Kesäkuiset 2008

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolkyt ja risat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Irina, mielelläni kirjoittelisin täällä enemmänkin, mutta tuntuu ettei aika riitä. Tuolla ajatuksissa ketjussa kirjoittelin jo silloin kun vasta haaveilin vauvasta ja ollaan tavattukin muutamien kanssa. Sinne tulee sitten kirjoitettua useammin niinä harvoina hetkinä, kun pystyy netissä olemaan. Ajatuksissa olette kyllä kaikki ja pyrin lukemaan tätä ihanaa kesäkuisten ketjua, mutta harvemmin pystyn kirjoittamaan. Enkä viitsi copy pastata tänne tuolta toisesta ketjusta -tuntuisi jotenkin kurjalta teitä kohtaan.

Hienoa Irina, että saat apua!! Ihan loistavaa! Mä vaan kiehautan perunan ja lisään siihen kuorinnan jälkeen maitoa ja sitten teen siitä sosetta. Kaksi perunaa menee kevyesti. Nyt annoin maissisosetta -katsotaan millainen yö nyt tulee.

Tänään ostettiin turvaistuin. Kaukalo kävi pieneksi.

Hyvä yötä mammat :) !
 
Kiva angsteri, että joskus kuitenkin käyt meidänkin ketjussa:) Saa nähdä koska meillä on edessä tuo kaukalon vaihtaminen turvaistuimeen, eihän vauva mahdu talvella kovin pitkään noihin toppavaatteissaan, vaikka kilomäärät olisi mitä. Meilläkin likka kyllä on tosi sirpakka ja silti tuntuu ahtaalta..

Btw. Likka heräsi äsken 21.50 eli oli nukkui yli puolitoista tuntia, olin jo menossa kovaa kyytiä, kun aikansa ähisteltyään otti pupun kainaloon ja jatkoi uniaan! Toivottavasti mun riemu ei ole ennenaikaista, mutta oli aika ihanaa nähdä hänen nukahtavan omin voimin (pupun kanssa) takaisin uneen..
 
Huomenta!
Pikavastaus eli nUki oli viime neuvolassa 7060 ja 66,5cm pitkä eli aika simpsakka pakkaus kanssa, mutta toppavaatteissa sitä ei saa enää kaukaloon mahtumaan. Perjantaina on 1/2vuotis neuvola.
 
Joo, on noi tosi ahtaita noi kaukalot, ymmärrettävästi ne ei voi olla mitään jättisuuria, kun vastasyntyneenkin pitää niissä olla mukavasti ja turvallisesti, muttei meilläkään kyllä mene tuo mihinkään 13 kiloon asti, kun on talviaika.

Ihme ja kumma, tyttö nukkui klo 24.00 asti tissittelemättä eli 4,5 tuntia. Nukkumaan käytiin tosiaan 19.30, eka herääminen 20.15, sen jälkeen nukkui omin voimin puoleen yöhön, jes! Seuraavat syönnit oli 02.30 ja 04.40, sen jälken aamu olikin tosi rikkonainen, kun ähelteli välillä hereillä ja meinas että nousta pitää, tainnutin useampaankin otteeseen tissillä takaisin uneen ja sitten noustiin vasta ennen kasia.

En tiedä mikä konsteista tehosi vai kaikki yhdessä, mutta tänään noudatan samaa linjaa eli tuhti-iltapuuro (sekoitin siis riisi ja -kaurapuuroaineksia korvikkeeseen ja syötin vielä senkin jälkeen, kun likka itse olisi jo lopettanut, n. 1,2 dl meni), iltakylpy, unipupu ilta-tissille ja sitten pupu kainaloon, saa nähdä.. Mut ei ole kyllä ikuisuuteen nukkunut noin pitkää jaksoa ilman tissiä ja vielä heräämättä:)

Nyt mentävä vilkaisemaan, joko likka on herännyt vaunuissa:)
 
Kiva kuulla, Irina, että tyttö nukkui jo vähän pidemmänkin pätkän. Aloin lukea sitä suosittelemaasi Pantleyn kirjaa. Pari hyödyllistä tietoa tuli heti vastaan, eli esim. se, että vauvat nyt vaan heräilee kevyen unen aikana vaikka niillä ei olisikaan nälkä, ja tällöin ei tarvitsisi imettää. No, näinhän mä olenkin tehnyt, mutta kiva nähdä silti mustaa valkoisella. Siinä myös sanottiin, että jos edellisestä ruokailusta on alle neljä tuntia, niin nälkä ei välttämättä ole heräämisen syy - just tässä yksi yö se heräsi 1,5 h unen jälkeen ja mies vaan sanoi että anna tissiä, ja mä väitin vastaan, että eihän sillä VOI olla nälkä... No joo, eihän noista aina tiedä.

