Keskenmenon jälkeen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J-R
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka, ulkona 15 astetta pakkasta, siis peräti aika lauhaa viime viikon pakkasiin verrattuna :)

Hansu: Mistähän noita lääkäreitä siunautuu, mutta myönnetään että sulle on kyllä siunautunut vielä hirveämpi lääkäri. Ihan todella törkeää käytöstä olet kyllä saanut lääkärin vuoksi kärsiä.

Pitävät meitä äippäpolilla varmaan ihan kaheleina, kun sinne kilautetaan heti kun vähänkään epäilyttää, mutta ihan kiva päästä "ylimääräiseen" ultraan :)

Siehän oot reisusta kotiuduttasi jo tosi pitkällä. Meinaatko reissussa käydä ultrassa vai sinnitellä ilman? Palattuasi saat sitten alkaa jännämään rakenneultraa :)

Strumppis: Juu ei ole toista neuvolalääkäriä, pitäis varmaan vaihtaa neuvolaa tai jotain, että nykyisestä pääsisin eroon. Ärsyttää kun tietoa ei saa, vaikka suoraan kysyy. Ei ole todellakaan yhtään kivaa olla epätietoisuudessa, hetkessä nousee stressi ja pelko, mutta onneksi ovat vielä äippäpolilla vastailleet kysymyksiin. Huomenna pitäis soittaa labra tuloksia...

Odottavan aika on pitkä -sanonta taitaa kuvata Strumppiksen tilannetta :) Ensi viikollahan sulla oli laskettuaika, kuinka paljon annetaan mennä yliaikaiseksi, ennen kuin käynnistetään?
Kyllä se rakkauspakkaus vielä sieltä syntyy, pitää vaan malttaa vielä vähän odottaa :)

Nyt tämä yrittää mahtua joihinkin vaatteisiin, että pääsee vähän happihypylle.
Kirpakkaa pakkaspäivää.

Sini & Toukka 24+1

Strumppis: Eipä oo vauvalla näköjään vielä kiire :/ No mutta jotakin on edes alkanut tapahtua, toivotaan, että pian alkaa tapahtua oikein kunnolla :) Voimia noihin viimeisiin kiduttaviin päiviin. Onneksi palkinto on sen verran iso ja rakas, että kyllä sitä jaksaa vaikka mitä sen eteen kärsiä :)

Sini: Mulla on kyllä ollu niin huono tuuri lääkärien kanssa välillä... yks ihotautilääkäri alko nauraa mun ihottuman nähtyään ja kysy, että missä bakteeripesässä oon oikein käynyt :/ Anto mulle 3 antibiootikuuria, jotka ei tehonneet. Sit mulla meni hermot ja menin toiselle lääkärille, joka totesi kaiken maailman labrakokeiden jälkeen, että mulla on nummulariekseema (ei bakteeritulehdus), johon ei oo mitään kunnollista hoitoa (aurinkoa ja valoa lukuunottamatta) eikä tiedetä mistä se johtuu. Stressi ja talvi/kylmyys aiheuttaa sen yleensä jos muutenkin on atoopikko. Senkin takia tuo reissu tulee ihan täydelliseen aikaan, kun tuo ihottuma alkaa taas levitä ja kutisee ihan sikana... :(

Mua on tosiaan ultrattu nyt viikottain ja ultrataan ainakin siihen asti, kun 12 viikkoa on täynnä. Itseasiassa en tiedä mitä sen jälkeen olis edes ollut suunnitteilla. En oo siellä klinikalla vielä lääkärille maininnut meidän reissusta. Täytyy ottaa se puheeksi ja kysellä mitä mieltä ne on jatkon kannalta. Oon päättänyt tilata huomenna dopplerin. En oo kauheesti vielä edes miettinyt mitään jatkoa, kun oon ollut niin varma, että tääkin menee vielä kesken :/

Ovitrellen piikitys loppuu, kun 12 viikkoa on täynnä. Ja se mua pelottaakin, kun oon lukenut, että hormonihoito saattaa pitkittää keskenmenon alkua, niin että raskaus, joka muuten olisi mennyt kesken jo aikaisemmin, meneekin vasta hoidon loputtua. Oon lukenut kaikkea mitä ei pitäisi tässä tilanteessa lukea :/ Fragmin ja Alcyl-E jatkuu ihan raskauden loppuun asti, koska tukoksia voi syntyä missä vaiheessa raskautta tahansa... joten piikitys jatkuu vielä kuukausia jos raskaus jatkuu.

Pääsen kyllä reissusta päivittelemään tilannetta :) Me otetaan läppäri mukaan ja vuokra-asunnossa on nettiyhteys :)

Talvi on tosiaan saapunut, täällä on ollut pahimmillaan vain -10, mutta niin hirvee viima käy mereltä, että se tuntuu ihan -20. Nyt pyryttää luntakin vaakasuoraan, joten sohvalla menee tääkin ilta :) Huomaa kyllä, että tää väsymys alkaa tehä hallaa kropalle... hartiat jumissa ja energiataso on nolla eikä mitenkään jaksa jumppaan, vaikka tosi ahkerasti treenasin ennen raskautta :(

Mutta eipä muuta, mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille :)

Hansu 10+2

Maanantai aamuja

Hansu: Ei ole enää pitkä aika kun pääset parantelemaan nahkaasi aurinkoon :) Minulla on kaiketi psoriasista, joka on tullut stressaamisen sivu tuotteena, vuosi sitten iho kuitenkin parani raskauden myötä, olinkin silloin tosi seesteinen, nyt en ole sellaiseen mielentilaan päässyt, joten nahka paikoin aika heikossa kunnossa. Pitäisi siis lopettaa stressaaminen se ei ole hyväksi vaavin alullekaan, heti kun keksin miten se onnistuu, niin kerron sen sulle. Jospa sulla aurinko+raskaus tois toivotun helpotuksen iho ongelmiin.

