Kaveri vei 3 -vuotiaan hoitoon ja on itse kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelen"

Vieras
Vaikka sen 3 -vuotiaan päiväkodissa ei ole yhtään tuttua hoitajaa vielä ensimmäisinä viikkoina, niin aamulla aikaisin oli laittanut isomman lapsen hoitoon, kun päiväkoti aukesi. Itse on kotona vauvan kanssa. Minua vähän harmitti sen isomman lapsen puolesta, kun kesää ja lomaa olisi ollut vielä jäljellä. Ja olisi noilla ollut mahdollisuus odottaa, että edes joku tuttu hoitaja tulee paikalle.

Ihme lynkkaus meininkiä täälä taas, nimittäin vastaajien puolesta.

Itse en ihan heti kanssa hyvällä katso jos äiti on vauvan kanssa kotona ja isommat lykätään jaloista pois. Osa-aika hoito, no sen ymmärrän just ton ikäselle, mutten pienemmille enkä koko päivästä. Useimmille kun riittäs ihan se pelkkä kerho tms.
Hullua, että enää ei ole tapana itse hoitaa lapsia vaan mennään tässäkin kohtaa sieltä mistä aita on matalin ja uskotellaan sen olevan parasta lapselle.. Laiskojahan nyky äidit ei ole.. Juu ei..

[QUOTE="noh";24311775]Se on hänen valintansa.[/QUOTE]

Eikö kukaan muu enää ajattele niin, että ainakin jos päiväkotioloissa on jotain poikkeuksellista, niin silloin edes pyrittäisiin pitämään lapsi kotioloissa.

Mistä voit tietää, vaikka ystäväsi on uupunut/synnytyksen jälkeinen masennus ja viimeisillä voimillaan vei esikon päikkäriin, että jaksaa vauvaa hoitaa? En jaksa tuomita ihmisiä tuollaisen lyhyen infon perusteella. Ehkä et ole hänen paras ystävänsä, jolle hän kertoisi kaikki syvimmät tunteensa ja motiivinsa. Ehkä hänellä todella on hyvä syy viedä lapsi hoitoon?

• Tykkää
Reactions: Tara74
Jos itselläni olisi vauva kotona niin kyllä veisin pojan hoitoon vaikka kokopäiväsestikin,
jos siltä tuntuisi. Ehkä kuitenkin pitäisin hoidossa 3-4 pv:nä viikossa.

Ap:n viestistä ymmärsin, että kaveri on menossa piakkoin kuitenkin töihin, joten minusta on ihan se ja sama jos kolmevuotias aloittaa päivähoitonsa viikkoa - paria aiemmin kuin muutoin. Pienempihän on kuitenkin kotona eikä tarhassa "vieraiden" hoitajien kanssa.

[QUOTE="vieras";24311912]Great..

Et lapses on mieluummin päikyssä kun perheen kesken kotona. Hyvin menee teilläkin..[/QUOTE]

Joillakin lapsilla voi olla päiväkodissa kavereita ja kotona ei. Esim me asutaan niin korvessa, että lapsi lähtee riemuiten päikkäriin kamujen luo. Minusta se on varsin tervettä 5-vuotiaalle haluta olla kavereiden kanssa kuin yksin kotona tai äidin kanssa. Mutta ehkä se ei kaikkien mielestä sitä sitten ole.

[QUOTE="noh";24311920]Ap:n viestistä ymmärsin, että kaveri on menossa piakkoin kuitenkin töihin, joten minusta on ihan se ja sama jos kolmevuotias aloittaa päivähoitonsa viikkoa - paria aiemmin kuin muutoin. Pienempihän on kuitenkin kotona eikä tarhassa "vieraiden" hoitajien kanssa.[/QUOTE]

Miten siitä ap:n viestistä voi ymmärtää, että kaveri on menossa töihin? En tiedä.

Joillakin lapsilla voi olla päiväkodissa kavereita ja kotona ei. Esim me asutaan niin korvessa, että lapsi lähtee riemuiten päikkäriin kamujen luo. Minusta se on varsin tervettä 5-vuotiaalle haluta olla kavereiden kanssa kuin yksin kotona tai äidin kanssa. Mutta ehkä se ei kaikkien mielestä sitä sitten ole.

Ja sulla ei sitten ole minkäänlaisia rahkeita tehdä jotain kivaa sun lapses kanssa? Ei ole sukulaisia, tutuilla ei ole lapsia, missään ei ole ketään, niinkö?
Ja hei, lapselle tekee hyvää olla välillä ihan yksin ja käyttää sitä omaa mielikuvitustaankin.