Kirja vaikuttaa tosi lupaavalta, vaikka tiedän, että ainakaan siskoni ei saanut siitä apua, ja hänellähän tilanne on tosi paha. Meillä sentään viime yönä vauva nukkui kuin tukki yli 9 h putkeen (näin tällä kertaa!), joten ihan täysin en samaistu kirjan kohderyhmään. Mutta kun niitä huonompiakin öitä on seassa, niin vinkit kyllä otetaan vastaan.

Tähän mennessä olen vasta päässyt siihen neuvoon, että tissi suussa ei saa antaa nukahtaa. Vähän olen epävarma onko meillä tässä kohtaa ongelmaa vai ei. Vauva kyllä nukahtaa iltasyötöllä, mutta herää aina kun lasken hänet omaan sänkyyn. Toisaalta myös tää suomalainen tapa nukuttaa päivisin vaunuissa auttaa varmaan myös rikkomaan tuon uni-tissiassosiaation; tissi suussa kun ei voi nukahtaa vaunuihin :)
 
BTW, meillä oli italialainen vieras ja voi sitä ihmetystä, kun vauva nukkui pakkasessa ulkona! Ja ylipäätänsä, että vauva nukkui ulkona... Sen piti ottaa tilanteesta valkokuva, oli se niin ihmeellistä :D
 
Kyllä mäkin luulin ettei meidän likka opi ikinä nukkumaan vaunuissa, mut kun täytti neljä kuukautta, niin oppi. Vieläkin on niitä tosi mahdottomia lenkkejä eli ei nukahda vaikka olisi kuin väsynyt, vaan nostaa ihan hysteerisen huudon. Mut useinmiten kuitenkin nykyään nukahtaa vaunuihin (liikkuviin) ja nukkuu niissä päivän pisimmät unet, tänäänkin peräti yhden kokonaisen tunnin! Voin kuvitella, että ulkomaalaiset ihmettelee tätä meidän tapaa nukuttaa vauvat ulkona pakkasessa, mutta hyvinhän nuo on sukupolvien ajan niin nukkuneet:)
 
Mie vieläki pähkäilen nuita minun kuukautisia, tai no tarkemmin sanottuna niiden puuttumista ;) Lähes päivittäin on lollu (n.kuukaudden ajan) semmosia tooosi lieviä menkkakipuja ja särkyjä ja parina päivänä olen ollu joihan varma että NYT ne alkaa, mutta EI!! Ehkäsystä ollaan tosiaan huolehdittu, että tuntus kyllä kummalta jos oisin raskaana... Onko muilla ollu nuita menkka oireita ennen menkkoja (siis nyt synnytyken jälkeen)??

Meidän tytsy ei nukukkaan missään muualla ko vaunuissa... No seki on vähän semmosta, että aluks pitää käydä monta kertaa hyssyttämässä uneen ja sitte nukkuu yhteensä 2-2.5h. Säällä ku säällä. On varmasti hassua ko vauva nukkuu ulkona pakkasessa :D Aikuset ihan jäässä kärvistelee ulkona ja vauva vaan nukkua posottaa :D Kohta lähetään jolun ajan konserttiin kirkkoon koko perheen voimin. Kirkko on onneks niin lähellä että jos tyttöä ei kiinnosta harras meniniki niin voidaan lähteä käveleen kotiin ;D

Huomenna ois 6kk neuvola... neuvolaki on ihan vieressä niin on helppo kipasta sinnekki.

Kuulemisiin......
 
Eilisiltakin meni ihan hyvin unien kanssa eli eka herääminen n. 40-45 minutin jälkeen, mutta sen jälkeen posottelikin unia lähes kolme tuntia heräämättä, sitten heräsi kun kömmin viereen. Saa nähdä miten tänään menee, oli nimittäin ihan mahdoton kärttyilypäivä. Nyt heräsi jo 25 minuutin kuluttua ja uudelleen nukuttamiseen meni 45min. En tiedä onko tuo tulossa kipeäksi vai mikä vaivaa, oli tavallista unisempi koko päivän, mutta uni ei vaan tahtonut millään tulla, lisäksi ruoka maittoi tosi huonosti. Mikään lelu, eikä leikki ei oikeen tänään ole kelvannut:(

Palaillaa!
 