Jospa kipaset ultrassa juuri ennen reissuun lähtöä ja sitten heti kun kotiudut sieltä, 6 viikkoahan olitte auringon paisteessa? Ei ole mikään ihme, että sua pelottaa mitä tulee tapahtuun kun piikitys loppuu, mutta itse olen tässä parin päivän aikana oppinut, ettei todellakaan kannata netistä etsiä tietoa, siellä kun tuppaa olemaan yleensä vain negatiivista. Täytyy vaan yrittää ajatella positiivisesti ja miettiä tulevaa. Ajattele Hansu, liikkeet alkaa tuntuun niihin aikoihin kun palailet reissusta, ehkä jo aikaisemminkin :)

ON: Masentaa paino noussut jo 10kg!!! Ja varmaan pari kiloa mennyt suoraan rintavarustukseeni, nyt jo pari kokoa isommat pitänyt ostaa ja kun lähtötilannekaan ei mikään pieni ollut, vaikka normaalipainoinen olinkin. Pelottaa kuinka kauheesti tässä vielä voi paisua, vaatteet ahdistaa eikä tee mieli aamuisin pukeutua ollenkaan, mut ei viitti tänne töihin yövaatteissakaan saapua :) Tänä aamuna tuli taas aikuisen ihmisen itku raivari, kun ei tahdo löytyä sopivia vaatteita. En tiedä miksi tässä raskaudessa kaikki tuntuu triplaten pahemmalta kun viimeksi, jolloin olin todella ihana ihminen, nyt olen tämmönen itkun sekainen hormooni hirviö, ahdistus.
Viime vuonna ukko tuumaili, että saisin aina olla raskaana kun olin niin ihana ihminen, eipä taida ukko raasu enää ajatella niin...

Pullukka Sini & Toukka 24+2

Strumppiksella lienee tukalat ajat odotella milloin "mahasta pääseen eroon" :D
Kyllä sitä itsekin varmaan sitten on malttamaton!! Huh, täälläkin jännittää sinun puolestasi :)

Hansulle lähetän hirrrrrmusti tsemppiä ja uskoa että kyllä se raskaus jatkuu vaikka piikitys loppuukin!
Siihen uskotaan!!!!! Aivan uskomaton tuo teidän reissu, tekee kyllä varmaan hyvää päästä lämpöön ja muutakin ajateltavaa.... Hienoa että voimme seurata kuulumisiasi kuitenkin!!
Toivon sydämeni pohjasta että sinulle kaikki menee nyt hyvin!!!
Tiedän tuon pelon, kun itsekin olen taas pienen hyvän tauon jälkeen painiskellut pelkojen kanssa.
Kohta kaksi viikkoa kulunut sydänäänien kuuntelusta ja vielä vajaa 2 viikkoa varaamaani extraultraan... ja siitä 2 vko sitte rakenteeseen. Ja silloinhan viimeksi kaikki oli loppu....
En osaa sanoa onko tuntemani kutituksen vielä liikkeitä, joten netkään eivät helpota oloani.
Ensimmäistä kertaa tänä aamuna töissä aamuteellä tunsin kyllä ekaa kertaa "selkeät" kutitukset mahassa hieman navasta vasemalle, tuntuivat niin "voimakkailta" ja paria kertaa... oiskohan ne voineet jo olla pieni!!!!! Mutta pelko jäytää silti, ei voi mitään. Ehkä tuo dopplerin hankinta olisi ollut viisasta minullakin.

Sini: hehehe ihana kuvaus sinun aamusta!!! minusta tuntuu vain oudolta miten nuo hormonit sanotaan vaikuttavan... kun minä olen ainakin omasta mielestäni tyyni oma itseni. Tai ehkä se tyyneys johtuu tuosta pelosta... en tiedä. Vaikka kyllä joskus pinna ehkä palaa herkästikin.... Ja ukko joutuu "kärsimään", mutta vähällä se on päässyt.

Täällä siis ultria odotellaan enemmän kuin kiihkeästi ja uskotaan ja toivotaan raskauden kestävän.
En tiedä miten uskallan mennä rakenneultraan, varmaan ukko saa kantaa minut sinne sisälle...jos itsekään uskaltaa tulla ollenkaan... Huh, ei ole helppoa siltikään. Vaikka uskallan ajoittain kuitenkin nauttiakin jo mahasta!!!

Kaikkea hyvää palstalaisille alkaneeseen viikkoon ja joulun odotukseen!

Orvokki rv 17+

Heippa pitkasta aikaa taaltakin! :)

Meilla hajosi kannettava ja olin viikon etelassa ja nyt vihdoinkin taas koneen aaressa opettelemassa uuden iPadin kayttoa. Pisteen aakkosten paalta viela puuttuu. :D

Tiedan tuon Orvokin tunteen niiiiiiin hyvin. Itsella on viime ultrasta tanaan 4 viikkoa ja viela pitaa viikko odottaa. Ensi viikon tiistaina on se kauan odotettu rakenneultra. Toisaalta en malttaisi millaan enaa odottaa, mutta samalla pelottaa sinne ultraan menokin. Ei voi kun toivoa (ja yrittaa luottaa), etta kaikki on edelleen hyvin.

