Kesäkuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolkyt ja risat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kun osallistut taas juttuihin Martha, kyllä minä ainakin sinut muistan:)

Vai sairastelee Juulian porukka, itsellä on kans tänään särkenyt ihan joka paikkaa, joten toivottavasti en ole tulossa sairaaksi, tahtoo voimat mennä jo muutenkin ton pirpanan kanssa.. Juulia, niin toivoisin, että mies ryhdistäytyisi ja lopettaisi sen alkoholilla läträämisen, mutta en valitettavasti usko siihen, joten parempi asua eri katon alla:(

Oltiin tänään muskarissa ja voi kun pientä harmitti, kun hän ei vielä päässyt muiden leikkeihin mukaan, kun ei osaa ihan vielä kontata. Meidän porukassa on vain yksi joka on tyttöä nuorempi ja muut ovat sitten jo reilusti yli puolivuotiaita (heh, minimuskari on tarkoitettu 2-6 kuukautisille). Keskiviikkoisin kokoontuu yli puolivuotiaiden muskari, josko me tammikuussa sirrytään jo sinne isojen joukkoon, sikäli mikäli likka jo silloin konttaa sujuvasti (ettei jää jalkoihin). Ensi viikkolla onkin vika kerta ennen joulutaukoa, harmi sillä nyt vasta tuntuu, että likka alkaa viihtyä ja ymmärtämään tuon muskarin tarkoituksen eli keskittyy välillä jo lauluihinkin eikä vaan muihin vauvoihin. No, tammikuussa sitten taas..

Nyt mentävä..

25.05.08 MinttuO, rv 38+2, poika 3460g 51cm
28.05.08 Thelma82, rv 38+6, poika 3870g 51cm
29.5.08 Katzu, rv 37+6, tyttö 3044g ja 49cm
30.05.08 Lynn_e, rv 40+0, poika 4200g 54cm
30.5.08 Iines, rv 38+4, tyttö 3600g 51 cm
31.05.08, vieläkö yksi, rv 38+1,poika 2920g ja 48cm
05.06.08 Kolkyt ja risat, rv 38+0, poika 2750g ja 46cm
06.06.08 EmiliaX rv 39+0 ,tyttö 3065g ja 47cm
11.06.08* Martha 08 rv41 tyttö 3500g ja 52cm
12.06.08 Juulia78 rv 41+1, poika 3885g 51,5cm
14.06.08 Lilybelle rv 40+5, poika 4370g, 52cm
14.06.08 Angsteri rv 39+6, tyttö 3900g, 50cm
16.06.08 Irina69 rv 38+6, tyttö 3530g, 49 cm
18.6.08 -Ama- rv 39+3, poika 3320g, 50 cm
18.6.08 Mörkö rv 40+0 tyttö 4700g, 53cm
21.06.08 Leenu1 rv 39+5 tyttö 3500g, 50cm
22.06.08 Ripuska rv 41+4 tyttö 3338g, 49cm

Lisäsin itseni listaan...

25.05.08 MinttuO, rv 38+2, poika 3460g 51cm
28.05.08 Thelma82, rv 38+6, poika 3870g 51cm
29.5.08 Katzu, rv 37+6, tyttö 3044g ja 49cm
30.05.08 Lynn_e, rv 40+0, poika 4200g 54cm
30.5.08 Iines, rv 38+4, tyttö 3600g 51 cm
31.05.08, vieläkö yksi, rv 38+1,poika 2920g ja 48cm
05.06.08 Kolkyt ja risat, rv 38+0, poika 2750g ja 46cm
06.06.08 EmiliaX rv 39+0 ,tyttö 3065g ja 47cm
11.06.08* Martha 08 rv41 tyttö 3500g ja 52cm
12.06.08 Juulia78 rv 41+1, poika 3885g 51,5cm
14.06.08 Lilybelle rv 40+5, poika 4370g, 52cm
14.06.08 Angsteri rv 39+6, tyttö 3900g, 50cm
16.06.08 Irina69 rv 38+6, tyttö 3530g, 49 cm
18.6.08 -Ama- rv 39+3, poika 3320g, 50 cm
18.6.08 Mörkö rv 40+0 tyttö 4700g, 53cm
21.06.08 Leenu1 rv 39+5 tyttö 3500g, 50cm
22.06.08 Ripuska rv 41+4 tyttö 3338g, 49cm
1.7.08 Alessia rv 40+1 poika 2970g, 49 cm

No, mäkin lisäsin itseni, jos nyt enää muistan miten nuo tiedot menivät...

Meillä oli eilen rokotus. Osallistutaan johonkin tutkimukseen, joten rokotuksia tulee kait enemmän kerralla ja oireet on sen mukaisia... Vauva oli myös edelleen nuhassa, mikä ei auttamut asiaa. Alku näytti hyvältä: se heräsi rokotuksen jälkeisiltä päikkäreiltä aivan normaalisti, naureskeli ja oli iloinen. Tunnin kuluttua vauvan heräämisestä lähdin jumppaan, kun kaikki näytti niin hyvältä. VIRHE! Koko loppuilta menikin sitten hysteerisesti itkien, kuume nousi ja nenä oli tukossa eikä ruokakaan mennyt alas. Vauva oli aivan uupunut.

