Onko minulla mahdollisuus saada kaksoset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toiveikas ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Öeyh;27309629:
No mites mun miehellä on kaksoslapset (lasten äidin suvussa ei ole kaksosia eikä ole mieheni äidinkään suvussa) ja miehen isä on itse kaksonen. Miten se tässä tapauksessa äidiltä periytyy?

Sattumaa. Taipumus kaksosiin voi siis periytyä äidiltä tyttärelle tai isältä tyttärelle, mutta ei isältä pojalle, silloinhan pitäisi kyseessä olla jotain superspermaa joka aiheuttaa identtiset kaksoset, eli toisinsanoen jo hedelmöittynyt munasolu jakautuu :-) Tai mistä sitä tietää, onkohan tutkijat tutkineet tätä mahdollisuutta :-)
Erimunaiset, eli ei-identtiset syntyvät siis kun äidiltä irtoaa jostain syystä kaksi tai useampi munasolu kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Öeyh;27309629:
No mites mun miehellä on kaksoslapset (lasten äidin suvussa ei ole kaksosia eikä ole mieheni äidinkään suvussa) ja miehen isä on itse kaksonen. Miten se tässä tapauksessa äidiltä periytyy?

Ei se periydykään mitenkään.

Kaksoset syntyvät jos äidiltä irtoaa useampi munasolu (mikä voi olla perinnöllistä) tai jos hedelmöittynyt munasolu alkionkehityksen alkuvaiheessa jakautuu kahtia.

Isän puolen perinnöllisyydellä ei ole kumpaankaan tapahtumaan mitään merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;27309634:
No jos mummon serkut ovat kaksosia niin eipä se minun logiikallani lisää sinun todennäköisyyttäsi kaksosraskauteen. Eri asia jos mummosi itse olisi kaksonen, hänestähän sinä polveudut etkä serkuistaan, jotka sinulle ovat kovin kaukaista sukua jo, samoin kuin äitisi pikkuserkut.

Ei sillä ettet silti voisi saada kaksosia, mutta ei siihen noiden tietojen perusteella kohonnutta todennäköisyyttä ole.

Eikö? :( Jos mummoni isän tai äidin puolelta olisi periytynyt kaksosgeeni. Eihän sitä oikeastaan voi tietää, olet ihan oikeassa. Hitsi kun asiaa voisi selvittää enemmänkin, mutta kun mummon sisarukset ja serkut lapsineen asuvat toisella puolella Eurooppaa, eivätkä enää pahemmin puhu suomea niin on hankala ruveta perinpohjin kyselemään. :/

Näin mäkin muistelisin kuulleeni. Että se kahden munasolun irtoaminen yhtäaikaa olisi periytyvä ominaisuus.

Tiedä sitten voisiko alkion jakutumiseenkin olla geenitasolla jotain perityviä ominaisuuksia.

Nimenomaan, se taipunmus kahden munasolun irtoamiseen yhtäaikaa periytyy. Ja todennäköisyys on suurempi alle 18v:na ja yli 30v:na. Taipumus voi periytyä joko isän tai äidin puolelta sille tulevalle odottajalle, mutta tulevalla isällä ei ole mahdollista vaikuttaa siihen irtoaako odottajalta yksi vai monta munasolua, tietenkään (tästä on johtunut sanonta hyppää yhden sukupolven yli, ei se oikeasti mihinkään hyppää).

Identtiset kaksoset voi nykytietämyksen mukaan saada kuka vaan, sen periytyvyyttä ei ole pystytty jäljittämään.

nmistä tulee se myytti, että pahoinvointi yms. on suurempia kaksosraskaudessa? Minulla on kahdet kaksoset eikä ole ollut juuri yhtään pahoinvointia, joten ei sitä siitä voi ennustaa.

[QUOTE="vieras";27309710]nmistä tulee se myytti, että pahoinvointi yms. on suurempia kaksosraskaudessa? Minulla on kahdet kaksoset eikä ole ollut juuri yhtään pahoinvointia, joten ei sitä siitä voi ennustaa.[/QUOTE]

Se raskaushormoni (mikä virallisesti onkaan...) lisääntyy nopeammin heti kaksosraskauden alussa ja sen nousu siis aiheuttaa pahoinvointia?

Minulla on yhdet kaksoset, ei muita lapsia joten vaikea verrata mikä olo olisi ollut yhdestä lapsesta, mutta ei mulla mikään ihan kauhea olo ollut, kertaakaan en oksentanut mutta sohvalla viihdyin melko tiiviisti...

[QUOTE="vieras";27309710]nmistä tulee se myytti, että pahoinvointi yms. on suurempia kaksosraskaudessa? Minulla on kahdet kaksoset eikä ole ollut juuri yhtään pahoinvointia, joten ei sitä siitä voi ennustaa.[/QUOTE]

Ei se mikään myytti ole, vaan liittyy istukkahormonin määrään. Joillakin tuo hormoni aiheuttaa pahoinvointia. Kaksosraskaudessa istukkahormonia erittyy tuplamäärä.

