Kaksosten saamisen todennäköisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moonbell
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja epppss:
Mun äidinäiti on kaksonen joka sai kaksospojat. Äitini odotti kolmosia minua odottaessaan. Minulla ei kaksosia tms. Eli onko tyttärelläni tai poikieni tulevilla vaimoilla mahdollisuus saada kaksosia tai kolmosia?

Tyttärelläsi, mut ei poikien vaimoilla (paitsi jos tulee omasta suvustaan "rasite")

Alkuperäinen kirjoittaja epppss:
Mun äidinäiti on kaksonen joka sai kaksospojat. Äitini odotti kolmosia minua odottaessaan. Minulla ei kaksosia tms. Eli onko tyttärelläni tai poikieni tulevilla vaimoilla mahdollisuus saada kaksosia tai kolmosia?

No kaikillahan se mahdollisuus on. Vaikkei suvussa olisi yhden yhtäkään monisikiöraskautta. Mutta sinun tyttärelläsi ainakin, niin kuin sinullakin, se riski on kyllä kohonnut.

Mulla on erimunaiset kaksostytöt ja itse olen erimunainen kaksonen. Uskoin tyhmänä siihen että kaksosuus hyppää useimmiten yhden sukupolven yli... Ei mun tapauksessa.
No, ikionnellinen olen näistä tytöistä! Yksi poika oli ennestään myös.
Nainen joka ei ole kaksonen on noin yhden prosentin mahdollisuus saada kaksoset ( riippuen kaksosperimästä suvussa ) ja nainen joka on itse erimunainen kaksonen saa kaksoset noin 5-6 prosentin mahdollisuudella. Eli aika paljon suurempi "riski" on saada kaksoset, jos itse on erimunainen kaksonen ja nainen.

Jos oikein kovasti toivon, onko minulla suurempaa todennäköisyyttä saada kaksoset? Äidin siskolle siunaantui erimunaiset kaksoset, miehen siskolle tulossa identtiset. Haaveillaan mekin että saatais kertaheitolla lapsiluku täyteen :D Vaikka pääasiahan tietysti on, että terveyttä toivotaan, tuli sieltä sitten mitä tahansa.

Mun ukki on kaksonen, siis äidin isä. Mun äidin siskolla on kaksoset. Mulla on ollut 3 alkanutta kaksosraskautta joista kuitenkin jokaisesta jäi kasvamaan ja eloon vain toinen.
Lisäks mulla on todettu että edelleen irtoilee kaksi munasolua joka toisessa, tai joka kolmannessa kierrossa.

Itselläni on identtiset, meille sanottiin ettei se ole perityvä ominaisuus. Se että identtinen kaksonen saa identtiset kaksoset, ei tee siitä periytyvää, vaan luonnonoikun.
AP:n äidinpuolella on erimunaiset kaksoset pikkuserkulla, aika pieni mahdollisuus, että perimä tulee juuri ap:n sukuhaarasta, kun sukulaisuussuhde on niin kaukainen..

Kuten aikaisemmin on jo mainittu, periytyy kaksosten odotuksen ja saamisen mahdollisuus äidin puolelta ja hyppää myös yhden sukupolven yli.

Oma äitini on kaksonen, erimunainen, joten minulla on kai mahdollisuus saada kaksoset.. :)

Minkälainen mahdollisuus minulla ja kumppanillani on saada kaksoset, olen itse kaksonen, isäni on kaksonen ja isälläni on kaksos sisarukset. Ja mieheni isä on kans kaksonen:))

Vanha ketju mutta kommentoin silti.. itse olen kaksonen, äidin veljellä eli mun serkut on kaksosia, lisäksi mummulla (äidin äiti) oli kaksois-sisaret. Isäni isä oli myös kaksonen ☺

Mun isä on kaksonen ja isän puolen suvussa on paljon kaksosia. Kuudet ainakin. Mun mies on kaksonen ja hänen siskollaan on kaksoset. Itse odotin kaksosia, mutta raskaus keskeytyi. Tyttärellämme lienee tosi kohonnut kaksosraskaus-riski.

Yhteistyössä