Yö meni suht hyvin, annoin sen nukkua poikkeuksellisesti vieressä ja se söi kerran, muuten kun heräili niin nukahti saman tien uudelleen. Taitaa olla perhepedin etuja tuo nopea nukahtaminen yöheräilyjen yhteydessä... Nyt aamulla tuntuu vähän kuumeiselta, mutta ei ole kovin pahalla päällä.

Harmittaa vaan, kun mulla olisi iltapäivällä pikkujoulut työkavereiden kanssa, jonne olisin ottanut vauvan mukaan, mutta nyt en tiedä uskaltaako lähteä edes käymään. Siis ei varmaan kyllä pitäisi. Olisi pitänyt perua koko rokotus tohon nuhaan vedoten...

Meilläkin oli neuvolan yhteydessä rokotus ja voi jessus minkä hysteerisen kohtauksen likka sai, aiemmin on rokotukset mennyt itkutta. Tosin alusta jo meni vähän pieleen, jouduin 20 minuttia kärräämään vaunuissa, jotta nukkuisi edes hieman ja olisi pirteä neuvolassa, ei nukkunut kuin 30 minuuttia, joten oli vielä väsy. Neuvolassa oli lisäksi opiskelija mukana, joka otti tytön pituuden. Homma meni ihan mahdottomaksi väännöksi ja lopulta sai sitten mitan otettua, joka nähdäkseni oli kyllä päin seiniä (pituutta sen mukaan tullut kuukaudessa 1,4 cm, tosin oma kokemus vaatteista on, että sitä on tullut enemmän on siis siirrytty koosta 62 kokoon 68). Mitat olivat siis 7025g, 64,7cm ja 42,7 cm pää, jos nyt muistan ihan oikein.

Sain onneksi neuvolassa puhuttua noista meidän ongelmista, varsinkin tytön pätkäunista. Terkka soitti tänään sosiaalihoitajalle ja hän soittaa huomenna minulle. Sovitaan sitten aika jolloin hän tulee katsomaan tätä meidän touhua ja keskustelemaan, josko saisin sitä kautta joskus jotain lastenhoitoapua ja saataisiin tytölle unikoulua. Terkkakin totesi etten pysty enää näin väsyneenä sitä itse hoitamaan, joten jos sitten jotenkin muuten saataisiin tuo järjestettyä. Sain häneltä myös puhelinnumeron johon voin soittaa ja varata itselleni keskusteluaikaa, jos ja kun tilanne tästä vielä pahenee.. Asiat siis etenee edes jotenkin.

Lisäksi varasin meille puolentoista viikon päähän ajan lastenvalvojalle, niin saan noi elatusapu ja tapaamisaika asiat kuntoon, eksä oli tästäkin sitä mieltä, että häntä yritetään jotenkin kusettaa. Huoh, kyllä noi tapaamisajat on ihan hänen edukseen.. Mut kun ei vaivaudu ottaan asioista mitään selvää, äitihän se on kaiken pahan alku ja juuri..

No joo, kävi tuo taas tänään ja oli useamman tunnin, porasi vihdoin tytön seinälle pari hyllyä, kauan se kesti, mutta nyt ne on vihdoin paikallaan.. Ja huomenna lupasi käyttää meitä kaupassa ja perjantaina vahtii tyttöä, kun menen kampaajalle. Ihanaa, ihan kuin olisi menossa viikon kylpylälomalle, kun pääsee kerrankin yksin jonnekin, sitä paitsi pari tuntia kampaajalla on kyllä ihanaa hemmottelua. Meinaan uusia kampauksenikin, täytyyhän sitä kerran 10 vuodessa vaihtaa tyyliä;) Ei vaan, mulla on ollut vuosia tasapitkätukka ja nyt ajattelin vetäistä otsiksen ja vähän kerroksittain leikatun mallin, sellaisen joka näyttäisi hyvältä ponnarillakin. Ponnari kun on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto pitkälle tukalle, muuten vauva repii sitä koko ajan..

Huomenta,

Meillä herättiin tänään 7.30; äiti ei ole ollenkaan tottunut näin aikaiseen herätykseen muuta kun jos laittaa esikoisen kahdeksaksi kouluun... No toivottavasti tämä oli vaan tämän aamun hupia...

Hienoa Irina että alkaa sulla noi asiat rullaamaan ja saat neuvolan kautta apua itsellesi ja ennen kaikkea hienoa että isäkin nyt auttaa teitä kauppareissuissa ja eritoten se että pääset parturiin rentoutumaan;)

Neuvolamitoista sanoisin sen verran että kyllä se kasvukin alkaa pikkuhij´ljaa hidastua, meidän pojalle tuli 1,6cm lisää tossa 4-5kk aikana. Tosin meilläkin mittaaja vaihtui niin tiedä sitten onko niin todellista, pääasia että kasvaa...

