Kevään 2009 yrittelijäät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sida82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei, mahtuisiko joukkoonne uutta kirjoittelijaa ja vauvakuumeilijaa? Olemme siis mieheni kanssa molemmat 23 vuotiaita ja täältä varsinais-suomen suunnilta kotoisin. Ensimmäistä lasta toivoisimme kovasti ja yritys on nyt "virallisesti" käynnissä.

Itselläni on melkoisen pitkä kierto (35-45 päivää) joten se vähän mietityttää. Lisäksi on ollut myöskin endoepäilyjä. Kysyisinkin sinulta Katariina (toivottavasti muistin nimimerkin oikein!) että miten sinun endosi oireilee? Ja miten se oikeastaan voidaan todeta? Olen menossa gynekologille tämän kierron puolivälillä, jotta näkisin, ovuloinko näin "pitkäkiertolaisena". Samalla siis olisi tarkoitus puhua tuosta endosta.

Olisi siis kiva jutella samassa tilanteessa olevien kanssa, ja teidän porukkanne vaikutti todella mukavalta ja huomaavaiselta:) Joskin valitettavasti nimimerkit ja muut yksityiskohdat ovat vielä melkoisena sekametelisoppana päässäni.

Jos tähän loppuun laitan nyt sitten ne koopeet sun muut, eli Livia85, (1), yk 1, kp 17/35-45

Ööö... tänään aamulla tuli testiin kaksi viivaa :). En oikein vieläkään meinaa uskoa sitä!

Kinuski: mulla on ollut perjantaista lähtien sellainen olo, että menkat alkaa ihan juuri. Nyt olo on ollut vähenemään päin eilisestä, mutta siis ei se olo tarkoita sitä, etteikö voisi saada plussaa.

ONNEA CHILIIII!!!!!!!! Upeeta, mahtavaa, hienosti maltoit yrittää ja yrittää ja nyt se yritys palkittiin, WAU! peukutuksia että kaikki menee hyvin::: bdbdbdbdbdbdbdbdbd! =)
Tervetuloa ex-yrittelijäisiin.
T: E, rv 9+1

Kiitos onnitteluista :). Tulen ex-yrittelijäisiin, kunhan uskallan.

Päivitin itseni vielä tähän, vaikka hieman vielä jännittää, miten tämä päättyy. Huh.

Jännääjät:
Ansku81, yk11, 16.1.
Pilvi82, yk6, (1), 19.1.
Katriina _, yk4 (2) 24.1.
Kinuski5, yk7, (1), 25-28.1.
Elina77, yk2, (1), 2.2.
Lilli81, yk8, (1), 3.2.
Nelli 79, yk6, 8.2.
Lidia, yk1, (1), 8.2.
Veera81, yk9 (1), 9.2.
Kisu_mirri yk3 (2), 13.2? (kierto sekaisin)
Sida82, yk4, (1), 20.2.?
Sari_80, yk2, (1), 21.-28.2.?
Haaveilija* yk3, (1), ?
pieni-suuri toivomus, yk4, (1), kierto täysin sekaisin

+++ Plussanneet:
Inya ('81), +13.9. (yk1)
Elli83, + 10.10. (yk3)
Lotta*80, +11.10. (yk1)
Amalia79 +10.11. (yk3)
Minttu +16.11. (yk3)
Muppelo, +30.11. (yk5)
Aurora81, +6.12. (yk2)
Maruzen, +8.12. (yk5)
Lehmus28, +10.12 (yk3)
Homegirl80, +12.12. (yk7)
Siina76, + 21.12. (yk3)
Elviira 82, +24.12 (yk3)
Suvipilvipäivikki, +1.1.2009 (yk4)
Kata-82, +6.1.2009 (yk4)
Sipuli 09, +5.1.2009 (yk2)
Chili28 +27.1.2009 (yk4)

Lisäystä edelliseen viestiin:

Ja Livia, tervetuloa joukkoon! Itsekin olen uusi naama täällä, mutta porukka vaikuttaa kyllä mukavalta ja on kiva lueskella vauvahaavejuttuja ja muiden samassa tilanteessa olevien kokemuksia.

