Käyn hitaalla, unohtelen, minua huimaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hidas-Elina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hidas-Elina

Vieras
Käyn hitaalla, en hoksaa asioita, hahmottamiseni ja havaitsemiseni on puutteellista. Minua huimaa istuessanikin. Töissä unohdan edellisen päivän asiakkaat ja käsiteltyjä/tekemiäni asioita, enkä muista, kuka minulle on mistäkin asiasta soittanut. (Olen sosiaali- ja terveysalalla töissä.) Minulla on poissa oleva, epätodellinen tunne, olen kuin itseni ulkopuolella, kuin en eläisi tätä elämää. Olen väsynyt, vaikka nukun vähintään 8 tuntia joka yö. Minulla on lihasnykäyksiäkin päivittäin. Ovatko tällaiset oireet tuttuja muille? Jotenkin olen ihan zombie, ja se pelottaa minua.

Luulen, että tämä johtuu ahdistuneisuudesta ja masentuneisuudesta. Mutta miten lähteä hoitamaan itseäni? Onko joku onnistunut itsehoitokeinoin nousemaan tällaisesta tilanteesta? Pitäisikö alkaa kiinnittää huomiota itseni ja oireideni ulkopuolelle, hankkia jokin uusi harrastus, pakottaa itseni liikkeelle? Alkaisiko sitten pikku hiljaa helpottaa? Nytkin pitäisi vielä asioille lähteä, mutta en jaksaisi.

Minulla ei ole lapsia, eli tämä ei ole vauva-/pikkulapsiajan uupumusta tms. Jälkikasvu on lähitulevaisuudessa suunnitelmissamme, joten siksikään en haluaisi mitään lääkitystä aloittaa. Minulla on avomies, mutta muuten olen tosi yksinäinen, minulla ei ole ystäviä.

[QUOTE="...";27148821]ja mites kilpirauhasasiat?[/QUOTE]

Hmm... ei ole koskaan mitattu. Kannattaisikohan siitä aloittaa? Tuntuu, että vointini kuitenkin heilahtelee sen verran, ettei tästä olisi kyse... Eli joskus on parempia päiviä tai osan päivästä tuntuu paremmalta.

Selkeä kilpparin vajaatoiminta. Alkuaikoina olo oli ihan kuin ulkopuolinen, mä vain toimin tuntematta mitään, elin kuin toisen elämään. En muista noista ajoista juuri mitään. LIhasnykäykset on tuttuja, mulla oli varsinkin kasvoissa. Inhottava tauti:(

[QUOTE="aloittaja";27148842]Hmm... ei ole koskaan mitattu. Kannattaisikohan siitä aloittaa? Tuntuu, että vointini kuitenkin heilahtelee sen verran, ettei tästä olisi kyse... Eli joskus on parempia päiviä tai osan päivästä tuntuu paremmalta.[/QUOTE]

tämä on ihan tyypillistä vajaatoiminnassa. Itsellä oli tietty aika päivästä, kun tuntui että pää leviää, tunnin päästä saattoi helpottaa.

Mulla on sjögrenin syndrooma ja oireet on tuttuja. Noiden oireiden lisäksi olen toisinaan sekava, en ymmärrä kunnoola puhetta, enkä muista sanoja. Oireesi voivat johtua kilpirauhasesta, sjögrenistä tai jostain muusta väsymystä aiheuttavasta sairaudesta. Käy lääkärissä.

Sekin unohti kokonaan että oli valiokunnan jäsen ja nosti vuoden ajan palkkioita siitä hyvästä että oli muka paikalla vaikka ei ollutkaan. Jäi sitten dokaamisen takia saikulle ja oli täydellä kansanedustajan palkalla 3 vuotta saikulla, veti märkää 3 vuotta yhtä soittoa.

Selkeä kilpparin vajaatoiminta. Alkuaikoina olo oli ihan kuin ulkopuolinen, mä vain toimin tuntematta mitään, elin kuin toisen elämään. En muista noista ajoista juuri mitään. LIhasnykäykset on tuttuja, mulla oli varsinkin kasvoissa. Inhottava tauti:(

Joo, elohiirimäisiä nykäyksiä aina välillä kulmakarvoissa, silmän ulkourkissa ja ylähuulessa. Mutta noi nykäykset on kyllä oireista pienimpiä.