Maha on kasvanut varsinkin viimeisten 3 viikon aikana, mika antaa toivoa. Vaa'alla en oo edes uskaltanut kayda. Musta tuntuu, etta kun on kaksi pienta tuolla masussa, niin tuo Sinin +10kg rikkoutuu varmaan helposti. :D Viela tosin ei oo onneksi tullut mitaan kroppa-kriisia edes aamuisin. Mutta jos ja kun tuohon rv24 asti paasee, niin voi olla ihan eri tilanne. :D Nyt vaan ihailen paivittain mun mahakumpua. Ilmeisesti jopa siina maarin, etta mieskin on jo ihmetelly, etta mita ma sita niin tuijottelen. :))
Vielakaan en muuten oo tuntenut mitaan selvia liikkeita. Se vahan huolestuttaa. Jotain nykayksia tunnen joskus, mutta ei niista voi varmuudella mitaan sanoa. :/

Ai niin, mulla on muuten nyt 2vk tullut lahes paivittain harjoitussupistuksia. Eilen tuli oikein montakin. Oon kuullut, etta niista ei oo haittaa, mutta seuraako laakarit niita kuitenkin? Kun ilmeisesti kaksoisraskaudessa tuo ennenaikainen synnytys on todellinen riski...

Ja sitten oon saanut jonku ihottuman. Jeeeee..... Ensin mulla oli sellaisia pienia verenpurkauma-pisteita kaulalla ja sitten ilmestyi kuukausi sitten sellainen isompi laiska selkaan, joka on kasvanut. Mulla on ollut joskus nuorena medaljonki-ihottuma, jolloin sain samanlaisen rinkulan mahaan eli lieko sitten sama ihottuma, jonka raskauden myota hormonit on saanu aikaan? Yhtaan ei onneksi kutia, joten haitta on lahinna kosmeettinen. Kaipa asiaa voi kysya rakenneultrassa..

Niin ja ihan hirmuisen ihanaa on ollut saada sut Hansu talle puolelle! Ja oot jo noin pitkalla! :) On muuten varmasti hyva, etta lahdette sinne reissuun, on paljon muutakin ajateltavaa ja sitten onkin jo rv20 kun tulette takaisin. :) Itse ainakin nimittain pyorittelen tata raskautta ajatuksissani non stop ja kun oli lomalla, niin pystyi keskittymaan muuhunkin. Meni yksi rv hujauksessa eteenpain. :) Nain siis ainakin mulla. Meinaatko muuten kayda matkalla jossain ultrassa?

Strumppiksella jannat ajat! :)) H-hetki lahenee!

Viveca 19+1 (rv 20 menossa! :) )

Viveca - Mulla alkoi myös harjoitussupparit noihin aikoihin. Kannattaa kuitenkin mainita asiasta ultrassa, koska kaksoisraskauksia varmasti seurataan tarkemmin :)

Strumppis - Täälläkin jännitetään sun puolesta :))))) Tsemppiä synnytykseen!!!

Orvokillekin tsemppiä rakenneultran odotteluun! Varmasti jännittää kun viimeeksi tuli huonoja uutisia. Tällä kertaa kaikki on varmasti kuitenkin hyvin <3

Sini - Älä huoli painonnoususta :)

Ja Hansu - Olen vieläkin niiiin iloinen että raskautesi on jo noin pitkällä :))) Mullehan lääkäri silloin sanoi, että jos pääsee viikon 10 yli, on TODELLA epätodennäköistä että mikään menisi enää pieleen <3

Mimis ja neiti 1 kk

Sini, täällä myös masentaa painonnousu, varmaan kymmenisen kiloa on kasassa täälläkin ja viikkoja kait (en tosiaankaan ole varma) 27+. Viimeksi neuvolakäynnillä oli painoa tullut noin 900 g / vko ja lupasin neuvolatädille pyrkiä pinempään nousuun ensi käynnillä, mutta kun noi herkut (ja ruokakin) vaan maistuu niiiiin hyvälle :( Ja toisaalta liikuntaa ei pysty harrastamaan, ei edes pitkiä aikoja kärsi touhuilla kotona.

Viveca, pitkään mäkin ihailin mahaani aina peilistä, mutta jossain vaiheessa sen koko alkoi enemmänkin kauhistuttaa... Tosin kaikesta valituksesta huolimatta olen niiiiiiiin onnellinen isosta mahastani! Ja eiköhän noi tuntemasi nykäykset ole niitä liikkeitä, esikoisesta mäkin aloin varmasti liikkeet tunnistamaan vasta rv 20 tienoilla, mutta sitten tajusi, että ne aikaisemmat epämääräiset tunteet oli juuri niitä liikkeitä olleet. Mutta niin huolissani olin nyttenkin ennen rakenneultraa, että epäilin suhteellisen selkeitäkin liikkeitä ja ajattelin jos olen ne vain kuvitellut ja pieni onkin kuollut...

Orvokki, toivotaan, että sunkin "kutitukset" siitä voimistuu ja pystyisit vähän rauhoittumaan. Vaikka täytyy sanoa, että kyllä itselläkin oli ennen rakenneultraa noi sun kokemuksesi pelottavana mielessä, joten eipä ihme, jos itse olet hermona. Mutta ei toista kertaa voi käydä samoin, kyllä se sulla nyt onnistuu!

Hansu, kylläpä sunkin viikot on jo pitkällä, ihanaa! Ja kohta pääset sinne lämpimään parantelemaan ihottumaa ja kasvattamaan mahaa:)

Tänne ei kummempia, maha kasvaa liiankin kanssa, supistelut rajoittaa liikkumista ja liitoskivut edelleen kovina, mutta päivääkään en vaihtaisi pois, kunhan sen nyytin vaan syliini saan!!!!

Oijoi, Strumppis, jännät ajat käsillä! Tsemppiä ja peukut pystyyn!

Saapi tulla ja Kirppu 2 vkoa ja 2 päivää :D

p.s synnytyskertomus tulossa lähipäivinä...

Moikkis,

Viveca, mulla ei tuota supistelua mitenkään erityisemmin seurattu tai niistä edes kyselty, toki olin muista syistä noin kerran viikossa ultra seurannassa. Kannattaa varmaan lääkärille mainita niistä, mutta en sinuna olisi niistä huolissani, näin pitkälle olet jo päässyt ilman ongelmia :) Niin paitsi mulle sanottiin silloin, et usein kaksoisraskauksissa aletaan puhumaan sairaslomalle jäämisestä
rv25, tietenkin riippuu äidin voinnista.