Itselläni menossa jännitysviikko, ensi maanantaina pitäisi kuukautisten alkaa, jos ovat alkaakseen. Onnistuimme ilmeisesti heiluttelemaan peittoa juuri parhaina päivinä, joten laskiaispulla voisi olla hyvinkin uunissa. Väistämättä sitä tulee jatkuvasti kuunneltua itseään, että eikö nyt yhtään oksettaisi / nukuttaisi / tissit aristaisi, mutta eipä mulla ainakaan ole minkäänlaisia oireita näkyvissä. Ja ei kai voi oikein vielä ollakaan... Kärsivällisyys ei taida olla hyveitäni... ;)

Onnittelut Chili!!!
Nyt vaan nappaat meirät kaikki mukahan tuohon plussajunahan :)
Niin hienoa, että tästä ketjusta plussataan:) :) ONNEA ONNEA ONNEA!!!

mäkin haluun kaks viivaa testiin..... ensin ovis testiin ja sitten raskaustestiin:)

Sida kp 12/38

Elina, mä tiedän niin tuon tunteen, kun aika ei kulu ja itsestä etsii jokaisen oireen :). Jännä juttu mutta nyt mulla ei edes ole juurikaan raskauteen viittaavia oireita: rinnat on ehkä pikkuisen raskaat ja arat ja alavatsassa on hieman voimaakkaammat tuntemukset kuin menkkojen aikana.

Sida, mä yritän sen verran hidastaa tätä plussajunaa, että pääsette kaikki hyppäämään kyytiin :). Oikeesti paljon peukkuja!

Heippistä kaikille "vanhoille" ja uusille yrittäjille (tervetuloa joukkoon!!!) ja

ONNEA ihanuutta Chilille!!! Olipa mukava tulla tänne tauon jälkeen kun heti oli plussauutiset vastassa :)

Kävin tuossa viikko sitten siellä terveydenhoitajan puheilla. Hän oli melko selkeää mieltä meidän tilanteesta. Koska söin e-pillereitä 7 vuotta ja olin siis vain 15-vuotias aloittaessani ne, en voi kuulemma mitenkään tietää, mikä on "normaali" kiertoni. Se voi hänen mielestään aivan hyvin olla se n. 50 päivää, se ei ole kuulemma ollenkaan outoa. Nyt olen tuota ajatusta kypsytellyt viikon verran ja todennut että OKEI, se on sitten niin. Kyllä kuulkaas helpotti aivan mahdottomasti!!! Lisäksi terkkari neuvoi meitä yhdellä tavalla: unohtakaa koko vauvaprojekti ja RAKASTELKAA paineetta silloin, kun tekee mieli. Ja näinhän me on tehty :)

Voi että, on se hyvä, että joku ammatti-ihminen puhuu järkeä päähän. Olin kuvitellut jo vaikka ja mitä, että ollaan lapsettomia jne. Yritystä ei ny kumminkaan oo niin tajuttoman pitkään jatkunu, ei vielä edes sitä puolta vuotta. Pian tosin se tulee täyteen.. mutta siihen maagiseen vuoteenkin on vielä aikaa, joten päätin rentoutua ja ottaa nyt todella sen TJOT-asenteen. (tulee, jos on tullakseen) Eli nyt mennään kiertopäivää 14 (muistaakseni) ja katsotaan, mitä tuleman pitää. Nautitaan toisistamme ja mietitään välillä siis aivan jotain muutakin :) Ovistikkuja en ole suunnitellut käyttäväni vieläkään, koska se voisi taas aloittaa piinaavan tunteen. Greippimehujakaan en ole juonut, ja tuskin juonkaan. Jos luonto meidän kohdalla päättää toimia niin, että lapsi siunaantuu, niin sitten se toimii niin. AAAAhh. Jotenkin niin helpottavaa kirjoittaa tämä :)

Mutta siis edelleenkin seuraan kiertoani ja mietin mahdollisia ovishetkiä. Ja sitte lähempänä kierron päättymistä taas testaan sata kertaa, että oisko oisko jo. :) mutta näillä mennään mitä on meille annettu! Ei pidä nuoren naisen niin kovasti huolta kantaa, näin yritän ajatella!!!

Kivaa loppuviikkoa kaikille, kuullaan taas!!! :)

Terkuin pieni-suuri toivomus, kp 14

Ihana kuulla Chili plussauutisia, paljon onnea!
Katriina, jänskätetään sun puolesta myös edelleen :)
Pieni-suuri toivomus, kuulostaa järkevältä sun ajattelumalli. Mulla on se mieli myös että en haluaisi käyttää ovistestejä ettei tuu lisästressiä siitä että "pitää sekstailla". Mut onneks meillä ainakin on vielä normaali melkein päivittäinen seksielämä eli ei tarvi erikseen pohtia että huvittaako vai ei ;)

Omaa napaa, menossa kp 21 ja oon pari päivää ollut väsynyt ja jotenkin masiksessa, ehdin jo vähän toivoa että jos nyt olisi tärpännyt mutta taitaa sittenkin olla flunssa tuloillaan :( Miehellä oli eilen kurkku kipeä ja nyt on mulla... Mutta odotellaan ja tähdätään ensi kiertoon jolloin ajattelin gynen suosituksesta bongailla ovista. Lisäksi olemme molemmat miehen kanssa olleet ilman tippaakaan alkoholia vuodenvaihteesta niin luulisi että siittiötkin olisi enemmän hengissä ;))

En ole testannut vieläkään. Paitsi ovistestin tein aamulla, kun voihan se olla ovisaikakin kohta käsillä. En tiiä. NIin ja ovistestiin tuli ihan kunnollinen viiva, mutta silti haaleampi kuin kontrolliviiva.

