Jouluna juominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lille"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanko totta annatte teinien juoda sitä mitä haluavat juhlassa, tai miksei arjessakin? Mä en ainakaan antaisi kokikselle tilaa ruokapöytään oli sitten ruokana makaronilaatikko tai juhlaruoka. Toki sallisin sen juomisen satunnaisesti enkä kieltäisi ostamista kotiin mutta ei se minusta kuulu ruokapöytään ellei sitten ruokailla mäkkärissä.

No totta hemmetissä saavat ainakin jouluna juoda mitä haluavat. :o :D Sitä ah, niin hienostunutta viiniäkö niiden pitäisi lipittää? :) Voe hyvän tähen että täällä osaa olla ahdasmielistä porukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti -75;25040196:
Minulle on tärkeää antaa lapsilleni raittiista elämästä malli ja olla heidän käytettävissään aina jos jotain sattuisi. Isovanhempien luona pappa (ja osa muistakin sukulaisista) juo olutta ja konjakkia joulupöydässä.

Minulle ruuan kanssa viinin juominen tarkoittaa sitä, että olen koko ajan ajokykyinen. Näin ollen en ymmärrä tilannetta, jossa en olisi "koko ajan lasteni käytettävissä".?

Meillä on yksi kaveriperhe jossa näin toimitaan. Itse en sekoita lastenjuhlia ja alkoholia. Mutta tämä on siis minun tapani, ihan vaan jos sattumalta arvostelin joidenkin muiden perheiden tapoja:)

Ensin se minua vahan kummastutti, vaikka juhla kuin juhla, mutta nyt se toki tuntuu ihan normilta. Kylla taalla taas ihmeteltaisiin jos olisi pelkkaa kahvia tarjolla :D.

Alkoholi ei kuulu meillä joulupöytään, ei jouluun, eikä mihinkään muuhunkaan. Kohtuuden rajoissa ja ruokajuomana alkoholi vielä voisi mennä, mutta kun on lapsena katsonut jokaisen joulun, kaikki muut pyhät ja oikeastaan kaikki muutkin päivät vuodessa ryyppäämistä, ei tee mieli. Samasta syystä tulee moralisoitua muiden juomista, mutta minkäs teet. :(

[QUOTE="vieras";25040364]No totta hemmetissä saavat ainakin jouluna juoda mitä haluavat. :o :D Sitä ah, niin hienostunutta viiniäkö niiden pitäisi lipittää? :) Voe hyvän tähen että täällä osaa olla ahdasmielistä porukkaa.[/QUOTE]

Tässä juuri huomaa että perheissä on erilaisia tapoja. Meillä esimerkiksi ei tulla joulupöytään aamutakki päällä vaan pukeudutaan. Ei ahdasmielisesti vaan hieman paremmin koska on juhla kyseessä. Ja joulupöytä on perinteinen, siitä voi syödä tai olla syömättä. Omia jouluperinteitä voi perustaa omassa taloudessaan aikanaan. en usko että nämä meidän tapamme ahdistavat ketään tulevaa teiniämme.

Mutta ainahan sitä on ihmisiä joille perheemme tavat olisivat hirveä kauhistus. Olen silti sitä mieltä että on luonnollista että me vanhemmat vaalimme tiettyjä tapoja perheessä oli kyse sitten kotiintuloajoista tai joulupöydän antimista.

[QUOTE="minä";25040437]Ehkä ymmärtäisit, jos koko elämäsi ajan olisit joutunut huolehtimaan alkoholisti-vanhemmastasi.[/QUOTE]

Surullista, mutta ei oikeuta arvostelemaan muiden alkoholinkäyttöä.

[QUOTE="vieras";25040447]Surullista, mutta ei oikeuta arvostelemaan muiden alkoholinkäyttöä.[/QUOTE]
Olenko sanonut arvostelevani muiden alkoholinkäyttöä heille itselleen tai muille? Ajatuksiani tuskin voit kieltää.

Mä jotenkin näen, että tässä menee ihmisillä puurot ja vellit sekaisin. On okei olla kokonaan ilman alkoholia, niin jouluisin kuin muutenkin. On okei nautiskella hyvästä viinistä ruoan yhteydessä, juoda ehkä yksi saunaolut ja lämmin paukku, niin kauan kun juominen on rentoutumista, alkoholia käytetään kohtuudella ja se ei ole humalahakuista. Se mikä ON tuomittavaa ja ehdottomasti väärin lasten kannalta, on humalahakuinen juominen.

Näitä kaikkia kolmea tapahtuu, mutta valitettavasti yleisintä lienee juurikin tuo kännijuominen. Siihen pitääkin puuttua, sitä kuuluukin arvostella ja kännihakuisten vanhempien olisi kertakaikkiaan pakotettava ymmärtämään lapsien kärsimys.

Mikä tässä asiassa on se, mitä on vaikea ymmärtää?

• Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="minä";25040459]Olenko sanonut arvostelevani muiden alkoholinkäyttöä heille itselleen tai muille? Ajatuksiani tuskin voit kieltää.[/QUOTE]

Eli ajatuksissasi arvostelet?

[QUOTE="vieras";25040464]Eli ajatuksissasi arvostelet?[/QUOTE]
En, vaan ajattelen, että valitettavan moni pärjäisi vähemmälläkin ja joillekin olisi parempi olla kokonaan ilman.

