Kipeä kysymys: keskeytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Abortti on silti murha. Se on kylmä totuus. Mutta nykymaailmassa ei arvosteta muuta kuin omaa itsekästä egoa,valitettavasti.

abortti on hyvin julma. Siinä pieneltä vauvalta revitään ensin jalat, sitten kädet ja jopa pää irti. Lapsi tuntee suurta tuskaa siinä,sillä on kaikki tuntoaistit jo hyvin kehittyneet. Toivottavasti kärsitte aborteistanne koko loppu elämän! Ja yhtä kamalaa on kun yli 20rv vauvoja tapetaan ja toisessa huoneessa yritetään pelastaa(sairaalassa). Tää yhteiskunta on itserakkaiten,tunteettomien ihmisten. Ja sitten ei saisi moralisoida eikä syyllistää yhtään,vaikka on TAPPANUT viattoman lapsen.Hävetkää edes!

Alkuperäinen kirjoittaja Älkää selittäkö ellette tiedä mitään:
Senhän takia nämä palstat ovat: Voi nimenomaa anonyymisti purkaa tuntojaan ja saada vertaistukea, kertoa rehellisesti asioista ja tunteista joita ei välttämättä reaalielämässä kertoisi läheisimmillekään. Vaikkei tunnekaan ihmisiä, vertaistuki lämmittää ihmeen paljon kun käy läpi kamalia asioita. Olen saanut Elleistä uskomatonta tukea ja tsemppiä omissa ongelmissani.

Uskon tämän.

Täällä voi saada kasvottomasti tukea toisilta kasvottomilta ihmisiltä moraalittomiin päätöksiin.

Asioista, joita ei tohtisi tunnustaa omalle äidilleenkään.

Keskustelupalstat vapauttavat vastuusta, koska on niin monta muutakin jotka ajattelevat samoin.

Tosielämässä kuitenkaan asiat, joita ei voi sanoa toisia silmiin katsoen eivät ole hyväksyttäviä. Niistä ei tee sen oikeampia, että samaan keskusteluun on hakeutunut samanmielisiä tukemaan kantaa (ja kaikki "moralisoijat" ajettu pois "sekoittamasta" ajatuksia).

Muistakaa se kun moralisoitte moralisoijia kasvottomina, tai teette asioita joille kaipaatte hyväksyntää foorumeilta kun oma lähipiiri ei niitä tue.

Minä en ole tällä hetkellä raskaana, mutta raskausaikana keskustelimme mieheni kanssa siitä että entäs jos lapsi olisi vammainen, päädyimme silloin siihen että keskeyttäisimme sen. Missään seulonnoissa emme käyneet, mutta jos rakenneultrassa olisi näkynyt poikkeavaa niin olisimme tod. näköisesti keskeyttäneet raskauden.

Näistä asioista olen keskustellut myös kasvokkain äitini, veljeni vaimon ja ystävieni kanssa, ja kaikki sanovat melkeinpä samaa, tekisivät itsekkin siinä tilanteessa niin, näin itsekkäitä me olemme. Mutta elämä vammaisen lapsen kanssa ei ole helppoa, ja vammaisella lapsella ei elämä tässä yhteiskunnassa ja maailmassa ole helppoa. Minun luokallani lukiossa oli vammainen poika jota muut hyljeksivät, aivan kuin se olisi tarttunut. itse autoin häntä, ja olen muutenkin entisessä työpaikassani ollut melkein päivittäin tekemisissä vammaisten kanssa.

Se täytyy muistaa kuitenkin, että vaikka lapsi syntyisi terveenä aina voi tulevaisuudesa käydä jotenkin, kaikilla meillä on se mahdollisuus että joskus esim. jonkun onnettomuuden takia vammaudumme. Silloin viimeistään huomaa ettei tämä yhteiskunta ole vieläkään täysin hyväksynyt vammaisia.

Joten älkää moralisoijat syyllistäkö ihmisiä maailman vaikeimman päätöksen takia!