Marthako se kyseli menkoista. No,mulla on tullut vain yhdet,niukat,lokakuussa. Sen jälkeen on ollut vain noita lieviä menkkamaisia kipuja. Voi johtua mulla täysimetyksestä,tai cerazette-pillereistä tai molemmista.

Miekin olen harkinnut jo turvaistuinta,kun toppapuvussa on ahtaan oloista,mutta kaukalolla kuitenkin vielä mennään. En halua vielä istuttaa.Samasta syystä en vielä käytä syöttötuolia,vaan syötän turvakaukalossa. Onpahan sille käyttöä,kun senkin käyttöaika on muuten kovin lyhyt.

Neidille tuli kolmas hammas. Mutta se tuli tuonne sivuun,ei vastakappaleeksi,kuten yleensä. Nyt kirskuttaa hampaitaan aina silloin tällöin, kuulostaa inhottavalle:)

Alessia: mulla kävin pari vuotta sitten amerikasta vieras,joka kyseli myös tuosta ulkona nukkumisesta. Tosin syntyperältään suomalainen.Hän sanoi,että siellä on kellonajat tarkat,milloin saa vauvoja nukuttaa ulkona mm.saasteiden takia ei ruuhka-aikana saa pitää ulkona. Ja yleensä ei kukaan uskalla kidnappausten pelossa nukuttaakkaan ulkona.

Vauva teki isot kakat,pitää mennä pesulle.. systeri sai muuten pojan itseppäisyyspäivänä:)
 
Eilen illalla syötiin ekaa kertaa puuroa. Lappasin lautaselle vahingossa tosi ison annoksen ja mies syötti kaiken tunnollisesti. Vauvalta taisi tursua puuro korvista, koska normaalin iltaimetysmaratonin sijaan se otti pari imaisua ja se oli siinä. Pistin sen sänkyyn ja hetken ähellettyään se sammui. Ihmeellistä!

Vauva on myös alkanut nukkua aamuisin pidempään, mikä on siinä mielessä ongelmallista, että nyt on hankala saada kolmet päikkärit mahtumaan päivään. Toisaalta se kuitenkin edelleen tarvitsee kolmet. Päivät menee nyt että joudun herättelemään sitä, jotta vikat unet ei menisi liian myöhään. Mun kyseenalainen ennätys on herättää se kolme kertaa yhtenä päivänä - ja neljäskin kerta oli lähellä, mutta se heräsi 5 min ennen kuin olisin herättänyt sen!

Ehkä sitten kun alan tarjota kiinteetä ruokaa joka aterialle se jaksaa pidemmät ruokailuvälit ja valvomiset. Nyt tarjoan edelleen sapuskaa 8 kertaa päivässä - joskus syö, joskus ei. Mutta ehkä se tiivis tankkaus on auttanut hyviin yöuniin.
 
Hyvin meni taas loppuilta eilen eli heräsi vasta kun kömmin viereen, ihme tissitutka, sikeimmässäkin unessa tuo huomaa, että saavun paikalle ja alkaa hamuamaan tissiä suuhun:)

Tänään tehtiin ennätys eli likka veti aamupäivällä unia vaunuissa 1 h 40 min, ei ole ikinä nukkunut vaunuissa noin pitkään, eikä ole omin voimin muutenkaan nukkunut noin pitkiä päikkäreitä sitten kuukausiin. Illlansuussa otti sitten vielä puolen tunnin tirsat, joten oltaisko siirtymässä kaksiin päikkäreihin?

Lapsen isä kävi tänään ja oli 3,5 tuntia ja voi kun meidän prinsessa hehkui. Kukaan muu, en edes minä, saa tyttöä nauramaan yhtä paljon kuin isänsä, olen varma että tänä yönä tyttö näkee vain onnellisia unia. Tapaamisen välissä oli kokonainen viikko, joten ripitin kyllä isää, että tyttö tarvitsee ja kaipaa häntä koko ajan. Lupasi tulla myös huomenna, saa nähdä voittaako tyttö vai alkoholin himo..