A-M, onpa kiva kuulla, että muillekin maistuu herkut ja ruuat välillä vähän liiankin hyvin :) Sama homma mulla, ettei tuota liikuntaa ole juurikaan voinut harrastaa, aluksi vaivas issias ja nyt karmeat liitos kivut. Onko sulle sanottu neuvolassa, että painon pitäisi tarkkailla? Mulle eivät ole vielä mitään sanoneet, mutta katse on aina vähän sellainen, että...

Orvokki, minäkin edellisessä raskaudessa ihmettelin noita hormooni puheita, vaan enpä ihmettele enää :) Kyllä se kutittelija varmaan oli pieni :) Aika nopeeta alkaa tuntuun selkeemmin ja selkeemmin nuo liikkeet, nyt mulla tuntuu jo niin hyvin et yöllä saatan välillä herätä kun toukka pistää ranttaliksi. Pelko peikkoa on niin vaikea karistaa olalta pois ja vaikka tietyt itselle asettamat rajapyykit saavuttaa, niin aina mieli kehittää uuden pelon, ainakin mulla...

Mulle ei tänä aamuna sitten mahtunut yhet äitiys farkutkaan jalkaan... Jep, pakko yrittää alkaa himmaamaan tuota painon nousua, mutta miten se käytännössä onnistuu?
Eilen soitin labra tuloksia, mulla on sitten streptokokki b, joka tietenkin netin mukaan saattaa aiheuttaa lapsiveden menon, keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyken. Tämmöstä tällä kertaa, eli mun pelkohan ei sitten ota laantuakseen, vaikka prosenttuaalinen todennäköisyys ois kuin pieni tahansa, niin pelottaa silti, viimeksikään nuo prosentit ei ollut mun puolella...

Pullukka Sini & Toukka 24+3

Sini: Hyva, etta se streptokokki loydettiin!!! Sehan on ihan hyva bakteeri jos ei paase villiintymaan, vai onko B jotenkin eri juttu? Ja just tuo immuunisuojan aleneminen saa ne kuulemma valoilleen. Ei kai se mitaan vakavaa ole ja on antibiooteilla hoidettavissa. Saithan kuurin?

Piti kanssa noista prosenteista mainita, etta ei ne ikina oo munkaan puolella olleet eika ne siksi merkitse mulle yhtaan mitaan. Kuulun jopa siihen 1 % jotka saa toistuvia keskenmenoja ja oon kuulunut jo kerran siihen 0,5 % joka saa keskenmenon viikolla 12, vaikka sydanaanet on viela nakyneet viikolla 11. Ja oon saanut kolme kertaa perakanaa keskeytyneen keskenmenon, joka ei myoskaan oo prosentuaalisesti normaalia. Niin, etta se 0,5 % mahdollisuus saada keskenmeno tassa vaiheessa voi helpostikin sattua mun kohdalle, se on kuitenkin 5/100. Ei se noin laitettuna edes niin pienelta osalta tunnu :(

Mutta sa oot Sini jo niin pitkalla ja hyvassa seurannassa, etta jos vauva syntyis 4 paivan paasta, silla on 90% mahdollisuus selvita :) Joten nyt vain rennoin mielin eteenpain :) hehe, ma oon kylla niin paras puhuja :D

Huomenna ultraan, pelottaa kun oon taas laihtunut kilon. Viimeksikin kun raskaus oli keskeytynyt mulla putos paino samantien. En vaan osannut yhdistaa niita keskenaan ennen ultran tuomiota. Nyt on lahtenyt painosta 3 kg tan seitseman viikon aikana, kun oon tiennyt, etta oon raskaana :/

Orvokille ja Vivecalle tsemppia ultrien odotteluun :) ja A-M:lle masun ja suppareiden kanssa painiskeluun voimia :)

Hansu 10+4

Hansu olet aivan oikeassa, että on hyvä asia että se löydettiin, osataan ainakin varautua synnärillä (hox. mietin jo synnytystä :)) antibiootti tipalla. En siis saanut vielä mitään kuuria, lääkäri lupasi soittaa, vaan eipä ole hänestä mitään kuulunut, ei varmaan ole henk.koht. puheluiden lomassa vielä ennättänyt. Sapettaa tuollaiset lääkärit.

Ollaanko me Hansu jotain luonnon oikkuja noiden prosenttien suhteen :) Mut mie oon päättänyt, että nyt kaikki menee hyvin vastoinkäymisistä huolimatta ja niin muuten menee sullakin, ettäs tiiät :)

Jep pitkällä ollaan jo ja odottelen vaan, että pääsis noille rv 30 asti, niin uskaltais ehkä sitten jo ajatella, että pikku ihminen on meille kotiin asti tulossa :) Vaikka jo näillä viikoilla kuitenkin synnytyksen käynnistyessä Toukkista yritettäis pelastaa. Eikös Hansu olekin helpompi sanoa, että ota rennosti, mutta itse sitä on vaikea toteuttaa. Kovasti kuitenkin yritetään ottaa rennommin, jookos :)

Hirmuisesti tsemppiä sulle huomiseen ultraan, mie uskon ja toivon että kaikki on edelleen hyvin. Ne sun kilot on varmaan tullut sitten mulle :) Voisin kyllä mieluusti lahjoittaa ne takas.

