Kesäkuun 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lynn_e
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pahoinvoinnista ja muista oireista

Mulla on ollut tässä raskaudessa paljon selkeämmät oireet kuin edellisessä. Tein testinkin oikeastaan sen takia, kun säikähdin melko runsasta vihlontaa. Rinnat on kauttaaltaan kipeät ja alavatsa on turvonnut kuin jalkapallo: samoin kuin menkkojen aikaan, mutta tosi paljon pahemmin (kaks on jo kysynyt aiheesta...tosi kiva...). Lisäksi on ollut vähän huonoa oloa lähinnä aamulla ja illalla (silloin kun en ole syönyt, tai olen juuri syönyt :) Olen kyökkinyt, mutta en oksentanut. Niin ja päiväunien tarve on kyllä tullut uutena juttuna. Harmi ettei siihen ole aikaa...

Joo,mäkin kokeilen mantelia,jos pahoinvointi yllättää! Ekassa raskaudessa oksentelu alkoi n.vkolla 10 ja toisessa jo 7-8 vkoilla. Se olikin sitten ihan kamalaa!!

Minä muuten epäilin n.viikon oletetun raskautumiseni jälkeen olevani raskaana,kun lasten kanssa muovailuvahalla leikkiessä muovailuvahan haju tuntui tosi voimakkaana ja pahana nenässä. Koskaan ennen en ole edes huomannut että muovailuvaha tuoksuisi miltään:) Mulla onkin joka kerta hajuaisti ollut superkunnossa odotusaikana.

Minäkään en oo vielä tilannu aikaa neuvolaan,kuten ei Mörkökään. Ja odotuksesta ei olla kerrottu kellekkään. Tää on varmasti yllätys kaikille sukulaisille kun moni luulee meiän lapset olevan jo tehty:) Hihii,saa nähä kuka huomaa ensin (tai arvaa)

Tuo kertominen onkin kinkkinen juttu.

Keskenmenokokemuksen jälkeen ei huvittas kertoa kenellekkään yhtään mitään ennen puoliväliä, mutta toisaalta sitten kuitenkin toiset vaan näkee sen, eikä valehdellakaan viitsisi... On kuitenkin olemassa ne läheisimmät ihmiset, joiden pitäisi saada tietää ensin, eikä niin että naapurin kaiman kissa saa ensimmäisenä tietää...

Tietysti siinä kertomisessa on keskenmenon tullen oma hyväkin puolensa: ei tarvitse esittää että kaikki on ok. Keskenmenosta kuulleessan ihmiset vaan tietää alkaa odottaa uutta raskautta ja sitten vahtivat haukkana mahaa.

lynn_e...............02.06.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Karolina.............05.06.08..........Esikoinen
Juulia78.............05.06.08..........Toinen (esikoinen 09/01)
vaahteranlehti.....06.06.08..........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08.........Toinen (esikoinen 03/06)
EmiliaX..............08.06.08.......kolmas
Sanna. .............10.6.08...........neljäs (6/2000, 7/2003, Enkelipoika 11/2006)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen ?/04)
Katzu................14.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Mörkö................16.6.08...........toinen (esikoinen 2006

Moi Kaikille!!!

"uusi" äiti esittäytyy...
Olen 29v ja raskaustesti osoittautui positiiviseksi viikko sitten, LA näillänäkymin 5.6. Raskaus "täysi" yllätys, siis ei ehkäisyä, muttei yrittämälläkään asiaa yritetty. Odottavaan perheeseen kuuluu isä29v, miehen 10v poika (asuu äitinsä luona) sekä minun "yksin" saama 6v tyttö, uusperheessä siis elellään.
Tässä on nyt viikko sitten menty pää sumussa eteenpäin. Ensimmäisestä lapsesta jo niin aikaa ettei enää muistu mieleen mitä kuului raskauteen ja mitä ei. Tähänasti pahoinvointia on ajoittain, rinnat kosketusarat päivittäin, väsyttää joka hetki ja alavatsassa ikäviä vihlaisuja niin että aina luulee kohta vuodon alkavan. Yritä sitten pitää aina mieli positiivisena ja ajatella että kaikki menee hyvin, varsinkin kun pelko on suuri että menettäisi vauvan.
Suurin pelko on töissä ollessani (hoitoala), pelkää nostoja ja siirtoja, ettei vahinkoja sattuisi. Mutta positiivisella mielellä yritetään kovasti jatkaa eteenpäin.