Livia: tervetuloa, jaan mielelläni tietoani endosta, mulla se todettiin kesällä 2006 ultrassa. Ultrassa tosin voidaan todeta endo vain, jos munasarjoihin on tullut endometrioosikysta, muutoin sen voi varmaksi diagnosoida vain vatsaontelon tähystyseikkauksella (laparoskopia). Mulla endo oireili ennen raskautta tiputtelu / runsaana verisenä ja ruskehtavana pari viikkoa kestävänä vuotona ennen menkkoja sekä ihan karseilla lamauttavilla kuukautiskivuilla, jotka parin päivän ajan estivät mm. työssäkäymisen tai kotoa poistumisen.

Onnea Chili! Mä tahdon ja.

Hei vaan kaikille!

Onnea Chilille!! Yhdyn katriinan_ sanoihin, mä tahdon ja.

Hienoa, että olet pieni-suuri toivomus saanut kunnolla juteltua ammattilaisen kanssa! Meidän kohdalla olen ajatellut että hyvinkin voimme vuoden yrittää ennenkuin ajattelisin, että menisin lääkärin pakeille.

Katriina_ : mulla siis ei ole mitään tiputtelu/tuhruttelu tms. vuotoa ennen kuukautisia, vaan aina 1,5 viikkoa ennen kuukautisten alkamista alkaa todella kovat vatsakrampit ja kiristykset. Menkkojen alkuhan on sitten sitä maailmanlopun meininkiä, eli kivut ovat todella karmeita, ei puhettakaan mistään muusta kuin siitä kitumisesta:( Vuoto on myös runsasta. Ja mitäs vielä, niin, selkä on semmoinen raskas ja väsynyt myös viikko ennen menkkoja, suolistossa tuntuu kipeitä kohtia ja esimerkiksi bussin kyydissä istuessa tärinä aiheuttaa kipua.
Onko sinulle tehty laparoskopia? Entä voidaanko endoa hoitaa jotenkin muuten kuin tuossa laparoskopiassa?

Nelli79, toivottavasti ei ole flunssaa vaan se kivempi vaihtoehto. Mä olen kyllä joskus kuullut villiä urbaanilegendaa, että alkuraskaudessa saattaa olla flunssaa ja kuumeilua.

Nyt täytyy jatkaa kouluhommien pariin, taas tyypilliseen tapaani asiat tehtävä viimetipassa.

Mukavaa päivänjatkoa kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja Livia85:
Katriina_ : mulla siis ei ole mitään tiputtelu/tuhruttelu tms. vuotoa ennen kuukautisia, vaan aina 1,5 viikkoa ennen kuukautisten alkamista alkaa todella kovat vatsakrampit ja kiristykset. Menkkojen alkuhan on sitten sitä maailmanlopun meininkiä, eli kivut ovat todella karmeita, ei puhettakaan mistään muusta kuin siitä kitumisesta:( Vuoto on myös runsasta. Ja mitäs vielä, niin, selkä on semmoinen raskas ja väsynyt myös viikko ennen menkkoja, suolistossa tuntuu kipeitä kohtia ja esimerkiksi bussin kyydissä istuessa tärinä aiheuttaa kipua.
Onko sinulle tehty laparoskopia? Entä voidaanko endoa hoitaa jotenkin muuten kuin tuossa laparoskopiassa?

Mulla ei ole ollut kramppeja muuta kuin menkkojen aikaan, mutta ne on tosi kivulaita. Mä en ole pystynyt käymään töissä pariin päivään, vaan olen maannut sikiöasennossa kotona. Jos on ollut pakko johonkin mennä, niin paketillinen buranaa päivässä on ollut laiha lohtu siihen. Vuoto ei mulla ole ollut ihan järjettömän runsasta. Nuo suolistokivut menkkojen aikaan sen sijaan on todella tuttuja. Kakkoshädällä käynti tekee oikeesti ihan älyttömän kipeetä.