Nyt alkaa aamukahvin keitto että saa silmänsä kunnolla auki, iloista päivää kaikille...

Hei pitkästä aikaa.

Taustailen,kun en muuta ehdi.

Tytöntyllykällä piteni yht´äkkiä päiväunet. Viime sunnuntaista alkaen on nukkunut 2-3h putkeen.Oli sellanen 2kk jakso,jolloin nukkui vain 40min pätkiä,hohhoijaa. Yöllä tietty pidempiä pätkiä.

Tänään annoin ekan peruna-annoksen. Söi kuin vanha tekijä. Itseasiassa annoin 3 tl,kun näytti maistuvan.

Typykällä on nyt nuha,se on kyllä meillä kaikilla.

Ja sitten yks jännä juttu. Mun vanhempi sisko on nyt synnärillä.Hänellä oli la viime lauantaina ja nyt yliaikakontrolli,ja jäi sisään sairaalaan.Rupeavat käynnistelemään. Voi tosin mennä useita päiviäkin ennenkuin syntyy,tai sitten jo tänään.. fiilistelen kovasti omia synnytyksiäni. Heh,miun jotkut kaveritkin kyselee että joko se siskosi synnytti,vaikka eivät tunne,eivätkä ole edes nähneet. On se synnytys ja syntymä niin ihmeellinen asia.

Hyvää loppu viikkoa kaikille!

Juulia: Meillä likka muutti itse aikatauluaan ja nyt ollaan kuukauden päivät herätty seitsemän jälkeen, tosin nukkumaankin mennään sitten seiskalta tai viimeistään kasilta (ja nukutaan sitten kaikkea 15 min ja 3 tunnin välillä ekalla pätkällä..)

Peruuntui se huomisen kampaaja, eksällä vaihtui duunivuoro aamuksi:( No, parin viikon päähän sain uuden ajan.

Meillä tyttö ilmeisesti kerää voimia ensi yötä varten (viime yö oli tosi levoton), kun nukkui tänään yhdet puolen tunnin, yhdet tunnin ja yhdet puolentoista tunnin päikkärit, pelottaa jo yö..

Itsellä on niska ihan jumissa, en tahdo millään päästä enää ylös makuulta, kun syötän tyttöä ja istualleen syöttö ei onnistu ollenkaan. En pysty pitelemään häntä pitkää aikaa sylissä ja iltakylpy on parempi unohtaa.. Pelottaa miten pahaksi tää menee, kun kaikki kipeiden lihasten vireisetkin lihakset alkaa krampata, ei ole itku enää kaukana, sen verran kipeä on niska..

Ei soittanut tänään se sosiaalihoitaja, toivottavasti sitten huomenna ettei oo unohtanut koko juttua. Neuvolan terkkaakin on tosi vaikea tavoittaa, kun asiakkaita riittää kuulemma puhelintunneillekin..

Se tältä päivää, nyt pitää lähteä iltapuuron syöntiin, jotta likka pääsee ajallaan nukkumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:
Itsellä on niska ihan jumissa, en tahdo millään päästä enää ylös makuulta, kun syötän tyttöä ja istualleen syöttö ei onnistu ollenkaan. En pysty pitelemään häntä pitkää aikaa sylissä ja iltakylpy on parempi unohtaa.. Pelottaa miten pahaksi tää menee, kun kaikki kipeiden lihasten vireisetkin lihakset alkaa krampata, ei ole itku enää kaukana, sen verran kipeä on niska..

On hiukan aikaa kun mä olen viimeksi täällä piipahtanut, mutta kun ei ole vaan ehtinyt...anyways, mulla oli niska kanssa pariinkin kertaan jumissa enkä saanut päätä käännettyä ja imetyksen takia en ole hirveästi uskaltanut ottaa lääkärin aiemmin määräämiä lihasten rentoutuslääkkeitä. Kerran otin pillerin vauvan päikkäreiden aikaan ja menin niin umpiuneen etten meinannut herätä edes vauvan itkuun eli en suosittele muuta kuin ehkä yötä vasten. Lisäksi sitten on imettäminenkin vähän niin ja näin. Mutta se mitä itse olen tehnyt on seuraavia "kikkoja":
1) kauratyyny, mikrossa lämmitettävä..aivan LOISTAVA! sitä pidin iltaisin nukkumaan mennessäkin välillä kun kipu oli pahin, ja imettäessäkin se on ollut hartioilla eli siis ihan koko ajan akuutissa kipuvaiheessa
2) aina joku kaulahuivi hartioilla ettei pienikään veto pääse kimppuun
3) asennon tarkistus, ei ole vitsi..pidä huolta siitä, ettet tee äkkinäisiä liikkeitä huonossa asennossa...kun kävelet vauva sylissä (ja muutenkin) muista pitää selkä suorana eikä kyyryssä (tätä täytyy mun oikeasti sanoa melkein ääneen itselleni kun se aina unohtuu)
4) jumppa sitten kun kipu ei ole akuuttina eli mä itse olen esim. aloittanut kuntonyrkkeilyn ja joogan kerran viikossa, mutta niitä voi kotonakin tehdä ja sitten esim. painojen nostelua sekä tietenkin venyttelyä venyttelyä. Ja vauva on hyvä paino! Mutta tosiaan ei silloin kun kipu on päällä.

