JOULUKUU 2006, UUSIN KETJU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hannele76

Vieras
JOULUKUU 2006
LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12. LKS
Minni 21v. -1.- LA 6.12. LKS
Lila68 - 38v - LA 6.12 - HUS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
mo 30v - 2. -LA 8.12, Hyvinkää
Lydia 34v - 2. - LA 8.12.
Äiti-78 - 4. - LA 9.12. LKS
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12. TAYS
Hanna 27v-1.- LA 11.12
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Jeenu - 1. - LA 13.12
Sohvi78 28v. - 1. - LA 14.12
Leppis LA 15.12.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12.- TAYS
Hansu 31 v - LA 17.12. - Tukholma
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Sanna O. 37v. – 2. – LA 23.12. -TAYS
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12.
Mariia 36v. – 1. – LA 25.12. SÖS Tukholma
Meri 31 v. - 1. - LA 26.12.
Vilma 28v. -2.- LA 28.12. TAYS
Iines 32v. -1. -LA 29.12.
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

Edellinen ketju on jo pitkällä yli sadan viestin joten aloitan uuden.
Tarkistelkaa tuota listaa oletteko kaikki mukana, kopioin sen tuolta edellisestä ja päivitin Sohvin nimimerkin perään 78, niinhän se piti olla?

(.) Neuvola kuulumisia rv 38+1
sf 33cm
paineet 122/74
painoa tullut 13,1kg tähän mennessä
painon nousu 1200g/vko....iik
syke 120-130 (vauva oli ilmeisesti päiväunilla äitipolin jälkeen)

Äitipolilla todettiin vauvan olevan edelleen kiltisti raivotarjonnassa joten edellisen neuvolalääkärin sai heittää romukoppaan mittoineen ja arvauksineen...(Mittasi siis sf mitan 36 ja sanoi vauvan olevan mahdollisesti "väärinpäin")
Nyt oli oikein mukava lääkäri ja aavistuksen jopa hälveni synnytyspelkokin.
Vauva on laskeutunut muttei vielä kiinnittynyt, sanoi että hyvin pitäisi mahtua tulemaan kun on noin alhaalla ja pää mahtuu kuitenkin vielä liikkumaan. Kohdunkaulaa jäljellä 2,5cm ja pehmentynyt on vähän.

Sain uudet ajat, vielä ensviikolla "käyrälle" joka kertoo kuulemma myös vauvan voinnista aika paljon ja sitten siitä viikon päähän lääkärille ellei sitä ennen ole jo syntynyt. Silloin viikot 40+2...Eli käynnistyksestä ei puhuttu koska vauva on "järkevissä mitoissa", painoarvio nyt 3,3kg ja arveli täysiaikaisena painoa olevan noin 3,7kg (riittää minulle ainakin ihan hyvin)Kuitenkin sanoi että rv41 aletaan varmaan jotain tekemään ellei hän itse ole tulollaan siihen mennessä.

Sellaista tänne..Pikkujoulut on illalla, pääsee syömään itsensä ähkyyn seisovasta päydästä. Ihanaa! Harmi vain kun vatsa ei vedä kaikkea mitä haluais syödä. Olen jo taas ehtinyt miettiä että mitähän sitä kalojen kanssa tekisi, voiko syödä esim.savulohta tms. Graavista en onneksi edes tykkää.

No, nyt päikkäreille että jaksaa illalla.
-Hannele rv38+2-

En kirjautunut lähettäessäni joten jouduin lisäämään nimimerkin perään vuosimallini =)Sama Hannele kuitenkin edelleen kyseessä.
Jatkakaahan muut kirjoittelua!

Heipsistä!

Meillä oli eilen oikein dramatiikkaa! Ei kylläkään vauvan kanssa vaan esikoisen. Oltiin mun äitin luona kylässä, poika leikki kiltisti leluillaan eri huoneessa ja me siirryttiin kahvipöytään. yhtäkkiä kuului ihan mieletön itku, siis sellanen "hätäitku" mistä joka äiti tietää, että nyt on tosi kyseessä. Kirmattiin miehen kanssa sekunnissa viereiseen huoneeseen ja huomattiin että poika oli ruiskuttanut silmiinsä sellasta ainetta jolla kangassohvia suojataan lialta. Mummi oli edellisenä päivänä ruiskuttanut uuden sohvansa ja unohtanut sumutinpullon pöydälle... Enkä minäkään tietysti tajunnut käydä tarkistamassa huonetta kun se on aina lapsen leikkihuone ollut (entinen minun huoneeni). Ei siinä auttanut muu kun huuhdella silmiä ja lähteä tukka putkella lääkäriin (pullon kyljessä luki, että mentävä välittömästi lääkäriin). Lääkärissä silmät sitten puudutettiin, huuhdeltiin, laitettiin jotain rasvaa ja saatiin antibiottikuuri. Itse en nukkunut koko yönä kun mielessä kummitteli vaan lapsen huudot kun silmää huuhdeltiin ja kaksi hoitajaa piti lapsesta kiinni ja toinen raukka karjuu naama punaisena,rimpuilee,itkee ja huutaa että "äiti auta". Sydänhän siinä särkyy kun ei voi toista auttaa muuta kun kädestä pitää! Ihan kamalaa! Vaikka onni onnettomuudessa ettei ollut on myrkyllisempää tököttiä, lääkäri sanoi, että jos käytössä olisi ollut jokin vastaava eri firman tuote niin olisimme saaneet ruveta etsimään uutta sarveiskalvoa. Vähän veti kyllä hiljaiseksi! Kyllä lasten kanssa pitää olla koko ajan niin valppaana ja seurata mitä tapahtuu. eikä riitä että oma koti on lapsiturvallinen vaan kylässä pitää vielä muistaa olla ekstravarovainen, aina. No onneksi tuo kokemus on nyt takana päin vaikka vielä joudutaan laittamaan silmätippoja muutaman päivän 8krtaa päivässä.

