Joulu ja "sopiva lahjamäärä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt jo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
näppis pätki, eli Meillä on ok työt...

[QUOTE="aapee";27394663]Meillä on k tytöt ja jos jatkuu näin, niin lapsien ei tarvitse miettiä sitä, meneekö tässä nyt ruokarahat.

Yli 10 v lapsen kanssa voi kyllä jo neuvotella, että jos toivoo tätä lahjaa joka on hyvin kallis, ja saa sen, niin hän ymmärtää, että muita paketteja on vähemmän ja ne ovat edullisempia tyyliin kirja ym.

Niin kauan kun oikeasti vielä leikkivät, niin ostan myös leluja.

Mies voi ostaa hassuja juttuja tuliaiseksi, ja kumminkin he tykkäävät niistä. Esim. toi muutama vuosi sitten tytölle sellaisen puisen maalatun Taalainmaan hevosen tuliaiseksi ja edelleen se on tytön hyllyllä lempitavarana :).

Mies ei meillä osta joululahjoja paitsi mulle, ja mulle ostaa yleensä useamman lahjan, vaikka korun ja jotain kalliimpaa kosmetiikkaa, lahjakortin päiväspa:han ym.[/QUOTE]

Meillä lapset saivat viime vuonna 20-30 lahjaa ja se oli liikaa. Vanhin lapsi, silloin melkein 4v sanoi ettei halua että hänellä on eniten, jos muille tulee paha mieli. Sovittiin että tänä vuonna saavat 5 lahjaa per lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27394268:
Oho! Aikamoinen määrä :D Jaksoiko avata kaikki samana päivänä? :D

Ajattelisin myös, että se n. 10 pakettia on sopiva määrä, jos saa 15 niin ei se nyt vielä hirveästi ole liikaa. Omaani tahtoisin lahjoa vaikka kuinka paljon, mutta esim. viime vuonna lahjoja oli liikaa, kun sukulaisetkin muistaa. Joten tästä syystä pyrin antamaan itse vain pari lahjaa lapselle.

Ei avattu kaikkia samana päivänä. Me on vietetty joulua aina 2-3 päivää riippuen vähän missä ollaan ja kenen kanssa. Ja tuossa ajassa ne 80 pakettia ehtii kyllä avaamaan helposti.

[QUOTE="aapee";27394602]Ongelmana toki on, että muutaman vuoden päästä toiveet on niin toisenlaisia, esim. siskoni 14 v tyttö toivoo digijärkkäriä ja saakin sen. Mutta uskon että kun toveen hinta kasvaa niin, että se isoin toive on jo satasia ja lapsi tajuaa, ettäö vanhemmat sen pulittavat, niin lapsikin on kasvanut niin, että tajuaa ettei paketteja ole sitten kuin se 5-10.

Tai joku vuosi kun lapset ovat vaikka jo murkkuja, niin voi olla yksi isohko lahja ja pari pienempää ja loput joulubudjetista on vaikka se, että mennään jonnekin matkalle.[/QUOTE]

Tätä mä en ymmärrä kun tällä palstalla aina selitetään, että jos lapsi saa 10-vuotiaana 20 lahjaa niin 18-vuotiaana sille pitää ostaa vähintään auto, talo ja yksityislentokone kun se on tottunut saamaan aina paljon. Varmasti te osaatte sille lapselle selittää, että rahaa ei ole loputtomiin ja jos toivoo jotain kalliimpaa niin sitten saa vähemmän muita lahjoja.

• Tykkää
Reactions: chef
Kyllä mustakin yli 20 on liikaa. Saatikka 80, niin kuin jollain oli, vaikka rahallinen arvo olisi pieni.

Jos vaikuttaa joulun alla, että paketteja on liikaa, niin varmaan jemmaan jotain ja annan myöhemmin.

[QUOTE="...";27394699]Meillä lapset saivat viime vuonna 20-30 lahjaa ja se oli liikaa. Vanhin lapsi, silloin melkein 4v sanoi ettei halua että hänellä on eniten, jos muille tulee paha mieli. Sovittiin että tänä vuonna saavat 5 lahjaa per lapsi.[/QUOTE]

Niin,

pienet lapset ja alle 10 veet leikkivät vielä paljon, heille on helppo ostaa toiveleluja ym. Tytöllekin on helppo ostaa isompana parinkympin lahjoja: koruja, kosmetiikkaa, vaatelahjakortteja ym. ja ovat niistä iloisia. Pojille on monien mielestä vaikeampaa ostaa, lahjakortit peliikkeisiin ja urheilukauppoihin varmaan ovat kivoja, mutta korut, kosmetiikka ym. on vaikeampaa ostaa kuin tytölle.

