Kaverin luona petivaate rikki.. Kaveri syyttää poikaa, joka sanoo olevansa syytön.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
5-v poika oli kaverillaan leikkimässä. joitakin päiviä sen jälkeen soitti kaverin äiti ja sanoi, että petivaatteeseen oli tullut reikä ja kuulemma meidän poika oli hänen pojan mukaan alottanut tekemään reikää siihen ja hänen jatkanut puuhaa. Meidän poika asiasta kysyessä on "pihalla, kuinlumiukko", eikä näytä tietävän mistä on kyse. No ko. äiti on nyt ihan vauhkona rikkoontuneesta petivaatteesta (minkä kyllä voin korvata, vaikka poikani olisikin syytön) ja sanoo, että hänen poika on surullinen, kun meidän poika ei tunnusta. Ko. äiti painostaa jokapäivä poikaansa asiasta ja on antanut kovat sanktiot hälle. Itse en alkanut antaa rangaistusta, sillä tapahtuneesta oli kulunut jo monta päivää ja itse en ollut varma mitä ylipäätään oli tapahtunut.. Tuo äiti mielestäni tekee nyt kärpäsestä härkäsen ja ylireagoi. Tänään taas soitti, että voisinko ottaa poikani vielä kerran puhutteluun asiasta. Otin ja poika näytti olevan syytöksestä edelleen hämillään.

Kaveri yrittää päästä pälkähästä, että on itse tehnyt koko reijän. Tai sitten se on tullut pesukoneessa tms ja poika yrittää keksiä jotain järkevän kuuloista kun ei ehkä itsekään tiedä mitä tapahtui. Tuon ikäisillä mielikuvitus lentää, ja kun kerran on hyvän tarinan keksinyt niin ne alkaa uskoa siihen ihan totena. Älä rankaise poikaasi, mutta sano että jos joskus noin kävisi niin pitää heti sanoa sulle.

Ottaisin lapsen kanssa puheeksi että mitään idioottimaisuuksia ei tehdä missään paikassa,varsinkaan rikota petivaatteita.Jos lapsi on syytön,tuleepa samalla kuulluksi ettei vastaisuudessakaan tee tyhmyyksiä.
Tosin veikkaan että sen kaverin äiti tietää omansa sen rikkoneen ja syyttelee toista saadakseen uuden.Kenenkään maailma ei petivaatteisiin kaadu.
En myöskään antaisi lapsen olla jatkossa tekemisissä enää kyseisen kaverin kanssa.

hyvä ihminen poikaasi ojenna koko ajan jonkun toisen sanomisten tähden...!

kyllä sinun nyt vaan on pikkuisen siihen poikaasikin luotettava, eihän me olla kärpäsenä katossa...

sanot sille äidille että mitä poikasi sanoi, ettei ole tehnyt mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaveri yrittää päästä pälkähästä, että on itse tehnyt koko reijän. Tai sitten se on tullut pesukoneessa tms ja poika yrittää keksiä jotain järkevän kuuloista kun ei ehkä itsekään tiedä mitä tapahtui. Tuon ikäisillä mielikuvitus lentää, ja kun kerran on hyvän tarinan keksinyt niin ne alkaa uskoa siihen ihan totena. Älä rankaise poikaasi, mutta sano että jos joskus noin kävisi niin pitää heti sanoa sulle.

Peesaan!

En kyllä alkaisi toisten petivaatteita maksamaan.
Enkä lasten ystävyyttäkään lopettaisi sen takia.
Avoimuutta. Osoita pojallesi että rehellinen kannattaa aina olla. Moni tukahduttaa sen rehellisyyden sillä, että kun on tapahtunut jotain ikävää, jonka lapsi tunnustaa.. aletaan huutaa, rangaistaan jne.

Ja tämän äidin poika on melko kiltti ja "ei tee koskaan mitään tuhmaa". Meidän hieman villimpi tapaus ja tämä äiti uskoo hyvin vahvasti meidän pojan olleen tihutöissä".Sillä eihän hänen lapsensa saisi päähänsä mitään noin idioottimasta, kuten tehdä reikää petivaatteeseen. Taidanpa todella tuikata parikymppiä käteen ja sanoa, että rauhotuppa nyt. Pojat vasta pieniä poikia ja tuon ikäset välillä tekee tyhmyyksiä. Olipa syyllinen kuka tahansa.. En oikein ajksa ymmärtää, nmiten tekee näin ison numeron yhdestä reijästä. Jos meillä menee lasten leikeissä jotain rikki, niin kyllä minä annan olla..