Tuuhan sitten kertoileen mitä näky, mie täällä malttamattomana odottelen. Tsemppiä ja voimahalaus huomiselle :)

Sini

Ai en olekaan ainut joka masentelee painonnoususta :/ :D
Sini : Mäkin menen tässä raskausviikolla 26+2 ja eilen neuvolassa sitten pärähti kauhiat lukemat (omasta mielestäni ) vaa'alle.. :s viimeksi neuvolassa katsottiin että oli tullut 250 g joka viikko mutta sen jälkeen on viikoille tullut semmoset kilo :D No siihenhän syynä on suurimmaksi osaksi olleet valmistumiseni ja tällöin herkuteltiin monena päivänä kakkuja ym :D sitten on huomannut että ruoka on maistunut.. ja liikunta jäänyt vähemmälle. :/ On tämä kyllä masentavaa.. mutta kun pitäisi silti ajatella että saa se noustakin. Mutta se vaan kun se nousu on tullut muutaman viikon sisään nii hurjasti :o Elikkä tähän mennessä kiloja on lähtöpainosta pärähtänyt 11 kg :(( Lähtöpainon aikaan olin siis normaalipainoinen, ja tämmöinen pikkunen muutenki.. :D 160 cm pitkä :)
Eilen tuli jotenkin niin masentava olo tästä asiasta, niin päätin alkaa ostelee hedelmiä ja täysjyvätuotteita.. Ja eilen kävin lenkillä. :D

Mullakin alkanut noi harjoitussupparit tulemaan.. Ja huomasin eilen lenkilläkin, ja oli pakko hidastaa vauhtia. On ne välillä melko ikävän tuntuisia, kun menee oikein pinkeeksi :D Mutta ei ne onneksi ole kipeän tuntuisia.
Joo ja issias kyllä kans jaksaa vaivata :D Ja olo tuntuu muutenkin niin laiskalta ja isolta :D

Hansulle tsemppiä raskaudessa, kuten tietysti kaikille muillekin !! :) Kyllä ne viikot vaan hurahtaen pian alkaa menemään :) Alussa tuntuu että ne oikein matelee..

Orvokki : Kyllä varmasti saattoivat ollakin tuntemukset pikkuiselta ;) Se on niin ihanan hassun tuntuista alussa kun tuntuu että elohiiri nykii tai justiin joku hipaisis masussa :)

on: Mulla siis menossa rv 26+2 :) Ja pikkuinen jaksaa myllätä tuolla masussa :) neuvola oli eilen ja pissa oli ok, hemoglobiini 110, verenpaineet ok, sf-mitta : 23cm..
Ja saatiin laitettua kelahakemukset eteenpäin :) jee !
Ja muutto olisi viikonloppuna jee <3

Tulin vain nopeasti kommentoimaan Sinille että mulla oli myös Streptokokki B positiivinen! Se huomattiin vasta sairaalassa, näyte otettiin kun lapsivesien menosta oli kulunut yli 12 h. Meidän neiti ei onneksi tartuntaa saanut, mutta mahdollisia oireita pitää seurata vielä 3 kk:n ajan.

Tässä ihan aloin lueskeleen kuin vahingossa tätä sivustoa.
Olen jo niin vanha, että lap.lapsia on monta, mutta kaikki aivan ihania..
toki joskus kamalia, kiukutellessaan.

Tuossa tuli vaan mieleen tuo painonlasku, minun hyvä ystäväni
kun odotti kaksosia, niin hänellä paino melkein oli laskevaa ei nousevaa.
Koko odotus ajan lihoi vain 6kiloa, mutta kaksospojat oli
terveitä ja normaalin kokoisia.Tänäpäivänä ovat komeita yli
kolmekymppisiä miehiä.

Kiva sivu, täälä nuoret äidit voi vaihtaa ajatuksia ja antaa toisille tukea.
Hieno asia, kaikille teille hauskaa jatkoa ja onnellisia odotuksia.

Moikka,

Täällä on vähän hiljaista ollut...

Onpa kiva kuulla, että en ole ainoa jota masentaa painon nousu. Melluliini minäkin olin normaali painoinen enkä kovinkaan suuren suuri (163 cm pitkä), joten nää kilot on aika tuskaset tässä vaiheessa, varsinkin kun tietää että paino taitaa vaan jatkaa nousuaan. Pitäis ottaa itseä niskasta kiinni, lopettaa herkuttelu ja käydä säännöllisesti lenkillä.

Mukavaa muutto viikonloppua Melluliinille :)

Mimis: Hyvä ettei pikku neiti saanut tartuntaa.

Kaverilta sain tukivyön ja sitä tässä pari päivää testaillu, josko tois helpotusta selkä kipuihin, en vielä voi kehua loisto keksinnöksi...
Viikonloppuna olisi tarkoitus ruveta remppaan vihdoista viimein Toukan huonetta, pari seinää tarvi purkaa ja varmaan tilalle jotain uutta rakentaa. En ole kyllä edes vielä ennättänyt miettiä millaisia materiaaleja/värejä huoneessa käytetään, mutta tuskinpa ennätetään niin pitkälle, purku vie kuitenkin paljon aikaa...

Hauskaa viikonloppua.

Sini & Toukka 24+6

Moi kaikki!

Täällä vaan edelleen kotosalla. Kärsimätön hermoraunio... Tällä viikolla su-ma ja ma-ti yöt valvoin lähes kokonaan varsin kivuliaiden supistuksien kanssa. Enimmäkseen olivat epäsäännöllisiä, mutta molempina öinä 2-3 tuntia myös ihan säännöllistä ja kipeää meininkiä. Sen jälkeen pari yötä täysin ilman supistuksia, ja päivisinhän mulla ei oo vielä ollu ainuttakaan kipeää supistusta, pelkkiä kivuttomia kovotuksia.

