Olen tällä palstalla tätä neuvoa kertonut ennenkin, mutta toistettakoon se nyt uudestaan. Kun kävin aikoinaan exäni kanssa psykiatrin sekä psykologin luona perheterapiassa, niin psykiatri antoi hyvän käytännön "kotiläksyn". Meidän piti hankkia lapsille hoitaja muutamaksi tunniksi esim. kerran viikossa (tai jos hoitajaa oli vaikea saada, niin kerran kahdessa viikossa) siten, että joka toinen kerta mies järjesti sellaiset treffit, että mies järjesti jotakin kivaa, josta arveli naisen tykkäävän. JOka toinen kerta järjestämisvuorossa oli nainen, joka puolestaan järjesti treffit, jonka arveli miellyttävän miestä.
Tuossa yllämainitussa jutussa oli se hyvä puoli, että kumpikin joutui aktiivisesti tekemään ja miettimään asioita. Mies ei siis voi viedä naista lätkämatsiin eikä nainen katsomaan balettia (kärjistäen sanottuna), vaan joutui miettimään, mistä toinen voisi oikeasti tykätä. Jos rahaa on vähän, niin ilmaisia tai halpoja keinoja voi käyttää (leipoa yhdessä pipareita, käydä kävelyllä, hieroa hartioita samalla kun katsoo lempiohjelmaa DVD:ltä).
Sekä ex-mieheni että nykyinen mieheni ovat huonoja keksimään mitään yllätyksiä. Huomasin vasta hiljattain, että minä olen myös huono ottamaan vastaan yllätyksiä. Minä heti ensimmäisenä sanon, että: "Voi, ei sun olis tarvinnut, miksi sä menit tuhlaamaan rahojasi", kun pitäisi päinvastoin kiittää kovasti ja olla ilahtunut. Minä siis huomaamattani olen vienyt antamisen ilon mieheltä ja jos on liian kriittinen, niin mies ei ehkä uskalla edes yrittää.
Jos sinä haluat huomioimista, niin mietipä, että voisiko sinussakin olla pientä vikaa tässä asiassa? Jos sinä olet taitava arjen organisoija (niin kuin moni nainen on, kun on opetellut asioita esim. äitiyslomalla pienten lasten kanssa), niin välttämättä toinen ei taas ole hyvä sellaisessa. Tunnistan ainakin itsessäni sen vian, että teen herkästi kotona ja töissä kaiken itse, koska osaan asiat. Sitten kuitenkin valitan mielessäni väsymystä ja uupumusta sadatellen sitä, kun toiset eivät tee mitään. Sitä siis saattaa huomaamattaan ruokkia väärää käyttäytymismallia.
Mitäpä, jos annat miehellesi vastuuta kodin ja perheen hoidosta. Hanki itsellesi joku harrastus, joka vie aikaasi, jollet muuten osaa ottaa omaa aikaa tai ala vaikka järjestelmällisesti tapaamaan vanhoja ystäviäsi. Kun annat miehen tehdä asiat omalla tavallaan, niin asiat kyllä hoituvat.
Mies ei voi lukea ajatuksiasi, vaikka niin haluaisitkin. Jos sinua ottaa päähän hänen passiivisuutensa, NIIN SANO SIITÄ HÄNELLE SUORAAN. Kyllä hän ymmärtää sinua ja kuuntelee sinua, kun sanot selväsanaisesti, mitä häneltä odotat. Sinulla on selvästikin kiltti mies, joka on tottunut siihen, että sinä olet pomo ja hän on alainen.
Jos haluat häneen annoksen macho-miehen elkeitä, niin sano siitäkin. Kun kertoo miehelle, että haluaa intohimoa ja pelkäät, että hänen passiivisuutensa ja aloitteettomuutensa tukahduttaa seksihaluja, niin seksi ainakin on yleensä sellainen asia, että siitä haluaa pitää kiinni. Niin miehen kuin naisenkin seksihaluja latistaa se, jos joutuu helposti torjutuksi. Erityisesti miehille se on arka paikka, koska jos mies kokee, ettei vaimo halua häntä, niin siitä voi seurata jopa erektio-ongelmia.