käytiin 5kk neuvolassa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
enkä ole mitenkään ylepeä itsestäni!! Yhtä epävarma kuin kaikki muutki.. esikoisen kans mentiin pidempään täysin tissimaidolla, ni siks tämä on hakusessa.

Mitä muuta te ootte näin pienille antanu käteen? siis syötävää? tääl ku lukee ni useampi on antanu esim. maissinaksun tai juuriki kuivan ruisleivän siivun käteen heti ku kourassa pysyy

No mitä sitten odotit terkkarin sanovan, heidän on ohjattava vanhempia suositusten mukaiseen lapsen ravitsemiseen. Odotitko jotain kehuntaa ja kannatusta siihen että syötät leipää 5kk ikäiselle...?

no ois sanonu, et ei tuon ikäiselle leipää, jos kerta on sitä mieltä... ku jäi mua monttu auki kattoon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
enkä ole mitenkään ylepeä itsestäni!! Yhtä epävarma kuin kaikki muutki.. esikoisen kans mentiin pidempään täysin tissimaidolla, ni siks tämä on hakusessa.

Mitä muuta te ootte näin pienille antanu käteen? siis syötävää? tääl ku lukee ni useampi on antanu esim. maissinaksun tai juuriki kuivan ruisleivän siivun käteen heti ku kourassa pysyy

puoli vuotiaalle vasta sormiruokaa. ei 5kk ikäselle tarvi vielä mitään ruokaa käteen antaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
enkä ole mitenkään ylepeä itsestäni!! Yhtä epävarma kuin kaikki muutki.. esikoisen kans mentiin pidempään täysin tissimaidolla, ni siks tämä on hakusessa.

Mitä muuta te ootte näin pienille antanu käteen? siis syötävää? tääl ku lukee ni useampi on antanu esim. maissinaksun tai juuriki kuivan ruisleivän siivun käteen heti ku kourassa pysyy

No mitä sitten odotit terkkarin sanovan, heidän on ohjattava vanhempia suositusten mukaiseen lapsen ravitsemiseen. Odotitko jotain kehuntaa ja kannatusta siihen että syötät leipää 5kk ikäiselle...?

no ois sanonu, et ei tuon ikäiselle leipää, jos kerta on sitä mieltä... ku jäi mua monttu auki kattoon!

Jos se aatteli että ymmärrät sanomattakin ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oikeassahan se terkka oli

siis missä?? ruokailusta ei sanonu mitään.. kysyin et kumpi seuraavaksi viljat vai liha, ni kaivo mulle tuon esitteen. Kysyin, et millä lihalla aloittaa, ni kuulemma ei niin merkitystä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Mä en uskalla antaa näkkäriä sen takia ku meillä yks lapsi aina veti siitä palan henkeen.
meil ei onneks ole vielä käyny näin.. mut toki seuraan vierestä! Annan näkkärin käteen esim. sitteriin siks aikaa kun me muut syödään
Mäkin oon antanut tuon ikäiselle kovasta reikäleivästä leikattuja ohuita siivuja! Eihän se niistä mitään irti saa, vähän makua korkeintaan!

Mutta dogmit ovat tietysti dogmeja, onneksi tulit tänne saamaan synninpäästön ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Mä en uskalla antaa näkkäriä sen takia ku meillä yks lapsi aina veti siitä palan henkeen.
meil ei onneks ole vielä käyny näin.. mut toki seuraan vierestä! Annan näkkärin käteen esim. sitteriin siks aikaa kun me muut syödään
Mäkin oon antanut tuon ikäiselle kovasta reikäleivästä leikattuja ohuita siivuja! Eihän se niistä mitään irti saa, vähän makua korkeintaan!

Mutta dogmit ovat tietysti dogmeja, onneksi tulit tänne saamaan synninpäästön ;)

näinpä... hyvä me :D
 
Näkkäri on tosiaan siitä paha, että helposti irtoaa kovia, isohkoja paloja jotka vauva voi vetäistä henkeen. Ja vaikka ei juuri nyt saisi mitään irti, niin viikon päästä voi olla jo aivan eri tilanne :( Maissinaksuja suosittelisin minäkin, ne kun kuitenkin sulavat vaikka vetäisisi pidemmällekin kurkkuun.
 
Näkkäri on tosiaan siitä paha, että helposti irtoaa kovia, isohkoja paloja jotka vauva voi vetäistä henkeen. Ja vaikka ei juuri nyt saisi mitään irti, niin viikon päästä voi olla jo aivan eri tilanne :( Maissinaksuja suosittelisin minäkin, ne kun kuitenkin sulavat vaikka vetäisisi pidemmällekin kurkkuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oikeassahan se terkka oli

siis missä?? ruokailusta ei sanonu mitään.. kysyin et kumpi seuraavaksi viljat vai liha, ni kaivo mulle tuon esitteen. Kysyin, et millä lihalla aloittaa, ni kuulemma ei niin merkitystä...

niin ja sit vielä sano, et ku sul on niitä lapsia ennestäänki (niin onhan mul yks, joka on nyt reilu 2v)..
 