Mä ainakin aion keskustella sitten kun toive on luokkaa oma tabletti/tietokone/järkkäri, että se on sitten siinä ja muuten tulee pikkulahjoja. Luulen että ovat kumminkin isompana tyytyväisiä jos saa sen jonkun tosi halutun jutun, vaikkei olekaan sitten 15 pakettia.

Tätä mä en ymmärrä kun tällä palstalla aina selitetään, että jos lapsi saa 10-vuotiaana 20 lahjaa niin 18-vuotiaana sille pitää ostaa vähintään auto, talo ja yksityislentokone kun se on tottunut saamaan aina paljon. Varmasti te osaatte sille lapselle selittää, että rahaa ei ole loputtomiin ja jos toivoo jotain kalliimpaa niin sitten saa vähemmän muita lahjoja.

jokainen ostaa halujensa ja varojensa mukaan. mutta on mun mielestä kyllä älytöntä hukuttaa se lapsi tavara röykkiöön, joista suurin osa lojuu siellä lapsen huoneen nurkassa, ja jonka päältä sitten riidellään, että pitää kerätä talteen eikä viskellä pitkin lattioita. sanoisin, että sellaiset 5-10 lahjaa. kymmenen on jo aika paljon

Viime joulu vietettiin sukulaisten luona (lapset 4v ja 6v) oli ihan jotain järkyttävää se lahjojen määrä! Molemmat lapset saivat n. 20-30 lahjaa. Leluja suurin osa. Oli sitten myös sovittu, että aikuisille ei lahjoja osteta ollenkaan, tosin tämä toteutui vain siinä että tämän perheen vanhemmat eivät ostaneet muille mutta toki saivat itse muilta lahjat. Lähinnä suretti, että lapset oppivat arvostamaan juhlapyhinä materiaa, enemmän kuin sitä juhlaa itsessään ja lahjoista tulee se "tärkein" asia. Tällä perheellä muutenkin lapset saa kaiken minkä haluaa ja enemmän. Pitääkö 5v:llä olla jo oma mönkijä? Ja mopo sitten seuraavaksi..

Mulla ja sisaruksillani ei kyllä ollut mitään ongelmaa sopeutua pienempään lahjamäärään kun ikää tuli, tajuttiin kyllä rahan arvo. Ei me pienempinäkään mitään lahjavuorta saatu, varmaan 5+ pakettia ja vanhempana sitten ehkä 3 ja joulukarkit kuului johonkin lahjaan, eli siinä oli yksi iso lahja (esim. rahaa tai kalliimpi harrastusjuttu) jota oli saanut toivoa, ja pari pientä yllätystä karkkeineen.

Meillä lapsi on vasta 2v. ja viimejouluna oli sama periaate kuin tänä jouluna; ostetaan yksi iso (kalliimpi) lahja ja lisäksi 1-3 pienempää lahjaa. Lisäksi molemmista mummoloista tulee varmaan tyyliin 1-2 lelua ja jotain vaatetta tai lakanat tmv. Lapsen ollessa isompi voidaan ehkä ostaa vähän useampia, mutta ei meillä ole tilaa ihan älyttömälle tavaramäärälle, joten mitään tavaravuorta tuskin koskaan tulee. Toisaalta voisi sitten antaa itsekin vielä lisäksi lahjaksi esim. vaatteita, luistimet ym. jos sellaisille tarvetta, niin lapsi saisi vähän lisää paketteja mutta krääsän määrä ei lisääntyisi :)

[QUOTE="pipuli";27394958]Viime joulu vietettiin sukulaisten luona (lapset 4v ja 6v) oli ihan jotain järkyttävää se lahjojen määrä! Molemmat lapset saivat n. 20-30 lahjaa. Leluja suurin osa. Oli sitten myös sovittu, että aikuisille ei lahjoja osteta ollenkaan, tosin tämä toteutui vain siinä että tämän perheen vanhemmat eivät ostaneet muille mutta toki saivat itse muilta lahjat. Lähinnä suretti, että lapset oppivat arvostamaan juhlapyhinä materiaa, enemmän kuin sitä juhlaa itsessään ja lahjoista tulee se "tärkein" asia. Tällä perheellä muutenkin lapset saa kaiken minkä haluaa ja enemmän. Pitääkö 5v:llä olla jo oma mönkijä? Ja mopo sitten seuraavaksi..[/QUOTE]

Se, että saa paljon lahjoja ei tarkoita sitä, että se olisi joulun tärkein asia. Me saatiin lapsena paljon lahjoja, mutta silti jouluissa oli aina parasta perheen kanssa olo, sukulaisten tapaaminen, yhdessä pelaaminen, joulukoristeet ja hyvä ruoka.

Yhteistyössä