Nyt viime yönä taas heräsin 05 ja supistin n. 2,5 h tuntia sen verran kipeesti, että vaati keskittymistä, mut enimmäkseen pystyin kyllä makaamaan ihan rauhallisesti paikallani ja hengittämään rauhallisesti. Vain muutamat supparit oli niin kipeitä että tuli hiki pintaan ja piti puuskuttaa ja vääntelehtiä. Limatulppaa oon synnytellyt joka päivä läjän nyt jo yhteensä viikon. Mutta siinäpä se saldo sitten onkin.

Sen takia oonkin hermoraunio, kun tuntuu että oon "synnyttäny" tätä vauvaa jo vaikka kuinka monta tuntia säännöllisillä ja kivuliailla supistuksilla, mut vauvaa ei vaan näy missään... Joka kerta kun herää kipuihin, niin toivoo että se oli se oikea kerta, että homma etenis, mut ei vaan etene. Käy kyllä kateeksi niitä, kenellä homma alkaa selvästi kerralla ja etenee palkintoon asti.

Mutta eikö luulis, että tätä ei voi enää kahta viikkoa kestää ?? Miten iso sankollinen sitä limaakin nyt muka mahtuu yhteen kodunkaulakanavaan ?? Ähh ja puh.

T. Strumppis rv 40+0

Ainiin. Mainittakoon vielä, että tehottomiksi kotikonsteiksi tässä vaiheessa todettu ihan kaikki konstit, joita googlettamalla netistä löytyy, eli :

- sauna
- siivoominen / lumityöt
- seksi (yritetty jopa joka 2. pvä taktiikalla. Samaa pakkonaintia ku vauvaa yrittäessä...)
- vyöhyketerapia
- akupisteiden painanta
- lepo
- nänien stimulaatio / hieronta
- rintapumppu
- sisätutkimus

=D =D Kaikkea sitä onkin tullut testattua. Hahaa.

Voi Strumppis: Anteeks mua alko vähän jo huvittaakin :) Kuulostaa kyllä aikamoiselta meiningiltä, mutta pitää nyt kyllä tähän sanoa, että kuulostaa ihan siltä kuin olisit oikein mestari synnytyksen ennustaja ja supistuksien lukija:) Jotenki voisin kuvitella, että olisin ite jokaisesta kipeästä supistuksesta soittelemassa sairaalaan, että saako jo tulla :D Tosi rauhallisesti osaat ottaa. Sinne synnärille kun ei vissiin oo mikään järki lähteä liian aikasin, kun saa vaan passin takas kotiin. Hyvä juttu!! Kyllä se vauveli sieltä tulee ja jos yrittää väkisin tässä jotain positiivista ajatella niin voihan olla, että se synnytys tässä samalla pikkuhiljaa etenee, vaikkei siltä vielä tunnukaan. Paikat pehmenee pikkuhiljaa ja sun kroppa ehtii hyvin valmistautua synnykseen ja sitte kaikki meneeki loppuun niinku elokuvis :) Lasketaan tuon varaan. Tsemppiä ja voimia ihan hirmuisesti!!!!

Sini: Eikös tuo painon nousu oo kuitenkin normaaliakin jo tuossa vaiheessa? Vai onko neuvolassa sanottu siitä jotain? Mulla on edelleen se -3kg. Luin tuota kesäkuun odottajien ketjua ja siellä on monella noussut paino jo tässä vaiheessa 5kg tai jotain. En voi käsittää, ku mun ei vaan tee mieli mitään. Tosi harvoja ruokalajeja tekee mieli ja neki mitä tekee mieli on vaan terveellistä :/ Ei tee edes karkkia mieli taikka sipsejä ym. joita saatoin vedellä ihan turpoamiseen asti ennen raskautta. Oon 172cm pitkä ja painan tällä hetkellä 66kg. Eli en oo siis laiha mutten mikään lihavakaan. Maha alkaa iltasin olla tosi iso ja sitä on vaikea peitellä. Nyt on kotona flunssassa ja huomenna pitäis pikkujouluihin. Saa nähä jaksanko lähteä. Pelottaa, että joku tajuaa mun vatsan, vaikka mun mekko onki semmonen tulppaanimallinen eli rypytystä just masun kohdilla. Mutta se ruoka ja turvotus yhdessä voi olla aika mahtava yhdistelmä :D

Pakko mainita, että keskenmenon pelko jyllää ihan karsealla voimalla just tällä hetkellä ja seuraava ultra pelottaa ihan kauheasti. Tulee mieleen se eka keskenmeno, kun ehdin jo 10+5 huokaista helpotuksesta ja sitten 11+5 sikiö todettiin kuolleeksi :( Pelottaa, että nyt käy samoin... seuraava ultra siis ens keskiviikkona sillon pitäis olla 12 viikkoa täynnä.

Hansu 11+4

Huomenta!
Ihanaa, viikonloppu edessa. :)

Mulla on pelot nostaneet paataan mita lahemmaksi ensi tiistain rakenneultra on lahestynyt. Saa nahdaan millaiseksi hermokimpuksi onnistunkaan itseni taas siihen mennessa saamaan.. Mutta eilen illalla, kun olin menossa nukkumaan, niin tapahtui jotain jannaa! :)) Kuuntelin lapparilta musiikkia ja yhtakkia aloin tuntea liikehdintaa mahassa. Paaosin se tuntui silta, kuin oma sydan olisikin siella ja pompottelisi menemaan. :D Kun silittelin mahaa ja ihmettelin tuntemuksiani, niin yhtakkia tunsin alamahassa ihon pinnalla tokkayksen! Voiko se olla mahdollista? Kun ei tosiaan ole kokemusta ennestaan, niin olen A-M:n tavoin kovin epailevainen liikkeiden oikeellisuuden suhteen. Mutta voi, etta tuli silti niin hyva mieli. :) Sain hiukan positiivisia ajatuksia ja toivoa tiistaita ajatellen. :)