Alkuperäinen kirjoittaja näkkäristä tosi huonoja kokemuksia :
Näkkäri on tosiaan siitä paha, että helposti irtoaa kovia, isohkoja paloja jotka vauva voi vetäistä henkeen. Ja vaikka ei juuri nyt saisi mitään irti, niin viikon päästä voi olla jo aivan eri tilanne :( Maissinaksuja suosittelisin minäkin, ne kun kuitenkin sulavat vaikka vetäisisi pidemmällekin kurkkuun.

tämäki on totta, siks laitonki ruisleivän paloja kuivumaan.. siitä ku ei niin helposti irtoa.
 
tää palsta on ihana... jos tekisit aloituksen. Mitä antaa lapselle käteen tai miten aloittaa sormiruokailu. Ni 100% vastaus olisi näkkäriä, ruisleipää, maissinaksuja :D
 
Outo keskustelu. Mikä tässä oli se pointti? Että th on typerä eikä osaa neuvoa oikein? Jos ei vaan viitsinyt ottaa kantaa noihin leivänkänttyjuttuihin, ovat niin mitättömiä. Tuosta imetyksestä raskauden aikana on taas hyvin montaa eri kantaa ammattilaistenkin piirissä. Osa suosittelee imetyksen jatkamista, osa ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viveka:
Outo keskustelu. Mikä tässä oli se pointti? Että th on typerä eikä osaa neuvoa oikein? Jos ei vaan viitsinyt ottaa kantaa noihin leivänkänttyjuttuihin, ovat niin mitättömiä. Tuosta imetyksestä raskauden aikana on taas hyvin montaa eri kantaa ammattilaistenkin piirissä. Osa suosittelee imetyksen jatkamista, osa ei.

ei se ole typerä... mut jäi vain sellainen olo, et piti mua typeränä eikä saanu suutaan auki. Meil on nuori uus terkkari, jol itellä ei ole lapsia, ni saatto olla kyl sitäki ettei oikeesti ollu ajatellu et joku vois antaa vauvalle leivän käteen.

Kysyin imetyksestä neuvolan th:lta ni sano, että niin kauan jatkaa ku itestä tuntuu hyvältä, maitoa riittää ja laps rintaa huolii. Nyt alkaa tuntua siltä et kohta voisimme lopetella (nyt rv10 menossa). Kuhan nyt pääsemme tässä syömisessä sille asteelle että voi yösyönnin jättää pois
 
Eikö suositus ole antaa viljoja 5 kk iästä? Ja se maissi ei nyt sen kummempaa viljaa ole kuin ruiskaan ja eihän vauva sitä syömällä syö. Sitä paitsi vauvoissa on eroja, toiset haluaa heti osallistua itse syömiseen. Meidän 4 kk ikäinen sai heti lusikan käteen ja soseita läträsi heti omalla kädellä suuhun. Jos ei antanut, ei suukaan auennut. Naurettiin miehen kanssa monta kertaa kun suu aukesi vasta kun käsi oli rannetta myöten soseessa ja siinä pysyi niin kauan kuin söi. Ei sotkenut mutta osallistua piti. Olisin antanut kyllä leipääkin jos allergiat ei olis vaivannut. 9-10 kk iässä alkoi itse syödä ruokansa lusikalla ja nyt käyttää 2 v. haarukkaa ja veistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Mä en uskalla antaa näkkäriä sen takia ku meillä yks lapsi aina veti siitä palan henkeen.
meil ei onneks ole vielä käyny näin.. mut toki seuraan vierestä! Annan näkkärin käteen esim. sitteriin siks aikaa kun me muut syödään
Mäkin oon antanut tuon ikäiselle kovasta reikäleivästä leikattuja ohuita siivuja! Eihän se niistä mitään irti saa, vähän makua korkeintaan!

Mutta dogmit ovat tietysti dogmeja, onneksi tulit tänne saamaan synninpäästön ;)

näinpä... hyvä me :D

"hyvä me" :laugh: hyvä te, ku tungette lastenne suuhun vaikka mitä. kommentin perusteella ap:lla on ikää 17v. "hyvä me" :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää palsta on ihana... jos tekisit aloituksen. Mitä antaa lapselle käteen tai miten aloittaa sormiruokailu. Ni 100% vastaus olisi näkkäriä, ruisleipää, maissinaksuja :D

öö, ei olis. porkkanaa, kurkkua, maissinakusa, kesäkurpitsaa. näin vastaisin minä
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja viveka:
Outo keskustelu. Mikä tässä oli se pointti? Että th on typerä eikä osaa neuvoa oikein? Jos ei vaan viitsinyt ottaa kantaa noihin leivänkänttyjuttuihin, ovat niin mitättömiä. Tuosta imetyksestä raskauden aikana on taas hyvin montaa eri kantaa ammattilaistenkin piirissä. Osa suosittelee imetyksen jatkamista, osa ei.

ei se ole typerä... mut jäi vain sellainen olo, et piti mua typeränä eikä saanu suutaan auki. Meil on nuori uus terkkari, jol itellä ei ole lapsia, ni saatto olla kyl sitäki ettei oikeesti ollu ajatellu et joku vois antaa vauvalle leivän käteen.