Massukkaan ei kuulu mitään uutta. Eilen oli neuvola, painoa tullut kilo viikossa, ups! Sf-mittali oli pitkästä aikaa noussut (kun laskeutumisen takia ollut ennallaan vaikka lapsi kasvaakin). Kätilö veikkasi että tulee isompi vauva kun veljensä, veli oli syntyessään 3490g. Lapsivetta on tosi vähän, mutta niin oli kyllä esikoisen aikanakin.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Taina 37+3

Taina, miten vähän sitä lapsivettä sulla on? Saitko jotain mittoja siitä? Mulla AFI (ei aavistustakaan mikä se on?) "kohdista joissa ei napanuoraa 4.3". Ja mut lähetettiin ylimääräseen kontrolliin ja puhuttiin jo käynnistämisestä.. Niin mietin vaan että mitenköhän vähän sitä vettä mulla on.. Hmm..

Punatulkku 38

MARIIA
Välillä kutiaa maha, navan yläpuolelta ja sitten laitan rasvaa. Toistaiseksi ei ole yhtään raskausarpea tullut vaikka masu onkin jättikokoinen. Takaapäin ei huomaa mitään eli kasvaa vaan eteenpäin. Moni on kysynyt, olenko varma ettei tuu kaksosia… (no juu…12 kertaa käyty ultrassa eikä koskaan huomattu sitä toista, niin, juuh…)

LELLU
Onskut äippäloman alkamisesta!!!

HANNA
Mul kans välillä niin kireenä mahanahka et oikeen ahdistaa kunnolla.

TAINA
Huih! No onpas teillä ollut dramatiikkaa pojan silmien kanssa, onneksi ei ollut ihan pahimmasta päästä sentään se aine. Mutta kyllä sitä varmasti pelästyy kun eihän sitä tiedä, miten kenenkin silmät reagoi eri aineisiin. Toivottavasti silmät paranee pian.

(.)
Sen verran uutta et N:lta soitettiin aamulla, suostunko opetuspotilaaksi kandeille. Mullahan ma lääkäri. Erikoispitkä aika ja erikoislääkäri opettajana ja lisäksi 4-5 kandia oppilaaksi, siis 22 silmäparia, huih!
Eka vähän epäröin, mutta sitten suostuin, koska onhan siinä hyvätkin puolensa. Siinä kerrotaan kaikki ääneen mitä lääkäri ajattelee ja kuulen samalla itsekin sitten enemmän. Sitä en tiedä miksi minut siihen ’valittiin’ kai tuo käynnistysmahd VOI olla yksi syy, en tiedä. Kysyin, et eihän sit kaikki vuorollaan ronklaa, niin ei, ehkä oppilas tai kaks, lääkärin lisäksi… onko joku teistä ollut tällaisessa tilanteessa?

ps. jos maanantai-iltana ei minusta kuulu mitään, oon ehkä jäänyt sit osastolle käynnistykseen, on vähän sellainen kutina, ehkä...
ellei tuu vloppuna lähtöä, jota en kyl usko, ei muuta kun menkkajomoilua.

lila ja nasu 38+2

Perjantai-iltaa !

Kauhea kokemus Tainalla ! Mullakin on vähän sellainen kutina että varsinkin mummolassa sitten pitää olla lapsen kanssa tarkkana. Sääliksi kyllä käy teidän äitiäkin kun varmaan sai elinikäiset omantunnon tuskat tuosta unohtuneesta pullosta. Onnksi kaikki kuitenkin hoitoineen ok.

Lueskelin tuossa alkuviikosta noita teidän juttuja hormoonimyrskyistä ja ajattelin silloin että ei mulla ainakaan mitään tollaista ole. No nyt sitten viimeiset kaksi päivää on vaan vollotuttanut. Olen päivät täällä kotona ja tosi kyllästynyt tähän olotilaan, en jaksa tehdä täällä mitään ja vaan nukun, pari numeroa suuremmat kengätkin jotka ostin vasta ei mahdu enää jalkaan kun jalkapöydät niin turvoksissa. Haluttaisi käydä ulkona kävelemässä, mutta jotenkin olen nyt jumittunut tänne sisätiloihin enkä saa mitenkään aikaiseksi etes korttelin ympäri kävelyä. Ahdistaa ja seinät kaatuu päälle...No sitten mies tulee töistä iloisena ja reippaana kuten normaalistikin ja mitä tekee meikäläinen, alkaa vollottamaan vaikka ei mitään syytäkään ole. Tai ehkä olen vähän kateellinen kun sillä on jotain muutakin elämää ja minä vaan täällä kotona...eli itsesääli itkua pitää sitten tuhertaa ja en tietystikään viitti mitään valittaa miehelle kun kuiteskin voisin ihan hyvin täältä johonkin aina päivällä lähteä jos en aina keksisi sataa tekosyytä miksi en voi. Eli itse olen tilanteeni tehnyt tällaiseksi. En halua lähteä kotoa mihinkään ja kuiteskin haluan, eli eihän noista omista mielihaluistan ota itekään selvää.

Sitten kun täällä itsekseen kotona istuu niin rupeaa tietenkin kuvittelemaan että tuolla mahassa ei ole kaikki hyvin. Eli nyt kun on ruvennut kutittamaan tuota mahaa niin varmasti on raskaushepatoosi...ihan liikaa luen kaikkia juttuja...No pitää kummiskin pyytää ottamaan varmuuden varalta verikokeet ensi viikolla. Haluttaisi jo niin synnyttää ! Mulla vielä kuukausi laskettuun aikaan ja pahimmassa tapauksessa menee vielä 6 viikkoa. Meikäläinen kyllä kerkiää tulla hulluksi...

Jännät paikat Lilalla menossa, pidetään peukkuja !

Kokopäivänä ei ole mitään liikehdintää ollut masussa, mutta nyt taas ilmoittelee mulle tuolta että aika lopetella tässä koneella. Alkoi sellaista muksintaa tulemaan...