Kiitos vanha aiti/mummo kommentistasi! Olet oikeassa, etta tama palsta on todella hieno asia. Itse olen saanut nailta ihmisilta korvaamatonta tukea. <3

Tuohon painon nousuun voin ottaa paremmin omakohtaisesti kantaa tiistain jalkeen, kun pakollinen vaakakaynti sairaalassa on suoritettu. Veikkaanpa, etta ne luvut ahdistavat enemman kuin vaatteet talla hetkella. Oon kylla hankkinut vaatteita sita silmalla pitaen, etta tassa kokoajan kasvetaan, joten siina mielessa sita vaateahdistusta ei ihan hetkeen pitaisi tullakaan. Ainakaan kaiken jarjen mukaisesti. :P

Ai niin, saatiin ihan parhaita uutisia tana aamuna! Kasvavan perheen myota tultiin siihen tulokseen, etta isompi asunto olisi jarkeva hankinta. Samoin mieluiten sellainen, jossa on hissi taloyhtiossa ja pesukone omassa asunnossa. Taalla kun on tosi yleista, etta taloyhtioilla on yhteinen pesukone ja varsinkin pienkerrostaloissa ei hissia ole. Nainkin jo ajatuksissani kuinka raahaan yhta kantokoppaa kerrallaan (tai vahan vanhempaa lasta sylissa) kerroksesta toiseen, toisen kantokopan/lapsen odottaessa muussa kerroksessa. Ja miten vaatteiden pesu onnistuu, kun pesuvuoroa ei ole aina tarvittaessa ja etta mihin laitan lapset juostessani kaikki kerrokset kellariin taloyhtion yhteiseen pesutilaan.. Ja taalla siis 70% vaestosta elaa vuokralla ja kun ollaan ulkomaalaisia, niin mikaan ei oo niin yksinkertaista (kuten vuokrasopimuksen saaminen). Mutta siis tanaan saatiin tieto, etta se asunto mita haettiin, niin saatiin se!! Jeeee! Nyt vaan toivon, etta ultrastakin tulee hyvia uutisia. :)
Muutto on muuten vasta 1.3. kun se talo valmistuu vasta silloin, joten pikkuisten olisi paras pysya kasvamassa mahassa viela vahan sen jalkeenkin. :)

Miten muuten mulla on sellainen tunne, etta Strumppis on saanut jo pikkuisen tahan maailmaan. :)) Mahtaisiko hiljaisuus tietaa sita? :))

Mukavaa viikonloppua kaikille!

No ei mulla nakojaan ennustajan lahjoja ole. :D
Kirjoiteltiin yhtaaikaa Strumppiksen ja Hansun kanssa. Voi kurjuus Strumppis, varmaan aikamoisia noi supistukset. Mutta kuten Hansu kirjoitti, niin eikohan se h-hetki lahene hetki hetkelta ja nama alustavat supistukset valmistavat sua siihen. :) Tsemppia tosiaan ja koeta kerata voimia varastoon. :)

Hansu, mehan ollaan oltu ihan samasta puusta veistettyja. :D Ennen raskautta painoin n. 69kg ja kun olin n.8vk:lla, niin painoin myos juurikin tuon 66kg. Ja oon tosiaan kanssa 172cm. ;) Ja kuitenkin kaikki on ainakin toistaiseksi mennyt hyvin. Mulla on toi ruokapuoli vaihdellut suuntaan ja toiseen. On ollut kausia, kun ei ole tehnyt mitaa mieli ja kausia, jolloin vain kasvikset/hedelmat on maistuneet. On myos tullut valilla himoittua pelkkaa lihaa. :D Nyt pelkkaa ajatuskin lihasta tokkii.. :P
Uskotaan, etta meille molemmille ultrat tuo ensi viikolla hyvia uutisia, eiko niin. :) Pakko!!
Kivoja pikkujouluja jos olet menossa! Itsekin tuossa vaiheessa sain nauttia todella mahtavasta turvotuksesta aina iltaa kohti. :D

Ja viela lahettelen Strumppiksen suuntaan synnytysta aktivoivia ajatuksia! :))

Strumppikselle tsemppejä sinne supistelujen kanssa kärvistelyyn, mutta toivotaan tosiaan, että sitten h-hetkellä kaikki sujuukin noiden ansiosta nopeammin.

Sini, ei mulle vielä suuremmin ole huomauteltu neuvolassa tuosta painonnoususta, kun lähtöpaino oli kuitenkin niin hyvä ettei muutama extra kilo ole niin pahasta. Mutta viimeksi kyllä sanottiin että tuo reilun 900 g:n painonnousu / viikko olisi hyvä saada kuriin ettei jatku samaan malliin. Eniten tuosta kai haittaa omaa oloa ajatellen, joten yritän edes viikot pitää itseni paremmin kurissa, kohtalon hetki taas viikon päästä ma neuvolassa, kotona en ole itseäni punninnut...

Hansu, tsemppiä taas seuraavaan piinaviikkoon, mullahan kaksi vuotta sitten myös sikiö todettiin kuolleeksi ultrassa 11+ ja kasvu oli loppunut noin viikkoa ennen, joten rankkoja oli omallakin kohdalla noi viikot. Mutta kaikki näyttää sulla nyt niin hyvältä, että ei toista kertaa voi käydä täsmälleen samalla tavalla. Itse valoin uskoa sillä, että kaikki ei voi mennä niinkuin viimeksi, varsinkin kun olin tehnyt plussatestinkin tällä kertaa aivan samoihin aikoihin. Silloin la olisi ollut 22.2.

Viveca, tsemppiä sulle ensi tiistain ultraan, kyllähän toi on jännä paikka ja sulla vielä kaksin verroin jännättävää :) Mutta uskotaan, että sitten myös kaksin verroin hyviä uutisia meille kerrottavana! Ja onnea teille uudesta asunnosta, kyllähän tuo hissi ja oma pesukone varmasti ovat kaksosten kanssa tarpeen.

