Kaikki vanhemmat, joiden vauvalla on sanottu olevan KOLIIKKI tutkimatta vauvaa, lukekaa tämä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi miten tutulta kuulostaa. Meidän tytön "koliikki" selvittelyt alkoivat kun menimme ambulanssilla ja lujaa vauvan kanssa sairaalaan. Neuvolassa taputeltiin olalle ensimmäiset 3kk kun kerroin että vauva itkee 24/24 ja on todella kipeän oloinen. Sekä lääkäri että th leimasivat itkut koliikiksi ja pitivät minua auttamattomasti hukassa olevana äitinä. Vauvan ollessa 4kk sain neuvolasta ohjeen antaa vauvalle lisämaitoa kun th epäili lapsen itkevän nälkäänsä Epäilin asiaa ääneen mutta päätin kokeilla korviketta.
Vauva otti hörpyn pullosta ja valahti kalpeaksi, alkoi oksentaa, keholle nousi koholla oleva urtikaria näppyä ja silmät pyörähtelivät päässä. Vauva sai muutamasta millistä anafylaktisen shokin. Onneksi ambulanssi saapui 5 minuutissa ja sai adrenaliinia ja kortisonia joilla reaktio rauhoittui. Kiireellä mentiin kuitenkin sairaalaan vauva monitoreihin kytkettynä.
Myöhemmin lapsella todettiin yhtä voimakas allergia kananmunalle. 2V iässä myös rajut eläinpölyallergiat ja päivittäisellä lääkityksellä oleva astma.

en usko koko koliikkiin. Ai että jollain on vaan ilman mitään syytä vatsa niin kipeä, että huutaa koko ajan. Olen aina sanonut, että koko koliikki on yhtä humpuukia.

Ei voi olla normaalia että lapsi huutaa 24/7 kaiken hereilläoloaikansa.
Minä en pystyisi tuollaista katsomaan kuukausia!
Oman tytön kohdalla riitti viikko huutoa jonka jälkeen ravattiin neljällä eli lääkärillä ja maitoallergia todettiin ja sen jälkeen loppui seinään kun tiedettiin mitä tehdä.
En tajua kuinka joku pystyy elämään 2 kuukautta lähes koko ajan huutavan lapsen kanssa?!

Niin se meilläki meni puoli vuotta ennenku tajusivat että vauva on kipeä eikä mikään koliikkivauva. esikoinen ei käytännössä nukkunu yhtään ekan 6kk aikana. sanoin jo 2kk neuvolassa että sillä on varmasti ruoka-allergioita, sitä kun on suvussa paljon ja mullaki on. Ei mitää, neuvolatäti vaan totes että jotkut vauvat nyt vaan on sellaisia kuin meiän vauva. 4kk ajan sitte taisteltiin ennenku sain lähetteen tutkimuksiin joissa todettiin että vauva on allerginen lähes kaikille ruoka-aineille. Parilla ruoka-aineella elettiin tosi pitkään ,mikään muu ei sopinu. Ja vauva oli reagoinu rintamaidon kautta niihin ruokiin mitä mä söin. TIlanne oli päässy niin pahaksi että vauva joutui osastolle sairaalaan sillon 6kk iässä, mä lopetin sillä reissulla imettämisen ja vauva alkoi juoda apteekin maitoa. Ja kas - siitä päivästä alkaen on kyseinen lapsi nukkunu kellon ympäri inahtamatta joka ikinen yö. Jos ne ois uskonu mua neuvolassa ja asia ois saatu aiemmin hoitoon niin ei ois tarvinnu ressukan kärsiä noin kauaa.

Sit ku mulla oli mustaa valkoisella allergiasta nii soitin neuvolaan ja totesin terkalle että niin, oli se sitte kuitenkin allerginen. Terkka siihen vaan taivasteli että "voi voi, enpä ois uskonu kun sillä on niin hyvä iho!" :headwall: että sellasta.

meillä vauva huusi 3kk ikään asti jonka jälkeen sanoin neuvolassa lääkärille,että laittaiai meidät sairaalalle allergiatesteihin.Maitoallergiahan se sieltä löytyi.Halusin imettää joten jätin kaikki maitotuotteet pois ja imetin poikaa 1v asti.Kalsium ja D-vitamiinilisää piti muistaa ottaa.Laihduin kymmenen kiloa,kun kaikki juustot ja jäätelöt ja suklaat jäi pois.

Meillä maitoallergia todettiin 6 kk iässä ja saatiin lähete Taysiin. Kun sinne päästiin oli vauva jo 8 kk (jono) ja samalla käynnillä todettiin Prick testeissä kananmuna, kissat, koirat ja monta muuta allergiaa.