Tuskin se mikään myytti on. Mulla ainakin oli pahoinvointia koko kaksosraskauden ajan. Yksösraskaudessa pahoinvointia oli vain ehkä yhden viikon ajan. Eli vaikka sulla ei ole sattunutkaan olemaan pahoinvointia, niin pahoinvointi on silti yleisempää kaksosraskauksissa. Samoin muutkin vaivat ovat todennäköisempiä kaksosraskaudessa, sillä joutuuhan siinä elimistö paljon kovemmalle rasitukselle.

Varmaan siitä, että hormonimäärä isompi ja ilmeisesti hormonit aiheuttavat pahoinvoinnin.

[QUOTE="vieras";27309743]Tuskin se mikään myytti on. Mulla ainakin oli pahoinvointia koko kaksosraskauden ajan. Yksösraskaudessa pahoinvointia oli vain ehkä yhden viikon ajan. Eli vaikka sulla ei ole sattunutkaan olemaan pahoinvointia, niin pahoinvointi on silti yleisempää kaksosraskauksissa. Samoin muutkin vaivat ovat todennäköisempiä kaksosraskaudessa, sillä joutuuhan siinä elimistö paljon kovemmalle rasitukselle.[/QUOTE]

Mulla ei ollut mitenkään ihan hirveän kamala kaksosraskaus, ja kun ei tosiaan ollut vertailukohtaa niin ei paremmasta tiennyt :-) Tosin olihan liikkuminen jo aikaisessa vaiheessa vaikeaa, supisteli jne. Ja kieltämättä olihan se mielenkiintoista todeta viikolla 30 että mahassa on jo yhteensä n.3 kiloa vauvaa, eli olit tilanteessa jossa muut ovat loppuraskaudessa mutta itsellä oli vielä 10 viikoa jäljellä...

Jaa'a. Hyvä kysymys. Olen itse miettinyt ihan samaa. :D Liittyy varmaan siihen, että kun on kaksi alkiota niin se raskaushormonimääräkin tuplaantuu normiraskauteen nähden nopeammin.

Kaksosraskaus selittäisi kyllä sen, miksi itselläni on kaksinkertaiset liitoskivut, järjetön kokoaikainen päänsärky, tissit jo nyt pinkeänä kuin liikaa täytetyt vesi-ilmapallot ja plussasin jo 3+6 kirkkaan selkällä plussalla, vaikka esikoisesta tuli haalea viiva vasta viikoilla 5+3. :D

Nyt pitäisi olla viikkoja siis 13+1. Hmm... Ehkä toivoa vielä on. Harmi vain, että jos minun niveleni vielä hieman löystyvät, joudun varmaankin pyörätuolipotilaaksi loppuraskauden ajaksi. Voimakas pahoinvointi aiheutti sen, etten ole vieläkään kunnolla saanut päivisin syötyä, mutta paino on noussut silti jo kolme kiloa. :o

Tulenko sitten ensiviikolla raportoimaan onko kaksoset vai ei? :D Ja ei, en ole yli 30-vuotias enkä lähelläkään 170cm. :D

[QUOTE="hmmm";27309789]siis et ole käynyt vielä ultrassa vaikka viikkoja noin paljon?[/QUOTE]

Ultra on maanantaina. :) Äitipolilla on ollut jotain hämminkiä, kun terveydenhoitaja oli unohtanut lähettää neuvolapaperini sinne kuulemma.

Haluaisko joku oikeesti kaksoset?? En oo kyllä ikinä kuullut että kukaan toivoisi kaksosia.

Haha, minusta se olisi paljon mukavampaa saada kerralla kaksi ja olla kädet täynnä vähän aikaa kuin se, että saataisiin vain yksi kerrallaan ja oltaisiin aina kädet täynnä. :D

Olen varmaan monen mielestä hullu, mutta rakastan lapsia ja eritoten sitä, että talossa on elämää enemmänkin. :)

Haha, minusta se olisi paljon mukavampaa saada kerralla kaksi ja olla kädet täynnä vähän aikaa kuin se, että saataisiin vain yksi kerrallaan ja oltaisiin aina kädet täynnä. :D

Olen varmaan monen mielestä hullu, mutta rakastan lapsia ja eritoten sitä, että talossa on elämää enemmänkin. :)

ootko miettinyt miten pystyisit hoitamaan pyörätuolissa esikoista?

Meillä suvussa on jotakin ihmeellistä mutta minun mummollani on sisarukset jotka ovat kaksoset, minun mummoni sai kaksoset (äitini ei ole toinen näistä kaksosista) ja minä olen saanut kaksoisveljen :) ehkä sattumaa, mutta voi olla myös periytyvää.

Meillä suvussa on jotakin ihmeellistä mutta minun mummollani on sisarukset jotka ovat kaksoset, minun mummoni sai kaksoset (äitini ei ole toinen näistä kaksosista) ja minä olen saanut kaksoisveljen :) ehkä sattumaa, mutta voi olla myös periytyvää.