Mä jotenkin näen, että tässä menee ihmisillä puurot ja vellit sekaisin. On okei olla kokonaan ilman alkoholia, niin jouluisin kuin muutenkin. On okei nautiskella hyvästä viinistä ruoan yhteydessä, juoda ehkä yksi saunaolut ja lämmin paukku, niin kauan kun juominen on rentoutumista, alkoholia käytetään kohtuudella ja se ei ole humalahakuista. Se mikä ON tuomittavaa ja ehdottomasti väärin lasten kannalta, on humalahakuinen juominen.

Näitä kaikkia kolmea tapahtuu, mutta valitettavasti yleisintä lienee juurikin tuo kännijuominen. Siihen pitääkin puuttua, sitä kuuluukin arvostella ja kännihakuisten vanhempien olisi kertakaikkiaan pakotettava ymmärtämään lapsien kärsimys.

Mikä tässä asiassa on se, mitä on vaikea ymmärtää?

Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Humalahakuinen juominen voi olla Suomessa yleistä mutta mihin perustat väitteen että jouluna juodaan eniten lapsiperheissä humalahakuisesti.

Niin, olisi voinut vastata siihen kysymykseenkin. Eli meillä kuuluu jouluun viinit, glögit ja snapsit. Ensin otetaan aperitiivit, sitten kuoharia, ruoan kanssa valko- ja punaviinit. Joku saattaa saunakaljankin ottaa. Illalla sitten vielä glögiä ja saatetaan siinä iloisessa hiprakassakin olla, mutta ei humalassa/kännissä.

Meillä ei kuitenkaan VIELÄ ole perhepiirissä lapsia vaan vanhempieni, sisarusteni ja heidän puolisoidensa kanssa kokoonnutaan. Ensi jouluna kun sukuun tulee ensimmäinen vauva, juodaan varmaan ruoan kanssa viinit, mutta jätetään snapsit sun muut pois. Tilanteesta riippuen toki.

Kyllä juon, tosin en niinä jouluina kun olen raskaana. :D
Mutta juu ruuan kanssa varmaan sen max pari lasillista viiniä.

Ainakin sukulaisilla on tapana ottaa ne saunasiideritkin sitten myöhemmin. Ei kukaan ole ikinä vaikuttanut känniseltä, eikä kuulukkaan, mä olen elänyt vasta yhden oman lapseni joulun ja sillon taisin sen viinilasillisen ja siiderin juoda päivän aikana.
En ole tuota kauheasti "juomisena" edes pitänyt, mutta juu onhan se alkoholia...

Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Humalahakuinen juominen voi olla Suomessa yleistä mutta mihin perustat väitteen että jouluna juodaan eniten lapsiperheissä humalahakuisesti.

Tästähän uutisoidaankin joka vuosi miten Alkosta laahataan hirmuisia määriä juomia koteihin. Kampanjoidaan jatkuvasti miten lapsilla on oikeus selvään jouluun ja kun sitten vielä tiedetään miten vakava alkoholiongelma Suomessa on, niin ei liene epäselvyyttä siitä, että moni alkoholiongelmainen on myös perheellinen.

Tästähän uutisoidaankin joka vuosi miten Alkosta laahataan hirmuisia määriä juomia koteihin. Kampanjoidaan jatkuvasti miten lapsilla on oikeus selvään jouluun ja kun sitten vielä tiedetään miten vakava alkoholiongelma Suomessa on, niin ei liene epäselvyyttä siitä, että moni alkoholiongelmainen on myös perheellinen.

Tosi moni ostaa sukulaisille tai kavereille viini- tai glögipullon joulutervehdykseksi tai kyläänviemisiksi joulun aikaan. Myös yrityselämässä viinipullo on hyvin perinteinen joululahja. Se, että Alkosta ostetaan joulun aikaan paljon alkoholia, ei tarkoita, että niitä lapsiperheissä kaadetaan kurkusta alas niin paljon kuin vain ikinä keritään.

[QUOTE="minä";25040470]En, vaan ajattelen, että valitettavan moni pärjäisi vähemmälläkin ja joillekin olisi parempi olla kokonaan ilman.[/QUOTE]

Ymmärrät varmaan, ettet ole päässyt vieläkään lapsuutesi traumoista? Jokainen toki saa ajatella mitä haluaa, mutta toisten moralisointi kuluttaa ennen kaikkea vain omaa sisintä.

Eli sulla ei ollut mitään faktaa. Vain olettamuksia. Ja oma paheksuva mielipiteesi siihen päälle.

Eli sulla ei ollut mitään faktaa. Vain olettamuksia. Ja oma paheksuva mielipiteesi siihen päälle.

Tai sitten sä et suostu ymmärtämään että alkoholia ihan oikeasti käytetään paljon ja laajasti väärin. Ja toisaalta et suostu myöskään ymmärtämään lukemaasi. Olenhan jo moneen otteeseen painottanut että paheksun lapsiperheessä kännäämistä, en kohtuullista ja normaalia alkoholinkäyttöä.

Ihan kuten muillakin "Juhla-aterioilla", eli ruoan kanssa on viiniä. Meillä myös saunan yhteydessä otetaan olut takkahuoneessa vilvotellessa ja lapset saavat pillimehut.

Yhteistyössä