Onko minulla mahdollisuus saada kaksoset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toiveikas ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä identtinen kaksosuus on tullut aina joka toiselle sukupolvelle ja isän kautta! Vaikka kuka väittäisi mitä. OLen itse identtinen kaksonen ja minulla ei kaksosraskauksia ole, eikä siskollanikaan vaikka lääkärit kuinka yrittivät meidän kuudessa raskaudessa sitä etsiä:) Mutta nyt meidän lapsiamme on jo informoitu tulevasta "ylläristä" Eli minun suvussa on tiedossa ainakin kolmet kaksoset isän puolelta, jokatoisessa polvessa. Voisiko siinä ainokaisessa siittiössä olla jotain ainetta, joka halkaisee munasolun ja identtiset kaksoset saavat alkunsa:/

Meillä identtinen kaksosuus on tullut aina joka toiselle sukupolvelle ja isän kautta! Vaikka kuka väittäisi mitä. OLen itse identtinen kaksonen ja minulla ei kaksosraskauksia ole, eikä siskollanikaan vaikka lääkärit kuinka yrittivät meidän kuudessa raskaudessa sitä etsiä:) Mutta nyt meidän lapsiamme on jo informoitu tulevasta "ylläristä" Eli minun suvussa on tiedossa ainakin kolmet kaksoset isän puolelta, jokatoisessa polvessa. Voisiko siinä ainokaisessa siittiössä olla jotain ainetta, joka halkaisee munasolun ja identtiset kaksoset saavat alkunsa:/

Luin jotain juttua siitä mahdollisuudesta, että identtiset kaksoset tulisivat nimenomaan isän kautta, vaikka sitä ei ole voitu kunnolla todistaa. :D Juurikin niin nimittäin, että niissä miehen siittiöissä olisi jokin geeni, joka saa naisen munasolun jakautumaan. :)

[QUOTE="hmmm";27310821]Ekaa kertaa kuulen että jonkun mielestä on tärkeämpää, että niitä on mahassa kaksi kuin että lapsi olisi terve.[/QUOTE]

En tiedä, tarkoittiko ap ihan tuotakaan.

Mutta näin äkkiä laskettuna - kun ap kerran halusi kuulla tilastollisia todennäköisyyksiä - taitaa noilla ap:n mainitsemilla spekseillä olla tilastollisesti todennäköisempää saada yksi vammainen lapsi kuin kaksoset. Mahdollisuus, joka jokaisen odottajan ylipäätään kannattaa pitää mielessä.

Kummassakin tapauksessa elämä varmasti rikastuu, ja kädet ovat täynnä töitä. Hyvää odotusta ap:lle.

En tiedä, tarkoittiko ap ihan tuotakaan.

Mutta näin äkkiä laskettuna - kun ap kerran halusi kuulla tilastollisia todennäköisyyksiä - taitaa noilla ap:n mainitsemilla spekseillä olla tilastollisesti todennäköisempää saada yksi vammainen lapsi kuin kaksoset. Mahdollisuus, joka jokaisen odottajan ylipäätään kannattaa pitää mielessä.

Kummassakin tapauksessa elämä varmasti rikastuu, ja kädet ovat täynnä töitä. Hyvää odotusta ap:lle.

Niin kannattaa. :) Harmillisen monet unohtavat eriasteisten kehitysvammojen mahdollisuudet ja kun todetaan nt-ultrassa tai muissa tutkimuksissa, että lapsella saattaa olla esimerkiksi downin oireyhtymä niin samantien panikoidaan ja juostaan aborttiin. :/ Elämä on oikeasti arvokas, tuli se sitten moninkertaisena tai ei, terveenä tai sairaana.

Niin kannattaa. :) Harmillisen monet unohtavat eriasteisten kehitysvammojen mahdollisuudet ja kun todetaan nt-ultrassa tai muissa tutkimuksissa, että lapsella saattaa olla esimerkiksi downin oireyhtymä niin samantien panikoidaan ja juostaan aborttiin. :/ Elämä on oikeasti arvokas, tuli se sitten moninkertaisena tai ei, terveenä tai sairaana.

Pääosin olen ihan samaa mieltä. Mutta ei taida kukaan "juosta aborttiin" pelkän down-epäilyn nojalla. Viikon 12 jälkeen abortteihin tarvitaan vähän painavampia syitä kuin epäily, ja siksihän näitä jatkotutkimuksia juuri tarjotaan halukkaille.

Kannattaa lisäksi muistaa, että moni seulontoihin osallistunut myös päättää pitää vammaisen lapsen. Tällöin lapselle pystytään tarjoamaan mahdollisimman hyvää hoitoa raskausaikana ja synnytyksessä, sekä vanhemmilla on aikaa hankkia tietoa vamman laadusta ja ennusteesta sekä tehdä se väistämätön surutyö asian kanssa ennen lapsen syntymää.

