Kai meidänkin pojassa on sitten jotain vikaa...:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
No en sentään noin negatiivisesti ajattele, mutta tänään jäi vain niin omituinen maku aamusta kun mentiin päiväkotiin. Hoitsu kysyi että onko hetki aikaa puhua ja tietysti minulla oli, hän sanoi että heille tulee pariksi päiväksi erityislastentarhanopettaja käymään ja pyysivät lupaani että voisiko tämä tarkkailla erikoisesti poikaani.
Syyksi kertoi sen kun poika on niin kovin energinen ja joskus sattuu tilanteita joissa poikani on "käynyt muiden lasten kimppuun", siis tönäissyt ja ottanut vaatteista kiinni. Joskus hän on tätä kotipihallakin yrittänyt tehdä, siihen puutun väliitömästi ja jos ei lopu niin lähdemme uhkauksen jälkeen sisälle. Hoitsu korosti muuten lapsen olevan oikein iloinen ja "todella energinen" Itse on ole koskaan nähnyt poikani esim. lyövän ketään toista lasta, eikä hoitsukaan sellaisesta puhunut.
Minä tyhmä kun olen jotenkin ajatellut tämän vaiheen kuuluvan ikään, käyttäytyminen alkoi juuri 2-vuoden kynnyksellä, samaan aikaan kun muutkin uhma alkoi. Niin että mikähän pojassani oikein on vikana? Mitähän vikaa hänestä elto:n avustuksella etsitään? Vai etsitäänlö mitään, ehkä tässä etsitään vain keinoja puuttua tähän käytökseen paremmin? Vinkkejä otan mielelläni toki itsekin vastaan?

Jäi vain niin omituine fíilis, koska olen pitänyt poikaa täysin normaalina, tosin vilkkaana, ilosiena ja onnellisena lapsena.
Poika on 2v1kk, eli mitä railakkaimassa uhmaiässä.

minusta nykyään lapsia luokitellaan ihan liikaa... kaikkien pitäisi olla samanlaisia, ei liian vilkkaita eikä liian hiljaisia... mikä kumma se sitten on se kultainen keskitie... toiset kun vaan ovat vilkkaanpia ja suorasanaisempia kuin toiset, se on luonne ei pahuutta

Miksi pitää ajatella, että "vikaa"? Se tarkkailu on hyväksi, jos jotain erityisyyttä olisi tai tarvetta lisäohjaukseen tms, eikös se ole hyvä, että tiedetään ajoissa? Ja ei tuon ikäisestä voi päätellä mitään...

Älä turhaan murehdi ennakkoon. Onhan se hyvä että ns. ammattilainen katsoo tilanteen ja jos tarvetta saada lapselle apua ajoissa.
Ja kaikkihan voi tosiaan olla ihan ok ja johtua uhmasta. Se on vaan välittämistä toisesta mitä ne tädit tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Erkan äiti:
Miksi pitää ajatella, että "vikaa"? Se tarkkailu on hyväksi, jos jotain erityisyyttä olisi tai tarvetta lisäohjaukseen tms, eikös se ole hyvä, että tiedetään ajoissa? Ja ei tuon ikäisestä voi päätellä mitään...

No silloin on varmaan hoitsujen mielestä jotain "vikaa" jos kerran jotain eritysitarkkailua tarvitaan.
Omasta mielestäni pojassa ei ole yhtään mitään "vikaa", ja olenkin ajatellut tämän kaiken liittyvän ikään.

Voihan se olla ettei lapsessa mitään vikaa ookkaan. Pääasia on että asia tarkistutetaan ammattilaisella.
Sun lapsella on hyvä hoitopaikka kun ottivat heti asiaan kiinni jos huoli lapsesta on herännyt! :hug: ole huoleti, kaikki varmaan järjestyy parahin päin!
AJattele jos lapsellasi oliskin jotain ongelmaa mutta hoitopaikassa ei asiaan puututtaisi.