Se taas tältä erää.. Pakko mennä neulomaan joululahjasukkia..
 
Vieläkin tosi hyvä mieli, kun lapsen isä kävi katsomassa tytärtään ja näki miten toinen nautti isänsä seurasta, veti ja vetää siis vieläkin tipan linssiin:)

Sovittiin, että mennään maalle hänen vanhempiensa luokse jouluna, alunperin oli suunnitelmana, että ollaan täällä mun luona, mun äitini ja hänen miesystävänsä kanssa. Mutta ei olla päästy ristiäisten jälkeen maalle (eksä ollut viikonloput joko töissä tai kännissä), joten sen puolen isovanhemmat ovat nyt etusijalla. Pyysin kyllä äitiäni ja hänen miesystäväänsä mukaan ja toisille isovanhemmille se olisi sopinut hyvin, mutta eivät nuo halua lähteä toisten nurkkiin (ovat siis kyllä tavaneet aiemminkin).

Musta taas on ihana lähteä maalle, pääsee kunnolla joulusaunaan ja valmiiseen pöytään, lisäksi läsnä on paljon hoitajia. Jos oltaisiin täällä, joutuisin itse hoitamaan kaikki jouluvalmistelut ja vielä sotkutkin päälle. Ja tytönkin etu on välillä tavata toisia isovanhempiaan, näitä lähellä asuvia kun näkee muutenkin usein. Ja voidaanhan sitä järjestää kaksi joulua, oikea joulu siellä ja pyhinä toinen joulu täällä.

Juteltiin vielä illalla lapsen isän kanssa puhelimessa ja jotenkin tuo tuntuu nyt itsekin tajuavan, mitä hän tekee itselleen ja tyttärelleen, ellei tapaa tätä useammin.Toivon, että tää muistuu mieleen vielä huomennakin tai sitten skarppaa vaan sen takia, että meillä on lastenvalvoja maanantaina..

Nyt taas mentävä kutoon sukkaa..
 
Nopeasti päivitystä ennen kuin neiti taas herää.

Eli arvatkaapa vaan pääsimmekö tänään lastenvalvojalle? No just, ei päästy! Eksä kävi täällä eilen ja oli tietenkin baariin menossa ja yritti kaikin konstein, että peruisin tuon ajan. Aamusta sitten laittoi viestiä, että peru ja kun soitin, niin oli niin hirveässä krapulassa ettei suostunut lähtemään. Pakkohan se sitten oli perua ja siirtää keskiviikolle, kerroin kyllä lastenvalvojalle miksi aika perutaan eli lapsen isä oli liian krapulainen. Eksä vielä yritti, että olisin valehdellut jotain sairaudesta ja hevon hännät valehtelen, saakoon ansionsa mukaan, tuo ikinä muutu yhtään miksikään!

Se sitä, paska mikä paska..

Kyllä aika menee nopeasti, prinsessa täyttää huomenna jo puolivuotta eli eka puolikas on vauvavuodesta jo takanapäin:)

Nyt mentävä taas..
 
Jaksamista taas sulle, Irina! Ikävää, kun vastoinkäymisiä tuntuu tulevan yksi toisensa perään.

Jokos teillä on siirrytty kaksiin päikäreihin? Kuinka monta kiinteetä ateriaa annatte päivässä ja mihin aikoihin?

Mietin tuossa, että pitäiskö 6 kk:n iässä siirtyy kaksiin päikkäreihin, mutta toistaiseksi nykyinen systeemi toimii hyvin (vauva 5,5 kk). Annan edelleen vasta kaksi kiinteää ateriaa, lounaalla kasvissoseen ja illalla puuron, mutta nyt on banaania ja hedelmäsoseita ostettu, joten huomenna alkaa se hauskuus. En vaan ihan vielä ole päättänyt, antaisinko hedelmäsosetta aamu- vai iltapäivällä.

Koskakohan vauvalle aletaan antaa myös vettä juotavaksi??
 
Meillä on neiti itse siirtynyt nyt kaksiin päikkäreihin (lähes poikkeuksetta) ja hyvä niin, koska nukkuu nyt hieman pidempiä pätkiä vaunuissa (tänään 1,5h + 40 min.). Muuten unet on mitä sattuu, joten olen siirtynyt vaunutteluun kaksi kertaa päivässä (veetuttaa kyllä välillä, kun taivaalta tulee loskaa, muttei auta..).