Meillä meni pitkään tuon maitoallergian toteamiseen, koska en itse lähes lainkaan käytä maitotuotteita ja vauva oli pitkään täys imetyksellä. Siksi vauvan oireet olivat lievähköt. Neuvolan th oli tosin jo 4 kk neuvolassa huolissaan vauvan atooppisesta ihosta ja kertoi, että tämä voi olla myös maitoallergiaa. Meille on onneksi sattunut kohdalle todella mukava juuri valmistunut th, joka vaikuttaa todella kiinnostuneelta ja asiantuntevalta.
Kun vauva sai vajaa 6 kk iässä kerran Piltin valmispuuroa, maitoallergia oli selvä. Oireet tulivat alle 10 min sisällä. Kaikki naama ja kädet mihin puuro koski, tulivat täyteen valkoisia paukamia, huulet turposivat ja huuto oli vauvalla kova. Puklaili ja vielä nukahtamisen jälkeen illalla vauva heräsi oksentamaan. Myös maha meni kuralle.

Neuvolan

Olen saanut sellaisen käsityksen että Tampereella ja Helsingissä on todella vaikeaa saada vauva allergiatesteihin. Näillä paikkakunnilla lähes poikkeuksetta ihmiset kertovat päässeensä vasta yksityisen lääkärin kautta testeihin ja allergiat todettua. Pienemmistä kunnista pääsee paremmin testeihin, tosin yksityisiäkään ei ole täällä maalla juuri tarjolla.

Onkohan isoissa kunnissa th:lle ja lääkäreille annettu tiukemmat ohjeet jatkohoitoon lähettämisessä?

[QUOTE="Ami";24969620]Olen saanut sellaisen käsityksen että Tampereella ja Helsingissä on todella vaikeaa saada vauva allergiatesteihin. Näillä paikkakunnilla lähes poikkeuksetta ihmiset kertovat päässeensä vasta yksityisen lääkärin kautta testeihin ja allergiat todettua. Pienemmistä kunnista pääsee paremmin testeihin, tosin yksityisiäkään ei ole täällä maalla juuri tarjolla.

Onkohan isoissa kunnissa th:lle ja lääkäreille annettu tiukemmat ohjeet jatkohoitoon lähettämisessä?[/QUOTE]

Varmasti on vaikeaa. Me asutaan Vantaa ja en saanu lähetettä vaikka monta kertaa asiasta sanoin. Esikoinen ei itkenyt koskaan turhasta ja tämä seuraava vauva itki todella paljon selvästi kipeän oloisena. Koliikkia vain, sanottiin tutkimatta, ei suostuttu tutkimaan. Ihan perseestä koko homma. Vein siis yksityiselle itse, PikkuJättiin = maitoallergia diagnoosi.

Huomioikaa, että maitoallerginen vauva ei ole allerginen äidinmaidolle vaan lehmänmaidolle. (toki äidinmaitoallergia on mahdollinen, mutta se on äärimmäisen harvinaista)

[QUOTE="aloittaja";24974957]Huomioikaa, että maitoallerginen vauva ei ole allerginen äidinmaidolle vaan lehmänmaidolle. (toki äidinmaitoallergia on mahdollinen, mutta se on äärimmäisen harvinaista)[/QUOTE]

mutta jos äiti käyttää lehmänmaitotuotteita ne vaikuttaa äidinmaitoon myös.Näin sanoi minulle allergiohin erikoistunut lääkäri!

[QUOTE="hmm";24969520]Liittyvätkö kaikki maitoallergiatapaukset korvikkeisiin? Vai ilmeneekö maitoallerigan oireen noin rajuina jos imettävä äiti käyttää maitotuotteita?[/QUOTE]

Kyllä meillä liittyi oireet äidinmaitoon, eli lapsi sai kovasti oireita, kun itse söin maitotuotteita. Aluksi piti jättää kaikki mahdollinen maitoproteiinia sisältävä ruoka-aine pois, eli esim naudanlihaakaan en syönyt. Oireet olivat voimakkaat jo parin viikon iässä, 5-6kk vanhana aloitin itse pikkuhiljaa syödä maitotuotteita jolloin pienistä määristä ei tullut vauvalle oireita. imetin vuoden vanhaksi saakka ja silloin jo söin itse normaalisti kaikkea. Uskaltauduttiin kokeilemaan lapsellekin silloin lehmänmaitoa ja se kävikin, joten allergia oli mennyt jo ohi. Muita ruoka-aine allergioita oli myös paljon, mutta nyt 3v lapsi voi syödä jo kaikkea. Kaikki allergiat poistuneet pikkuhiljaa.