Tuskin pojassa mitään vikaa on, mutta tänä päivänä puututaan todella herkästi hiemankin vilkkaampaan tai muuten vaan poikkeavaan käytökseen. Anna tätien seurata poikaa, ei siitä mitään haittaakaan ole, tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja LTO:
No, ala viela hermostu. Anna se elto katsoo poikaa, ei noin pienta kylla viela mitenkaan tarkemmin "tutkita". Jos se ope siella on vaan liian karkas sanomaan...

Tosi elto saa tarkkailla poikaani, ja varmaan hyvä niin sitten jos heidän mielestään siihen on aihetta.
Mutta en vain osaa olla ajattelematta ettei vaan poika olisi muuten joutunut "hampaisiin" vilkkaan luonteensa takia.
No, loppuviikosta olen viisaampi, kun elto:n "tuomio" on kuultu.

Parasta tässä olisi se jos tosiaan saisimme jotain hyviä vinkkejä miten puuttua oikein epätoivottuun käytökseen.

Jotkut lapset liikaa innostuessaan tarttuvat toisiin lapsiin kiinni tarkoittamatta sillä mitään pahaa, eivät siis osaa vielä käsitellä sitä mahtavaa tunnetta muulla tavalla!
mun mielestä se on aika normaalia varsinkin pieniltä lapsilta, mutta joidenkin lasten ja aikuisten mielestä se voi olla häiritsevää tai pelottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vilkkaan pojan äiti:
Tuskin pojassa mitään vikaa on, mutta tänä päivänä puututaan todella herkästi hiemankin vilkkaampaan tai muuten vaan poikkeavaan käytökseen. Anna tätien seurata poikaa, ei siitä mitään haittaakaan ole, tsemppiä.

Kiitos, näin itsekin jotenkin ajattelin.

Hoitopaikoissa kaikkeen vaan tarvitaan lupa. Jos e esimerkiksi miettivät millä tavoin heidän olisi paras lapsen touhuihin puuttua ja ovat epävarmoja, ja haluava siksi erityislastentarhan opettajan arvion? Siis omaan toimintaansa tukea?

anna tarkkailla vaan.Saapahan sitten varmistuksen jos jotain todella on.Ei kai kuitenkaan lastentarhanopet jostain yhdestä leikin ohella tapahtuneesta tönäisystä huolestu.En kuitenkaan usko että pojassasi ´mitään vikaa` on!jaksuja sinulle!Älä turhaan ennalta liikaa murehti.helppo tietysi sanoa.

Kiitos vastanneille.
Tajusin juuri että olette muuten oikeasaa, ei ne tädit tätä ilkeyttään tee vaan ihan välittämisestä, ja pitäisi olla kiitollinen että apua on tarjolla jos sitä erityisesti tarvitaan.

Jos jotakuta kiinnostaa voin tulla torstain tietämillä kertomaan mitä elto oli lapsesta mieltä.

Mun lapset ovat molemmat olleet elton ryhmässä, eikä siitä sitten sen enempää ole seurannut, vaikka esikoisella onkin kielellisiä/karkeamotorisia ongelmia. Ei se elton tarkkailu tarkoita, että lapsessa olisi vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Hoitopaikoissa kaikkeen vaan tarvitaan lupa. Jos e esimerkiksi miettivät millä tavoin heidän olisi paras lapsen touhuihin puuttua ja ovat epävarmoja, ja haluava siksi erityislastentarhan opettajan arvion? Siis omaan toimintaansa tukea?

Kyllä, tarkemmin kun ajattelen koko keskustelun kulkua, taisi hoitaja tosiaan puhua siitä että hekin tarvitsisivat neuvoja siihen miten toimis näissä tilanteissa. Olin itse vain niin ymmyrkäisenä että koko keskustelu ei jäänyt mieleen vaan pelkkä ajatus "pojassa on heidän mielestään jotain vikaa" jäi hakkaamaan päähän.

