Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minä sanoisin, että matikassa on kyse harjoittelusta. Kun ne säännöt eivät muutu, ts. ei ole poikkeuksen poikkeuksia kaavassa kuten vaikka kielissä on.
Ei ole kyse, ei varmasti. Mulla on kaikki muut aineet ollu aina 9-10, kielet, lukuaineet, taideaineet.... Mut matikka hädintuskin 5.
Mä olen järjettömän ahkera jayritin vuosikaudet painaa asioita mieleen, kerrata ja kerrata. aina ne painuivat pintamuistiin ja sieltä pois. Harjoittelusta ei ollut mtn apua. quote]
Olen kirjoittanut pitkästä matikasta täydet pisteet ja ollut aina kympin oppilas. Mutta ilman harjoittelua olisin ehkä ollut kauheilla tuskilla seiskoja-kaseja vetävä oppilas.
Matikkaa ei opi, jos sitä lukee kuin kieliä! Matikkaa ei pidä opetella ULKOA opettelemalla. (Paitsi kertotaulun ym. joitakin alakoulun laskentoasioita) Sitä kuitenkin oppii vain opettelemalla. Jos joku lukiossa muuta väittää, valehtelee. Pelkkiä käsitteitä ja merkintöjäkään ei opi mistään muualta kuin kirjoista.
Matematiikka on ajattelemaan oppimista. Abstraktin ajattelun taidetta, monella tavalla musiikin kaltaista ja sitä pitäisi opetella kuin musiikkia. Ei kitaraakaan opita soittamaan opettelemalla ulkoa sointuja paperista, vaan soittamalla (rutiiniharjoittelulla) JA miettimällä asioita itse niin, että saa ne sovitettua omaan ajatteluunsa. Taito opitaan tekemällä ja omaksi ottamalla.
Kertolasku, polynomin jakaminen tekijöihin, derivointi.. Kaikki nämä ovat kuin teemoja, joita voi vetää soittaessaan esiin tarpeen mukaan.
Soveltamiskyky ja luovuus matikassa, jotka tietyllä tavalla vastaavat improvisointikykyä musiikissa, tarvitsevat reilusti rutiinia pohjaksi. Ratkaisevaa on, kuten soittamisessa, oma kiinnostus asiaan, positiivinen asenne ja halu "leikkiä" matikan asioilla oma-aloitteisesti niin, että niistä tulee oman ajattelun paloja, joita käyttää aktiivisesti.
Oikeanlainen harjoittelu on kuitenkin vaikeaa oppia, ja monelle oppilaallekin opettajienkin on vaikea sitä opettaa, monista eri syistä.
Ratkaisevaa on, avautuuko tämä oman ajattelun maailma. Kaavojen osaaminen ulkoa ei ole matematiikan osaamista eikä niin opi. Olen nähnyt ala-asteelta tulleita kutosen oppilaita, jotka ovat yläkoulussa aineenopettajan kanssa hoksanneet, miten ajatellaan ja alkaneet saada kiitettäviä.