Nyt menen makaamaan ja hankkimaan huomiseksi iloisemman mielen :)

Mariia 35+4

JOULUKUU 2006
LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12. LKS
Minni 21v. -1.- LA 6.12. LKS
Lila68 - 38v - LA 6.12 - HUS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
mo 30v - 2. -LA 8.12, Hyvinkää
Lydia 34v - 2. - LA 8.12.
Äiti-78 - 4. - LA 9.12. LKS
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12. TAYS
Hanna 27v-1.- LA 11.12
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Jeenu - 1. - LA 13.12
Sohvi78 28v. - 1. - LA 14.12
Leppis LA 15.12. - kaksoset -tyttö ja poika- 8.11.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12.- TAYS
Hansu 31 v - LA 17.12. - Tukholma
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Sanna O. 37v. – 2. – LA 23.12. -TAYS
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12.
Mariia 36v. – 1. – LA 25.12. SÖS Tukholma
Meri 31 v. - 1. - LA 26.12.
Vilma 28v. -2.- LA 28.12. TAYS
Iines 32v. -1. -LA 29.12.
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

- päivitin vaan listaa, muistelin että olin jo päivittänyt mut tais olla unta... tai sit oli vaan pudonnut matkan varrella...
on muuten jotain tapahtunut näille tunnuksille, kun en päässytkään omallani enää lähetteleen mitään?!

oijoi, huomasin vasta nyt aikaisemman ketjun viestin - tai siis lähinnä ne kysymykset...
siis elämä on lähtenyt sujuun ihan kohtuullisesti, tosin vauvathan ovat vielä sairaalassa. Ensi viikolla ilmeisesti saadaan ne kotiin, tulevat kylläkin nenämaha-letkujen kanssa. Vauvat ovat kasvaneet kivasti ja syövätkin mukavasti, mutta kaikkea eivät jaksa silti vielä syödä ite vaan pitää laittaa ruiskulla siihen letkuun. Kun mitään varsinaista "vikaa" ei kummassakaan enää ole, on ehkä jo aika päästä harjoittelemaan tätä kotielämääkin... joten letkutellaan sit kotona ne maidot, joita eivät jaksa syödä. Ollaan sairaalassa käyty syöttelemässä pullosta, oon yrittänyt vähän tarjota tissiäkin vuoropäivinä kummallekin, mutta se tuottaa viä ongelmia... multa kun sitä maitoa ei tuu kovin paljoa (enkä edes ehdi lypsään niin useesti kun pitäis...), ja vauvat tietty väsyvät siitä imemisestäkin kovasti. Oon silti joka päivä vienyt mennessäni edes vähän omaa maitoa. Se harmittaa kyllä, jos sitä ei ala tulemaan enempää... vaikka yritänkin olla ottamatta paineita. Sain vielä sellasen maidon herutus -lääkekuurin, toivottavasti auttaa. Tiedän toki, että vastikkeellakin "kasvatetaan" täysin terveitä vauvoja, jotenkin tuntuu vaan kurjalta antaa reilu pariviikkoisille vielä vastiketta. Kyllähän se tissimaito olis parasta... mutta katotaan kuinka käy!

Heippa!

Mitenkäs Hannelen pikkujoulut sujui eilen? Oliko kyseessä siis työpaikan pikkujoulut? Mitä ihmettä keksit laittaa päälle? Mulle kaikki kissanristiäiset on aivan kauhistus kun miehen paidat mahtuu ainoastaan päälle enkä viitti ostaa enää mitään uusia äitiysvaatteita. Sitä se teettää kun lihoo lähes 20kg niin ei mitään toivoakaan että keskiraskuden kaikki nätit S-kokoiset äitysvaatteet mahtuisivat päälle... Onneksi olen jotain saanut lainattua kavereilta ettei tarvi miehen verkkareissa lähteä kauppaan. :o) Mä oon täälä kotosalla kyllä oikein ilo silmälle, hih! Miestä käy taas sääliksi... Tukka sekasin ja miehen t-paita ja verkkarit... Ei nyt mikään helmi, mutta kukkiihan se perunakin...

Punatulkku, en tiedä kyllä yhtään sanoa mitään lukuja koskien sitä lapsiveden määrää. Ei sitä ole sen tarkemmin tutkittu, neuvolantäti vaan kommentoi, että vettä on vähän. Se meidän lääkäri on sellanen just valmistunu tosi nuori tyttö eli se ei varmaan olisi huomannu vaikka lapsivettä ei olisi ollenkaan. Lääkäri käynti oli sarjassa "onkohan tämä nyt pylly vai pää".

Ja mariia, toi kuulostaa just samalle kun mun fiilikset esikoisen odotusaikana... nyt kyllä toi esikoinen pitää niin arjessa kiinni ettei ehti jäädä kotiin hautomaan hassuja ajatuksia. Lähde reippaasti sinäkin ulos, siellä se mieli piristyy. Onko sulla jotain kaverita lähellä joista olis päivisin seuraa? Mulla toi jatkui sitte vielä äitiyslomallakin eli kun mies tuli kotiin niin olin välillä aivan vihainen hänelle, siis täysin syyttä, mutta tuntui vaan että hän on käynyt lomailemassa töissä kun minä olen hoitanut itkevää kiukkuista lasta kotona. Olin siis vaan kai kateellinen kun hänellä oli muutakin elämää kun koti ja minulla ei. :o)

Ja Leppis, älä pode huonoa omaatuntoa siitä että maitoa on vähän. Olen jostain lukenut että maidossa on ne samat vasta-aineet tuli sitä vähän tai paljon eli jos tulee vaan pieni tilkka niin sitten ne kaikki vasta-aineet on vaan siinä pienessä tilkassa eli koostumus on "tujumpi". Tärkeintä on siis että ylipäätään saat edes jotenkuten pidettyä maidontuotantoa käynnissä. Ja jos maidon tulo loppuu niin sitten se loppuu, eihän sille mitään voi! Meidän poika eli kuukauden vanhasta eteenpäin korvikkeella ja hyvin kasvoi täysin terve poika joka ei sairasta oikeastaan koskaan (minä ja iskä ollaan enemmän flunssassa kun poika, eikä hoitopaikankaan pöpöt oo tarttunu) eikä ole mitään allergioita. Eli ihan turhaat syyllistät ja stressaat itseäsi. nauti vauvoista!!