Tälleen ajattelisinkin että on periytyvää, mutta en ap:n tapauksessa jossa mummon serkut on kaksosia ja äidin pikkuserkut (eli siis äidin serkkujen lapset..), tossahan se kaksosuus on voinut periytyä niin monelta muultakin suunnalta kuin siitä, jolle ap on sukua (ja siis luultavasti onkin periytynyt niiden lasten omien äitien kautta).

Et oo sitten niitä muita puolia ajatellut?

Mä en ainakaan ehdoin tahdoin haluais riskiraskautta, kaksosraskaus harvemmin on täysiaikainen, suuri riski keskosuuteen. Kun lapset syntyvät, sulla saattaa olla kädet täynnä kahden vammaisen lapsen hoidossa.

Onhan se kivaa juu saada kaksi kerralla, mutta siinä ei ole vain se puoli.

Et oo sitten niitä muita puolia ajatellut?

Mä en ainakaan ehdoin tahdoin haluais riskiraskautta, kaksosraskaus harvemmin on täysiaikainen, suuri riski keskosuuteen. Kun lapset syntyvät, sulla saattaa olla kädet täynnä kahden vammaisen lapsen hoidossa.

Onhan se kivaa juu saada kaksi kerralla, mutta siinä ei ole vain se puoli.

Tiedän kyllä, että monisiköraskauteen kuuluu monia riskejä. :) Kuten aiemmin sanoin, minulla on kyllä erittäin hyvä ja laaja tukiverkko, joka auttaa ja tukee minua ja miestäni myös mahdollisesti vammautuneiden lasten kanssa. Tietysti se suru ja murhe jos jompi kumpi tai molemmat kaksosista kuolevat heti syntymän jälkeen ollessaan liian pieniä tähän maailmaan on aivan suunnaton, mutta minusta on parempi ajatella niitä positiivisia puolia.

Ja mitä tuohon pyörätuolissa esikoisen hoitamiseen tulee; jouduin viikko sitten jäämään selän ja polvieni takia sairauslomalle, kun en enää pystynyt niiden kanssa tekemään töitä (minulla on fyysisesti raskas työ) joten esikoinen on vielä toistaiseksi päivähoidossa siihen asti kunnes jään äitiyslomalle. Minulla on myös erittäin huolehtiva ja avulias mies ja lähipiiri muutenkin, joka auttaa tarpeen vaatiessa. Hyvin olen tähänkin asti pärjännyt. :)

Hei, tuli mieleen sellainen juttu, kun olette muutamat sanoneet saaneenne kaksoset (tai jos tiedätte lähipiiristänne tarpeeksi hyvin): Miten aikaisilla viikoilla teillä on alkanut supistella?
Entä teillä, jotka olette saaneet vain yhden?

Minulle on nyt muutamana päivänä tullut supistuksia varsinkin pissalla käynnin jälkeen tai jos rakko on ollut todella täysi. Yritin tässä siivotakin vähäsen, mutta tuli epämukava olo niin piti lopettaa ja tulla taas pötköttelemään. Eivät siis ole kivuliaita, kunhan aiheuttavat epämukavuutta kun koko vatsa kerran kovettuu.
Kohtuni oli noussut ylös lantiosta jo viikolla 8 ja on viikkoihin nähden reilusti isompi kuin esikoisesta.
Haluaisiko joku jakaa kaksosraskauskokemuksia? Kaipaisin ihan vain sellaista pientä osviittaa, että miten muilla on mennyt (vaikka enhän minä tiedä odotanko edes kaksosia vai vain sitä yhtä) ja tapahtunut, kun ei noista kaksosartikkeleista löydy niitä omakohtaisia kokemuksia, pelkkiä yleismaallisia tilastoja. :)

[QUOTE="hmmm";27310089]Onkohan sulla oireeton virtsatieinfektio? Voi aiheuttaa supistuksia aikaisilla viikoilla. Suosittelisin ottamaan näytteen.[/QUOTE]

Ei ollut virtsatieinfektiota, mutta oireetonta hiivanpoikasta löytyi, joka ei kuulemma tarvitse hoitoa... Voi olla että johtuu siitäkin nuo supistelut. Pitää seuraavalla kerralla keskustella. Soitin eilen terkkarille ja sanoi, ettei ole mitään hätää, jos niitä supistuksia tulee todella harvakseltaan (korkeintaan 5/päivä) eivätkä ole kipeitä. Ultran yhteydessä varmaan katsastavat konhdunkaulan tilanteen, jos pyydän ja tuntuu siltä että pitäisi. Viimeviikolla tosin oli niin kuin kuuluukin; täysin kiinni, kiinteä ja kaulaa n. 4cm.

Niitä supistuksia kuitenkin tulee vain rasituksen yhteydessä, joten taidan ottaa vain ihan rauhallisesti tämän viikonlopun. :) Esikoisesta supisteli jo yli 2kk ennen laskettua erittäin kivuliaasti ja säännöllisestikin päivittäin, vaikka hän sitten syntyikin ihan täysiaikaisena ja terveenä.

Mutta niitä kertomuksia kaksosraskauksista tosiaan kaipailisin, vaikken itse sellaisia saisikaan! :)