Kysyin imetyksestä neuvolan th:lta ni sano, että niin kauan jatkaa ku itestä tuntuu hyvältä, maitoa riittää ja laps rintaa huolii. Nyt alkaa tuntua siltä et kohta voisimme lopetella (nyt rv10 menossa). Kuhan nyt pääsemme tässä syömisessä sille asteelle että voi yösyönnin jättää pois

Niin että pointti oli se, että neuvolan th on nuori ja lapseton eikä voi tietää siksi mitään siitä, mitä vauvalle voi antaa syötäväksi? Ehkä olet tulkinnut ihan pikkasen liikaa... Itsekään en antaisi näkkärin palaa vauvalle, koska siitä voi irrota isoja palasia ja mennä helposti kurkkuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Mä en uskalla antaa näkkäriä sen takia ku meillä yks lapsi aina veti siitä palan henkeen.
meil ei onneks ole vielä käyny näin.. mut toki seuraan vierestä! Annan näkkärin käteen esim. sitteriin siks aikaa kun me muut syödään
Mäkin oon antanut tuon ikäiselle kovasta reikäleivästä leikattuja ohuita siivuja! Eihän se niistä mitään irti saa, vähän makua korkeintaan!

Mutta dogmit ovat tietysti dogmeja, onneksi tulit tänne saamaan synninpäästön ;)

näinpä... hyvä me :D

"hyvä me" :laugh: hyvä te, ku tungette lastenne suuhun vaikka mitä. kommentin perusteella ap:lla on ikää 17v. "hyvä me" :laugh:

ei... mäköön ainut hullu, joka myrkyttää lapsensä ruisleivällä... niin ja oon 30 ja osaan ajatella myös omilla aivoillani. Ilman palstamammojen tai th:n ohjeita edeten..
 
Alkuperäinen kirjoittaja viveka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja viveka:
Outo keskustelu. Mikä tässä oli se pointti? Että th on typerä eikä osaa neuvoa oikein? Jos ei vaan viitsinyt ottaa kantaa noihin leivänkänttyjuttuihin, ovat niin mitättömiä. Tuosta imetyksestä raskauden aikana on taas hyvin montaa eri kantaa ammattilaistenkin piirissä. Osa suosittelee imetyksen jatkamista, osa ei.

ei se ole typerä... mut jäi vain sellainen olo, et piti mua typeränä eikä saanu suutaan auki. Meil on nuori uus terkkari, jol itellä ei ole lapsia, ni saatto olla kyl sitäki ettei oikeesti ollu ajatellu et joku vois antaa vauvalle leivän käteen.

Kysyin imetyksestä neuvolan th:lta ni sano, että niin kauan jatkaa ku itestä tuntuu hyvältä, maitoa riittää ja laps rintaa huolii. Nyt alkaa tuntua siltä et kohta voisimme lopetella (nyt rv10 menossa). Kuhan nyt pääsemme tässä syömisessä sille asteelle että voi yösyönnin jättää pois

Niin että pointti oli se, että neuvolan th on nuori ja lapseton eikä voi tietää siksi mitään siitä, mitä vauvalle voi antaa syötäväksi? Ehkä olet tulkinnut ihan pikkasen liikaa... Itsekään en antaisi näkkärin palaa vauvalle, koska siitä voi irrota isoja palasia ja mennä helposti kurkkuun.

Ihan oikeesti.. sellainen olo minulle on tullu, ku toimii tuon meidän th:n kanssa. Kyl tääl on ennenki ollu th joka on vasta valmistunu, mut on ollu PALJON topakampi.. tuohon jotenki ihme hiiri. Siis ei ota kantaa mihinkään, tai osaa neuvoa jos jotain kysyy. Toiset on sentään sanonu, et mä otan selvää, jos ei tiiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää palsta on ihana... jos tekisit aloituksen. Mitä antaa lapselle käteen tai miten aloittaa sormiruokailu. Ni 100% vastaus olisi näkkäriä, ruisleipää, maissinaksuja :D

öö, ei olis. porkkanaa, kurkkua, maissinakusa, kesäkurpitsaa. näin vastaisin minä

mistä saat tähän aikaan suomalaista kesäkurpitsaa.. kurkkua en uskalla antaa. Tietty jos leikkaa vihreän reunan ja keskustan pois ni sitte. Porkkanan oon antanu, mut se ei tyttöä kiinnostanu. Ja maissinaksuista jo selitin ylempänä
 

Yhteistyössä