Essii, nyt et ole oikein ymmärtänyt tämän jutun boittia eli on kysymys vaikeasti vammautuneesta sikiöstä ja sen abortoimisesta koska hänellä ei saata olla niitä mainitsemiasi käsiä tai jalkoja ollenkaan tai aivoja joilla edes tuntea sitä kipua ja tuskaa ja hänen loppuelämänsä todella olisi yhtä tuskaa. Hienoa että olet vahva uskossasi ,että kaikilla on oikeus elää olen kanssasi samaa mieltä mutta kun on minun lapsestani kyse haluan ettei hänen täytyisi kärsiä yhtään enempää vain minun itsekkyyteni takia ,että" hänelläkin on oikeus elää ",mutta minkalainen elämä.
Äitini kuoli viime kesänä syöpään joten kuolema on tullut jo tutuksi ja huomasin että se ei ole mikään hirveä asia vaan helpotus sairaalle ihmiselle kun pääsee pois tuntemasta kipua ja tuskaa joten uskon että kuolema voi olla myös hyvä asia ,suurin tuska on niillä ihmisillä jotka jäävät häntä kaipaamaan,
mutta tällä kuoleella ihmisellä on nyt hyvä olla.
Päätöstäni en tee vain itseni takia vaan kaikkien läheisteni takia koska tämä koskisi muitakin kuin vain minua ja kaikkien meidän loppuelämää.

Tuolla asenteella on varmasti todella vaikea elää, oli sitten kyse mistä asiasta tahansa. Sääliä täytyy, en paremmin sano. Umpimielisyys on muuten yksi itsekkyyden perimmäisiä muotoja.
Itsensäilmaisua on onneksi mahdollista kehittää ja opiskella, sivistyneisyys onkin sitten eri asia.

Luulenpa että tätä keskustelua sekaa juuri tuo vammaisuuden astetta koskeva juttu. Ajattelen itse, että on eri asia keskeyttää selainen raskaus, jossa lapsella ei esim. ole aivoja kun esim. raskaus, jossa kohdussa todetaan olevan elinkelpoinen mutta poikkeava lapsi. Essit sun muut ei voi tietää mallitapausta kun kukaan sitä ei ole määritellyt. yleinen asenne täällä on ollut kai sellainen et keskeytys joka tapauksessa jos on edes jotain poikkeavaa. tai siis ite tajusin niin

Roosalle voimia, joulu ei ole teille helppoa aikaa, voimia ja jaksuja myös sinne! Vain itsetiedätte mikä on teille oikein, älä välitä, jos joku ratkaisunne tuomitsee, te itse päätätte omasta ja mahdollisen tulevan perheenne elämästä.

Itse asiassa on helppo elää,kun tietää tekevänsä oikein:)

Ja mikäs muu se on kuin abortti,pitääkö sille hienompi nimikin keksiä,ettei vaan tulisi omantunnontuskia. Roosa, olet hirviö,tapat mahdollisesti jopa kaksi lastasi.Tuommoiselle ei pitäisi antaa enää yhtään. Vauvasi veri huutaa sinulle maasta.

Tappo mikä tappo,mutta ainahan syylliset keksivät verukkeita pahoille teoilleen ja hakevat hyväksyntää kaltaisiltaan.

Maailmassa suojellaan kaikenkarvaisia susia ja karhuja sun muita olioita,mutta syntymätön lapsi on lainsuojaton. Äiti voi halutessaan ottaa nirrin pois,tai tuhota alkoholilla tai huumeilla hänen elämänsä. Mieti tarkkaan onko se nyt niin sivistymätöntä jonkun puolustaa syntymätöntä lasta!!?

Kaikenmaailman hihhuleillakin on oikeuksia,mutta ihmislapsi kohdussa- ei oikeutta,jos ÄITI niin haluaa. Ajatella.Oma äiti voi tuhota pienen ihmistaimen niin halutessaan.

Essii, niinhän se on, että luoja ei välttämättä meille anna enää toista tilaisuutta saada lasta vaikka eihän sitä vielä tiedä jos luoja on ymmärtänyt itse lopettaa tämän sairaan polosen elämän niinkuin lääkärin mukaan monesti tapahtuu.
Vuosia lapsettomuushoitoja läpikäyneenä ja nyt ensimmäisen kerran raskaana mutta silti en halua sairasta lasta jos voin siihen itse vaikuttaa ennemmin olen ilman lasta . Mutta lähiaikoina varmistuu tieto siitä mikä on kavereilla olotila meikäläisen kyydissä onko siellä yksi vai kaksi kyytiläistä ja mitä toiselle tapahtuu.
Tietenkin haluaisin sitä eniten tässä maailmassa että toinen selviäisi onnellisesti tähän maailmaan, mutta aina ei kaikki mene hyvin ja eikä todellakaan niin kuin muut haluaa, onneksi mieheni kanssa olemme asioista samaa mieltä joten en pidä itseäni hirviönä koska sitä ovat sitten kaikki läheiset ihmiset ympärilläni jotka lohduttavat ja kannustavat minua tällä vaikealla tiellä , joten kenenkään tuntemattoman paasaus ei hyödytä , anteeksi vaan.
Hyvää Joulua kuitenkin kaikille viettäkää rauhallinen ja onnellinen joulu niin minäkin teen vielä kun kummatkin kaikesta huolimatta "rakkaat lapsoset ovat sisälläni"

