Kertokaa mulle mitä mä teen.. en enää tiedä itsekään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Ekaluokkalainen poika on aivan mahdoton. Käytösongelmat alkoivat eskarissa. Siitä saakka ollaan käyty kasvatusneuvolassa. Ensi viikolla alkavat lastenpsykologin tutkimukset.

Ongelmat näkyvät lähinnä koulussa ja satunnaisesti aamu- ja iltapäiväkerhossa. Lähinnä siten, että hermostuessaan poika tuhoaa piirustuksensa, heittelee tavarat jne. Huutaa tappavansa itsensä (tämä alkoi syksyllä, ja kolme poikaa "hoitavaa" asiantuntijaa perheneuvolassa ovat sitä mieltä, että kyseessä on kiukuspäissään huudettu huomionhakeminen eikä lapsi tarkoita sitä oikeasti. Olen samaa mieltä)

Tuo tappamisjuttukin. Siitä on niin monet kerrat puhuttu pojan kanssa, niin minä kuin muutkin aikuiset. Mutta mikään ei muutu. Se jatkaa sen huutelua tuolla. Ja nuo raivonpuuskat. Nekin jatkuu. Viimeksi tänään aamulla aamupäiväkerhossa oli vieskellyt naulakot ja kengät ja kaikki. Ja huutanut tappavansa itsensä.

Tiedättekö että kun mä en enää jaksais. Kaikkeni olen yrittänyt sillekin lapselle antaa. Rakkautta, hellyyttä, rajoja, lähes kaiken mitä se on ikinä keksinyt pyytää. Yritän opiskella, käydä töissä ja elättää ja kasvattaa yksin lapset. Yritän olla niin hyvä äiti kuin ikinä pystyn. Ja sitten mun lapsi on tuollainen. Viimeksi aamulla mietin, miten epäreilua tämä on. Katkeraa, mutta koen olevani muuten normaali, paitsi että sitä miestä ei ole eikä tule. Ja sitten mun lapseni on noin vaikea. Tuntuu että nekin perheet jotka on täynnä alkoholi- ja päihdeongelmia ja muita vastaavia, niin niittenkin lapset on rauhallisempia eikä ne riehu kuusvuotiaana niin että opettajatkin on voimattomia :(

Musta tuntuu niin pahalta. Mä en enää tiedä mitä mä teen tuolle? Tuntuu että mikään mitä teen, ei riitä eikä ole hyvä eikä kelpaa. Että on minun syytäni että poika on tuollainen. Että en rakasta tarpeeksi, että en ole hyvä äiti. Että lapsillani on missä tahansa parempi kuin minun luonani.

Mitä tässä voi enää tehdä?

Jos en vie poikaa aamupäiväkerhoon, se lähtee kouluun ilman aamupalaa, ilman asianmukaisia ulkoiluvarusteita, unohtaen milloin mitäkin. Jos vien, se hajottaa siellä kaikki paikat ja saa mut itkemään joka aamu. Muutama viikko meni tosi hyvin. Kerhon ohjaajat kehuivat miten fiksu, kohtelias ja ihana poika hän onkaan. Ja kun kerroin sen hänellekin ja kehuin. Ja sitten tänään tällainen show..

Mä oon niin väsynyt tähän. En jaksa enää taistella. Teksi mieli vain luovuttaa, nostaa kädet pystyyn.

Josko noista tutkimuksista selviäisi jotain, jolla voitaisiin selkiyttää tilannetta. Onko lapsella eskarissa henkilökohtaista avustajaa ? Osastojaksokaan ei varmaan olisi pahitteeksi, saisit levätä.

Olisiko mahdollista että pääset itsekin juttelemaan ammatti-ihmiselle tunteistasi? Tai jotain hyviä ystäviä joille voit purkaa tuntojasi? On varmasti raskasta yksin selvitä tuosta tilanteesta. Onko syy selvinnyt, miksi poikasi käyttäytyy näin? En osaa kyllä muuten neuvoa mutta toivon jaksamista sinulle.