Pahin kuitenkin on mulla ainakin se kun menin ulos "vähissä" vaatteissa kun en tajunnut, että viima ja kostea ilma iskee helposti. Lisäksi sitä kulkee niin "kyyryssä" vauvan kanssa eikä sitä edes tajua ja puolivuotiaskin painaa jo aika paljon. Nuo kaksi on ne pahimmat niskakivun aiheuttajat ja ylläpitäjät mulla.

Niin ja sitten vielä yksi hoitokeino kun "tulehdus" ei ole akuuttina: osteopaatti...mulla on lantio hieman vinksallaan helposti ja kun osteopaatti vinksautti sen kohdalleen niin johan oli parempi olo...moni asia kun lähtee lantion asennosta ja siitä tuleekin tuo asennon tarkistus, mutta se asennon tarkistus yksinään ei auta jos lantio on jo vinksallaan eli ensin se kannattaa kanssa tsekata. Olipa hirveä lause huh, mutta toivottavasti tajusit mitä tarkoitin ;o)))

Meillä on nyt pojan puolivuotispäivä huomenna. Oli pakko kuitenkin siirtää neuvolaa kun kuumetta on ollut maanantaista asti ja silmätulehduskin pikku raukalla ja ensimmäinen hammaskin tuntuu jo alhaalla tekevän tuloaan. Koko perhe on ollut kipeänä viimeiset pari viikkoa ja alkaa jo seinät kaatua päälle. Onneksi esikoinen on jo parempi ja pääsi päiväkotiinkin välillä taas. Lapset kun tuntuu nukkuvan just eri aikaan eikä esikoinen varmasti mene päikkäreille kotona ja alkuillasta on sitten ihan tööt ja alkaa mennä kuin duracell pupu.

Valivali...ensi kerralla kerron jotain positiivisempaa toivottavasti.

Näköjään aloitan aamusella ja lopetan päivän tänne kurkkaamalla...

Mulla myös niskavaivaa, alkoi itseasiassa puolivälissä raskautta ja kireä on vieläkin. Marraskuussa kerkesin käymään pariin otteeseen naprapaatilla, mikä auttoi, mut nyt taas en ole kerennyt ja ei ne kahdesta kerrasta oikein auenneet. Mulla siis niska jäykkä, samoin lapaluiden välit ja alaselkäkin krinnaa. (selkävaivat on aina ollut mun ongelma). Tää jumitus on saanut aikaan et välillä huippaa ja välillä ottaa ihan näkökenttään harhoja (siis niinkuin ripsi olisi silmän edessä) tai ainakin olen itse liittänyt noi oireet lihaskipuihin kun mitään vakavempaa vaivaa en halua edes ajatella.

Aikaisen aamuherätyksen ansiosta poika otti aamupäiväpäikkärit tunnin mittaisena ja sitten parin tunnin päikkärit ja iltatirsan. Totaali yötainnutus tuli puol kymmenen aikaan ja saa nähdä pitkällekö jaksaa nukkua.

Meidän isännällä alkaa sitten isyysloma, on vuoden loppuun saakka vapailla. Jospa nyt itse saisi eden muutamana aamuna nukkua niin pitkään kun unta riittää vai likö pelkkä haave (isi myös aamu-uninen). No toivossa on hyv' elää

öitä

Kolkyt ja risat: Joo aika moni vinkeistäsi onkin jo käytössä ja kävinkin aiemmin osteopaatilla ja niska saatiin aika mukavaan kuntoon. Nyt ei rahasyistä ole varaa käydä, jos jotain ylimääräistä jää (?), niin laitan sen sukan varteen, jotta voin olla kotosalla ensi syksyyn asti eli muutaman ylimääräisen kuukauden. Mulla on vaan aika paha valuvika selässä, joten nyt nuo jäykät niskat rasittavat sitten selkää. Ja selkä jos nyt pettää, se onkin paljon huonompi juttu, kun en pääse liikkumaan ollenkaan. Aina on se pelko persuuksissa, että koska joudun leikkauspöydälle, kun huonon selän kanssa olisi vaan yritettävä elää varovaisesti..

Se sosiaalihoitaja yritti soittaa tänään, oltiin suihkussa (siis minä olin ja likka sitterissä mukana) ja kun yritin moneen kertaan soittaa takaisin, niin aina oli varattua. Toivottavasti päästään maanantaina yhteyksiin..

