Huomenia!
Ei meilläkään neuvolassa juuri muuta tehdä kuin noi rutiinit mitä Jane esitti... Kyllähän se tätsy yleensä kysyy ekaksi, että "kuis olet jaksanut"? Jos et siinä vaiheessa ala kertomaan tuntojasi niin jutut voi jäädä vähiin. Ensimmäisen raskauden aikana juttelimme enemmän ja ehkä silloin tarvitsinkin enemmän tukea ja tietoa, kun kaikki oli uutta... Rohkeasti täytyi silloinkin itse puhua, sillä ei kai se heillekään ole mitään mukavaa alkaa yksityisasioita ronkkimaan, jos ei itse tee ensin aloitetta...
Lääkärineuvoloita on meilläpäin kolme... alku-, keski- ja loppuraskauden käynti. Lisäksi lääkärille pääsee rakenneultran yhteydessä, kun meillä sen tekee aina lääkäri.
Hieman outoa, että sulla se alkuraskauden lääkäri on jäänyt sillä se kuuluu mielestäni jokaiselle... Siinähän tutkitaan, että raskaus on oikeassa paikassa, kohdussa on lapsivettä jne.
Valmennuksesta sun kantsii Hannele kysyä pikaisesti, sillä täällä se alkaa ainaski rv 30 tienoilla. Siellä saa sitten keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kans, puhutaan parisuhteen hoitamisesta, äidin ja isän rooleista, synnytyksestä, vauvan hoidosta... joillakin paikkakunnilla se synnärivierailukin kuuluu valmennukseen. Ota siis puhelin kouraan ja kysy rohkeasti...
Pyörtymistaipumusta on mullakin, mutta nyt vanhemmiten olen oppinut sitä jotenkin hallitsemaan... Raskauden ajan alhainen verenpaine on meinannut viedä tajun muutaman kerran, mutta sinnillä olen itseni hereillä pitänyt.
Synnytystä ei kannata pelätä, sillä on todella vaikea etukäteen tietää mitä tuleman pitää... Siellä on lääkärit ja kätilöt auttamassa ja hoitamassa jos esim. tajunta hämärtyy... ei maailma siihen kaadu eikä synnytys siihen tyssää!! Tsemppiä ja positiivista mieltä loppuraskauteen §
Omaa napaa:
Eilen oli neuvola ja kaikki näytti olevan kunnossa
rv 29+3
Hb 110...viimeksi 100 eli pikkusen nousua
sf 25,5 cm...vihdoinkin käyrillä
RR 112/62
Paino noussut 630 g/vko eli huh, huh!? Pitänee alkaa kattomaan mitä suuhunsa laittaa...
Maha-asukki kääntyi viikonloppuna vissiin lopullisesti lähtökuoppiin... Kätilön mukaan tytteli on syvällä kanavassa ja kiinnittynyt sinne. Ekassa raskaudessa kävi samalla tavalla rv 28-29 ja kätilö ennusti ennenaikaista synnytystä... No tytteli syntyi rv 39+6 eli se siitä....
Verensokerimittarin sain ottaa kotiin, jotta voin tsekata arvot parin päivän ajalta. Saa nähdä mikä on tuomio...?! Paastoarvo oli ihan ok, mutta arvot ei näytä laskevan niin nopeasti kuin pitäisi ruuan jälkeen.... Let´s see what happens!
Eipä täällä sitten sen kummenpia... Masukin laskeutuminen on kipeyttänyt lantion ja isohko maha muuttanut selän asentoa... nukkuminen on vähän niin ja näin. Aloittelin tuossa pari viikkoa sitten vesijumpan ja latinobicin ja niistä tuntuu olevan kyllä iloa niin minulle kuin masukillekin. Nauroinkin eilen vesijumpan jälkeen, että seuraava tunti meneekin sitten vauvan vesijumpassa... Kummasti tytteli jaksaa olla aloillaan jumpan ajan, mutta sitten kun pääsen kotiin sohvalle niin johan alkaa maha pomppia. Heh! Hauska näky!
Mukavaa viikon jatkoa kaikille joulumammoille ja positiivista mieltä! Luonto hoitaa hommat joten on turha pelätä tulevaa etukäteen... Kaikkea voi suunnitella...synnytystäkin, mutta toteutus voi olla jotain aivan muuta! Kokemusta on!
-Tuulimamma rv 29+4-