Eihän siellä kerhossa vaan ole ongelmaa...esimerkiksi vetäjien negatiivinen asenne,jonka lapsesi vaistoaa.Jos hän tuntee siellä olonsa epävarmaksi?
Mikä on lapsen suhde isään?Voi oirehtia jostain ihan pienestä.Voimia sinulle!

Ei ole henkilökohtaista avustajaa. Itse joudun puhumaan näistä väsymiseen saakka perheneuvolan työntekijöille (vaihtuneet jo kaksi kertaa), sosiaalityöntekijöille ja lastenvalvojille (nekin vaihtuneet pariin otteeseen). Lisäksi käyn itse traumaterapiassa jossa puran tätä.
Isä on tavannut lapsensa viimeksi kolme vuotta sitten. Pettää lupauksensa esim. soittamisen ja tapaamisten suhteen jatkuvasti.
Syytä ei ole selvinnyt pojan käytökselle, epäilevät että isäsuhteen takia. Mutta tarkemman syyn selvittämiseksi aloitettiin nuo psykologin tutkimukset nyt. Menee pitkälle kevääseen, ennenkuin mitään selviää. En tiedä miten minä selviän pojan kanssa niin pitkälle.
Opiskelu ja työ vie ajastani maks 9 tuntia/vrk, ja silloin lapsi on koulussa/kerhossa. Illat ja viikonloput olen lasteni kanssa, en edes pystyisi opiskelemaan tai tekemään töitä silloin (en voi jättää esim. tätä poikaa yksinään kotiin tai saa muutenkaan keskittymisrauhaa opiskelemista varten). Minusta siihen on turha vedota, etteivät saa tarpeeksi minun aikaani.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Tuossa iässä voi olla kovaakin uhmaa. Mä ajattelisin niin, että lapsi ei saa tarpeeksi sinun aikaasi. Opiskelu ja työ vie varmasti ison osan ajastasi.

Lapsi näkee syyllisyytesi, pitää sinua tavallaan ehkä heikkona. Olet läsnä, mutta et kuitenkaan ole. Voi olla, että myös luottamus sinuun on mennyt?
Älä vaivu synkkyyteen, vaan tue lasta omassa kasvamisprosessissaan.

Hei =)! Sä oot ihan varmasti tehny parhaas poikasi puolesta =)! Onneks teillä on ne tutkimukset jo ihan pian. Koita jaksaa ensviikkoon :hug: ja siellä tutkimuksissa avaudut myös oman jaksamisen suhteen. Eiköhän siellä sitten selviä enemmän taustoista jne ja saatte apua jokalailla =)!
Mulla on itellä erityislapsi, joka harrastaa myös noita "tappamis"-puheita (+ riehumisia) ja tiedän kyllä kuinka ahdistavalta se kuulostaa kuulla oman lapsen suusta. Ja hänkin nimenomaa käyttää niitä huomionhakemiseksi -hurraa =(! (itsellä vielä menee jakeluun, mutta ne vieraat ...)
Puhuuko sun poika tunteistaan sulle kotona, hyvänä hetkenä? Koita järjestää pieni hetki päivässä (tiedän kyllä, että se on hankalaa, kun on muitakin lapsia jne) mutta ihan kahdenkeskeistä aikaa, jolloin voi puhua jos joku asia vaivaa?
Mutta tsemppiä =)!!! Asioilla on tapana järjestyä ...vaikka se ei siltä aina tunnukkaan -huoh!