Eksän piti tulla töiden jälkeen kylvettään tyttö, kun kipeän niskan takia on mulle aika kivuliasta, arvatkaa tuliko? Oli vissiin niin kiire baariin ettei ehtinyt uhrata varttituntia tytön kylvetykseen.. Veetuttaa aika sairaasti tollanen käytös! No, itsehän elämäänsä elää ja joskus toi välinpitämättömyys vielä kostautuu. Vai saako paha aina palkkansa, tuskin..

Likka on herännyt taas 4 kertaa 3 tunnin aikana, joten jotain tarttis tehdä, en vaan tosiaan enää itse jaksa mitään unikoulua pitää, kun oon ihan zombie. Nytkin pitäisi nukkua, vaan kun väsyttää muttei nukuta. Ehkä tää tästä helpottaa, jos joku ulkopuolinen tulee vähän neuvomaan. Kaikkein eniten mua pelottaa se, etten enää pysty oleen samanlailla henkisesti läsnä pienelle, kun tarttis, että millaiset vammat senkin pieneen sieluun jää. Tosin aurinkoinenhan tuo on, enkä koskaan pura pahaa oloani hänen aikanaan, enkä missään tapauksessa häneen! Mun oma kullannuppuni, en varmaan ikinä opi sanomaan hänelle ei;)

Valivali taas jälleen kerran, jospa huomenna olisin itsekin aurinkoisempi. Hyvää itsenäisyyspäivää itsekullekin säädylle:)

PS: Sori kirjoitusvirheet, oon opinut käyttään noita lukulaseja lukiessa, mut en netin kanssa:(

Irina, luotatko siihen, että miehesi ylipäätään hoitaa lastanne tai uskallatko jättää vauvaa hänelle? Kuulostaa oudolta yht'äkkinen työvuoronvaihtuminen (johon voi sanoa ei) ja toi että jätti tulematta, vaikka lupasi kylvettää. Paljon jaksamista sinulle!!!

Irina: Meillä taita olla smanlaiset kukkujat nämä tytöt :D Viime yö meni jälleen ihan persiilleen (hoidan yksin kaikki yöt) ja selkä on jo ihan sökö kun joutuu yöllä kanniskeleen ja nosteleen... alaselästä särkee ja jumittaa ihan niskaan asti. Pitäs mennä hierojalle, mutta kun ei saa aikaseks. Mie alan pitämään oikeata unikoulua tässä ennen joulua ja taidanpa lopetella yöimettämisenki.. Pakko tehä jotain että saa nukuttua.

Pitäs laskea pinnasängyn pohjaki ko tyyttö nousee jo tukea vasten - kauhea marakatti :) EmiliaX: Joo tuo synnytys on kyllä kumma juttu ko ittekki sitä huomaa utelevansa tutun tuttujen synnytyksistä. Omaani mietin lähes päivittäin ko oli se niin metkaa puuhaa.

Hampaista: Koska tuo kuolaaminen oikeen loppuu!!!???? ylähämpaita pukkaa ja alhaalla siis on nuo kaksi.. kenties nuitten ylähampaiden jälkeen???

Martha: On teilläkin kyllä aika marakatti, jos jo nousee tukea vasten, onneksi meillä likka ei ole vielä tajunnut kokeilla. Meillä ei ole vielä hampaita, mutta kuolattu on jo pitkään ja aina sitä tuntuu riittävän, ei kai ne enää kouluikäisenä kuolaa;)

Mun on kans jotenkin saatava järjestettyä toi unikoulu ja lopetettava yösyötöt, en edes pysy mukana kuinka monta kertaa yössä meillä syödään, mutta monta, aivan liian monta kertaa..

Mulla laitettiin jälkitarkastuksen jälkeen hormoonikierukka ja kuukautiset alkoi samantien, vuosin n. puolitoista kuukautta melkein yhtäsoittoa, mutta nyt ovatkin sitten loppuneet kokonaan. Ihanaa, ei oo yhtään ikävä noita rättipäiviä!

Vai miettii Martha synnytystään vieläkin, itse yritän aktiivisesti unohtaa koko helvetillisen kokemuksen ja huokaisen helpotuksesta, kun ei enää koskaan tarvitse siihen lähteä, mulle riittää tämä prinsessa. Mut ihanaa, kun ei ole jäänyt kammoa, meinaatteko vielä lisääntyä lisää?

Juu meinaanhan mie :) Miehen kans ollaan puhuttu että maksimi ois 5 :D Mulla ei oo kuukautiset vielä alkanu, mutta en mie vissiin oo raskaanakaan. Ainaki ollaan käytetty kumia...

Mie pietin semmosen mini unikoulun tuossa pari viikkoa sitten. Nukuin itte sohvalla ja vähensin imettämisen niin, että päätin antaa vain 4h välein tissiä. Aikasemmin tyttö nukku käytännössä tissi suussa..

Että oikein suurperhe:) Sori toi kysymysmuoto, juttelin samalla äitini kanssa ja vilkuilin pirpanaa, joten kirjoittelen mitä sattuu (lisääntyä lisää, huh huh;).