Tokihan se pistää miettimään, mutta anna heidän katsoa ja tarkkailla ja kuuntele ihan rauhassa, mitä ajatuksia heille on tullut. Apuahan he ovat tarjoamassa, jos on tarpeen. Ei se ole tietty kivaa kuunneltavaa, jos omalla lapsella on jokin huonosti, mutta ei se sen ihmisen vika ole, joka asian havaitsee ja siitä kertoo. Meilläkin päiväkodissa havaitsivat asian meidän lapsesta, joka osoittautui aivan oikeaksi. he näkevät siellä niin paljon erilaisia lapsia, että heidän on helpompi tunnistaa erilaisia asioita kuin omien vanhempien, jotka ovat vähän subjektiivisempia arvioissa, ja jotka näkevät lasta eri olosuhteissa.

Ei kannata huolestua. Jos lapsella hankalaa esim. uhmiksen takia, elto voi seurata lasta päiväkodin touhuissa ja antaa päiväkodin työntekijöille (ja vanhemmille) keinoja, joilla saadaan ohjattua epätoivottua käyttäytymistä enemmän sopivampaan suuntaan.

Näin minä ainakin ajattelin, kun meidän päiväkodin työntekijä esitteli asiaa eltosta ja vajaa 3-vuotiaasta pojastani, joka valtavan uhmaikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mannakka:
Ei kannata huolestua. Jos lapsella hankalaa esim. uhmiksen takia, elto voi seurata lasta päiväkodin touhuissa ja antaa päiväkodin työntekijöille (ja vanhemmille) keinoja, joilla saadaan ohjattua epätoivottua käyttäytymistä enemmän sopivampaan suuntaan.

Näin minä ainakin ajattelin, kun meidän päiväkodin työntekijä esitteli asiaa eltosta ja vajaa 3-vuotiaasta pojastani, joka valtavan uhmaikäinen.

Saitteko te mitään neuvoa tai ohjausta siitä miten uhmista käsitellä?
Mielestäni emme ole kotona olleet mitenkään erityisesti pulassa pojan kanssa, vaikka yhteenottoja riittääkin. Mutta neuvoja otetaan toki vastaan, ja myönnän itsekin ihmetelleeni mistä tämä toisiin lapsiin tarttuminen tuli aivan yht'äkkiä, ihan viime kesän aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Ihan samaa mieltä. Ja ymmärrän sun huolen. Itsekin tossa tilanteessa ajattelisin, eikö itse ois pitänyt huomata jotain. Aina ei huomaa kun on niin lähellä ja tottunut lapsen tapoihin. Eikä tosiaan tartte olla mitään erityistä. Hoitajilla ei vaan taida riittää keinot hillitä poikaa.

Poika on 2v1kk, eli mitä railakkaimassa uhmaiässä.[/quote]

Eikö tuo ole normaalia ton ikäisen lapsen käytöstä??? Itsellä poika samanikäinen ja kans aika riehakas... tönäisee herkästi toista jos tulee hänen leluihinsa koskemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Ihan samaa mieltä. Ja ymmärrän sun huolen. Itsekin tossa tilanteessa ajattelisin, eikö itse ois pitänyt huomata jotain. Aina ei huomaa kun on niin lähellä ja tottunut lapsen tapoihin. Eikä tosiaan tartte olla mitään erityistä. Hoitajilla ei vaan taida riittää keinot hillitä poikaa.

Ja sit pitää ottaa myös se huomioon että usein lapset käyttäytyy kotona aika erilailla kuin päiväkodissa. Kyllä hoitajilla on varmasti hyvä syy ehdottaa lasta tarkkailtavaksi. Ja minusta on hyvä että asioihin puututaan ajoissa niin voidaan ehkäistä monta tulevaa ongelmaa.

Lapsi voi hoidossa käyttäytyä todella eri tavoin kuin kotona. Tämä on ainakin meillä tullut esille, jopa niin, että vaikuttaisi, että aivan eriluonteistesta lapsesta olisi kyse, kun hoitajien kertomuksia kuunteli.

Mutta suhtaudu asiaan vain rauhallisesti ja vaikka vain ilmaisen "lisäpalvelun" kannalta. Voi tulla esille vaikka joku sopiva ja mukava ratkaisuehdotus esim. tekemiseksi, jossa poika pääsee hyvällä tavalla purkamaan energiaansa.

Yhteistyössä