Karppaus raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karppaajah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja raskaana myös;30474948:
Terveyteni ei ole päin helvettiä, mutta sunhan on jo ja tulee olemaan kun vielä vuoraat suonesi voilla ja kermalla. Kun tosiaan, se pelkkä paino ei kerro totuutta....

Olet sitten ihme vänkääjä. Hanki edes tietoa ravinnosta, niin pystyt niitä mielipiteitäkin laukomaan.

Mä hyväkarppasin raskausajan jotta sain pidettyä verensokerit kuosissa. Käytännössä siis jätin pois perunan, leivän, leivonnaiset, karkit, sipsit ja muut herkut. Tummaa riisiä ja pastaa söin pieniä annoksia (n. desi kerrallaan) ja max. kerran päivässä. Noiden tilalle lisäsin kasviksia ja salaatteja. Tärkeintä oli nostaa rasvan määrää, että pysyi kylläisenä eikä päässyt verensokerit heittelemään. Käytännössä paistoin kaiken öljyssä, lämpimien kasvisten päälle laitoin voinokareen, salaatinkastikkeena joko majoneesi- tai öljypohjainen kastike. Lisäksi lopetin rasvattomien maitotuotteiden käyttämisen eli siirryin kevytmaitoon, tavallisiin juustoihin ja ruokakermoista otin vähän rasvaisempaa.

Tulos: Olin tosi hyvävointinen ja pirteä, sokerit pysyi ällistyttävän hyvin kuosissa ja synnärille lähtiessä vaaka näytti alkutilanteesta -1 kg. Edellisessä raskaudessa painoni nousi yli 20 kiloa... PArasta oli tietenkin, että lapsi oli normaalikokoinen eikä yli 4-kiloinen, kuten esikoinen.

Minä joudun radin vuoksi tarkkailemaan ruokavaliota, joka tällä hetkellä on sovellettua karppausta.

Neuvolassa suositellaan että hiilarimäärä olisi 100 gr/pv. Enemmän he ovat olleet huolissaan siitä että syövätkö raskaana olevat tarpeeksi proteiinia ja maitotuotteita (saavatko he tarpeeksi kalsiumia).

Proteiinin saanti ei ole ongelma karppauksessa. Ja maitotuotteista tulee siinä sivussa tarpeeksi kalsiumia sekä myös hiilareitakin jonkin verran. Varsinkin jos syö myös kasviksia ja marjoja.

Omalla kohdallani juuri viljat ja hedelmät nostavat sokerit pilviin, joten ne ovat jo neuvolan puolelta kieltolistalla. Myös se kaikkien terveelliseksi hehkuttama ruisleipä on kieltolistalla samasta syystä.

Olet sitten ihme vänkääjä. Hanki edes tietoa ravinnosta, niin pystyt niitä mielipiteitäkin laukomaan.

Sä itse täällä olet se vänkääjä joka ei ole kovin kummoista tiedonmurusta ketjuun tuonut. Lähinnä näytät täyttävän ketjun minun lynkkauksella, joka nyt varmaan ei kiinnosta yhtään ketään.

No, eriävät mielipiteet on toisille kova pala. Etenkin teille jotka olette vähän liikaa hurahtaneet kaikenlaisiin ruoka tms kultteihin. Onhan se nyt sitten ihan hirveetä jos joku on eri mieltä. uli uli

Yhteistyössä