Lila, onnea käynnistykseen!! Toivottavasti saat jo maananataina nyytin syliin! Pidetään peukkuja! mitenkäs sulla oli se kohdunsuun tilanne? Lähdetäänkö käynnistelemään ihan epäkypsistä lähtökohdista vai onko jo tapahtunut "kehon omaa valmistautumista"? Mä en olisi antanut noiden harjoittelijoiden tulla mukaan omalle lääkärikäynnille! Vaikka pitäähän niidenkin oppia, kyllä mä sen ymmärrän, mutta en siltikään haluaisi olla koekaniini. Inhoan neuvolassakin niitä harjottelijoita ja ei ole kyllä mitään toivoakaan että päästäisin niitä mun alapäätä ronkkimaan, tarpeeksi inhottavaa jo kun kokenut lääkäri tekee hommansa! Viime neuvolassa en antanut edes opiskelijan ottaa hemppaa, saatikaan sitten että antaisin ottaa verikoetta tai muuten pistää mua tai tukkia mitään instrumentteja sisään. Taidan olla vähän hysteerinen :o) No, onneks kaikki ei oo näin hysteerisiä niin saa ne oppilaatkin harjoitella jonkun kanssa.

Hauskaa lauantaipäivää kaikille!

Ihanaa, lopultakin tuli ostettua tuplarattaat! Yksi stressin aihe vähemmän. Ostettiin Brion Twinetet, ja niiden kanssa olikin sitten etsimistä, kun niissä on ollut jokin yleinen ongelma ja kaikki on vedetty markkinoilta korjattavaksi. Tuurilla sitten löytyi sellainen paikka, missä kuitenkin oli ko. rattaita. Värivalikoimaa ei kyllä ollut, mutta ajattelin, että mieluimmin otan nuo nyt kuin jään odottelemaan koska rattaat palaavat markkinoille.

Vointi muuten ihan ok, ehkä vähän liiankin, kun minkäänlaisia supistuksia ei ole ollut tai no, joskus harjoitussuppareita kun on noussut vähän turhan äkkiä ylös, mutta vain hetkellisesti. Mä pidän ainoana toivona, ettei menisi yliaikaiseksi sitä, että lapsivedet menisivät. Mut esikoisen synnytyksessä kävi vähän oudosti, ettei lapsivesiä tullut missään vaiheessa, että nytkin pelkään, että ne vain katoaa. Outoa sinänsä, että lääkäri ultrasi vielä synnytystä edeltävänä päivänä ja sanoi lapsivettä olevan riittävästi. Juttelin tuosta nyt neuvolassakin, että asia vähän huolestuttaa minua, mutta terkkari totesi vaan, että ihan hyvä kuntoinen ja terve, 10 pisteen vauvahan sieltä kumminkin syntyi. No ei kyllä kauheasti poistanut huoltani.

Vointeja kaikille!

T.Kati rv 37+1

Täällä masu on vihdoin silminnähden laskeutunut. Ihanaa edes jotain tapahtuu näkyvästikin.
Menkkakivut jomottelee aika usein ja vatsa vekkulilla, liekö edelleen jotain "oireita" mahdollisesti alkavasti synnytyksestä...
Eli päähän ei mahdu täällä muuta enää kuin tuleva synnytys. Hui! Odotan niitä supistuksia kuin kuuta nousevaa, mä en jaksais enää olla näin iso.
Poltan roviolla kaikki äitiysvaatteeni, ainakin kaikki kahdeksat kammottavat Citymarketin XL-kokoiset collegehousut mitä olen pääasiassa käyttänyt viimeiset 4kk. Silmissäni en synnytyksen jälkeen niitä jaksa enää kovin kauaa katsella. Alkaa olla tän likan vaatevaraston aika uusiutua ja ripeästi.
Siis jär-kyt-tä-vää mitä mä näen tuolta kokovartalopeilistä, siis kaikki muu paitsi tämä kaunis eteenpäin tönöttävä masu =)

Eipä tässä mitään, kai se nukkumaan mentävä, alkaa jutut oleen sitä luokkaa.

Sohvi 37+2

Hih,kuulosti ihan minulta,kun Taina kerroit käyttäväsi miehesi paitaa ja verkkareita..Samoin mulla on käynyt miestä sääliksi,kun kotona laahustan niissä vaatteissa,ilman meikkiä ja tukka sekasin. Nyt olen kolmena aamuna laittanut itseäni! Kun on niiin masentavia ilmojakin ja pimeetä,niin on pakko jotain keksiä; meikkiä naamaan ja hiukset hyvin! Jo piristää kummasti itseäkin!
Minäkin inhoan näitä äippämekkoja,mitä olen pitänyt päälläni viimeset 4kk:(( Ja oma olemus turvotuksineen ja 18 kg painoa normaaliin ei kyllä ilahduta,vaikka miten on ihana lopputulos,vauva.
Meille tulee tyttö. olettekos muut kysyneet sukupuolta? Tässä vaiheessa se on kai jo sama kysyykö vai ei,kun kohtahan se näkyy muutenkin:)
Huomenna neuvola ja ke saikulle kontrolliin. Jokohan ne käynnistää sitten,i hope so. Kun kysyin,niin sanoivat,että riippuu tutkimustuloksista.
Suppareita ei nyt oo ollut tiistain jälkeen. Ja puhelin piippaa kokoajan viestiä,että olenko ehjänä? Vaikka laskettuun aikaan on vielä melkein 2 vkoa. oma vika,kun oon kertonut kavereille/sukulaisille,että olen jo 2cm auki.

