaan, ja haluaa myös muiden lasten lelut itselleen. Ja jos pyydetään leikkikaveriksi omaan kotiin, niin täytyy antaa sen kaverinkin leikkiä, eikä vaan rääkyä että tää on mun, älä koske, älä ota tuotakaan, nää on mun leluja, äääää....

On jo korkea aikakin opettaa kyseistä lähes kuusivuotiasta lasta jakamaan, vuorottelemaan, jne, mutta en halua käyttää omaa lastani koekaniinina, eli mun lapsi ei enää heille mene eikä tämä lapsi tule meille, koska lapseni ei sitä halua. Onhan hänellä niitäkin kavereita, jotka osaavat vuorotella ja leikkiä nätisti, yhdessä :). Vanhemmille on varmaan rankkaa muistuttaa omaa lastaan koko ajan samasta asiasta (nämä eivät tosin juurikaan muistuttele...) mutta ei se ole minun saatikka lapseni asia.

Meillä kävi joulun jälkeen juuri näin. Yks perkeleen rasavilli kakara kävi ottaa likan lempparilelun ja paskaksihan se meni. Piru että korpes. Todellakin likka saa tästä lähin käydä ottaa kädestä pois, jos joku alkaa leikkii "väärillä" leluilla meillä.

jos laittais ne lelut pois etukäteen niin ei tarvii miettiä hajooko ja kuka on syyllinen. ;)

näissä tapauksissa kun lelut hajoo niin syy on aina siinä kaverissa. outoo ettei oma lapsi ikinä tee mitään. :whistle: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

jos laittais ne lelut pois etukäteen niin ei tarvii miettiä hajooko ja kuka on syyllinen. ;)

näissä tapauksissa kun lelut hajoo niin syy on aina siinä kaverissa. outoo ettei oma lapsi ikinä tee mitään. :whistle: :headwall:

Jeps. Jäipä tossa kirjoittamatta, että oli hakenut likan huoneesta sen lelun ilman lupaa, vaikka eivät leikkineet siellä. Ja tässä tapauksessa ei kyl likas ollut syytä, koska kyl mä näin miten tää lelu lenteli pitkin ja poikin, ennen ku huomasin ottaa sen pois.

Enkä väitä meidän likkaa enkeliksi ollenkaan. Päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

Kyllä mä saan omat tavarani hajoittaa, mutta ei mun kaverini saa sitä tehdä :kieh: Reilua, et lapsi ei sais leikkiä omalla lempilelullaan vaan sen takia et jonku kersa ei kestä sitä et on jotain, mihin hänen ei välttämättä tarvii koskea...

Kyllä karkit jaetaan ja tarjotaan muillekin ja lelutkin jaetaan. Ainut just et meidän tytöllä on yks vauvanukke minkä kanssa nukkuu yöt ja mitä pitää aina kainalossa ja mikä on ollut tärkee tytön osastoreissujenkin aikana niin sitä en "pakota" antamaan toisille jos sellainen tilanne tulis et ei haluis antaa toisten sillä leikkiä.

HALOO! Etkö tosiaankaan tiedä että täysin eri asia aikuiset ja lapset??? Ei lapsilla ole kykyä ymmärtää miksi toinen syö nenun edessä ja antaa vain pari!!! Aikuiset taas ymmärtää toki jos ei omia siidereitään jakele ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Oletko ap ihan pahvi?:

HALOO! Etkö tosiaankaan tiedä että täysin eri asia aikuiset ja lapset??? Ei lapsilla ole kykyä ymmärtää miksi toinen syö nenun edessä ja antaa vain pari!!! Aikuiset taas ymmärtää toki jos ei omia siidereitään jakele ym.

Mä en tiedä miten tyhmiä nykyajan lapset on, mutta kyllä mä itse tajusin jo hyvinkin pienenä et joskus toisilla on karkkia ja joskus mulla on karkkia. Aina ei saa samaa ku muut. Eikä siitä jäänyt mitään traumoja.

...niin oletatko että se antaa niitä karkkeja myös sunkin lapselle?
Tai jos toisella on lelu niin oletatko että sinunkin lapsesi saa sillä leikkiä?

Jos olen paikalla (mutta tuo ei tod. sovi mun kotona), annan tietenkin omalle lapselleni xylitolikarkin, jos hän kuolaa sen kaverinsa karkin perään. Ajattelen tosin, että onpa moukkamaista sen lapsen äidiltä päästää lapsi pihalle karkkien kanssa. Mutta tosiaan, ei toisten karkkeja minun lapselleni.

En tod. oleta, että saisi leikkiä. Ostamme itse vastaavan, jos lapseni oikeasti vimpaimen tahtoo.

Yhteistyössä