Ahdistaa. Täytyy soittaa terv.keskukseen maanantaina. Vaikeahan se siinä puhelimessa on koko oirekuvan laajuutta kyllä selittää, kun siellä toisessa päässä on se hoitaja tekemässä sitä hoitotarpeen arviota ja varaamassa vastaanottoaikaa.

[QUOTE="aloittaja";27149101]Joo, elohiirimäisiä nykäyksiä aina välillä kulmakarvoissa, silmän ulkourkissa ja ylähuulessa. Mutta noi nykäykset on kyllä oireista pienimpiä.

Ahdistaa. Täytyy soittaa terv.keskukseen maanantaina. Vaikeahan se siinä puhelimessa on koko oirekuvan laajuutta kyllä selittää, kun siellä toisessa päässä on se hoitaja tekemässä sitä hoitotarpeen arviota ja varaamassa vastaanottoaikaa.[/QUOTE]

Sanot olevasi sote-puolella. Onko teillä työterveyshuolto millä tolalla? Itse sain kokeet heti sitä kautta ja ajan lääkäriin kun vastaukset tuli. Muutenkin toiminut tosi hyvin, jatkuva lähete eli voin käydä kokeissa aina kun olo huono.

B-12 puutos?

Mullakin on ollut vastaavaa keväällä. Tosin päällä oli stressi ja suru, mutta fyysinen olo oli kammottava. En sitten lopulta tiedä mikä oli. Homeopatia kenties auttoi, söin myös kovasti B-vitskuja ja e-epaa..

[QUOTE="aloittaja";27149130]Entäs kun olen 27-vuotias, niin onko tämä vajaatoiminta myös suht nuorten ihmisten tauti?[/QUOTE]

29-v olin kun todettiin. Oireita jälkikäteen ajateltuna parisen vuotta.

B-12 puutos?

Mullakin on ollut vastaavaa keväällä. Tosin päällä oli stressi ja suru, mutta fyysinen olo oli kammottava. En sitten lopulta tiedä mikä oli. Homeopatia kenties auttoi, söin myös kovasti B-vitskuja ja e-epaa..

Olen kyllä kasvissyöjä (syön kuitenkin maitotuotteita ja kananmunia), joten b12-puutos ei välttämättä ole ihan kamalan kaukaa haettu. Huonon ruokahalun takia syömiseni on aika huonoa. Tätä korvaamaan otan joka päivä e-epaa 650 mg ja monivitamiinin.

[QUOTE="aloittaja";27149146]Olen kyllä kasvissyöjä (syön kuitenkin maitotuotteita ja kananmunia), joten b12-puutos ei välttämättä ole ihan kamalan kaukaa haettu. Huonon ruokahalun takia syömiseni on aika huonoa. Tätä korvaamaan otan joka päivä e-epaa 650 mg ja monivitamiinin.[/QUOTE]

Mä en myöskään syö lihaa..mutta myös imeytymishäiriö saattaa köyhdyttää vitskuvarastot. Mulla on vatsavaivojakin ja olen ottanut Somacia, joka taas saattaa estää B-12 imeytymisen. Olis kyllä kiva jos terkkarilla mittaisivat tuota B-12 pitoisuutta, mutta en itse ole kysynyt....
Mä söin kesän alussa sitä B-12 valmistetta jota saa apteekista, oliskohan siinä ollut foolihappoa. Muttkin B-vitamiinit ovat tärkeitä.

Kävin läpi vajaatoiminnan oireita eri sivustoilla. Onko tuo turvotus ja/tai lihominen oire, joka pitäisi olla? Kun olen kuitenkin normaalipainoinen 53 kg / 160 cm.

Minä olen sairaanhoitaja. Nyt viittaisi oireet kilpirauhasen vajaatoimintaan. Varaa aika verikokeisiin ja lääkärille ja kerro oireistasi. Siihen auttaa lääkitys ja oireet loppuvat.

[QUOTE="aloittaja";27149153]Kävin läpi vajaatoiminnan oireita eri sivustoilla. Onko tuo turvotus ja/tai lihominen oire, joka pitäisi olla? Kun olen kuitenkin normaalipainoinen 53 kg / 160 cm.[/QUOTE]

Ei välttämättä. Itsellä ei noussut paino, jalat kylläkin turposi päivän mittaan.

Yhteistyössä