Jättäkää pois lisäaineet, ainakin aspartaami ja natriumglutamaatti.
Lue alta miksi: ( katkelma Lääkäri Antti Heikkilän kirjasta Ravinto & Terveys)

Päällisin puolin glutamaatti ja aspartaami näyttävät olevan täysin harmittomia yhdisteitä. Käytännössä asia on kuitenkin aivan toista. Aminohapoilla on tärkeä tehtävä keskushermostossa viestejä välittävinä aineina. Välittäjäaineiden pitoisuudet on kuitenkin säädelty aivoissa hyvin tarkkaan. Liikamäärä ainetta aiheuttaa ongelmia kiihottamalla hermosolujen toimintaa. Ravinnon mukana saatu välittäjäainelisä vaikuttaa välittömästi aivojen toimintaan. Glutamaattia ja aspartaamia kutsutaankin eksitotoksiineiksi, mikä suomeksi tarkoittaa hermostoa kiihottavaa myrkkyä. Vastaavalla tavalla toimivat sellaiset huumeina käytetyt aineet, kuten amfetamiini, ekstaasi ja kokaiini...

..Eksitotoksiinit on yhdistetty muun muassa migreeniin, autismiin, Alzheimerin tautiin, ALS-tautiin ja parkinsonismiin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tuossa iässä voi olla kovaakin uhmaa. Mä ajattelisin niin, että lapsi ei saa tarpeeksi sinun aikaasi. Opiskelu ja työ vie varmasti ison osan ajastasi.

Lapsi näkee syyllisyytesi, pitää sinua tavallaan ehkä heikkona. Olet läsnä, mutta et kuitenkaan ole. Voi olla, että myös luottamus sinuun on mennyt?

Millä tavalla luottamus minuun on voinut mennä? En ole koskaan pettänyt lupauksiani tai aiheuttanut turvattomuutta käytökselläni tms.

En mä vaan ymmärrä enää mitään. En ymmärrä sitäkään, että huonommissa olosuhteissa kasvavat lapset luottavat vanhempiinsa kai jollain tasolla eivätkä oireile noin. Ja sitten minun lapseni.. joille olen antanut kaikkeni.. :(

Ei musta kai ois koskaan pitänyt tulla äitiä :(

Toi isä-juttu nyt on ihan peestä. Jos lapsellasi on esim vaikea dysfasia, on siinä turha huudella isää apuun.
Jos haluat kirjoitella, laita postia mulle, on kokemusta. jonnama@luukku.com

Alkuperäinen kirjoittaja anni:
Hei =)! Sä oot ihan varmasti tehny parhaas poikasi puolesta =)! Onneks teillä on ne tutkimukset jo ihan pian. Koita jaksaa ensviikkoon :hug: ja siellä tutkimuksissa avaudut myös oman jaksamisen suhteen. Eiköhän siellä sitten selviä enemmän taustoista jne ja saatte apua jokalailla =)!
Mulla on itellä erityislapsi, joka harrastaa myös noita "tappamis"-puheita (+ riehumisia) ja tiedän kyllä kuinka ahdistavalta se kuulostaa kuulla oman lapsen suusta. Ja hänkin nimenomaa käyttää niitä huomionhakemiseksi -hurraa =(! (itsellä vielä menee jakeluun, mutta ne vieraat ...)
Puhuuko sun poika tunteistaan sulle kotona, hyvänä hetkenä? Koita järjestää pieni hetki päivässä (tiedän kyllä, että se on hankalaa, kun on muitakin lapsia jne) mutta ihan kahdenkeskeistä aikaa, jolloin voi puhua jos joku asia vaivaa?
Mutta tsemppiä =)!!! Asioilla on tapana järjestyä ...vaikka se ei siltä aina tunnukkaan -huoh!

Kiitos kun ymmärrät.
Kyllä me puhutaan pojan kanssa. Ja ihan avoimesti voidaan jutella kaikesta. Joka päivä kyselen miten koulussa on mennyt ja oliko hyvä päivä vai huonompi ja millä tuulella hän on ja mikä tunne jäi päivästä jne. Ehditään kahden kesken juttelemaan automatkalla ennen kotiin menoa. Ja illemmallakin kahdestaan lisää jos tarve vaatii.