Jaksellaan vielä vähän siskot!

Lydia 38+2

Hih,kuulosti ihan minulta,kun Taina kerroit käyttäväsi miehesi paitaa ja verkkareita..Samoin mulla on käynyt miestä sääliksi,kun kotona laahustan niissä vaatteissa,ilman meikkiä ja tukka sekasin. Nyt olen kolmena aamuna laittanut itseäni! Kun on niiin masentavia ilmojakin ja pimeetä,niin on pakko jotain keksiä; meikkiä naamaan ja hiukset hyvin! Jo piristää kummasti itseäkin!
Minäkin inhoan näitä äippämekkoja,mitä olen pitänyt päälläni viimeset 4kk:(( Ja oma olemus turvotuksineen ja 18 kg painoa normaaliin ei kyllä ilahduta,vaikka miten on ihana lopputulos,vauva.
Meille tulee tyttö. olettekos muut kysyneet sukupuolta? Tässä vaiheessa se on kai jo sama kysyykö vai ei,kun kohtahan se näkyy muutenkin:)
Huomenna neuvola ja ke saikulle kontrolliin. Jokohan ne käynnistää sitten,i hope so. Kun kysyin,niin sanoivat,että riippuu tutkimustuloksista.
Suppareita ei nyt oo ollut tiistain jälkeen. Ja puhelin piippaa kokoajan viestiä,että olenko ehjänä? Vaikka laskettuun aikaan on vielä melkein 2 vkoa. oma vika,kun oon kertonut kavereille/sukulaisille,että olen jo 2cm auki.

Jaksellaan vielä vähän siskot!

Lydia 38+2

Heips. Tänne ei mitään uutta... paitsi että viimeisetkin supistukset ovat kadonneet taivaan tuuliin. Näin siinä kävi esikoisenkin kohdalla: mitä lähemmäs laskettua aikaa mentiin, sitä vähäisemmäksi kävivät supistukset. Ensimmäiset moneen viikkoon tulivatkin sitten lapsivesien menon jälkeen!

Mieliala on kuin vuoristorata, jossa vallitsevana suuntana on valitettavasti alamäki. Selvää hormoonimyllerrystä tämä tosiaan on. Tulisi edes lunta valaisemaan, tulisi jouluisempi olo. Miten muilla jouluvalmistelut? Itse olen tehnyt laatikoita pakastimeen siltä varuin, etten niitä ole joulun alla tekemässä. Lisäksi mietin, että kuinkahan onnistuisi tuollaisen 1,5 naperon kanssa piparkakkujen leipominen. Taidan tehdä taikinan ja kokeilla, sillähän se selviää. Pahinta mitä voi tapahtua, on varmaan vaan että poika syö itsensä täyteen taikinaa =) Jouluverhot kävin hankkimassa viikko sitten, jotain joulukoristeita pitäisi vielä ostaa. Ekana joulukuun viikonloppuna sitten siivous ja koristeet ja verhot paikalleen ja eikun pukkia ja synnytystä odottelemaan.

Tainalle myötätuntosympatiat pojan silmäonnettomuuden takia: niin se on, että vaikka miten yrittää vahtia, ja sitten kun hetkeksi erehtyy katsomaan toiseen suuntaan niin juuri silloin vahinko sitten tapahtuu. Meillä poika on kahdesti lyönyt päänsä niin pahasti, että on käynyt tajuttomana. Vaikka ketään ei tosiaan pysty vahtimaan ihan koko aikaa, niin kuitenkin aina vahingon sattuessa syyttää itseään, ainakin minä. Mutta tätähän tämä äidin elämä on. Raskasta mutta silti, aah, niin ihanaa =)

No, taidan alkaa olla päiväunien tarpeessa. Palailemisiin!!

Orvokki 36+4

Moikka! Huh, olipa Tainalla pelottava kokemus. Onneks ei pahempaa sattunut.

Tänä viikonloppuna mun 3-vuotias kummityttö oli meillä hoidossa ja yötäkin, nostan kyllä hattua teille joilla on leikki-ikäinen ja sitten vielä itse viimeisillään raskaana. Oli se nimittäin aikamoista menoa. No mä olen tietty kokematon ja annoin tytön juoksuttaa itseäni, mutta kyllä se silti paljon vaatii!

Musta on viime päivinä tuntunut että vauva tulee palleasta läpi, niin kovaa se painaa siihen. Olisko sitten takamus mitä se työntää palleaa kohti. Hyvä kun pystyn syömään normaalissa asennossa! Ja mulla vielä 5 viikkoa laskettuun aikaan, en kestä! Toisaalta vauva painaa myös virtsarakkoa, yöllä täytyy käydä parin kolmen tunnin välein vessassa. Minkähänlainen jättiläinen sieltä on oikein tulossa? No se selvinnee keksiviikkona lääkärissä.

Kuulin kivan kommetin kaverilta jota en ole nähnyt pariin kuukauteen. Mun kasvotkin näyttää kuulemma ihan erilaisilta! No kai nyt jos painoa tulllut 18 kg ja turvotusta reilusti, kyllä siinä jo posketkin levenee. Ja varmaan mulle vielä muutama kilo tulee kun jäin töistä kotiin. Vähän lohduttaa tieto että äidilleni tuli 25 kg mun veljestä ja äitini on paljon pienempi kokoinen kuin minä. Mä en kestä pitää mitään isoja t-paitoja vaan puen tiukempia äitiyspaitoja myös kotona,muuten en kerta kaikkiaan kestä nähdä itseäni peilistä. Mutta kyllä nämä äitiysvaatteet ja etenkin venyneet alushousut saavat kyytiä myös täällä kun niistä joskus eroon pääsen!