Tsemppiä kaikille....

Listaudun

Sanna. .............10.6.08...........neljäs (6/2000, 7/2003, Enkelipoika 11/2006)
Iines 2................10.6.2008........toinen (esikoinen 04)

Maarit................18.6.08..........toinen (esikoinen 1991)

Moi vaan kaikille. Täällä 36v odottaja ilmoittautuu joukkoon mukaan. Esikoinen täyttää vajaan 1/2 vuoden päästä jo 17vuotta (luomu).
Raskaus alkoi IVF-hoidolla ja testin tulos varmistui eilen plussaksi. Siirto oli 26.9 ja alkioita siirrettiin kaksi.. joten kyydissä on yksi tai kaksi kyytiläistä. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon syyskuussa, joten ei vielä uskalla ilosta kattoon hyppiä... silti toiveikas olo.
Oireita on vähän, mm. pissillä saa käydä useammin, rinnat hieman arat, kahvi ei maistu ja välillä sellainen etova olo. Päiväunet maistuu hyvin =)
Ultra 19.11.
Jos ihan oikein ymmärsin, niin keskiviikko oli rv4 joten nyt kai sitten on rv4+2???

Onnea kaikille odottajille!

Angsteri..............20.6.08..........esikoinen

Hei, olen 28-vuotias ja Juhannusvauvaa tässä odottelen. Aivan alussa mennään, eilen plussasin ja tämän jatkuvuus pelottaa, koska km:n koin kesäkuussa. Kovin toivottu ja yritetty olisi tämä taapero. Kirjoittelen myös toisessa ketjussa, koska siellä on henkilöitä, joiden kanssa jänniteltiin tärppien käymistä.

Mulla ei muita oireita kuin ettei ruoka maistu ja rinnat ovat arat.

Yksi odottaja lisää.. La olisi nettilaskurin mukaan 8.6., esikoista odotellaan. Vielä ole kerrottu kellekään, ajateltiin odotella joulukuun alkuun ainakin. Ensimmäiset oireetkin on lopultakin tulleet, eli rintoja aristaa ja paha olo painaa päälle. Mutta eiköhän tämä odotus vielä tästä parane kunhan alusta selviän ja päästään kertomaan muillekin.

Heipä hei odottajat. Tosi raskaita juttuja on täällä ihmiset joutuneet kokemaan, toivottavasti saatte kokea nämä raskaudet ilman huolia loppuun saakka..

Minä ilmoittaudun ISOLLA varauksella listalle, sillä positiivista testiä en ole vielä tehnyt. Jos siis häviän vähin äänin, niin olen poistunut häpeän puna kasvoillani johonkin takavasemmalle =)

Meillä on jo kohta vuoden ikäinen lapsi. Nyt on aivan samat oireet kun siinä raskaudessa ja menkat on myöhässä pari päivää. Tein yhden negatestin, mutta esikostakaan minulla ei apteekin testit näyttäneet raskautta.. Taidan siis suunnata terkkarille ensi viikolla, jos ei menkat ole alkaneet. Minulla on kaiken lisäksi kierukka (tai siis on varmaan mennyt pois paikoiltaan), joten riski keskenmenoon on olemassa ehkä normaalia suurempana.

Nettilaskurin mukaan laskettu aika olisi 19.6. Tod. näk. menisi kuitenkin pidemmälle, koska ovuloin myöhään. Juhannusvauvaa siis pukkaa.

Tämä tuli yllätyksenä, mutta TODELLA iloisena sellaisena. =)

Heipähei!
Minäkin uskaltaudun jo ilmoittautumaan kesäkuun odottajiin. Plussatestin, vaikkakin haalean, tein tänään ja nettilaskureiden mukaan laskettuaika on 22.6.2007. Juhannusvauva ja pikkukakkonen siis tiedossa. Lisään itseni listaan, siitä selviää "perustiedot".

Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)

Iines 2................10.6.2008........toinen (esikoinen 04)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)

Hei taasen,

Ja onnea kaikille uusille odottajille, yhdessä jatketaan eteenpäin...
Itsellä vointi jatkuu entisellään, mielialan vaihtelut tullu lisäksi, nytkin pinna paloi loppuun aivan mitättömästä, ja hetken päästä tulee itku, on niin kivaa välillä itkeäkin;)
On ollut puhetta milloin kukakin kertoo kenellekin iloisista uutisista, niin mä olen jo kertonu usealle; mun vanhemmille, siskolle, parhaimmille kavereille. Pari työkaveriakin jo tietää kun tarjosivat pääsärkyyni sellasta lääkettä mitä raskaana oleva ei voi käyttää ja hetihän ne arvas ja mä myönsin. Esikoisestani vanhemmat sai tietää vasta ensimmäisen ultran (12vko) jälkeen, mutta nyt tosiaan ollut avoimempi, koska tiedän että jos tulee ikäviä uutisia niin saan näiltä henkilöiltä myös mielettömästi tukea...
Kukin kertoo kun kokee olevansa valmis... Mieheni ei ole ollut valmis kertomaan omille vanhemmilleen...

juulia78

Heippa.
Sain taustani vuoksi ajan Hyvinkäälle varhaisultraan ensi torstaiksi... jännittää kovasti kuulla onko pikkuinen edes oikeassa paikassa tai mitä mahtaa olla vai onko mitään...
Sen jälkeen uskallan jotenkin huokaista suuntaan tai toiseen.
Onko täällä muuten muita ketkä olisivat menossa Hyvinkäälle? Meillä kaikki kolme ovat syntyneet Hyvinkäällä joten jos kaikki olisi "hyvin", en näe syytä miksi sinne en nytkin menisi.
Aika oireetonta menoa tuntuisi olevan: viluttaa, välillä röyhyttää(!?), pikkiriikkinen kuvotus tulee välillä, Rinnat vain vähän omituiset. Kuulostaa varmaan oudolta mutta tehokkaasti on pyyhkiytyneet mielestä edellisten raskauksien oireet ja etenkin se milloin ovat edes alkaneet...!. Onko muita joilla vähän oireita?
Kivaa pyhän jatkoa... S

Täällä mennään vähän sekavissa tunnelmissa. Aamulla vessassa tunsin kun jokin klontti tippui pönttöön ja selkäkivut pienenivät, samoin rintojen turvotus on laskenut tai ainakin musta tuntuu siltä. Raskaustesti näytti positiivista, mutta eihän ne arvot niin nopeaa laske. Mitään vuotoa ei ole tullut, onneksi. Kuitenkin pelkään, että tuli km. Tosin en tiedä voiko se vaan hulahtaa alas ja heti näkyä rintojen turvotuksessa. No, tällaisia ikäviä asioita täällä pähkäillään.

Angsteri näkyikö pöntössä mitään punaista??? Luulisi että näkyisi, jos olisi jotain pahempaa. Toivotaan että kaikki hyvin

Mullahan tuli viime ma hieman veristä vuotoa ja sel jälkeen ajoittain ollut lievää tuhrua havaittavissa. Tarkkailen myös rintojani ja kaikkea muuta mahdollista. Olen huomannut,että rinnoissa tapahtuu päivän aikana kaiken näköistä. Iltaa kohden rinnat minulla kipeytyvät yleensä enemmän. Ällöttää tämä tarkkailu

Sannalle tsemppiä ultraan!!!! Mulla on vielä kaksi viikkoa aikaa siihen hetkeen.

Mulla tietää pari kaveria tästä raskaudesta. Ilmeisesti vanhemmille kerrotaan ja sit kavereille jotka osaa uutisia odottaa vasta kahden viikon kuluttua kun ollaan käyty uä:ssä.

Vitsit kun sataa vettä,tekisi mielilähteä kävelylle,mutta en taida viitsiä...