Meillä syödään 4 kertaa päivässä kiinteitä, mutta tuon aamupuuron kyllä voisi vielä laittaa harkintaan uudelleen, ei nimittäin juurikaan puuro maistu aamuisin (koko yö tissillä, miten sitä nyt aamulla voisi nälkä olla..). Aamupuuro siis klo 9, lounas (liha-sose) klo 12, hedelmä-/marjasose klo 15 ja iltapuuro klo 18.00. Täytyy kokeilla josko jättäis ton aamupuuron vielä pois ja harventais noita ruokailuvälejä 4 tuntiin, josko sitten maistuis ruoka paremmin.. Tissi kyllä kelpaa vieläkin useasti päivässä ja varsinkin yöllä. Korvike ei uppois millään, joten aikalailla läheisyys- ja lohtusyömistä tuo tisseily näyttää olevan, vaikka muutenkin sylitellään paljon. Äiti vaan on niin ihana tytön mielestä:)

Vettä en ole vielä antanut, kun yritän välillä antaa korviketta ruokajuomaksi, jotta oppisi sille ja sais kokonaan vieroitettua tissistä. Mun iho alkaa oleen niin pahassa kunnossa (kun mulla on se ruusufinni), että olisi pakko saada siihen antibiootit, niiden aikana ei vain voi imettää.
 
Meän tyttö ei ole koskaan nukkunutkaan ko ne kahdet päikkärit. Nukkuu molemmat ulkona vaunuissa. Tosiaan - SÄÄLLÄ KUIN SÄÄLLÄ :D

Mie annan jo 5ateriaa. Aamupuuron, kasvissose,hedelmäsosea,lihasose ja iltapuuro. Kaikissa noissa väleissä viellä tissiä ja nyt en anna yöllä kuin 1-2kertaa tissiä. Kyllähän nuilla eväillä pitäis jo pärjätä kokonaan ilman tissiäkin (siis yöt)...
Vettä annan liha- ja kasvissoseen yhteydeesä. Olen antanu jo muutaman kk ikäsestä asti (tytöllä oli paljon sammasta) Tyttö tykkääkin vedestä ko pössi. Määrät on toki tosi pieniä. Nokkamukista juominen on parasta viihdettä :D

6kk neuvolan mitat oli 7910g ja 69cm. Hyvin on kasvanut. Neuvolatäti ihmetteli ko tyttö leikki lelulla - otti yhdellä kädellä sen maasta ja siirsi sen toiseen käteen ja sitten suuhun. En edes ajatellut, että siinä olisi jotain ihmeellistä. Onhan tuo tehnyt niin jo pitkään :D

Olen irina pahoillani EX-ukon toilailuista!!! No- onneksi on ex!!!

MOROOOOO!!!!!!!!
 
Alessia: meillä tyttö nukkuu joskus kahdet,joskus kolmet päikkärit. Usein mennään näin: herää 7.30-8.00
1.unet 9.45-11.15
2.unet 14.30-16.00
3.unet 18.00-18.30
yöunille 22.oo
joskus jätän nuo pikku-unet illasta pois. Sitten on vaan kiukkusempi,mutta aina nukahtaa vasta kympiltä,oli ne pikku-unet tai ei..

Irina, meiän esikoinen oli sellanen,että nukkui vain liikkuvissa vaunuissa.Työntelin monesti pikku vauva aikana 3-4h päivässä vaunuja. Sitten mieheni vielä vihmeränä yritti patistaa minua LENKILLE,kun mummi tuli lasta hoitamaan.Siis ihan totta,arvaa meninkö lenkille,heh heh. Toinen kun syntyi,vannoin,että en työnnä vaunuja metriäkään,ettei totu liikkeeseen.Mutta pitihän sitä joskus käydä kärryttelemässä. Vaikka seuraava lapsi nukkuikin sitten mieluummin sisällä.Kolmannen kanssa ei pääse työntelemään,ei ole aikaa.

Meillä vasta opetellaan kiinteitä. Eli niitä tarjoan 2-3 kertaa päivässä. Ja syö muutaman lusikallisen.Mutta hyvän alun jälkeen ei nyt oikein huolikkaan muuta kuin tisukkaa.

