Onko minulla mahdollisuus saada kaksoset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toiveikas ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toiveikas ihmettelijä

Vieras
Eli tiedän, että kaksosuus periytyy nimenomaan äidin puolelta, mutta mietin että miten 'pitkältä' se oikeastaan periytyy? Mummoni serkut ovat kaksosia kuin myös osa äitini pikkuserkuista, joista pari on saanut itsekin kaksosia.

Mummoni ei tiennyt, onko hänellä ollut kaksosraskautta, koska vain ensimmäisestä raskaudesta on saatu lapsi maailmaan. Sen jälkeen oli ollut kaksi keskenmenoa, joiden jälkeen jouduttiin tekemään kohdunpoisto (syynä sairaus). Siihen maailman aikaan ei ole ultrattu kuulemma niin 'varhaisessa' vaiheessa kuin olivat menneet kesken eli voi olla, että mummonikin olisi saanut kaksoset. Mummoni selitys muutenkin 60-luvun raskaudenseurannasta oli niin sekavaa ja olematonta, etten kunnolla saanut käsitystä miten se käytännössä edes tapahtui.

Miten kaksosuus periytyy (tiedän kyllä että se ilmenee vain naispuolisissa)? Äitini ei ole saanut keskenmenoa, eikä kaksosia, vaikka meitä lapsia on kuitenkin kaksi. Voiko kaksostaipumus hypätä yhden tai useamman sukupolven yli piilevänä ilman että geenin kantaja on mies?

Osaako joku viisaampi kertoa, minkälaiset mahdollisuudet minulla saattaisi olla kaksosten saamisen suhteen? En kaipaa mitään "fifty/fifty - tulee tai ei tule" -kommentteja, vaan edes jonkinasteista tietoa tai kokemuksia.

Kiitos jo etukäteen ja kirpeää syksyä! :)

No mun ymmmärtääkseni se hyppää yhden sukupolven yli useinkin.. Eli kun mun isäni oli kaksonen, niin mulla olisi suurempi "riski" saada kaksoset. Kolmatta oottelen ja ei ole tullut (täytyy sanoa että onneksi!) Jos suvussa jollain serkun tätin kaimalla on kaksosveli niin en usko, että se hirveesti merkkaa.

Todennäköisyyslaskentaa on noilla tiedoilla himppasen hankalaa laskea, mutta kyllähän se monesti niin menee, että jos suvussa on kaksoset, niin sinullakin on keskivertoa todennäköisempää saada kaksoset.. Mulla on äidin puolelta kahdella serkulla lapsia, heistä toisella on kaksoset. Isän puolelta kolmella mun serkuista on lapsia, heistä kahdella on kaksoset. Mun sisarukset eivät vielä ole lisääntyneet, mutta meillä on yhdet kaksoset. Eli meidän sakissa näitä tuplaylläreitä on tullut aivan kiitettävästi :D

Anteeks, lähti vähän kesken tuo viesti, piti jatkaa vielä..

Mun sukupolvessa siis on vain yhdet kaksoset, mun serkut, mutta sen enempää ei edes pikkuserkkujen taajassa parvessa. Isän sukupolvessa puolestaan sitten on vaikka kuinka monet kaksoset, mutta äidin puolen suvussa ei ollenkaan.

Olishan se kiva yllätys, mutta emmä niitä nyt varta vasten halua, vaikka nimimerkki sanoisi mitä. :D

Hitsi kun en itse osaa laskea mitään todennäköisyyksiä. Olisi ollut hauskaa laskea minkälainen prosentuaalinen riski minulla on saada kaksoset. :D Miten sellainen lasketaan? Peruskoulun todennäköisyyslaskennasta on niin monta vuotta jo aikaa, ettei muista kyllä yhtikäs mitään tuollaisia.

