Jos kotiäiti sairastuu, niin saako isä töistä sairaspäivä vapaata vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tuli palkkaa tai ei, niin pakkohan sen isän on kotiin jäädä jos äiti on TODELLA sairas. Työnantajalla ei pitäis olla siihen nokan kopauttamista. Ja ainahan isä voi itse "sairastua" ja jäädä omalle sairaslomalle jos se palkka on pakko saada ja kehtaa vaan huijata työnantajaa.

Ootko mahdollisesti ollut koskaan esim. kunnon mahataudissa?

Siinä ei muuten enää hoideta tyyliin taaperoita ja vauvoja...Joten todellakin saa isäntä tulla kotiin sillon..Onpa meillä ukko jäänyt kotia kun olin selästäni niin kipee etten päässyt sängystä ylös ja oli puolivuotias lapsi hoidettavana..

Meilläpä mies ei saanut edes sitä palkatonta vapaata, vaikka olin ensin neljä päivää yli 39 kuumeessa ja parin kuukauden kuluttua kovassa vatsataudissa. Kotona oli vauva, 2-vuotias ja 4-vuotias, ja niin sitä vaan selvittiin... Mentiin helpoimmalla, lapsille tyyliin nakkeja ja leipää. Mutta kun muuta vaihtoehtoa ei ole, niin sitä on pärjättävä.

Alkuperäinen kirjoittaja pärjäähän sitä:
Meilläpä mies ei saanut edes sitä palkatonta vapaata, vaikka olin ensin neljä päivää yli 39 kuumeessa ja parin kuukauden kuluttua kovassa vatsataudissa. Kotona oli vauva, 2-vuotias ja 4-vuotias, ja niin sitä vaan selvittiin... Mentiin helpoimmalla, lapsille tyyliin nakkeja ja leipää. Mutta kun muuta vaihtoehtoa ei ole, niin sitä on pärjättävä.

Sä olit sit hyvässä kunnossa. Mä ku sairastin, en oikeasti pysynyt pystyssä ees sen vertaa, että olisin voinut ees kuvitella keittäväni nakkeja lapsille. Onneks näitä tauteja ei usein ole. 2-vuotta siitä nyt on. Ja voin sanoa, etten eläissäni ole niin sairas ollut.

[QUOTE="anu";25132395]Sä olit sit hyvässä kunnossa. Mä ku sairastin, en oikeasti pysynyt pystyssä ees sen vertaa, että olisin voinut ees kuvitella keittäväni nakkeja lapsille. Onneks näitä tauteja ei usein ole. 2-vuotta siitä nyt on. Ja voin sanoa, etten eläissäni ole niin sairas ollut.[/QUOTE]

En mä keittänyt niitä nakkeja, vaan avasin paketin, kun esikoinen sen mulle jääkaapista toi. Söivät sitten lattialla pikkuveljensä kanssa niitä nakkeja ja leipää (ilman päällisiä, kun en pystyssä pysynyt). Kävelin seinistä kiinni pitämällä. Ja hei, jos mä oon yksin kotona lasten kanssa, niin pakko on selvitä, vaikka ei oikeasti ole siinä kunnossa, että voisi olla pystyssä.

No mut ihan heitteillähän ne lapset oli sit.
Mun mies ainakin katsoi, että hänen on pakko jäädä kotiin. Se vielä menee, et lapset syö miten sattuu.. Mut se oli meillä ongelma, että mä en tahtonut pysyä hereillä. Ja ku lapsetkin oli sairaana ja tarvitsi juotavaa ja lääkettä. Ja tietty silmäparin joka vahtii, ettei tee mitää vaarallista. Lapset ku kuumeesta huolimatta jaksoi touhottaa.

