Kauanko muilla kestää lasten nukuttaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RangaTanga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kertokaa miten olette opettaneet lapsen nukahtamaan yksin? Meillä poika nukahti noin 4 kk ikäiseksi asti itsekseen, mutta nykyään pitää nukuttaa viereen tai syliin ja laulaa tai antaa maitoa. Ja pojalla nyt ikää vuosi. Olen yrittänyt viedä omaan pinnikseen, mutta poika alkaa heti huutaa kun hyeena kun lasken hänet sinne. Ja huuto ihan semmosta paniikin omaista huutoa, ei mitään pientä itkua. Sama juttu päiväunille nukuttamisessa, mutta jos vien päikkäreillä vaunuihin ja ulos, poika jää sinne katseleen ja nukahtaa itsekseen. Täytyis vissiin olla kovana, lopettaa nukuttaminen ja huudattaa poikaa muutama ilta....

Alkuperäinen kirjoittaja zusu harmaana:
no kyllä teitä on onnistanut :/ meillä ton 3w kanssa karmeet tappelut kun ravaa pois sängysä yms.. oma aika ihan kortilla :(

Tänään just oli tollanen tapaus siinä pikku riiviö ohjelmassa vai mikä se on joka kakkosella tulee. Se tuli koko aika pois sängystä ym. Syynä se että se ei sisaruksen takia saanut huomiota päivällä niin halusi sitä silloin kuin sisarus oli nukkumassa. Mutta siinä opetettiin lapsi nukkumaan niin että äiti istu sängyn vieressä, katse lattiassa. joka päivä siirtyi istumaan vähän kauemmas sängystä. Aina kun lapsi pyrki sängystä pois, äiti laittoi sen takas sinne ja meni paikoilleen istumaan .Missään vaiheessa ei sanonut lapselle mitään eikä ottanut kontaktia. Lapsen nukuttaminen kesti ennen useita tunteja, nyt vain 25 minuuttia.

Kaikki ei tykkää nukuttaa noin mutta yksi tapa tuossakin.

Meilläkään ei nukuteta,paitsi joskus tuota kymmenkuista,mutta harvoin häntäkään.Iltasadut,halit ja pusut isommille ja 10min.päästä viimeistään on hiljaista.Pienin saa maitonsa,iltasuukon ja halin,ottaa unipeittonsa,jolla hieroo kasvojaan unta odotellessaan ja nukahtaa.Usein nukahtaa jo maidolle.

kun lapsi oli n.ppuoltoista vuotias niin vielä nukutettiin,aikaa meni aina tunnista kahteen,sit lopetettiin ja aluks poika oli kokoajan tulos pois huoneesta,mutta sit aloin seistä oven takana pitäen kahvasta kiinni,jolloin hetken huudettuaan meni takasi omaan sänkyyn.Muutama ilta,niin ei enää noussut sängystä ja nukahtaminen on ollut nopeaa,eikä aiheuttanu enää harmaita hiuksia =)

Meilläkään ei nukuteta, mut jos lapsi (2,5-v) ei saa unta ja alkaa itkeskellä, sit mennään istumaan viereen. Useimmiten siis nukahtaa itse omassa huoneessaan, mutta sitä ennen pitää rampata pois huoneesta n. 3-10 kertaa :) Nukahtaminen kestää ehkä 15-45 min.

Isoin ja pienin nukahtavat rutiinien jälkeen itsenäisesti, mutta keskimmäinen sitten kaipaa tässä elämänsä vaiheessa tukea enemmän...oletan tämän olevan ohimenevä vaihe.

Meillä täytyy 1-vuotiaalle pojalle sanoa ennen päiväunille tai yöunille menoa, että nyt nukkumaan ja poika kipittää omaan huoneeseen ja koittaa kavuta pinnasänkyynsä. Ei tarvi kuin omaan sänkyyn nostaa ja sanoa unia, niin hetken päästä nukuttamatta nukahtaa. Ei oo kun ihan pikku vauvana tarvinu muutaman kerran nukuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Pitäisköhän mun alkaa myös laittaan noi sit yksin vain sänkyihinsä :D
Mitäs sitten, kun vauva alkaa nousemaan seisomaan sängyssä ja yrittää kiivetä.. Ootteko uskaltaneet jättää yksin pinnikseen? Meillä on poika nyt 7 kk, joten varmaan ei mee montaa kuuta kun alkaa kiipeileen..

Siirrät sen pohjan niin alas ettei pääse vahingossakaan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Pitäisköhän mun alkaa myös laittaan noi sit yksin vain sänkyihinsä :D
Mitäs sitten, kun vauva alkaa nousemaan seisomaan sängyssä ja yrittää kiivetä.. Ootteko uskaltaneet jättää yksin pinnikseen? Meillä on poika nyt 7 kk, joten varmaan ei mee montaa kuuta kun alkaa kiipeileen..

Siirrät sen pohjan niin alas ettei pääse vahingossakaan pois.

Meillä on vanhanaikainen perintösänky, jossa ei oo sitä siirrettävää pohjaa, mutta ne laidat on sen verran korkeat, että ne oli tyttöä kaulaan asti 1-vuotiaana. Silti se oppi tosi pienenä kiipeämään yli.
Täytynee varmaan hommata tavallinen sänky ennen sitä kiipeilykautta:)

Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Kertokaa miten olette opettaneet lapsen nukahtamaan yksin? Meillä poika nukahti noin 4 kk ikäiseksi asti itsekseen, mutta nykyään pitää nukuttaa viereen tai syliin ja laulaa tai antaa maitoa. Ja pojalla nyt ikää vuosi. Olen yrittänyt viedä omaan pinnikseen, mutta poika alkaa heti huutaa kun hyeena kun lasken hänet sinne. Ja huuto ihan semmosta paniikin omaista huutoa, ei mitään pientä itkua. Sama juttu päiväunille nukuttamisessa, mutta jos vien päikkäreillä vaunuihin ja ulos, poika jää sinne katseleen ja nukahtaa itsekseen. Täytyis vissiin olla kovana, lopettaa nukuttaminen ja huudattaa poikaa muutama ilta....