Alkuperäinen kirjoittaja huhille:
Maailmassa suojellaan kaikenkarvaisia susia ja karhuja sun muita olioita,mutta syntymätön lapsi on lainsuojaton. Äiti voi halutessaan ottaa nirrin pois,tai tuhota alkoholilla tai huumeilla hänen elämänsä. Mieti tarkkaan onko se nyt niin sivistymätöntä jonkun puolustaa syntymätöntä lasta!!?

Kaikenmaailman hihhuleillakin on oikeuksia,mutta ihmislapsi kohdussa- ei oikeutta,jos ÄITI niin haluaa. Ajatella.Oma äiti voi tuhota pienen ihmistaimen niin halutessaan.

Juupa juu. Oli kyllä kyse tuosta tavasta, jolla "ilmaiset" itseäsi. Kotikasvatuksen puutetta.
Hyvää ja suvaitsevaista joulumieltä kuitenkin ja enkelien suojelusta kaikille.

Roosalle hirveästi tukea ja tsemppiä tässä vaikeimmassa mahdollisessa tilanteessa. Itse olen myös kaksosten odottaja rv 11+ ja np ultra edessä, meillä myös lapsettomuushoidot takana ja nämä rakkauspakkaukset sen tuloksena. Ymmärrän päätöksesi, me tekisimme vastaavassa tilanteessa täysin samoin. Varmasti vaikein päätös minkä ihminen voi tehdä, mutta samalla jos on jo varma omista ajatuksistaan myös helppo päätös, joka kuitenkin seuraa aina mukana.... Voimia sinulle tässä vaikeassa tilanteessa. Kenenkään on turha moralisoida näitä asioita olematta itse siinä tilanteessa. Np ultraa odotellessa.....

Tulin vaan ilmoittamaan, että tänään lääkärikäynnillä selvisi, että toisella pienokaisellani turvotus vain lisääntyy ja sydänkin pompottaa laiskemmin joten ei ollut meidän päätös keskeytyksestä ollenkaan huono nyt vaan näyttää siltä että luonto hoitaa asian itse niinkuin paras on meille kaikille, toinen sikiö voi hyvin.
Moraalisoijille sanoisin, tuskin lääkärit rupeavat puhumaan keskeytyksestä aivan huvikseen heillä luulis olevan ammattitaitoa sen verran että tietävät milloin on tosi kyseessä.

^Voi Roosa2, voimia teille! Vaikka luonto hommansa hoitaa ehkä itsekin, on se silti ikävä ja kipeä asia, uskon niin. Jaksamista teille, sekä onnellista loppuodotusta!

Lääkärit on kuule Roosa hyvinkin erehtyväisiä. Mulla on kaksi ystävää,joille on ehdotettu aborttia koska sikiö on vammainen.Kumpikaan ei sitä tehnyt,ja molemmilla on terveet lapset! Mitään vikaa ei sitten ollutkaan.

Niin siinä usein käy,jos on tosi vammainen sikiö,että tulee itse pois. Luonto hoitaa homman.

Pidän sinua itsekkäänä ihmisenä,Roosa. Halveksin suorastaan.Ja huh-nimimerkki on sama kuin Roosa,turha väittää muuta,en usko kuitenkaan.

-Nimimerkki ei ole sama, kuin Roosa.
Eikö tunnukin ihmeelliseltä, että voi olla useampikin, joka on Essiii kanssasi eri mieltä umpimielisissä mielipiteissäsi.(!?!)

Ihan vaikka eri sukupuoltakin olevat henkilöt, nekin, joilla ei edes synnyttämisen mahdollisuutta ole?

Mutta tähänkin sinun sopisi ehkä varautua, jos ymmärrät että tämä on kuitenkin aika suosittu keskustelufoorumi.

Essii, kuten jo tuossa aikaisemmin kerroin että lapsellani turvotus vain lisääntyy ja sydän laiskistuu niin ei siinä voi tulla enää ihmeparantumisia joten sinun nyt vaan on tilanne hyväksyttävä niin minäkin olen tehnyt. Lääkäri antoi kuvan mukaan josta on nähtävissä todella hyvin että turvotusta on jo koko kropassa ja reilusti.
Suosittelen että luet netistä vähän tietoa niskaturvotuksesta niin tiedät mistä puhun etpähän sitten syyttele ihmistiä suotta.
Osaltani lopetan tämän jonninjoutavan kinaamisen tähän ja nautin toisesta hyvinvoivasta sikiöstä täysin rinnoin , olen hänestä todella onnellinen.
Hyvää Uuttavuotta kaikille.