Odotan kyllä jo sitä että saisi vauvan jättää muutamaksi tunniksi mummille ja mentäis isompien kanssa esim. uimaan ja hampurilaisille tms. Mutta aika aikaa kutakin. Vauva aika menee kuitenkin niin nopeasti ohi.

Palaillaan, Emilia ja kolme nappulaa
 
Voi tuota Irinan miestä, mutta tosiaan -ONNEKSI hän on nyt ex!

Ihana lukea teidän taaperoiden (tuntuu ettei nää enää vauvoja ole) arjesta ja rytmeistä. Meillä syödään aamupäivällä puuroa +hedelmä/marjasosetta, iltapäivällä klo 14-15 aikaan liharuokaa +hedelmä/marjasosetta ja illalla klo 21 kasvisruokaa. Nyt ollaan päästy yhteen herätys ja imetyskertaan yöllä. Aamuyöllä joudun myös imettämään joskus viiden aikaan. Painoa oli tullut niin hyvin viimeksi etten vielä viitsi lisätä ruokailukertoja. Niin, kerroinkohan, että meidän neiti painoi puolivuotisneuvolassa 7780 ja pituutta oli 69cm. Painoa oli tullu kiinteiden ansiosta
+ 720g eli aikas paljon.

Oletteko valmistelleet jo joulua? Mä olen joulufriikkinä tehnyt jo aika paljon kaikkea. Ruokia en tee, kun mennään molempien vanhemmille. Piparit leivoin ja joulutortut täytyisi vielä vääntää. Kuusi tuodaan jo viikonloppuna.

Iloista joulun odotusta!!
 
Martha, täytyy todeta että mäkin olin aikeissa käydä ostamassa raskaustestin, vaikka "tiedän" sen näyttävän negatiivista. Näin nimittäin yhtenä yönä sellaisia unia, että ihan kuin mun alitajunta tietäisi mun olevan raskaana. En kyllä tunne olevani, ja kun apteekkia ei ole sattunut tulemaan vastaan, niin taitaapa jäädä tekemättä... (Unessa mm. ryömin kotiin ahdasta tunnelia pitkin... ihan kuin syntymä)

Jouluvalmistelut vielä on tekemättä, vaikka ne taitaa rajoittua pöytäliinan ja jouluvalojen kaivamiseen esiin. Tai no, taidanpa hoitaa asian heti!
 
Kipin kapin nyt niitä testejä tekemään, niin katsotaan miten teidän mutut oikeesti menee:)

Paukauttiko se eksä tänne sitten tänään, kun ne sosiaali- ja perhehoitaja oli täällä, väitti ettei ollut muistanut, mutta varmasti muisti! Kaipa tuli katsomaan mitä puhun hänestä, olin onneksi saanut jo kerrottua kaiken oleellisen siinä vaiheessa..

Perhehoitaja tulee ekaa kertaa 13.1. 3:ksi tunniksi tyttöä hoitamaan, jotta pääsen asioille. Pakko alkaa selvittelemään noita hoitovapaa asioita, kun tammikuussa on jo ilmoitettava työnantajalle. Ajattelin palata töihin elo-syyskuussa, sen pidempään mulla ei ole varaa olla kotona:(

Täällä jouluvalot ja -koristeet ovat löytäneet paikkansa jo marraskuun lopussa, kuusta en hommaa täksi jouluksi, kun mennään maalle. Muuten oon kyllä tosi jouluihminen, joululaulujakin on jo kuunneltu kohta pari viikkoa (jouluna ollaan sitten likan kanssa korviamme myöden täynnä niitä;).

Huomenna se lastenvalvoja, toivottavasti.. Palataan!
 
Vaikka materia ei saiskaan tehhä onnelliseksi.... tekeepä silti :D Ostin uuden paidan,legginssit ja kengät ja näytin niiiiiin hyvältä niissä vaikka itte sanonki!

Irina: Jos saan udella - minkä ikänen sinun exä on? Ajattelin että jos on kovin nuori viellä niin "voi" laittaa osan toilailuista sen piikkiin, vaikka tietenkään ei oikeasti voi...
En ostanu testiä ko olen ihan vasrma että kohta ne menkat alkaa :) KAI!

Ette arvaa!! Tyttö nukku KOKO yön!!! Eka kerran koko elämänsä aikana! Nukahti klo 21 ja heräs klo 06 .. söi ja nukku viellä klo 08:aan!! IHANAA!!
 

Yhteistyössä