E-epäilijä, eikö tuota natriumglutamaattia ole lähes kaikessa ruuassa maustesekoituksista ja lihaliemikuutioista valmisruokiin saakka? Sama aine joka on esim. aromisuolassa?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:

Millä tavalla luottamus minuun on voinut mennä? En ole koskaan pettänyt lupauksiani tai aiheuttanut turvattomuutta käytökselläni tms.

En mä vaan ymmärrä enää mitään. En ymmärrä sitäkään, että huonommissa olosuhteissa kasvavat lapset luottavat vanhempiinsa kai jollain tasolla eivätkä oireile noin. Ja sitten minun lapseni.. joille olen antanut kaikkeni.. :(

Älä syytä itseäsi!

tää yhteiskunta (lue= terveydenhuolto) haluaa aina löytää lasten käytöshäiriöihin jonkun syntipukin. Jos se ei ole ADHD, niin sitten vanhemmissa on vikaa.

Kukaan ei välitä että lapset keikkuu lisäainehumalassa, lisäävaan kevytlimppareita ja valmiosruokia jotka on kyllästetty aspartaamilla ja glutamaateilla.

Sanonpa totuuden:

Terveydenhuolto, lääketeollisuus ja elintarviketeollisuus kulkee
käsikädessä.

Kiitos kun ymmärrät.
Kyllä me puhutaan pojan kanssa. Ja ihan avoimesti voidaan jutella kaikesta. Joka päivä kyselen miten koulussa on mennyt ja oliko hyvä päivä vai huonompi ja millä tuulella hän on ja mikä tunne jäi päivästä jne. Ehditään kahden kesken juttelemaan automatkalla ennen kotiin menoa. Ja illemmallakin kahdestaan lisää jos tarve vaatii.

E-epäilijä, eikö tuota natriumglutamaattia ole lähes kaikessa ruuassa maustesekoituksista ja lihaliemikuutioista valmisruokiin saakka? Sama aine joka on esim. aromisuolassa?

Kyllä, sitä on vähän joka ruuassa. ja on samaa kuin aromisuola. E621 ja kaikki E 62 alkuiset. Myös hiivauutteen nimellä koitetaan nykypäivänä peitellä glutamaatteja.

Jos ei pojan oma isä ole pojan elämässä mukana, olisiko mahdollista neuvolan tai sos.toimen kautta löytää pojalle aikuinen mieskaveri? Joka touhuaisi pojan kanssa poikien juttuja.
Onko sulla tukiperhettä tai isovanhempia apuna? Minä itse jäin viiden 4-12-vuotiaan lapsen yh:ksi 10 v. sitten. Sain sos.toimen kautta tukiperheen ihan oman jaksamisen kannalta. Lapset ihan tavallisia eli ei mitään erityislapsia. Mutta lasten isä ei varsinkaan alkuvaiheessa juurikaan pitänyt lapsiin yhteyttä. Minä en ilman sitä tukiperhetä olisi jaksanut.
Toivottavasti tutkimuksissa selviää syy pojan käytökseen. On todella rankkaa yksin ilman tuollaisia ongelmia saati sitten niiden kanssa.

"Soppaan" on sotkeutunut liian monta ihmistä. Lapsi ei käsitä, miksi äiti ei pysty hoitamaan ja käsittelemään hänen tunteitaan. On ymmällään pyörityksestä. Sinä olet äiti ja koko ajan kasvamassa paremmaksi. Sinulla on avaimet vastuuseen. Joskus pitää ottaa ohjat myös omiin käsiin, eikä miettiä, miten ammattiauttajat voisivat auttaa. Lapsi tarvitsee sinun apuasi, ei vieraan. Koskaan älä ajattele niin, ettei sinusta olisi pitänyt tulla äitiä. Olet roolissasi myös kasvaaksesi itse. Ryhdistäydy ja hyvä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja E-epäilijä:

Kiitos kun ymmärrät.