Lilalle onnea huomiseen, ajattele, saatat saada jo vauvan!!!! Onkohan muuten Nenna jo synnyttänyt kun ei ole kuulunut mitään???

Mutta nyt täytyy mennä päikäreille että saat tätä aikaa kulumaan!

T: Lellu rv 35

Sunnuntai-iltaa !

Käytiin just tuossa uusin Bondi kattomassa ja oli kyllä hyvä, ei ole Bondin voittanutta. Mutta vasta siellä elokuvateatterissa huomasin että äänitehosteet on tosi kovalla, en jotenkin muistanut ollenkaan, ja ihan sääliksi kävi tuota tyttöstä tuolla mahassa...yritin kyllä laitta takkia mahan eteen vähän äänieristeeksi. No toivottavasti ei ollut sille kovin traumaattinen kokemus, pitänee nyt laittaa vähän Mozartia vastapainoksi.

Mulla ei kait ole vieläkään ollut yhtään supistuksia, en ainakaan ole huomannut. Nyt vasta näin eka kertaa miltä ne näyttää kun Hansu kävi tuossa kylässä ja sillä supisteli ja vatsa olikuin sellainen ontto rumpu josta kuului vaan sellainen kaikuva kops, kops kun se sitä sormella koputteli. On tämä maha tällainen tiivis paketti, mutta kummiskin sellainen pehmeä. Ja jotenkin tissit on sellaiset löttänät, ei yhtään pinkeät niinkuin silloin joskus keskivaiheilla. Tuntuu että ulkopuolisilta tulee noita imetyspaineita, niin oonkohan jotenkin psyykkisesti laittanut nuo maitohanat kiinni...ei tipu, eikä lirise.

Käytiin nyt ostelemassa hirveät määrät joulukoristeita ja parvekevaloja, verhoja sekä kaikkea muuta tilpehööriä, tämä kun on meille ensimmäinen joulu kotona kahdestaan - hyvällä tuurilla kolmestaan. Ensi viikonloppuna sitten laitan kyllä kaikki paikoilleen. Ihanaa vaan poltella kynttilöitä ja katella jouluvaloja...

Nenna, Hannele ja Lila lähtökuopissa...sitten Punatulkku ja Lydia...perästä tullaan...Sitten tosiaan kun meitä poksahtaneita alkaa olemaan enemmän niin laitetaan tosiaan tuonne hoito puolelle ketju.

Nyt kaikille virkistävää illanjatkoa !

Mariia 35+6

Heippa!

Vihdoinkin aurinko paistaa! Aamulla kun heräsin niin aivan ihmettelin, että mikäs outo valoilmiö siellä ikkunassa näkyy, mutta sitten muistin, että aurinkohan se taitaa olla. Ainakin muistelisin, että auringonpaiste näytti tuolta...

Minäkin mietin, että onkohan Nenna jo synnyttänyt kun ei oo kuulunut mitään. Laskettuaikahan oli eilen eli tänään olis jo yliaikainen jos ei oo vielä tullut. Varmaan ihan pian kuullaan vauvauutisia!

Orvokki, teittekö niitä pipareita? Miten onnistui taaperon kanssa? Minä olen miettinyt ihan samaa, että josko sitä yrittäisi leipoa joululeivonnaisia pojan kanssa. Ollaan muutenkin askarreltu paljon joulujuttuja, se on pojan mielestä aivan ihanaa! Eilen kävin hakemassa lasimaaleja ja maalataan pilttipurkeista tuikkulyhtyjä isovanhemmille ja kummeille joululahjaksi. Saa nähdä minkälainen sotku tulee kun maalia ei saa sitten pois, mutta pitää yrittää sauojata koti tehokkaasti. Ajattelin sitten maalauksen jälkeen koristella vielä jollainnauhalla ja laittaa rautalankaa niin että saa ripustettua ikkunaan.

Mahaan ei kuulu mitään uutta. Joka päivä synnytys on lähempänä. Muuten olo on yllättävän hyvä ja mieli seesteinen.

Taina 37+6

Lueskelin tuota Mariian viimeisintä viestiä ja ehdin jo ajatella että olitko laskenut nuo viikot väärin, kun muistelin että aika tasoissa ollaan. Mutta.. Se joka tässä on sekoilemassa olen ihan minä itse. ;)
Tuo viikkomäärä rv 35+6 joka täyttyi mulla tänään, tuntuu niin uskomattoman isolle! Kun toisten viestejä on lueskellut, niin on aina ajatellut että näillä viikoilla alkaa jo loppusuora häämöttää. Eikä millään voisi uskoa että se loppusuora häämöttäisi itselläkin.
Minä olen niin orientoitunut tähän odottamiseen, etten ihan vieläkään meinaa tajuta että kohta meitä on oikeasti yksi enemmän. Toinen mitä ehdin jo ajatella on se kuinka oudolta varmaan tuntuu, sitten kun kukaan ei enää myllääkään tuolla kylkiluitten alla. ;)
Jännitys alkaa jo pikkuhiljaa nousemaan. Ei niinkään se itse synnytys vaan sen ajankohta. Laskettu aika sattuu niin tuohon joulun pyhille.

Tuota Lilan opetustilannetta mietin minäkin. Minulta olisi varmaan jäänyt tuo lupa antamatta, jos se piti sillä harkitsemisella päättää varmaksi. Jollain tapaa minä olen inhonnut noita neuvolalääkärillä käyntejäkin, vaikkei niillä mitään ihmeellistä ole tapahtunutkaan. Silloinkin ajattelin että siihen tutkimiseen on vain pakko tottua, synnärillä on enää turha kainostella.
Mutta silti 4-5 opiskelijaa ja "ylimääräiset ronkkimiset" voisi olla mulle liikaa. Tai ainakin näin ensimmäisellä kerralla olisi hyvä jos saisi keskittyä "itseasiaan" eikä tarvitsisi jännittää ylimääräistä yleisöä.
Mutta toisaalta mistäs ihmeestä niistä uusia ammattilaisia oikein tulisi jos kukaan ei antaisi opiskelijoiden osallistua. Reipas hatunnosto Lilalle! :)

Oltiin tipahettu....