Olishan se kiva yllätys, mutta emmä niitä nyt varta vasten halua, vaikka nimimerkki sanoisi mitä. :D

Hitsi kun en itse osaa laskea mitään todennäköisyyksiä. Olisi ollut hauskaa laskea minkälainen prosentuaalinen riski minulla on saada kaksoset. :D Miten sellainen lasketaan? Peruskoulun todennäköisyyslaskennasta on niin monta vuotta jo aikaa, ettei muista kyllä yhtikäs mitään tuollaisia.

no ei sitä kyllä mitenkään voi laskea,ihan sattumanvaraista koko raskautuminen

[QUOTE="vieras";27309496]no ei sitä kyllä mitenkään voi laskea,ihan sattumanvaraista koko raskautuminen[/QUOTE]

Minä olen jo raskaana. On vaan sellainen tunne, että voisi olla kaksoset masussa, mutta kai mun sitten pitää odotella vaan kärsimättömänä ultraa, kun tulee noin katkeria vastauksia. :(

On. Ja haluankin paljon lapsia. Raskauden aikaiset vaivat vaan on ollut kolmessa edellisessä raskaudessa (vain yksi elävä lapsi) niin helvetilliset jo alusta asti, että olisi kiva saada samalla vaivalla kaksi kuin tehdä niitä sitten tekemällä lisää lähivuosina ja kärsiä kaikenmaailman kivut aina vaan uudelleen.

Kuumahuuli, joo, niin se on ja meidän suvussa on nimenomaan näitä erimunaisia eli ei identtisiä kaksosia.

Minä en tosiaan oleta, että te kerrotte minulle odotanko kaksosia vai en. Kunhan kyselen MAHDOLLISUUKSISTA. Mikä ihme siinä suomenkielen ymmärtämisessä voi olla niin vaikeaa? :D

On. Ja haluankin paljon lapsia. Raskauden aikaiset vaivat vaan on ollut kolmessa edellisessä raskaudessa (vain yksi elävä lapsi) niin helvetilliset jo alusta asti, että olisi kiva saada samalla vaivalla kaksi kuin tehdä niitä sitten tekemällä lisää lähivuosina ja kärsiä kaikenmaailman kivut aina vaan uudelleen.

No mitä mä oon kuullut niin kaksosraskauksissa tutuilla on ollut moninkertaiset vaivat yksösraskauteen verrattuna eli kestääköhän sun kroppa edes sellaista jos ei meinaa yksösraskauttakaan kestää..

[QUOTE="hmmm";27309602]Mulla on ollut molemmat vauvat niin huonosti nukkuvia että oon vaan kauhulla ajatellut että mitä jos niitä oliskin ollut yhtäaikaa kaksi tai enemmän.[/QUOTE]

Meillä on onneksi hyvin nukkuva, vaikkakin _erittäin_ vilkas ja uhmakas kaksivuotias. :D Onneksi löytyy tukiverkkoakin sen verran, ettei kaksosvauvat olisi minkäänlainen ongelma meidän perheessä, vaikkeivät nukkuisikaan yhtä hyvin kuin esikoinen. :)

No mites mun miehellä on kaksoslapset (lasten äidin suvussa ei ole kaksosia eikä ole mieheni äidinkään suvussa) ja miehen isä on itse kaksonen. Miten se tässä tapauksessa äidiltä periytyy?

No jos mummon serkut ovat kaksosia niin eipä se minun logiikallani lisää sinun todennäköisyyttäsi kaksosraskauteen. Eri asia jos mummosi itse olisi kaksonen, hänestähän sinä polveudut etkä serkuistaan, jotka sinulle ovat kovin kaukaista sukua jo, samoin kuin äitisi pikkuserkut.

Ei sillä ettet silti voisi saada kaksosia, mutta ei siihen noiden tietojen perusteella kohonnutta todennäköisyyttä ole.

Itseasiassa, olisiko niin että vanhemmat äidit saavat hieman suuremmalla todennäköisyydellä kaksosia kun nuoremmat. Kannattaa googlailla asiaa jos kiinnostaa. En tiedä sitten jos on tilasto että iäkkäämmät saavat enemmän kaksosia onko siinä otettu huomioon hedelmöityshoidot.

Äidin puolella ei oo tuplia, isän siskolla kaksoset mutta muita ei sitten olekaan suvussa. Eli meillä ei toistaiseksi ole jatkunut kaksoisuus. Eihän sitä tiedä jos sitten joku nykyisistä lapsista saa aikanaan taas tuplaten. Ja miten se periytyy äidiltä kun tuossa suvussa ei tiedetä olevan muita kaksosia kun nuo serkkutytöt.