Miksi täällä on aina tasaisin väliajoin (siis about kerran päivässä...) samanlaisia valivalivali-aloituksia kuinka joku hirviö on vienyt isomman lapsensa hoitoon ja on itse kotona pienen kanssa? eikö oikeasti näillä ihmisillä ole omaa elämää lainkaan? Tai eikö heille ole tullut mieleen että ne isommat lapset ihan oikeasti tahtovat mennä sinne hoitoon? Ei meidän poika ainakaan hoitoon mene hoitajien takia vaan kavereiden.

Omasta mielestäni on reilumpaa sitä isompaakin kohtaan että saa välillä käydä moikkaamassa kavereitaan eikä tarvitse kotona keksiä itse tekemistä koko ajan kun äiti imettää pientä.

[QUOTE="vieras";24311978]Ja sulla ei sitten ole minkäänlaisia rahkeita tehdä jotain kivaa sun lapses kanssa? Ei ole sukulaisia, tutuilla ei ole lapsia, missään ei ole ketään, niinkö?
Ja hei, lapselle tekee hyvää olla välillä ihan yksin ja käyttää sitä omaa mielikuvitustaankin.[/QUOTE]

Joo, lapsi on kaikki illat yksin, koska meillä on vain yksi auto, jota käytämme vuoronperään mieheni kanssa, jos se sinua kiinnostaa. Nyt poika on ollut 7 viikkoa kotona ja kokoajan ollaan touhuttu yhdessä kaikenlaista. Mutta kun kaipaa ikäistään seuraa. Sukulaislapsia ei ole, yhdellä tutulla on samanikäinen tyttö, mutta ei oikein leikit suju. Eli valitettavasti ei ole sellaista seuraa, jota voisi leikkiin kutsua tai viedä pojan sinne. On varmasti outo poika, kun haluaa leikkiä samojen tuttujen kaverien kanssa vanhoja tuttuja leikkejä eikä olla kokoajan äitin kanssa. Mun täytyy varmasti nyt viedä se lääkäriin, kun haluaa ikätoverien seuraa eikä äidin kanssa vain olla!

[QUOTE="noh";24312008]Sanoisra : "lomaa ja kesää olisi ollut vielä jäljellä" Kesä ja loma eivät kestä iäisyyksiin. Itselle tulee mieleen tilanne, että työt alkavat esim. ensi viikon maanantaina ja tämä viikko on jo totuttelua siihen.[/QUOTE]

Kuka sitä vauvaa sitten hoitaa, jos äitikin menee töihin? Aloittajan mielestä lomaa ja kesää on vielä jäljellä. Onhan sitä ,mutta kaveri päätti toisin.

[QUOTE="vieras";24311821]Osa-aika hoito, no sen ymmärrän just ton ikäselle, mutten pienemmille enkä koko päivästä. Useimmille kun riittäs ihan se pelkkä kerho tms.
Hullua, että enää ei ole tapana itse hoitaa lapsia vaan mennään tässäkin kohtaa sieltä mistä aita on matalin ja uskotellaan sen olevan parasta lapselle.. Laiskojahan nyky äidit ei ole.. Juu ei..[/QUOTE]

Milloin sitten on hoidettu lapset itse? Ainakin ennen vanhaan ne laitettiin toisten hoidettavaksi (mummon, isosiskon, ties kenen, jopa muiden lasten) kun mentiin itse peltotöihin. Kotiäitiys on aika nuori ilmiö.

Ja mitä kerhoihin tulee, niin nehän ovat usein seurakuntien järjestämiä ja kestävät niin vähän aikaa, etteivät siksi ole ehkä kaikille sopiva vaihtoehto. Jos naapurustossa ja tuttavilla ei ole leikkikaveria lapsille, niin joku pari kertaa viikossa tunti-pari on kyllä aika VÄHÄN voida leikkiä ikätovereiden kanssa. Osa-aikainen päivähoito voi silloin olla ihan hyvä valinta, myös kotona olevan vanhemman lapselle.

Kaikilta ei luonnistu se, että otetaan vauva mukaan ja lähdetään muutamaksi tunniksi leikkipuistoon leikkimään muiden lasten kanssa. Vauvaa pitää imettää ja vaippaa pitää vaihtaa - kaikki eivät ole keksineet miten tehdä ne kylminä syys-, talvi- ja kevätilmoina. Itsekään en tietäisi, kuinka se tehdään.

[QUOTE="vieras";24311978]
Ja hei, lapselle tekee hyvää olla välillä ihan yksin ja käyttää sitä omaa mielikuvitustaankin.[/QUOTE]

...ja lapsihan on ollut välillä ihan yksinkin, oletettavasti, jos kerran on kesälomaillut jo yli kuukauden. Ja varmaan ikävöi jo kavereitaan.