[QUOTE="anu";25132421]No mut ihan heitteillähän ne lapset oli sit.
Mun mies ainakin katsoi, että hänen on pakko jäädä kotiin. Se vielä menee, et lapset syö miten sattuu.. Mut se oli meillä ongelma, että mä en tahtonut pysyä hereillä. Ja ku lapsetkin oli sairaana ja tarvitsi juotavaa ja lääkettä. Ja tietty silmäparin joka vahtii, ettei tee mitää vaarallista. Lapset ku kuumeesta huolimatta jaksoi touhottaa.[/QUOTE]

No mitä mun olis pitänyt tehdä, kun mies ei vapaata saanut, vaikka kysyi.. Eipä sitä tän takia voi irtisanoutuakaan. Ja kyllä noi lapset pärjäsi hienosti, vaikka en niitä koko ajan voinutkaan ihan täysillä vahtia, ja puolet päivästä katsoin niiden kanssa lastenohjelmia. Lapset oli terveitä, eli mä olin ainoa kipeä. Tuo 4-vuotias osasi kaataa juotavaa pienimmille (tosin vauvaa mä imetin minkä pystyin), ja kun lapset näki, että olen kipeä, niin ne jotenkin osasi käyttäytyä extra-nätisti. Joten ehkä lapset sit oli "heitteilä", kun ei toi mies esimiestään uhmaten jäänyt kotiin...

Meillä ei saa edes palkatonta kumpikaan. Ja silloinkin kun kummatkin ollaa työssä ja lapsi sairastuu, tarvitaan todistus myös toisen vanhemman työn antajalta että on ollut töissä. Muuten ei makseta palkkaa ajalta jolla olet hoitanut sairasta lasta

Siis onhan siitä ihan lakikin kai? Että pakottavista perhesyistä saa olla pois, tietysti palkkaa ei tarvitse maksaa siltä ajalta. Mikä sitten on pakottava perhesyy on vähän tulkintakysymys... esim. jos äiti joutuu sairaalaan, niin pakkohan jonkun on lapset hoitaa.

Kyllä kunnon äiti hoitaa lapset vaikka tajuttomana tai sairaalassa maaten!
Ihme pullamössö äitejä nykyään on, ennen pennutki puserettiin pihalle kesken peltotöiden ja jatkettiin kuokkimista vauva kainalossa. Kukaan mitään sairas- tai äitiyslomia saanut.
Ja mitä sitten jos lapset vaikka veitsillä leikkivät, sillävälin kun äiti makaa pyörtyneenä vessan lattialla, vahinkojen kauttahan sitä vaan oppii. Ei meillä kyllä mies töistä pois ole moisten pikkujuttujen takia. On niin korvaamaton, että kohta on koko suomi oven takana valittamassa, jos on poissa töistä.

Meidän perheessä lapselle iski kerran hirveä vatsatauti ja joutui sairaalaan 3päiväksi tästä(rotavirus). Tauti tarttui sitten minuunkin ja makasin vessanlattialla enkä pystynyt juomaan mitään saatikka liikkumaan. Mies huijasi ja haki itselleen sairaslomaa, jotta voi hoitaa lasta ja minua. Ainoa kerta kun oli kotona näin, mutta olin itse siinä kunnossa, että olin jo lähes ambulanssia soittamassa itselleni. Mies ei olisi saanut siihen vapaata muuten-jos olisi niin olisi hakenut lomaa tms. mutta tiesi ettei sitä myönnetä.
Viime viikolla hoidin sitten kolme lastani 39-asteen kuumeessa ihan itse. Vanhimmalla lapsella 40c kuumetta ja kahdella vähän alle. Oikein mielenkiintoista oli. Nyt iski ilmeisesti jälkitauti ja huomenna mentävä lääkäriin katsomaan mikä minussa vielä on vialla.

Jos toinen vanhemmista on kipeä, toinen ei saa palkatonta vapaata eikä kukaan ystävä pääse auttamaan, on yksi ratkaisu. Se ei ole valehtelu eikä oman loman ottaminen. Se on palkattu lastenhoitaja.

Lain mukaan on työnantajan on annettava vapaata, jos työntekijän kotonaoleva puoliso sairastuu eikä voi huolehtia lapsista. Työnantaja ei siis voi evätä vapaata, mutta voi vaatia lääkärintodistuksen tilanteesta (aivan kuten jos työntekijä itse sairastuisi tai lapsi sairastuisi ja molemmat vanhemmat ovat töissä). Vapaa on kuitenkin palkatonta.

Yhteistyössä