Me kokeiltiin jo kerta mennä petiin, kun likka haukotteli ja kiukutteli, siitä mitään tullut, kun toinen alkoi kujertelemaan ja pyöri kuin väkkärä. Leikkiköön nyt ylimääräiset energiat pois ja kokeillaan sitten uudestaan. Etukäteen jo väsyttää nukutusrumba eli montako kertaa tänä iltana joudun nukuttaan hänet uudelleen, oon aika kyspä tähän jo..

Palaillaan!

Täällä ei ole kuukautiset alkaneet, ja mietin kyllä, että pitäiskö jossain vaiheessa tehdä varmuuden vuoksi raskaustesti... Kun koko ajan huomaa syövänsä kaikkea, mikä on raskausaikana kielletty. Ehkäisyä ei olla käytetty, mutta meidän perhesuunnitelu on sillä tasolla, että mies sanoi etten saa ainakaan ovulaatiotestejä alkaa tekee :D

Velliä annan vielä pari iltaa, sitten siirrytään puroon. Ei tahdo oikein mennä velli tuttipullosta alas, kokeilen tänään hörppäyttää. Millaisia määriä te annatte illalla velliä tai puuroa? Teettekö puuron itse jostain Nalle-hiutaleista vai mitä?

moikka,

viikonloppu taas lähes lopussaan, aika sit menee nopsaan. Meillä kanssa kuolataan ja paljon, mutta yhtään hammasta ei ole vielä näkynyt...

Kuukautisista. Mulla alkoi jälkitarkastuksen jälkeen kun olin syönyt cerazette pillereitä noin viikon. Pillerit kyl jouduin lopettamaan kahden kuukauden käytön jälkeen kun tuli allergista ihottumaa niistä Sen jälkeen sitten ehkäisy hoidettu ihan kumilla ja menkat tulee taas säännöllisesti.

Alessialle; Velliä aloitin antamaan siinä 3kk tienoilla, ekat pari iltaa annoin puolet vellä ja puolet maitoa ja sitten sen jälkeen pelkkää velliä. Heti alkoi mennä 2dl kerralla. Nyt annan ilta ja aamupuuroa. Annoskoko on noin 1,5dl luulisin ja käytän Piltin 5kk puuroa. Kokeilussa ollut muitakin vauvapuuroja mutta noita esim nalle-kaurahiutaleita en ole vielä käyttänyt, vaikka tulisi kyl huomattavasti edullisemmaksi. Puroon olen aina sekoittanut myös hedelmä tai marjasosetta ja hyvin on alas mennyt.

Vai on muilla harkinnassa jo uusi raskaus. Itellä sen suhteen ajatukset vielä kovinkaksijakoiset mutta saa nähdä, on tässä vielä lähes kymmenen vuotta aikaa...

Mie en ole antanu velliä ensinkään.. annoin suoraan tavallista kaurapuuroa. Murskaan vaan hiutaleet käessä pienemmiks ja sekaan laitan kans sosetta. En siis ole antanu nuita vauvapuuroja. Kaurapuuro ja riisipuuro (nallen riisihiutalepuuro) on ollu käytössä. Määristä en oikeen osaa sanoa, mutta oisko suunnilleen sama ko juulialla..

Kaamea vauvakuume :D Kääks!!

Oon antanut iltaisin muksun riisipuuroa korvikeeseen sekoitettuna, n. 1 dl menee. Tänään annoin ekaa kertaa aamulla Piltin kaurapuuroa veteen sekoitettuna, hyvin upposi lähes desi, mutta hemmetin kallista tuo on (yli 4€ ja vain 12 annosta/paketti), joten taidan kans kohta siirtyä itse murskaamaan hiutaleet.

Meillä pirpana sippasi seiskalta ihan täysin, saa nähdä koska on eka herätys. Tänään päiväunia oli jopa 40 min. vaunulenkillä, 10-15 min. bussimatkalla ja 30 min. tissillä, tee siinä sitten jotain hyödyllistä sillä välin, kun vauva nukkuu..

Käytiin kauppakeskuksessa bussilla vähän shoppailemassa ja likka istui ekaa kertaa rattaissa, niin että selkänoja oli nostettu (45-asteen kulmaan). Hyvin kului aika, kun sai koko ajan katsella mitä ympärillä tapahtuu (no, ei meidän reissu kestänyt kyllä puoltatoista tuntia enempää). Mut ihan kiva, kun pääsee tytön kanssa liikkeelle rattailla, vaunuilla on ihan turha lähteä mihinkään ellei tyttöä väsytä, menee vain huudoksi kun ei näe mitään. Yleensä oonkin mennyt matkat vaunuilla ja sitten nostanut rintareppuun, ei vaan enää kestä selkä eikä niskat pahemmin tuota reppuilua, kun tytöllä painoa on jo kuitenkin yli 7 kiloa..

