Jouluna juominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lille"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lille"

Vieras
Juotteko te jouluna alkoholia? Siis kun olette lasten kanssa tai sitten kun lapset ovat nukkumassa? Ja jos juotte, niin tuletteko humalaan/ hiprakkaan?
Meillä ei ole ikinä juotu edes joulupöydässä mitään alkoholia, ei kuulu mielestäni jouluun. Kiinnostaisi tietää miten muissa perheissä.

Meillä on kylmässä pöydässä ruokajuomana valkoviini, maito, vesi, limu. Lämpöisessä pöydässä punaviini, olut, maito, limu, vesi.. Glöginä on sekä mehuglögiä että alkoholillista.. Lasten nukkumaanmenon jälkeen juustoja ja viiniä/glögiä...
Kukaan ei ole humalassa. Näin on aina ollut, silloinkin kun itse olin lapsi. Mä en näe mitään pahaa siinä, että juo lasten nähden pari lasia viiniä..

No lapsena ei ollut mitään, mutta nykyään on usein puna- ja valkoviini ruokapöydässä. Me aikuiset "lapset" kun osataan arvostaa hyviä viinejä, niin yleensä on yksi pullo kumpaakin ja henkilöitä syömässä 7-9 henk. eli ihan hirveästi sitä ei siis kitata...

Mies juo varmaan ruoan kanssa lasin, pari viiniä. Jos imetän vielä jouluna, en juo yhtään. Jos en imetä, otan ehkä lasin pohjalle viiniä.

Humalassa emme ole lasten kanssa kumpikaan.

kun ollaan koko perhe kotona ei juoda mitään alkoholia,mutta meillä on lapset aina joulupäivä-tapani sukulaislla hoidossa ja ollaan kaksin miehen kanssa jossain reissussa niin silloin juodaan ja paljon=)Nuo joulun pyhät on vuodessa ainut päivä kun on varmasti kaikille 4.lle lapselle hoitaja ja se pitää käyttää hyväksi=)

Olutta ja viinejä on joulupöydässä. Tosin odotamme pullon valkkaria ja toisen punkkua riittävän koko jouluajaksi ja oluenkin kulutus on hillittyä. Kukaan ei humallu koska krapulaa nyt emme välitä jouluaamuksi miehen kanssa hankkia.

Teinit saavat maistaa viiniä mutta tähän asti he ovat pidättäytyneet kokiksessa.

Minä tykkäisin juoda viiniä jouluaterialla tai sitten jotain terästettyä glögiä, kun joulupukin vierailun jälkeen on aina tapana syödä jotain herkkuja ja kukin juo sitten mitä juo (kahvia, glögiä, mehua jne) mutta koska isäni on hieman alkoholisoitunut niin en halua. Saattaa siis olla juomatta pitkiäkin aikoja tai sitten niin, että juo satunnaisesti ns. normaalisti, mutta sitten tulee niitä kertoja kun ei katkeakaan siihen yhteen iltaan. Kesällä taisi viimeksi venähtää viisi päivää. Noita sattuu siis 1-2 kertaa vuodessa.

Mutta sitten, kun muut on lähteneet niin avaan sen valkkaripullon ja nautiskelen lasillisen tai kaksi sitä, kun lapset nukkuu. Tänä vuonna olen kutsunut siskoni miesystävänsä kanssa meille niin, että jäävät vielä muiden jälkeen ja saadaan ottaa sitä viiniä ne pari lasia porukalla. :)

Yleensä juon jouluna yhden lasin punaviiniä suklaiden kanssa ja yhden tumman oluen ruoan kanssa, tänä vuonna tyydyn kotikalja/sprite-booliin (raskaana).
Mies juo aina maitoa.

Lapsuuden kodissa oli punaviiniä ja terästettyä glögiä, joita me muksutkin saatiin ottaa kun oltiin yläaste-ikäisiä. Ei tullut siitä perinnettä meidän perheeseen :D

Laatuviinit kuuluvat meillä usein arkeenkin mutta ennen kaikkea juhlaan. Joulupöydässä on valkoviiniä ja punaviiniä. Alkujuomaksi sampanjaa. Humalassa ei olla, osataan juoda viinimme ilman että menee överiksi.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25039953:
Ah, taas tämä keskustelu. :D

Kyllä, kuten muutenkin hyvän ruuan kanssa, myös jouluna juomme viiniä. Humalassa emme ole.

Ja sohaistakseni: alkoholi kuuluu meillä myös arkeen.

No sano jo muuta. Suomalaisilla on niin raskaan dogmaattinen suhde alkoholiin, joko vedetään lärvit tai ollaan täysin ilman. Vuosia muualla Euroopassa asuneena ei voi kuin ihmetellä tätäkin aihetta.

Kattakaa nyt sitten vaan niitä maitoja ja cokiksia niihin joulupöytiinne, kun se viinilasillinen on niiiiin kauhistus.

Hassua, mutta minä en oikein edes laske ruokaviinejä "alkoholiksi". Samalla kriteerillä on silloin mielestäni myös kotikalja "alkoholia". No ehkä tämä johtuu siitä, että meillä ruokaviini ei johda humalaan, vaan on todellakin ruuan kanssa nautittava juoma. :)

En tiedä mistä johtuu, mutta mun mielestä perinteisten jouluruokien kanssa parhaiten sopii itsetehty kotikalja, sitä on lapsesta asti aina ollut jouluna. Sitä siis. Muuten kyllä pidän etenkin punkusta hyvän ruoan kanssa. Jouluna siten ehkä illemmalla lasillinen punkkua ja vähän terästettyä glögiä suklaiden ja rääppiäisleipien kanssa.

Yhteistyössä