Ei sun Roosa tarvitse puolustella itseäsi tuolle yhdelle moralisoijalle. Suurin osa fiksuista ihmisistä ymmärtää tasan tarkkaan mitä käyt läpi, mutta aina mahtuu joukkoon näitä oman linjansa tankkaajia. Mä uskon, että Essin mieli olisi vallan toinen jos tuollainen suru koskettaisi häntä. Helppohan se on puhua jos asiasta ei kerrassaan ole kokemusta.

Voimia koko teidän perheelle!

Minäpä en usko, että syntymätön lapsi kärsii abortista. Äidille se on tietenkin kova isku. Vammainen lapsi kärsii elämässään paljon kaikenlaista, sydänleikkauksia esimerkiksi. Raskauden alkumetreillä tehdyssä abortissa, sikiöllä ei ole edes hermosto kehittynyt, kuinka se voisi tuntea tuskaa ja kärsiä? Tuskin ajatuskaan kulkee kultakalaa kummemmin.

Itsestäni tuntuu, että nämä abortinvastustajat ovat melko tekopyhää sakkia. Luulen että jos kaikki ei-toivotut, vammaiset, liian nuorten äitien (13v.tms.) ym. lapset syntyisivät maailmaan huomaisitte miksi abortteja tehdään. Tottakai ihmisten pitäisi huolehtia ehkäisystä jne. mutta kun kaikki eivät niin tee, niin voi olla syntymättömälle lapselle toisinaan parempikin jäädä syntymättömäksi. Toiset viisaat sanovat ettei tähän maailmaan kannata lapsia hankkiakaan.

Ensinnäkin voimia Roosalle! Iso päätös tehty ja toivottavasti terve vauva voi hyvin! Toivottavasti Essit sun muut pysyvät poissa ikävillä kommeneteillaan! Tuntuu, ettei Essillä taida elämänkokemusta olla, kun viitsii noilla kommenteillaan jatkaa. Fakta on, että saadessaan sairaan lapsen, siitä ei kärsi lapsi vaan myös muu perhe ja eritoten sisarukset. Eli varmasti olet Roosa oikean ratkaisun tehnyt! Voimia ja jaksamisia,ja jätä toiseen arvoon Essien ym. kommentit. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, tietäen omat voimavaransa! Tsemppiä!

Joku tässä ketjussa sanoi, että vammaisen lapsen syntymä ei ollut maailman loppu vaan uuden elämän alku. Juuri näin. Vammaisuus on todettu vasta kehityksen viivästymisestä ja vakava sairaus esikoisella kahdeksan vuotiaana, mutta kyllä elämä kahden vammaisen + sairaan kanssa on todella uuden elämän alku. Kaikessa pitää ottaa huomioon lapsen. Ei siis samalla tavalla kuin terveiden lasten perheessä, että lapset ovat osa elämää, vaan nämä lapset ovat meidän elämämme, kunnes tossa 10 - 15 vuoden päästä kuolevat etenevään aivosairauteensa. Elämä on uskomattoman rankkaa, katsot joka päivä kuinka jossain mennään taaksepäin: näkö menee, epilepsia puhkeaa, älyllinen kehitys taantuu, motoriikka taantuu, parkinson ja alzhaimer oireet puhkeavat, pyörätuoli...

Odotan nyt kolmatta lastamme. Mahdollisuudet, että tälläkin lapsella on sama sairaus on 25%. Muutaman viikon kuluttua menen istukkabiopsiaan ja nyt on jo tehty päätös, että olkoon lapsella mikä tahansa vamma, niin raskaus keskeytetään. Eikä tosiaankaan voi sanoa, ettemme rakastaisi kahta vanhimpaa lastamme, vaan siitä, että rakastamme myös tätä kolmatta ja haluamme suojella häntä siltä kammottavalta kohtalolta, joka vanhimpia lapsia odottaa.

Moralisoijien mielestä vanhemmilla ei ole oikeutta päättää lapsen elämästä tai kuolemasta. Mielestäni olemme päättäneet jo elämästä ja velvollisuutemme on päättää myös kuolemasta, jos se on tarpeen.