Koskahan saadaan kuulla ekasta uudesta raskaudesta tässä ketjussa, sen verran vauvakuumetta täällä tuntuu jylläävän:)

Minun raskautumista joudutte (joudun) odottamaan lähemmäs vuoden verran :/ Minun pitää käydä koulua välillä ja sitte uusiin puuhiin ;) Noh - eihän sitä tiiä vaikka kävis vahinko :D

Meillä on ollu ratasosa käytössä koko ajan. Niissä tyttö on nukkunu koko pienen elämänsä päikkärit. Rattaat saa ihan makuuasentoon ja ne menee pienempään tilaan... En ole oikeastaan koppaa kaivannutkaan. No mitä nyt joskus kateellisena kuolannu toisten tuliteriä yhistelmävaunuja :D

Siskoni neuvoi minua kun kerroin tuntemuksista yöllä kun nousee ylös sadatta kertaa ja itse on väsynyt, vihainen, pettynyt, ahdistunut, kateellinen ja muuta mukavaa.. Hän sanoi että yöllä kaikki tuntuu niin paljon pahemmalta kuin ne asiat sitten oikeasti onkaan. Käski ajatella aamulla, että se nyt oli semmonen yö ja kokeillaan ensiyönä uudelleen. Hassu, mutta mulle toimii. En nuku päikkäreitä (en osaa) ja yöt on mitä on (viimeyö: 21.00 nukkumaan, heräsi klo 23.00 ja siitä eteenpäin tunnin välein aamuun asti.. aina huusi kuin hyeena ja oli pakko ottaa syliin) Otan aina sellaisia etappeja mitä kohti suuntaan. Ensimmäinen oli 3kk kun masuvaivat loppuu niin yöunet paranevat (ei vaikutusta), toinen oli 4kk kun kiinteät aloitetaan niin jo helpottaa(ei vaikutusta) Kolmas on 6kk lopetan yö imettämisen ja kiinteitä menee hyvinniin ehkä helpottaa ( ei varmaan vaikutusta :D ) Sitten odotan 9kk:n täyttymistä kun siskojenkin lapset ovat alkaneet nukkua silloin vähän paremmin (tod.näk. ei vaikutusta ;) )

Olipas sekava sepustus.En edes tiedä mitä yritin sanoa :D Irinalle tsemppiä. Yritä pitää mieli positiivisena ja koita olla miettimättä tulevaa yötä etukäteen...

Hauskaa päivää kaikille!!

Moikka!

Huimaa, että teidän vauvat jo konttailevat ja yrittävät nousta pystyyn!! Meillä vasta kieritään ja käännytään ympyrää sängyssä. Ensimmäinen hammas tuli 5kk:n iässä. Ja lisää näyttäisi olevan tulossa.

Meilläkin on yöt olleet katkonaisia, mutta eilen annoin anopin ohjeiden mukaisesti perunaa ennen nukkumaan menoa ja selvittiin vain kahdella herätyksellä. Vauva nukkui 21.00-02.08 ja seuraavan kerran imetin viiden jälkeen ja aamulla seitsemältä. Toivottavasti peruna toimii jatkossakin hyvin. Meillä syödään jo kunnolla kaikkea muuta paitsi lihaa. Perjantaina on neuvola, silloin luulen, että saadaan aloittaa lihojen maistelu.

Joko käytätte syöttötuolia? Me otetaan tällä viikolla käyttöön. Rattaatkin otettiin ja niissä neiti viihtyy mainiosti.

Mukavaa viikon alkua!

Meillä alkoi ryömintäharjoitukset heti viisikuukautispäivän jälkeen. Tuli haikea olo, ekaa kertaa... Helpot ajat ohi, heh heh.

Meillä vauvan turvakaukalo sopii rattaisiin, ja sen kanssa on käyty kaupassa ja muualla ja vauva viihtyy. Ihanaa hoitaa asioita vauva ollessa hereillä, niin ei tarvii koko ajan hulluna hytkyttää vaunuja :D Syöttötuoli saatiin eilen mutta vauva ei osaa vielä yhtään istua, joten tuskin päästään lähiaikoina sitä käyttämään.

Mullakin on ollut mielessä nuo Marthan mainitsemat etapit, vaikka vauvan heräilyt harvoin johtuvat nälästä. Silti odotan että päästään taas parempaan uneen kun aloitetaan se puuro. Viime yönä vauva heräs 4 kertaa, mikä on meidän mittapuulla pohjanoteeraus. Sentään vaan kerran söi, muuten saatiin rauhoitettua se muilla keinoin.

Velliä olen antanut vain desin illassa, kun vauva syö niin huonosti tuttipullosta. (Toissapäivänä sain alas vain 25 ml 20 minuutissa!) Nokkamukista taas menee kaikki rinnuksille. Eilen yritin hörppyyttää, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. No, enää yksi vellipurkki kaapissa, sitten siirrytään puuroon. Soseet menevät alas ihan hyvin, joten eiköhän se puurokin mene.