Armoton väsymys taas painaa...heräsin kyllä yöllä puoli neljältä enkä saanut enää unenpäästä kiinni, siinä sitten meni aamu kaikkea touhuillessa ja nyt sitten tuntuu että voisi vaan nukkua ja nukkua. En saa mitenkään noita rytmejä kohalleen. No kaitpa se tästä.

Viikonloppuna tuli hirveä turvotus päälle enkä keksi mitä olisin erilaista suuhuni pistänyt kuin ennen. Jalkapöytien turvotus ei laske ollenkaan ja pääkin on kuin pallo ! Vähän kimalletta silmiin niin minustahan tulee tosiaankin ihan joulupallon näköinen...

Olikos se Nenna kenellä niitä hiiriä oli juoksennellut pitkin naamaa. Jospa ne hiiret on valloittanut koko talon kun siitä ei ole mitään kuulunut. Lilastakaan ei kuulunut mitään eilen eli taisi sitten jäädä samantien tosi toimiin. Leppikselläkin kunnon tohinat kun saa pikkuiset viimeinkin kotiin.

No lähden tästä vähän ulos liikenteeseen etten ihan mökkihöperöksi täällä tule. Ostamaan isoja alushousuja sairaalaa varten...

Mariia 36+1

Moi!

Taina: meidän piparitalkoot siirtyi hieman; päivä, jonka olin ajatuksissani pyhittänyt piparkakuille, menikin kaupungilla viimeisiä rahoja tuhlaillessa (elämä kallis!!!) ja piparien teko siirtyi. Suunnittelin, että ensi sunnuntaina, kun mieskin on koko päivän kotona, voisi viimein leipoa. Siltä varuin, että poika ei jaksakaan koko taikinaa leipoa (mikä hyvin tod.näköistä), on sitten toinen poikaa viihdyttämässä niin saan itse leivottua loppuun.

Mariia: minulla ei viime raskaudessa ollut turvotuksia lainkaan, verenpaineet olivat todella alhaiset jne. kunnes viikolla 40 eräs aamu herättyäni olin muuttunut käveleväksi vesi-ilmapalloksi. Mitkään kengät eivät menneet jalkaan ja painoakin oli tullut yön aikaan varmaan viisi kiloa (vähintään ;) ) lisää. Turvotus katosi n. 12 tuntia synnytyksestä suunnilleen yhtäkkiä kuin oli tullutkin... Eli turvotus ei vaadi aina ruokavalion muutosta tms tullaakseen... Samaan aikaan pomppasi kyllä verenpainekin suht´ korkealle verrattuna siihen mitä aiemmin oli ollut.

Minä olin muuten ""koekaniinina" jollekin lääketieteen opiskelijalle, kun kävin siellä synnytystapa-arvioinnissa. Opiskelija oli mukana koko "reissun" eli alkuhaastattelun, sydänäänikäyrän, ultran ja viimeiseksi kohdunkaulan tilanteen arvioinnin ajan ja lääkärin jututuksen ajan. Kyllähän siinä joutui vähän ylimääräistä "rämpläystä" kestämään, opiskelija ei esim. keksinyt ensin kuinka kohdunkaulan tilanne kokeillaan ja virallinen lääkäri näytti sitten hänelle, kuinka ne sormet kuuluu SINNE oikein työntää... No, ihan asiallinen tapaus oli että ei minua haitannut.

Mutta eipäs muuta tänne tänään. Tuota ilmaa edelleen surkuttelen: missä viipyy valkoinen joulu????????

Kuulumisiin, toivoo Orvokki 36+6

Harmaata iltapäivää!

Saa nähdä koska alkaa tulla lisää vauvauutisia tänne ketjuun...! Joulukuukin jo häämöttää ihan lähellä. Mutta missä on lumi?!

Joo, mä kanssa vitsailin eilen, että herään varmaan vauvan synnyttyä ihan kauhuissaan että miksi se ei liiku siellä mahassa. :D Luulis, että tulee ihan outo olo, kun tosiaan kukaan ei olekaan enää potkimassa kylkiluihin, mutta voihan olla että se vauva vie kaiken huomion eikä mahan sisäisiä liikkeitä ehdi kaipaamaan..

Mulla oli eilen neuvola ja tänään sitten äitiyspolikäynti sen vähäisen lapsiveden takia. Jännitti kyllä aika paljon, kun ei tiennyt että jos joutuu sinne jäämään tai jotain.. No, ei onneksi joutunut, vettä oli vieläkin vähänlaisesti mutta ei kuitenkaan huolestuttavan vähän. Ens viikon perjantaiksi sain uuden ajan vielä (jos ei vielä oo syntynyt), se onkin sitten laskettu päivä! Oli se aika jännä, kun ensin otettiin vauvan sydänkäyrää ehkä 15min. Mä olin ihan kauhuissani kun se heitteli 115 ja yli 160 välillä! Mutta on kuulemma ihan normaalia.. Vauva on kuulemma ihan hyvissä lähtöasemissa, että vois vaikka tänään syntyä. :) Kävelin sieltä sit kotiin muutaman kilometrin matkan ja kävin kaupassakin matkalla, nyt on väsy..

Eilen neuvolassa paino oli noussut 400g viikossa, paineet 115/65, pissa puhdas ja sf-mitta 31 eli sama kuin viimeksi. Neuvolan täti kehotti pakkaamaan kassit valmiiksi ja pitämään huoli siitä, että maha ei mee ihan kovaksi ennen synnytystä.. Alkoi kyllä tuntua, että loppusuora häämöttää tosiaan. MUTTA voihan tässä vielä pahimassa tapauksessa mennä reilu 3 viikkoa vielä. No, toivotaan että lähtis omasta aloitteestaan tulemaan sieltä sitten kun haluaa..