Hei nukuttaja,
älä vaan jätä lastasi yksin. Hän huutaa, koska pelkää jäädä yksin. Lapsen itkule o aina jokin syys. Päivällä tilanne on toinen, koska ulkona on valoisaa ja ympärillä rauhoittavia ääniä (lapsestasi). Meillä ollut samantapaisia ongelmia: ratkaisu löytyi, kun siirsimme lapsemme perhepetiin. Alussa jäin hänen viereensä ja hiljaa paijailin ja laitoin tutin takaisin suuhun kun huuto alkoi. Enää ei tarvitse jäädä, nyt nukahtaa jo itsekseen tietoisena, ettei hätä ole ja että me vanhemmat olemme lähellä jos tarve vaatii. Seuraavaksi siirrämme hänet omaan sänkyyn ja aion tehdä samalla tavalla. Tämä vie sinulta ehkä viikon illat, mutta luo turvallisuuden tunteen lapsellesi ja auttaa häntä nukahtamaan päivälläkin yksikseen. En siis suosittele yksin huutamana jättämistä - silloinhan lapsesi oppii, ettei hänen huutoonsa vastata eli hänen tarpeillaa ei ole merkitystä. Millaisen itsetunnon sellainen kasvattaa?

Voimia

Alkuperäinen kirjoittaja Sannaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:

Hei nukuttaja,
älä vaan jätä lastasi yksin. Hän huutaa, koska pelkää jäädä yksin. Lapsen itkule o aina jokin syys. Päivällä tilanne on toinen, koska ulkona on valoisaa ja ympärillä rauhoittavia ääniä (lapsestasi). Meillä ollut samantapaisia ongelmia: ratkaisu löytyi, kun siirsimme lapsemme perhepetiin. Alussa jäin hänen viereensä ja hiljaa paijailin ja laitoin tutin takaisin suuhun kun huuto alkoi. Enää ei tarvitse jäädä, nyt nukahtaa jo itsekseen tietoisena, ettei hätä ole ja että me vanhemmat olemme lähellä jos tarve vaatii. Seuraavaksi siirrämme hänet omaan sänkyyn ja aion tehdä samalla tavalla. Tämä vie sinulta ehkä viikon illat, mutta luo turvallisuuden tunteen lapsellesi ja auttaa häntä nukahtamaan päivälläkin yksikseen. En siis suosittele yksin huutamana jättämistä - silloinhan lapsesi oppii, ettei hänen huutoonsa vastata eli hänen tarpeillaa ei ole merkitystä. Millaisen itsetunnon sellainen kasvattaa?

Voimia

Sen takia mä ainakin oonkin nukuttanut, kun mä en pysty kuuntelemaan sitä lapsen itkua toisesta huoneesta.
Haluaisin että lapset nukahtaa niin että tuntee olonsa turvalliseksi.
Se vaan on kamalaa, kun välillä se nukuttaminen kestää niiin kauan...
Tän ketjun perusteella kuullostaa siltä että ne joita ei nukuteta, niin nukahtavat paljon nopeammin :/

en nukuta.
aina on menny itse sänkyyn.
se purnausvaihe kyl oli et vinkus vettä ja pissahätää ja tuhatta muuta, mut täl viikol ei oo kertaakaa urputtanu nukkuun mennessä mitään :)

Huh, mä vasta just sain lapset unille. Tunnin verran jouduin nukuttaan, joskus saattaa mennä yli tuntikin. Kauanko teillä muilla kestää nukuttaminen ja minkä ikäsenä lapset oppineet itse menemään nukkumaan?

Jos luen iltasadun kestää n. 10 minuuttia, laululla ja peittelyillä ehkä 2-3 minuuttia. Siis ei nukuteta, pienin 1 vuotta. En ymmärrä tuota nukuttamista. Lapset oppii kyllä nukahtamaan itsekseen.

"Sen takia mä ainakin oonkin nukuttanut, kun mä en pysty kuuntelemaan sitä lapsen itkua toisesta huoneesta.
Haluaisin että lapset nukahtaa niin että tuntee olonsa turvalliseksi.
Se vaan on kamalaa, kun välillä se nukuttaminen kestää niiin kauan...
Tän ketjun perusteella kuullostaa siltä että ne joita ei nukuteta, niin nukahtavat paljon nopeammin :/ "

Meillä ainakin esikoinen alkoi nukahtaa nopeammin, kun emme enää häntä nukutelleet. Poikaa ei tarvinnut huudattaa ollenkaan, vaan noustessaan sängystä palautimme hänet samoin tein takaisin. Muutaman illan ajan poika kokeili onneaa, josko pääsisi makkarista, mutta määrätietoisella toiminnalla poika hyväksyi "kohtalonsa".

Kuopuksen kanssa tehtiin jo ennen synnytystä päätös, että seehen tuntikausian nukutusrumbaan ei lähdetä eli tyttöä ei olla oikeastaan koskaan nukuteltu, ellei ihan pikkuvauva-ajan syliin nukahtamisia lasketa.

Yhteistyössä