Meidän lapset tykkää kovasti olla kotona. Mutta ovat viihtyneet (ja nuorempi viihtyy yhä, isompi on jo koululainen) myös päiväkodissa todella hyvin. Ja joka armas kesä on ollut sama juttu; pitkän kesäloman jälkeen he huomaavat että hei, päiväkoti on jo auki, ja alkavat kyselemään että miksi he eivät sinne vielä pääse vaikka Joel on jo siellä, ja Ella, ja Isadora, ja näköjään Veetikin...epistä! Aidan yli sitten juttelevat kavereiden kanssa ja laskevat päiviä siihen, että pääsisivät kavereiden kanssa jo leikkimään.

Kun ei meillä ainakaan pihakaverit, kesämökkeily, veneily, puistossa käyminen, uimarannalla käynti, lastentapahtumissa ja kaikenmaailman hilavitkutinpuistoissa käyminen ole aiheuttaneet sitä, etteivätkö lapset silti kaipaisi myös rakkaita hoitokamujaan ja päivähoidon arkea.

Eikä meillä se, että lapset ovat viihtyneet hoidossa hyvin & ovat onnistuneet muodostamaan läheisiä ystävyyssuhteita hoitokavereiden kanssa ole sulkenut pois sitä etteivätkö he viihtyisi hyvin myös kotona, oman perheen kanssa.

On varmasti outo poika, kun haluaa leikkiä samojen tuttujen kaverien kanssa vanhoja tuttuja leikkejä eikä olla kokoajan äitin kanssa. Mun täytyy varmasti nyt viedä se lääkäriin, kun haluaa ikätoverien seuraa eikä äidin kanssa vain olla!

Kantsii hei käydä lääkärissä. Lapsiparasta voi muuten kasvaa reipas, sosiaalinen koululainen :(

• Tykkää
Reactions: Pinki
...ja lapsihan on ollut välillä ihan yksinkin, oletettavasti, jos kerran on kesälomaillut jo yli kuukauden. Ja varmaan ikävöi jo kavereitaan.

Meidän lapset tykkää kovasti olla kotona. Mutta ovat viihtyneet (ja nuorempi viihtyy yhä, isompi on jo koululainen) myös päiväkodissa todella hyvin. Ja joka armas kesä on ollut sama juttu; pitkän kesäloman jälkeen he huomaavat että hei, päiväkoti on jo auki, ja alkavat kyselemään että miksi he eivät sinne vielä pääse vaikka Joel on jo siellä, ja Ella, ja Isadora, ja näköjään Veetikin...epistä! Aidan yli sitten juttelevat kavereiden kanssa ja laskevat päiviä siihen, että pääsisivät kavereiden kanssa jo leikkimään.

Kun ei meillä ainakaan pihakaverit, kesämökkeily, veneily, puistossa käyminen, uimarannalla käynti, lastentapahtumissa ja kaikenmaailman hilavitkutinpuistoissa käyminen ole aiheuttaneet sitä, etteivätkö lapset silti kaipaisi myös rakkaita hoitokamujaan ja päivähoidon arkea.

Eikä meillä se, että lapset ovat viihtyneet hoidossa hyvin & ovat onnistuneet muodostamaan läheisiä ystävyyssuhteita hoitokavereiden kanssa ole sulkenut pois sitä etteivätkö he viihtyisi hyvin myös kotona, oman perheen kanssa.

Näin just. Ja minä veikkaan, että kun lapsi taas menee päiväkotiin niin sit haluaisikin takaisin kotiin... Niinhän se aina menee :)

[QUOTE="vieras";24311912]Great..

Et lapses on mieluummin päikyssä kun perheen kesken kotona. Hyvin menee teilläkin..[/QUOTE]

Kyllä vaan munkin 4v odottaa huomista päikky päivää kuin kuuta nousevaa. Siellä on kuitenkin kaikki ystävät. Tosin, tyttö on vain 2krt/vko hoidossa ja vaan ystäviensä takia.

Jo ne yrittää neuvolassa tyrkyttää virikehoitoa pojallekkin, mutta en ole edes ajatellut vielä. Olkoot kotona vielä vuoden. (paitsi jos luoja suo mulle työpaikan ennen sitä)

[QUOTE="noh";24312062]Esim. Vauva menee päiväkodissa pienten puolelle ja valveutunut äiti halusi odottaa että hänen alle 1-vuotias saa tutustua heti "varsinaisiin" hoitajiinsa.[/QUOTE]

Kylläpä melkoiset johtopäätökset vetäisit yhdestä sanasta "loma", jota on jäljellä. Ja vielä on kesää jäljellä... Eipä ihme, että tämän palstan keskustelut ovat mitä ovat.

Yhteistyössä