Kiva, angsterikin malttaa välillä käydä meidän ketjussa:) Älä huoli, kyllä teilläkin kohta mennään ja lujaa, teillä on vaan mennyt energia tuohon hampaiden tekoon, meillä energia menee niin konttausharjoituksissa ettei vieläkään ole yhden yhtä hammasta. No, kukin vuorollaan ja omassa tahdissa.

Kiitos Martha, noin se on pakkokin ajatella. Kirjaan nyt ylös näitä iltaherätyksiä ja miten on menty nukkumaan, josko sieltä löytyisi joku punainen lanka.. Tänään sekoitin riisipuuron joukkoon myös kaurapuuro-aineksia, joten oli ainakin vähän tukevampi puuro. Käytiin iltakylvyssä ja sain likan nukkumaan n. 19.30, eka herätys oli 20.15.. Onnistuin kuitenkin nukuttaan likan ilman tissiä ja tungin vaan yöpupua kainaloon, vähän heijasin pepusta ja tuolla tuo halailee pupuaan (ei koskaan aiemmin ole huolinut unilelua). Ruiskin uudet maidot pupun päälle ja pidin sitä koko ilta-imetyksen välissämme, josko unilelu alkaisi tosiaan kelpaamaan, tai sitten se on vaan tää yksi kerta poikkeuksena..

Sosiaalihoitaja soitteli tänään, eikä nyt ainakaan luvannut mitään apua uniin (eli toiset vauvat ne vaan nukkuu huonommin kuin toiset ja yleensä eka vuosi on pahin.. Plaah, mut voi viedä hoitoon ennen kuin eka vuosi on takana, jos näin jatkuu..). Lupasi tulla ensi viikolla perhehoitajan kanssa ja saan sen jälkeen sieltä apua eli joku tulee aina silloin tällöin katsomaan tyttöä 3:ksi tunniksi ja minä voin tehdä sitten sillä ajalla mitä haluan. Aika ihanalta kuulostaa, voi vaikka nukkua 3 tuntia ja tietää, että tyttö on taatusti pätevässä hoidossa. Isänsä hoito on vähän mitä sattuu, välillä tyttö on löytynyt isänsä sylistä sisävaatteissa parvekkeelta (kylmällä ilmalla), samalla kun iskä on kiskonut röökiä ja vetänyt kaljaa.. Välillä taas unohtuu näilläkin säillä pipo ja tumput (kyllä se tarkenee, kun mäkin tarkenen). Että pistääkin vihaksi kun näitä miettii, että piruuttaanko se pukee tytön huonosti, kun ei itse tarvitse flunssia hoidella..

Angsteri: miten sä tota iltapottua annat, eli mihin sekoitat ja paljonko teillä menee?

Tänään meillä oli pikkaisen huono päivä taas päikkäreiden kanssa, yritin kaikkeni, että olisin saanut likan nukkumaan ennen muskaria, mutta vaunulenkkikin meni pelkäksi huudoksi, ei siis päästy muskariin:( Sääli, kun nyt alkaa joulutauko, seuraava muskari on sitten vasta pitkällä tammikuussa.. Sitä paitsi neiti oli taas jälleen niin nätissä mekossa, eikä kukaan muu kuin äiti päässyt ihastelemaan:)

On meilläkin likka viihtynyt tosi hyvin matkarattaissa, joihin on kiinitetty turvakaukalo, mutta nyt tosiaan oli eilen ekaa kertaa samaisissa rattaissa ilman kaukaloa. Meillä on yhdistelmävaunut (tosin käytettynä hankitut), mutta ajattelin ne vielä pitää vaunuina hetken verran. ts. siihen asti kun tulee kunnolla lunta tai likka kasvaa niistä ulos. Vaunuissa on pehmeä koppa, joten toppapuvussa alkaa kohta tekeen tosi tiukkaa mahtumisen kanssa.

Meillä ei ole vielä otettu syöttötuolia käyttöön, viimeistään jouluaterialla likka kuitenkin saa istua siinä, ellei jo aiemminkin. Sitteri kuitenkin toimii vielä ihan hyvin syöttämisessä (eipä juuri enää muuten), joten en kiiruhda. Itse selkävikaisena en halua aiheuttaa tytölle mitään valuvikoja, jos se suinkin on vain vältettävissä.

Muistinkohan kommentoida kaikkea, meillä kun alkaa olla taas vähän elämää tässä ketjussa:) Moni vielä puuttuu, joten kirjoittakaapa te taustailijatkin kuulumisia, niin saadaan taas tää ketju entistä ehompaan elämään!

Niin ja siis SUPER HYPER ISOT HALIT JA KIITOKSET teille kaikille kun ootte jaksaneet lukea mun valituksia ja tukeneet, ette arvaakkaan kuinka iso merkitys sillä on ollut ja on yhä edelleen! Kiitän ja kumarran tosi syvään, ootte aivan ihania ihmisiä:)

Yhteistyössä