Se ultra on tosiaan maanantaina vasta. Enkä minä niin kipeästi kaksosia halua, kunhan vain toivon olevani oikeassa kun olen jo pari viikkoa ollut sellainen olo, että kyllä siellä on kaksi eikä vain yksi. :D
Olen niin juurtunut siihen ajatukseen kaksosista, että varmasti hieman harmittaa, jos olen väärässä ja vaistoni minut pettää. Mutta lapsi siellä on joka tapauksessa. Ainakin sydänäänet kuuluivat dopplerilla hyvin jo ennen aikojaan. :)

Olen vain niin vahva tuntemaan asioita; esikoisen sukupuolen tiesin jo kolmannella kuulla aivan satavarmasti, vaikkei sitä voi mitenkään ultrassakaan siinä vaiheessa määrittää ja kahdesta seuraavasta raskaudesta tiesin ennen plussausta olevani raskaana, mutta myös sen, että menee kesken.
Nyt on vahva tunne, että masussa köllii kaksi pientä, molemmat eri sukupuolella varustettuna, mutta tosiaan, maanantaina selviää olenko väärässä ja miten pahasti. :D

Jos olen oikeassa, voisin ruveta vaikka selvännäkijäksi! :D

Tulehan kertomaan sitten ultran jälkeen, miten kävi. Itsekin aikanaan tiesin/epäilin odottavani kaksosia ja kerroin siitä epäilystä miehelle. Hän ei ottanut kuuleviin korviin ollenkaan. Olisittepa nähneet hänen ilmeen kun ultran jälkeen (alkuraskauden ultra) kerroin asian olevan varmasti näin. Itseäni vaan rupesi ultraus naurattamaan, kun tajusin heti kuvasta, että siellä on kaksi ja ultraaja vaan alkoi kertoa ekasta ja lopussa siirtyi toiseen ja sanoi, että täällä on muuten toinenkin pikkuinen.

[QUOTE="äitikkä";27312193]Tulehan kertomaan sitten ultran jälkeen, miten kävi. Itsekin aikanaan tiesin/epäilin odottavani kaksosia ja kerroin siitä epäilystä miehelle. Hän ei ottanut kuuleviin korviin ollenkaan. Olisittepa nähneet hänen ilmeen kun ultran jälkeen (alkuraskauden ultra) kerroin asian olevan varmasti näin. Itseäni vaan rupesi ultraus naurattamaan, kun tajusin heti kuvasta, että siellä on kaksi ja ultraaja vaan alkoi kertoa ekasta ja lopussa siirtyi toiseen ja sanoi, että täällä on muuten toinenkin pikkuinen.[/QUOTE]

Hihi, en ole vielä viitsinyt miehelle sanoa mitään. Siskolleni tosin totesin, että taitaa tulla tuplat, joten palstalaisten lisäksi muut eivät tiedä epäilyistäni. Kyllä mahtaa siskoakin naurattaa, jos meille ihan oikeasti on ne kaksoset tulossa, kun totesi vain "Älä nyt liiottele". :D

Tuotanoin: Tuo nyt oli lähinnä erittäin kärjistetty esimerkki. :) Toisethan kieltäytyvät niskapoimu-ultrasta kokonaan sen pelon perusteella, jos sikiössä todetaankin mahdollisesti poikkeamia. Siinäkin mennään kyllä minun mielestäni metsään, koska seulontojen avulla saadaan vanhemmille tietoa ja tukea sairaudesta, sen hoidosta ja elämästä kehitysvammaisen lapsen kanssa yleensä.
Täällä päin tosin ensimmäiseksi puhutaan abortista, jos jotain ultrassa selviää, mikä on minusta hirveän harmillista. :/

Minun äidilläni ja hänen siskollaan on molemmilla identtiset kaksoset. Lisäksi äitini setä ja täti isän puolelta ovat kaksoset, samoin äitini miespuolisella serkulla on samaa sukupuolta oleva kaksoset, muistaakseni olivat identtisiä. Sitten on muitakin kaksosia meidän suvussa, kaikki äitini puolelta, sillä isäni sukua en tunne lainkaan, sielläkin muistaakseni ainakin kaksi serkkuani ovat kaksosia, äitini joskus näin puheli.

Mutta pelkästään äitini suvussa on 14 kaksoset.

Se sukupolven yli hyppäys tarkoittaa sitä, että jos nainen saa kaksoset, niin hänen pojilleen siirtyy kyllä mahdollisesti se hyperovulaatiogeeni, mutta koska pojilla ei ole munasoluja, niin asia ei pääse toteutumaan käytännössä ennen kuin poika mahdollisesti saa tyttären, jolle voi käydä niin, että useampi munasolu irtoaa kerralla. Tämäkin voi myös tapahtua sellaisille, joiden suvussa ei ole ainoitakaan kaksosia.

Ei voi olla totta! Kerroin äsken miehelleni näistä tuntemuksistani, että minulla on sellainen olo, että voisi tulla kaksoset. Mies totesi siihen, että hänellehän on sellaiset ennustettukin, että miksei. :D

Saadaan kyllä maanantaina varmaankin hyvät naurut ainakin, jos ei muuten. Mies ainakin niin orjallisesti uskoo näihin lapsiennusteisiin, joita hänelle on aikoinaan tehty (sisarustensa kohdalla on pitänyt aivan täysin kutinsa tähän mennessä).
Saa siskokin sitten virnistellä, että minähän sanoin, että älä liioittele. :D
En millään malttaisi odottaa viikonlopun yli!

Eipä ollut kaksosia, mutta 3 viikkoa suurempi vaavi siellä kölliskeli. :D Ei siis ihme, että vatsa on jo paljon suurempi ja potkut ja myllerryksetkin tuntuu hyvin. :)
Oli kyllä niiiiin eloisa tapaus koko ultran ajan, että oikein nauratti kätilöäkin, kun vauva potkiskeli ultralaitetta minkä ehti!

Eipä ollut kaksosia, mutta 3 viikkoa suurempi vaavi siellä kölliskeli. :D Ei siis ihme, että vatsa on jo paljon suurempi ja potkut ja myllerryksetkin tuntuu hyvin. :)
Oli kyllä niiiiin eloisa tapaus koko ultran ajan, että oikein nauratti kätilöäkin, kun vauva potkiskeli ultralaitetta minkä ehti!

Yllättävää, että olikin vain yksi.......................