Ihanaa mahankasvatteluaikaa kaikille!

Mulla Hansun tavoin hieman naurattaa tuo Strumppiksen täydellinen lista synnytyksen käynnistysyrityksistä ;) Siis ei pahalla, ite olin ajatellu kokeilla just kaikkea tuota ( seksi ei kiinnosta, yäk ajatuskin eikä kyllä mieskään osoita mitään mielenkiintoa) ja lisää epätoivoa kun turhaa sitte kai :( Odotan kyllä Strumppiksen synnytystä!!!

Ihan kuin mm. Orvokki ja Hansu ottais mua kiinni raskaudessa; aika kun tuntuu itsellä menevän niin hitaasti. Miksi sitä ei malta odottaa että se syntys jo!?!

Vauvan painoarvio vko sitte pe oli 2,6kg ja saa kuulemma syntyä koska vain :) Kohdunsuu (?) jo pehmentynyt ja lyhentynyt vai miten se meni. Pääsen taas ultraan ens vkolla ja sitte kuulemma taas vkolla 39 eikä lasketun ajan jälkeen jätetä yksin pelkäämään :) Oli kuulkaa ihanaa palvelua sairaalassa, kaikki selitettiin tarkasti. Kuvailtiin ja kerrottiin sektiot ja kaikki!

Kai mulla sitte on ollu supistuksia, ku kerta jotain tapahtuu kohdunsuulla. Mähän siis en asiasta oo paljo tajunnu. Sanoivat että ne on just niitä ku maha kovettuu ja iho tuntuu puutuneelta. Mulla on aika usein sellasta, mutten oo tajunnu ku eihän ne satu. Välillä tosiaan mahan nahka on kuin kiristävä kuminauha ja kun siihen koskee, nipistää tai alkaa kutista tms en osaa selittää.

Valitsin vauvalle vaatteita sairaalasta kotiin paluuta varten. Sen sijaan en oikein älyä mitä sinne itelle pitää ottaa mukaan..

Voikaa hyvin kaikki :)

Hansu ja Lakallis: Ihan saa vapaasti nauraa mun jutuille, huvittavaahan tää touhu onkin! Itteenikin vuorotellen huvittaa ja raivostuttaa. =D Enempi kuitenkin raivostuttaa, koska totisesti haluisin tämän vauvan jo ulos... Oon jo päättäny, että jos tulee tommone kunnon suppariyö, että kestää yli 5 tuntia, niin lähen tyrkylle sinne synnärille, enkä jää oottamaan aamua. Saampahan ainakin kuulla missä mennään, että onko tapahtunu mitään. Ja jos menee vielä kovin monta päivää yli, niin toivoisin saavani kuulla vielä uutta painoarviota...

Mahtaakohan Lakallis keritä punnaamaan ennen mua??

Niin ja Hansulle vielä.. Oon kyllä aika paljon miettiny, et noitten kunnon kipuöiden jälkeen en välttämättä enää tiiä millon pitäs lähtee. Mut mulla näköjään aina aamun tullessa tyssää homma ja varsinkin jos nousen ylös ja meen kuumaan suihkuun lievittääkseni kipua, ni siihen se lopahtaa. Että kaippa siinä oikeessa touhussa supparit jatkuu ja kipu kovenee vaikka tekis mitä. Omasta mielestä en oo osannu ottaa kovin rauhallisesti, mutta ehkä enempi "rauhaton" oon kivuttomien öiden jälkeen, eli toisaalta oon aina ilahtunu jos herään kipuun. Tsemppiä keskiviikon odotukseen, toivottavasti sen jälkeen pääset vähän "rauhaan" noilta peloilta. Ne on niin tuskallisia ja voimia vieviä, vaikkakin hyvin luonnollisia.

Vivecalle onnittelut uudesta kodista!! Ihanaa päästä laittamaan sisustusta vähän vauvojakin aatellen. Varmasti yhtä hyvät uutiset tulossa ultrassa!

A-M: Kiitti tsempeistä! Mullakin nousi kaks kertaa lähes kilo/vko paino, muutoin oli maltillisempaa. Mulla ei lähtöpainossakaan ollu kehumista, että sikäli olis ollu toivottavaa, ettei olis ihan näin paljoa (16kg) tullu yhteensä, mut mun mielestä se oli ja on murheista pienin. En usko, että nää mun liitoskivut ym vaivat johtuu painosta. Voin toki olla väärässäkin.

T. Strumppis rv 40+1

Niin ja tässä vielä mun lista sairaalakassin sisällöstä Lakallista ajatellen. Ehkä kaikki ei oo tarpeen, mut tämmösiä vinkkejä sain kamuilta ja netistä. Jo synnyttäneet voi kommentoida onko tossa täysin turhia mukana.

Vauvalle:
- Pari vaippaa
- Vaatteet (Body, potkarit, välihaalari, pipo, tumput, villasukat, kypärämyssy)
- lämpöpussi
- turvakaukalo
- (tutti)

Äitille:
- Imetysliivit
- liivinsuojat
- alkkarit
- sukkia
- olohousut
- kotiinlähtövaatteet (ehkä samat kuin missä menee sairaalaan)
- siteitä (jotain maxikokoa, kuulemma jälkivuoto on ihan hervotonta)
- imetyspaita + muu paita
- neuvolakortti
- kamera + laturi
- kännykkä + laturi
- hammasvehkeet
- dödö
- rasva
- hiusharja + pompuloita + pinnejä
- (meikit)
- naamanpesuaine
- lompsa
- huulirasva
- korvatulpat
- kynä + paperia (mies laittaa ylös vähän aikataulua ja tapahtumien kulkua)
- CD:t / minidisc
- mehua, pientä syömistä

Yhteistyössä