Kertoisitteko kaikki parhaat vinkit kiinteiden aloittamiseen?

Olen tehnyt itse peruna-porkkana sosetta ensimmäisiksi ruokailuiksi ja pannut sekaan jotain makeaa hedelmäpilttiä. Hyvin on maistunut ja kun syöminen muutaman kerran jälkeen onnistuu hyvin niin sitten se makea on siitä jäänyt kokonaan pois.

Meillä aloitettiin porkkanalla ja mangolla, sitten aika hyvällä tahdilla otettiin uusia makuja ensin yksitellen ja sitten sekoituksia.

*muoks* peruna ei siis kelvannut ollenkaan vaikka siitä aina vaahdotaan että se on hyvä aloitus-maku :whistle:

Aloita yhdellä maulla kerrallaan. Tee soseet tarpeeksi hienoksi (mutta ala jättää jo aika pian niitä vähän karkeammaksi tai muuten olet vaikeuksissa 1-vuotiaan sihtikurkun kanssa). Itse suosittelen jollain hieman makealla maulla aloittamista esim. bataatti.

Molemmilla muistaakseni aloitin persikalla. Yleinen harhaluulo on että jos aloittaa makeilla niin ei opi syömään perunaa yms. Ei pidä paikkaansa mutta kiinteiden aloitus maistuu lapselle kun makeanhimo on myötäsyntyistä.

Esikoisen kohdalla aloitin perunalla. Kesti varmaan kuukausi ennenkuin se söi vähänkään enempää... Esikoinen oli 4 kk aloitettaessa.

Kuopuksen kohdalla aloitin 5 kk iässä maissilla (kaupan sose ihan) ja olis vetänyt jo ekalla kerralla varmaan koko purkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mä oon aatellu, että en perunalla aloita (katotaan sitten vasta ehkä vuoden ikäisenä ). Sitä ei syödä meillä muutenkaan. :)

Tämä on hyvä päätös!

Maissi, porkkana, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa

Nektariini, persikka, luumu, omena, päärynä, banaani (ellei ole ummetusvaivaa)

Riisi, speltti, kaura

Tässä ruoka-aineet jotka kuuluu meidän vatsavaivaisen keskosen ruokavalioon. Ravintoterapeutin kanssa on hommat suunniteltu kahden vauvan aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Hämeestä:
Mä oon aatellu, että en perunalla aloita (katotaan sitten vasta ehkä vuoden ikäisenä ). Sitä ei syödä meillä muutenkaan. :)

Tämä on hyvä päätös!

Riisi, speltti, kaura

Tässä ruoka-aineet jotka kuuluu meidän vatsavaivaisen keskosen ruokavalioon. Ravintoterapeutin kanssa on hommat suunniteltu kahden vauvan aikana.

Niin ja perunaa oppii ihan taatusti syömään, vaikka aloittaa vasta vuoden iässä.

Niin ja sokerina pohjalle, et se mikä toimii meillä, ei välttämättä toimi teillä tai toisippäin :D

Mä aloitin patatilla ja siitä sit maisteltiin aika nopeaan tahtiin uusia makuja (purkillinen aina yhtä ja sit vaihdettiin seuraavaan)..

Pakastusvinkki: älä pakasta perunaa... Minä pakastin ja yritin tarjota, mukana maitoa, porkkanaa, jotain muutakin. Ei huolinut. Eikä ihme! Jääpalarasiassa pakastettu perunamössö - YÄK! Sulatin pakasteeni ja tein piirakkapohjan. Ja vauva on sen jälkeen saanut vain "tuoretta" perunaa :)

Tämä on hyvä päätös!

Riisi, speltti, kaura

Tekeekö nuo kukkakaalit ja parsikset helposti vauvalle lisää ilmavaivaa, kuten aikuiselle? Meidän neitokainen on jo nyt kova piereskelemään. Mut niistä varmaan aloittelen, sillä ne on aikalailla meidän omaa perusravintoa (musta järkevintä aloittaa ja syöttää sitä, mitä me itsekin syödään).

Niin ja perunaa oppii ihan taatusti syömään, vaikka aloittaa vasta vuoden iässä.

Näin meinasin. Otetaan se sitten lähempänä hoitoon menoa (siellä kuitenkin joutuu sitä syömään ...joskaan jos multa kysyttäis, sitä ei tartteis sielläkään puputtaa joka päivä. :xmas: ).

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Niin ja sokerina pohjalle, et se mikä toimii meillä, ei välttämättä toimi teillä tai toisippäin :D

Näinhän se menee, mutta kun ekaa alan syöttämään, kaikki vinkit otetaan vastaan ja pistetään korvan taakse. :D Niistä sit keittelen meidän sopan.

Hyviä vinkkejä jo tullutkin, kiitoksia kaikille. :flower: Löytyykö lisää? :D

Yhteistyössä