Kyllä, sitä on vähän joka ruuassa. ja on samaa kuin aromisuola. E621 ja kaikki E 62 alkuiset. Myös hiivauutteen nimellä koitetaan nykypäivänä peitellä glutamaatteja.

tuota... älä kuitenkaan viitsi lietsoa, kyllä ne oppimisvaikeudet muusta johtuu kuin pelkistä lisäaineista.

Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Alkuperäinen kirjoittaja E-epäilijä:

Kiitos kun ymmärrät.

tuota... älä kuitenkaan viitsi lietsoa, kyllä ne oppimisvaikeudet muusta johtuu kuin pelkistä lisäaineista.

Joo varmaan joissain tapauksissa voi johtua jostain muustakin, tottakai!

haluan vaan herätellä ihmisiä tajuamaan mitä myrkkyjä sitä päivittäin pistetään suuhun.
Meidän perhe on ollu nyt muutaman kuukauden glutamaatittomalla linjalla, ja vaikeeta on löytää enää kaupasta syömistä.

Toisaalta oma paniikkihäiriö joka on vaivannu mua jo 10 vuotta, on helpottanut selvästi

"Soppaan" on sotkeutunut liian monta ihmistä. Lapsi ei käsitä, miksi äiti ei pysty hoitamaan ja käsittelemään hänen tunteitaan. On ymmällään pyörityksestä. Sinä olet äiti ja koko ajan kasvamassa paremmaksi. Sinulla on avaimet vastuuseen. Joskus pitää ottaa ohjat myös omiin käsiin, eikä miettiä, miten ammattiauttajat voisivat auttaa. Lapsi tarvitsee sinun apuasi, ei vieraan. Koskaan älä ajattele niin, ettei sinusta olisi pitänyt tulla äitiä. Olet roolissasi myös kasvaaksesi itse. Ryhdistäydy ja hyvä tulee.

Tässä sopassa ovat mukana kerhon ohjaajat sekä koulun puolelta kaksi opettajaa. Pakko olla, koska he ovat päivisin lapsen kanssa niin paljon tekemisissä, ja ongelmat esiintyvät siellä. Nytkin kotona lapsi on ihan rauhallinen, kiltti, ihana, oikea enkeli. Perheneuvolaan otin yhteyttä koska poika alkoi oireilemaan niin pahasti eskarissa ja eskarin opet sanoivat että sinne pitää mennä. Sosiaalityöntekijät ja muut ovat jutuissa vain minun kanssani, ei poika heistä tiedä yhtään mitään.
Enkä mä jaksa puolustautua. Sullekaan. Ihan sama. Väsyttää vaan.

Tukiperheen hain itselleni ja lapsille jo pari vuotta sitten, kun olin ollut yksin lasten kanssa 24/7 kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Joskus hyvin harvoin sain jonkun vahtimaan lapsia tunniksi tai pariksi, mutta pääsääntöisesti olin yksin heidän kanssaan. Isää kun ei ole juurikaan lapset kiinnostaneet missään vaiheessa. Lapset käyvät perheessä kaksi kertaa kuussa.

ÖÖÖ... Äiti: pitäisikö nämä erityistilanteiden hallintakeinot olla sitten jokaisen äidiksi ryhtyvän takaraivossa valmiina? Itselläni on ollut "aika tsembalot" yrittää hallita tilanteita, olla poliisi-äiti/ määräilijä jne. omassa kodissani tälle lapselleni... ja kyllä minusta niitten ammattiauttajien tehtävä on neuvoa/ohjata/yrittää keksiä ratkaisuja tällaisiin tilanteisiin ...itse olen neuvoja saanut, osa toimii osa ei, ja silti, tuntuu siltä, että tässä on kovin yksin klaaraamassa näitä tilanteita, ja ihan ilman ammattilaisten neuvoja, oltas varmaan synkässä syvyydessä ...ja eikös ne ammattilaiset sitä varten ole että apua saa, ja apua myös siihen ryhdistäytymiseen :0 ?

Yhteistyössä