[QUOTE="sanna";24974966]mutta jos äiti käyttää lehmänmaitotuotteita ne vaikuttaa äidinmaitoon myös.Näin sanoi minulle allergiohin erikoistunut lääkäri![/QUOTE]

No tietenkin, eikös tämä ole ihan itsestäänselvää?

Mä jouduin jättää kaikki missä oli maitoa. Tytär reagoi maitotuotteisiin todella voimakkaasti suolistolla. Eli en voinu syödä mitään missä oli maitoa piilotettunakaan, reagoi myös niihin.

Maitoallergia meni kuitenkin ohi niihin aikoihin kun tytär täytti 1v. Nyttemmin syö maitotuotteita. Ainoo mistä kieltäytyy niin on normaali maito, suuttuu ihan hirveesti jos yritän antaa. Tytär nyt 1v7kk ja ois vaan niin, hyvä että suostuis tota maitoa juomaan :/.

Ihmetyttää näitä lukiessa, että miksi ihmiset huudattavat niitä lapsiaan? Ruokavaliokokeiluja on kuitenkin suhteellisen helppo tehdä ihan itse. Jos vauva huutaa koko ajan, niin ei luulisi olevan kauhean kova ponnistelu imettävältä äidiltä olla muutama päivä ilman maitoa tai viljoja.

[QUOTE="vieras";24959851]silent refluksi oli meidän vauvan itkuun syy.yksityisellä piti käydä,että apu saatiin.Oireina rajua nieleskelyä ja huuti suoraa kurkkua jäykkänä kuin pölkky.
laitoksella jo ihmettelin hoitajille että miksi vauva nieleskelee koko ajan ja sanoivat että lapsivesi vain pyrkii ylös.kaksi viikkoa kuuntelin itkua ja totesin että tämä ei ole normaalia.[/QUOTE]

Meillä oli näin samoin. Ekan lapsen kanssa tie diagnoosiin oli pitkä 6kk. ja se oli kamalaa aikaa!!:( Toisella lapsella sama juttu ja tein itse diagnoosin jo sairaalassa ollessa joka vahvistettiinkin tytön ollessa 2kk. yksityisellä.
Joten VATIKAA ja TUTKITUTTAKAA lapsenne jos vähänkään epäilette että syy on jossain muualla!!!!

[QUOTE="aloittaja";24960045]No meillä huusi useasti päivän ja yön aikana, se ei katsonut kelloa ja vauva oli selvästi kipuinen, itki kipuaan. Pulautteli runsaasti oksennuksenhajuista puklua, kakkasi tunnin välein oksennuksenhajuista kakkaa, mikään ei auttanu huutoihin, sylissä pidin, itki jäykkänä ja kaiken tämän kuultuaan neuvolalääkäri sanoi: koliikki, kun kerta mikään ei auta! Vein yksityiselle myöhemmin ja se oli maitoallergia ja kas kummaa, kaikki oireet lakkas, kun lehmänmaito jätettiin pois. Eli kyllä sitä sairaat vauvat saa vain sen koliikkidiagnoosin, eikä vauvaa vaivauduta tutkimaan. Siinä kärsii kaikki, vauvan suolisto ja vanhemmatkin.[/QUOTE]

En tiedä kuinka paljon itkuun väsyneet vanhemmat vievät sellaisia lapsia lääkäriin, joilla ei ole oikeasti mitään vakavampaa allergia- tai ruuansulatusongelmaa ja heidän takiaan lääkärit ja terkkarit eivät tahdo lähettä ketään tutkimuksiin. Ne joilla oikeasti on tämän tyyppistä tai pahempaa ongelmaa, kuuluisi minustakin tutkia. Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että on semmoistakin koliikkia, joka ei ole vaarallista. Jos lapsi näyttää voivan muuten hyvin, paitsi huutaa joinain tiettyinä vuorokaudenaikoina muutaman tunnin, niin tuskin on ruoka-aineallergia kyseessä. Jos minun lapseni olisi näyttänyt kärsivän lähes jatkuvasti, olisi ollut itkuinen enimmän osan aikaa ja olisi ollut selkeitä merkkejä ruuansulatushäiriöistä, niin olisin vienyt pienen vaikka yksityiselle, jos en muuten olisi saanut hänelle apua. Nyt sellaiseen ei mielestäni ollut mitään tarvetta.

Yhteistyössä