Olin menossa laparoskopiaan tuon diagnoosin jälkeen, aika oli varattu syksyyn 2006, mutta yllätyksekseni tulin raskaaksi juuri ennen sitä. Niinpä leikkaus jäi ja nyt vasta endo ilmeisesti tekee paluuta mun kroppaan. Endoa voidaan koittaa pitää kurissa hormoneilla, leikkaushoidolla ja raskaus on siihen hyvä lääke. Hormoneilla tarkoitan e-pillereitä, mutta sun tapauksessa ne ei tietenkään tulis nyt kysymykseen.

Kiitos vielä onnitteluista. Täällä sitä aletaan hiljalleen uskoa tähän, mutta kävin vielä ostamassa yhden testin, jonka teen huomenna tai perjantaina :).

Paljon peukkuja kaikille!

Täällä meneillään kp2. Harmittaa ja surettaa. :(

Mut onnittelurutistus Chilille!

Jännääjät:
Ansku81, yk11, 16.1.
Pilvi82, yk6, (1), 19.1.
Katriina _, yk4 (2) 24.1.
Elina77, yk2, (1), 2.2.
Lilli81, yk8, (1), 3.2.
Nelli 79, yk6, 8.2.
Lidia, yk1, (1), 8.2.
Veera81, yk9 (1), 9.2.
Kisu_mirri yk3 (2), 13.2? (kierto sekaisin)
Sida82, yk4, (1), 20.2.?
Sari_80, yk2, (1), 21.-28.2.?
Kinuski5, yk8, (1), 25.2.
Haaveilija* yk3, (1), ?
pieni-suuri toivomus, yk4, (1), kierto täysin sekaisin

+++ Plussanneet:
Inya ('81), +13.9. (yk1)
Elli83, + 10.10. (yk3)
Lotta*80, +11.10. (yk1)
Amalia79 +10.11. (yk3)
Minttu +16.11. (yk3)
Muppelo, +30.11. (yk5)
Aurora81, +6.12. (yk2)
Maruzen, +8.12. (yk5)
Lehmus28, +10.12 (yk3)
Homegirl80, +12.12. (yk7)
Siina76, + 21.12. (yk3)
Elviira 82, +24.12 (yk3)
Suvipilvipäivikki, +1.1.2009 (yk4)
Kata-82, +6.1.2009 (yk4)
Sipuli 09, +5.1.2009 (yk2)
Chili28 +27.1.2009 (yk4)

Kiitos katriina vastauksista endoa koskien. Mahottomalta kuulostaa sun oireet:( Harmi että sun ensimmäinen raskaus ei vähentänyt oireita. Oletko menossa nyt laparoskopiaan vai seurailetko tilannetta? Mullehan noi e-pillerit, tai siis yhdistelmäpillerit, ei oo koskaan sopinu aurallisen migreenin takia. Ja nekin minipillerit mitä olen kokeillut, eivät ole myöskään sopineet. Onneksi on se gyneaika tulossa, niin saa vähän selvitettyä että miten tämän kanssa vois edetä.

Pahoittelut kinuskille menkoista..kurjaa

Itsellä meinaa tuntua, että mukamas ovishetket olisi käsillä! Sitä ei tässä ruhossa ole tapahtunut miesmuistiin näillä koopeillä! Odottelin enemmänkin ensiviikon loppupuolelle.. Nyt siis kp 19/35-40

Päivänjatkoja!

Sydämelliset onnittelut chilille!!

Livia85 ja katriina_ nuo teidän endometrioosin oireet kuulostivat todella tutuilta. Minulla ei siis ole diagnosoitu endoa, mutta olen omien tuntemusten ja oireiden perusteella siitä päätellyt kärsiväni. E-pillereitä syödessäni oireet selvästi hieman vähenivät. Raskauden jälkeen myös oireet ovat mielestäni olleet hieman lievempiä. En jaksa vielä tästä vauva-projektista paljoa stressata, joten varaan gyne ajan vasta parin kuukauden päästä (kuitenkin kevään aikana), jos ei mitään ratkaisevaa sitä ennen tapahdu... puoli vuotta sitten otatin kierukan pois jonka jälkeen normaalista kierrosta ei ole ollut tietoakaan, huokaus...

Hyvää loppuviikkoa kaikille!

kisu_mirri, juu ei multakaan ole diagnosoitu endoa, epäilty on ja tietty mää itte oon sen diagnosoinu;) ei vaan, mutta oireet on ollut niin kovat ja juuri semmoiset kuin endossa. Olen vähän guuglannut, ja todennut, ettei olisi kannattanu:( Hirvittävintä on jotenkin just se, että se ei näy muutenkuin siinä laparoskopiassa, ellei sitten ole munasarjoissa kuten katariina totesi. En haluaisi mitenkään mihinkään isoon leikkaukseen.

Yhteistyössä