Essii: täällä palstalla pidät ihmisiä, jotka tekevät omia, vaikeita, mutta varmasti omalla kohdallaan oikeita ratkaisuja, itsekkäinä ja halveksittavina. Et ymmärrä, etkä edes halua ymmärtää heidän kantaansa ja mielipidettään asioista vaan tyrmäät ne heti ja pidät omaa mielipidettäsi ainoana oikeana. Et kunnioita toisia oman kapean asenteesi takia. JOKAISEN ihmisen tulisi hyväksyä ja kunnioittaa toisten ratkaisut/mielipiteet, oli ne kuinka vaikeita asioita tahansa. Minun puolestani saat olla juuri sitä mieltä mitä olet abortista, mutta kunnioita toisten päätöksiä äläkä mene paasaamaan ja halveksumaan toisten mielipiteitä. Sillä et saa mitään hyvää aikaiseksi. Etkä saa tuolla asenteella kaipaamaasi kunnioitusta omaa mielipidettäsi kohtaan. Ihan turhaan syyllistät muita heidän teoistaan hyökkäävällä ja epäkunnioittavalla asenteella, joka kielii sivistymättömyydestä toisia kohtaan. Mielipitesita voi keskustella, mutta oikealla asenteella.

Ketjun aloittajalle: Minun korviini tuo riskiluku ei kuulosta kovin suurelta. Me jäimme alkuraskauden veriseulassa kiinni riskiluvulla 1:110, normaali niskapoimutulos laski riskiä ja se jäi juuri normaalin rajalle ollen 1:250. Tuo luku 1:250 ei perinnöllisyyspoliklinikan mukaan antanut aihetta jatkotutkimuksille. Alkuun päätimme kin jatkaa raskautta normaalisti, mutta koska veriseulan tulos jäi vaivaamaan, päädyimme sittenkin istukkabiopsiaan. Terveet kromosomit saimme tulokseksi. Uskon ja luotan, että teilläkin tilanne on hyvä siellä :)

Ruusa2: Olen todella pahoillani, että kaiken muun lisäksi olet olet joutunut lukemaan mitä pöyristyttävimpiä kommentteja tässä ketjussa :( . Nimerkki Essii:llä olisi paljon peiliinkatsomista, kasvamista ja kypsymistä tehtävänä.
Mitenkähän teillä raskaus on edennyt? Toivottavasti toinen pikkuinen jäi kohtuun turvallisesti kasvamaan! Voin vain kuvitella, kuinka rankan tien olette kulkeneet. Kuten tuossa edellä kerroin, myös me jouduimme pohtimaan näitä asioita tässä raskaudessa. Se oli pitkä ja raastava matka omiin arvoihin, omiin toiveisiin ja pelkoihin, muiden odotuksiin, käytännön elämään; taloudellisiin ja jaksamisen rajoihin. Voin kertoa, että milloin tahansa aiemmin olisin väittänyt ilman muuta pitäväni vammaisenkin lapsen. Mutta kun kasvokkain jouduimme asian kanssa, tilanne oli toinen. Nämä eivät olekaan mustavalkoisia asioita ja loppupeleissä arvoilla on päätöksen kanssa vähän tekemistä. Mekin olisimme päätyneet keskeytykseen, jos yhtään vakavampaa vammaa olisi ilmennyt.

Yksi asia on tässäkin keskustelussa toistuvasti unohtunut: tuota downsyndroomaakin on monen tasoista. Istukkabiopsia/lapsivesipunktio voi paljastaa vain sen mahdollisen downin oireyhtymän, ei vamman vakavuutta. 1/3 downsikiöistä menehtyy kohtuun, 1/3 selviää, mutta menehtyy ennen ensimmäisen elinvuotensa päättymistä. Ja nekin, jotka selviävät pitemmälle, voivat kärsiä lukuisista liitännäissairauksista ja -vammoista. Downsyndrooma ei siis tarkoitakaan vain keskimääristä elämänmyönteisempää ja iloisempaa ihmistä, vaikka tällainen uskomus tuntuu elävän sitkeästi (etenkin silloin, kun perimmäisenä tarkoituksena on arvostella ihmisten päätöksiä ja syyllistää heitä niistä.)

Huppiainen ja jo täysikaikainen masukki :)

Huppiainen: Meillä maha asukin kanssa on kaikki hyvin , kaksi viikkoa alkaa olla toimenpiteestä ja ainakaan vielä ei ole tapahtunut mitään komplikaatioita joten toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun asti.
Roosa2 rv17+3

Uusimmat

Yhteistyössä