Onko teillä muilla mahat kuinka turvoksissa??? Mulla oikeasti alkaa kaikki housut puristamaan,paitsi trikoot yms.

Ei onneksi näkynyt mitään punaista. Toi rintojen yht'äkkinen muuttuminen (palautuminen) arveluttaa ja selkäkivut loppuivat hetkeksi. Joku lima sieltä tuli. Toivottavasti vuodot pysyvät myös sinulla poissa! Katzu Oletko soittanut vuodosta neuvolaan? Saistko aikaistettua ultraa?

angsteri: Minunkin mielestäni keskenmenoon kuuluu kyllä verinen vuoto tai verinen "klöntti", oletko ajatellut että tuo sinun tupsahdus(!?) saattoi olla esim paksumpi valkovuoto "klöntti"...?
Toivotaan parasta.

Angsteri: vuotoa oli tosi vähän ja meillä päin ei neuvolassa ole ultraa. Eli olen varannut ajan ihan yksityisesti. Oikeastaan ennen tuota viikkoa 7 en edes ajatellut mennä, koska ennemmin haluaisin nähdä sydämen sykkeen. Eikä minulla ole varaa maksaa montaa ultraa :) Ja itseasiassa gyneni sanoi, että tule vasta viikolla 7, jos tärppi tulee.

Täällä heikotukset odottaa edelleen tuloaan. Oikeasti on kyllä ollut öklö olo koko viikonlopun, mutta olen syönyt aivan hillittömästi kaikkea makeaa ja muuta roskaa. Yök. Olen myös miettinyt, että mun on pakko alkaa tarkemmin valvomaan näitä syömisiäni. Olen jo valmiiksi ylipainoinen, joten kiloja ei tarvitsisi tulla mitenkään kamalasti tämän raskauden aikana-ainakaan samoin kuten esikoisen kanssa (19kg). Onko ketään muu joutunut miettimään näitä asioita? Olen suunnitellut puhuvani tästä asiasta ensimmäisessä neuvolassa. Kuulin yhdeltä kaveriltakin, että ainakin Helsingissä on painoindeksin mukaan ruvettu laittamaan odottajia suoraan sokerirasitukseen. Viimeksi ei kyllä ollut mitään ongelmia sokerien kanssa, mutta kai se voi vaihdella raskaudesta toiseen?

Hei mites vielä noi raskausviikot+päivät kun on päässyt unohtumaan.. Kun mulla alkaa uusi viikko keskiviikosta, niin onko tänään (sunnuntaina) 4+4 vai 4+5?

Sanna, mullakin on ultra torstaina ja silloin 6+7, että samassa veneessä ollaan. Jännittää kovasti onko sisällä muutakin kuin pelkkä sikiöpussi (se on jo paikannettu).

Eikös muuten gynekologi pysty jotenkin tarkentamaan sitä laskettua aikaa, kun mun kierrossa voi olla viikonkin vaihtelu, joten menkkojen päättymispäivistä ei voi kyllä kauheasti päätellä mitään...?

Katzu, myös mulla on oireet vaihdellut, ja olen todennut että ne kyllä todellakin jojoilee...Että niin kauan kun ei vuoto ala ja ultrassa jotakin näkyy, niin maassa rauha. Ja mitä turvotukseen tulee niin mulla se on kyllä ihan kauhea. Painan vähemmän mitä koko viimeiseen vuoteen ja silti housut kiristää mahasta. Syömällä se ei ainakaan ole tullut!

Joo, mulla kanssa tuota painoa on ollut jo esikoisen odotuksen alusta, mutta olen kyllä joka raskaudessa sen verran kontrolloinut syömisiäni että vähän on tullut, esikoisesta 8kg, keskimmäisestä 10kg ja kuopuksesta 10kg.
Sokerirasituksessa olen ollut joka kerta mutta mitään ei ole ollut.
Näillä samoilla metodeilla ajattelin nyt: liikkumista ja tarkkailla mitä suuhun pistän...
Mutta tärkeintä on syödä monipuolisesti ja joskus herkutellakin.

Yhteistyössä