Me otettiin joulutavarat esille ja laitettiin jo kynttelikkö päällekin. :) Torttuja leivoin eilen ja tänään ajattelin jaksaa joulupullia tehdä. Ja verhot olis kanssa kiva saada ikkunaan. Mutta tosiaan, olis se ihana jos tulis lunta ja muutama aste pakkasta!

Niin ja turvotuksesta, en mäkään usko, että ruokavaliolla loppujen lopuks paljon vaikutusta oo.. Mulle on tullut pari viikkoa sitten tämöset nakkisormet, eilen erehdyin laittamaan sormukset nimettömään ja paniikki meinasi iskeä kun en millään meinannut saada pois! Saippualla ja väkivallalla onnistuin lopuksi..

No, lopettelen tällä erää enkä kirjoita kokonaista romaania... ;)

Kaikkea hyvää kaikille joulupalloille kimalteineen ja ilman :)

Punatulkku 38+4

Pitäisi siivota mutta tähän koneelle sitä jumittuu taas..ihan hetkeksi vain...
Kaikki pitäis saada valmiiksi (ómasta mielestä) ennenkö tulee lähtö laitokselle. Sehän voi nyt tulla koska vaan, iik! Ajattelin saada vieraille paikat valmiiksi, petin pedattua yms niin ei tarvi sitten niitä murehtia. Luultavasti äiti on täälä silmänräpäyksessä kun vauva on syntynyt ja kun tulevat kaukaa niin yöksi (ties kuinka moneksi) on jäätävä.

Oletteko kokeilleet turvotukseen tukisukkia? Mulla ainakin auttavat siihen ettei jalat mene ihan limpuiksi. Aamulla jalkaan ja illalla pois. Ja mulla on ihan prisman lentosukat käytössä, en ole maksanut näistä montaa kymppiä kpl, taisivat olla noin 7-10€/pari. Sormet turpoaa jonkin verran ja silmäluomet mutta ne enimmäkseen tuosta pizzan/kebabin syömisestä kuin muuten..

Ihan ok olo on jos ei lasketa öiden katkonaisuutta. Ei isompia ongelmia eikä liioin tuntemuksia. Nyt on tullút sellainen vaihe että haluais jo nähdä vauvan livenä, että minkänäköinen käärö sieltä tulee. Jotenkin ikävä jo..No, tässä on tasan viikko laskettuun aikaan, ei enää kovin pitkästi kuitenkaan tarvi odotella.Huomenna neuvola ja äitipolilla "käyrällä" käynti, kenties sielä selviää jotain uutta.

Pikkujoulut meni hyvin, ruoka oli ihanaa ja seurakin mukavaa. Joku kyseli vaatetuksesta...sehän oli helppoa kun ei ole kuin yhdet housut joilla voi liikkua ihmisten ilmoilla ja siihen löysähkö villapaita H&M:ltä. Tunsin kyllä itseni hieman erilaiseksi kuin mekkoihin ja olkaimettomiin pukeutuneet kanssasisareni...mutta minkäs teet.

Nyt alan siivoilemaan, oikeasti.
Kirjoitellaan!
-Hannele rv39+0-

Heippa!
Tänne ei kuulu kerrassaan mitään uutta. Huomenna olis neuvola ja olen päättänyt että se saa olla viimeinen, seuraavan kerran sitten treffaillaan neuvolantätin kanssa meillä kun tulee kotikäynnille vauvaa kattoon. Saapi nähdä, vauva varmaan naureskelee tuolla masussa että "niinhän sä luulet.." :o) Viime yönä näin unta että olin synnyttämässä, toivottavasti oli enneuni!

Vaatekaappi rupeaa siintämään mielessä oikein aarreaittana, sanoin juuri eilen miehelle että en enää ikinä (ainakaan hetkeen) valita että mulla ei oo vaatteita kun pääsen taas käsiksi tohon vaatevuoreen! Niin kivaa kun omat vaatteet mahtuu pian päälle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! No, housut ei kyllä varmaan hetkeen mahdu, mutta edes paidat.

Ihanaa saada pian vauva syliin! :o) Voi sitä ihanaa vauvan tuoksua! Joka päivä voi miettiä että kertaakaan ei oo ollu vielä näin lähellä tän vauvan syntymä, joka päivä siis lähempänä!

Hauskoja joulupuuhia joulupalloille!
Taina 38+1

Heippa kaikille!

Täällä ollaan myös yhtenä kappaleena edelleen. Olo on tunkkainen ja tukala. Mä nukkuisin vaan kokoajan, mistähän moinen vaikka hemppakin on ihan normaali. Melkein pelottaa tämä väsymys!
Nukun kyllä jotenkuten öisin mutta olen useana aamuna joutunut nousemaan jo puoli 6 kun uni ei vessareissun jälkeen ole silmään enää tullut.

Eilen haravoin, imuroin, pesin lattiat ja lenkitin koiraa. Eikä mitään, ei supistuksen supistusta.
Ehkä tuo pötkäle ei halua ulos lainkaan, kukapa haluaisi kun katsoo tuota harmaata ilmaa.

Liikkeet on mun mielestä jotenkin muuttuneet, ei myllää enää niin paljon. Pitäiskö huolestua?
Tunnen kyllä liikkeitä ja iltaisin kipeitäkin välillä mutta vauva on pitkiä aikoja ihan hiljaa.
Huomenna on aamusta kyllä taas neuvola joten voin sieltäkin kysyä vielä.
Olisko vauva jo niin alhaalla että voisi johtua siitä vai kenties kohta syntymässä jo... =)

Ei merkkiäkään tosiaan supistuksista eikä limatulpista eikä mistään muustakaan mikä voisi edes viitata synnytykseen. Tylsää!

Sohvi ja pötkis 37+6