Alkuperäinen kirjoittaja n:

Peesaan!

En kyllä alkaisi toisten petivaatteita maksamaan.
Enkä lasten ystävyyttäkään lopettaisi sen takia.
Avoimuutta. Osoita pojallesi että rehellinen kannattaa aina olla. Moni tukahduttaa sen rehellisyyden sillä, että kun on tapahtunut jotain ikävää, jonka lapsi tunnustaa.. aletaan huutaa, rangaistaan jne.

Mun mielestä pahanteko tarvitsee rangaistuksen,mistä sitä muuten oppii jos päätä silitellään.
Et säkään tykkäisi jos naapurinmuksut kävis repimässä sun petivaattees rikki ja mitään seuraamuksia ei olis.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja tämän äidin poika on melko kiltti ja "ei tee koskaan mitään tuhmaa". Meidän hieman villimpi tapaus ja tämä äiti uskoo hyvin vahvasti meidän pojan olleen tihutöissä".Sillä eihän hänen lapsensa saisi päähänsä mitään noin idioottimasta, kuten tehdä reikää petivaatteeseen. Taidanpa todella tuikata parikymppiä käteen ja sanoa, että rauhotuppa nyt. Pojat vasta pieniä poikia ja tuon ikäset välillä tekee tyhmyyksiä. Olipa syyllinen kuka tahansa.. En oikein ajksa ymmärtää, nmiten tekee näin ison numeron yhdestä reijästä. Jos meillä menee lasten leikeissä jotain rikki, niin kyllä minä annan olla..

No kyllä mä haluaisin oikeasti selvittää että mistä se reikä sai alkunsa. Juttelisin tarkasti oman poikani kanssa. Jos se on poikien leikissä tullut, niin kyllä se osaa sen sanoa että miten. Haluaisin oikeasti tietää totuuden. Enkä antais oman poikani ymmärtää että on pikku juttu, että kylässä tulee vaatteeseen reikä. Haluaisin kyllä tietää onko ja miten oma poikani ollut osallisena.

Mutta en nyt toki mieletöntä haloota siitä nostaisi. Mutta en siis viittaisi kintaallakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mä tekisin näin:
Mun mielestä pahanteko tarvitsee rangaistuksen,mistä sitä muuten oppii jos päätä silitellään.
Et säkään tykkäisi jos naapurinmuksut kävis repimässä sun petivaattees rikki ja mitään seuraamuksia ei olis.

Ei poikaa kuitenkaan voi rangaista, jos todisteita syyllisyydestä ei ole. Nythän on vain kaverin (äidin) sana vastaan ap:n pojan sanaa. Itse keskustelisin lapseni kanssa ja jos hän vakuuttaisi minulle, ettei ole tehnyt sellaista eikä aio vastaisuudessakaan tehdä, niin en tietystikään rankaisisi lastani.

No, minä ajattelen niin, ettei ole minun asiani rangaista naapurin muksuja. Jos ne repis meidän lakanat, kertoisin vanhemmille ja heillä on vastuu. Jos omat muksut repii toisten lakanoita, korvaisin kyllä.

Pointti oli, että tässä tapauksessa lapsi vaikutti viattomalta. Kyllä kai äiti oman lapsensa tuntee.. Luotin siis kirjoittajan aloituksen tekstiin ja siihen vastasin.

Ei oma 5 v. ainakaan osaa niin rajusti valehdella. Meillä opetellaan sanomaan kaikki rehellisesti, ja tottakai tarvittaessa tulee seuraus. Ei meillä ihan aina päätä silitellä. Mutta rangaistukset suhteessa tekoon.

Et korvaa jos asia ei ole selvä. Se oma poika voi hyvinkin olla syyllinen ja jos lapsia on niin vahinkoja sattuu. Typerä tuo nainen, ilmeisesti oma lapsi ei edes uskalla tunnustaa.

No kyllä mä haluaisin oikeasti selvittää että mistä se reikä sai alkunsa. Juttelisin tarkasti oman poikani kanssa. Jos se on poikien leikissä tullut, niin kyllä se osaa sen sanoa että miten. Haluaisin oikeasti tietää totuuden. Enkä antais oman poikani ymmärtää että on pikku juttu, että kylässä tulee vaatteeseen reikä. Haluaisin kyllä tietää onko ja miten oma poikani ollut osallisena.

Mutta en nyt toki mieletöntä haloota siitä nostaisi. Mutta en siis viittaisi kintaallakaan.
Olen yrittänyt asiasta kysyä. Ja kysyinpä miten päin tahansa, niin lopputulos on sama. "minä en ole rikkonut". Ei näytä hällä olevan hajuakaan mistä reijästä on edes kyse. Kun taas kaveri on kertonut hyvin tarkan tarinan. Ja kertasin vielä, että vieraissa pitää leikkiä nätisti ja mitään ei rikota. ja jos jostain ei olla varmoja saako tehdä, niin sitten kysytään lupa.

Näinpä!
Juttelisin rauhassa pojan kanssa, että tapahtuipa siellä sitten mitä tahansa, äidille voi kertoa asian ihan rehellisesti, en suutu. Pääasia että on rehellinen. Ja tietenkin niin ettei toisten eikä omia tavaroita saa rikkoa.

Tuskinpa kyse on mistään 20 petivaatteesta, jos äiti ottaa pultit. Otin minäkin, kun omani rikkoivat ensimmäistä kertaa sängyssä olleen lakanan.

Vaikea sanoa, mitä on oikeasti tapahtunut. Kuka on tehnyt ja mitä. Kokemukseni mukaan kenenkään omat kullanmurut ei ole syyllisiä. Sinuna kyselin lapseltasi mitä siellä oikein tehtiin ja missä. Kaivettiinko mahdollisesti reikää johonkin kalliiseen sänkypeittoon tai patjaan (pahimmillaan on voitu pilata tuhansia maksava juttu). Lapset kyllä keksivät kaikenlaisia älyttömyyksiä. Välttämättä lapsesi ei ole edes tajunnut, mitä älytöntä on tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja mä tekisin näin:

Ei poikaa kuitenkaan voi rangaista, jos todisteita syyllisyydestä ei ole. Nythän on vain kaverin (äidin) sana vastaan ap:n pojan sanaa. Itse keskustelisin lapseni kanssa ja jos hän vakuuttaisi minulle, ettei ole tehnyt sellaista eikä aio vastaisuudessakaan tehdä, niin en tietystikään rankaisisi lastani.

Myös tässä samaa mieltä,
miksi rangaista omaa lasta jos joku muu väittää hänen tehneen jotain.. Jos kyseinen äiti olisi nähnyt tapauksen, voisin luottaa aikuisen sanaan,
pitäisin kiinni luottamuksesta vanhemman ja lapsen välillä.

Tuskinpa kyse on mistään 20 petivaatteesta, jos äiti ottaa pultit. Otin minäkin, kun omani rikkoivat ensimmäistä kertaa sängyssä olleen lakanan.

Vaikea sanoa, mitä on oikeasti tapahtunut. Kuka on tehnyt ja mitä. Kokemukseni mukaan kenenkään omat kullanmurut ei ole syyllisiä. Sinuna kyselin lapseltasi mitä siellä oikein tehtiin ja missä. Kaivettiinko mahdollisesti reikää johonkin kalliiseen sänkypeittoon tai patjaan (pahimmillaan on voitu pilata tuhansia maksava juttu). Lapset kyllä keksivät kaikenlaisia älyttömyyksiä. Välttämättä lapsesi ei ole edes tajunnut, mitä älytöntä on tehnyt.

Kyseessä äidin itse ompelema pussilakana. Joten ei ollut kallis tikki.

No onpas kinkkinen tilanne.
Oisko mahdoton ajatus mennä pojan kanssa sinne kotiin selvittämään asiaa. Että istuisitte kaikki rauhassa alas ja selvittäisitte miten se reikä oikein sai alkunsa.

Mun tekisi tuossa tilanteessa mieli lyödä sille äidille raha kouraan ja sanoa että tuossa, vaikka uskon kyllä poikaa kun sanoo että ei ole sitä tehnyt, mutta ettei jää sua kaivelemaan. Ja lisäisin että ehkä ensi kerralla vahdit poikia paremmin.

Todennäköisesti jäisi kyllä sanomatta, sillä sitten ei varmaan pojalla olisi enää kaverilleen menemistä. Kurja tilanne...

Yhteistyössä