Kipeä kysymys: keskeytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Roosa2: (Kirjoitin nimen tuolla edellä väärin, anteeksi :/ ) Mukava kuulla, että toinen masukki voi siellä hyvin! Luulisi, että pahin riskiaika alkaakin jo olla takana :)

Eräs tuttava perheemme synnytti lapsen jolla ei ollut aivoja. Lapsi eli tunnin ja nukkui pois äitinsä käsivarsille. Tuttava perhe ei kuitenkaan halunnut keskeyttää raskautta vaikka tiesivät vammasta. He eivät halunneet että lapsi "poistetaan" siis abortoidaan ja heitetään roskiin aivan kuin häntä ei olisi ollutkaan. Nyt vauva syntyi ja eli tunnin, hänet kastettiin ja haudattiin kirkkomaahan. Mielestäni aika rohkea ratkaisu vaikka varmasti on ollut vaikea odotusaika ja mieli aikamoisessa myllerryksessä...

Voimia alkuperäiselle vaikean asian kanssa! Mielestäni varaat heti ajan lapsivesipunkioon ja teet ratkaisun sitten siinä selvinneiden faktojen varassa. Teetpä minkä ratkaisun tahansa niin voimia sinulle! Ei ole helppoja nämä asiat!

^Rohkean ja raskaan ratkaisun ovat tuttavasi tehneet.

Alkuperäinen kirjoittaja akjdfölaj:
Eräs tuttava perheemme synnytti lapsen jolla ei ollut aivoja. Lapsi eli tunnin ja nukkui pois äitinsä käsivarsille. Tuttava perhe ei kuitenkaan halunnut keskeyttää raskautta vaikka tiesivät vammasta. He eivät halunneet että lapsi "poistetaan" siis abortoidaan ja heitetään roskiin aivan kuin häntä ei olisi ollutkaan.

Tähän pitää kuitenkin kommentoida, että ei abortoitua sikiötä heitetä roskiin, ei ainakaan, jos vanhemmat toisin haluavat. Kuolleen vauvan kanssa saa viettää aikaa ja hänet saa kyllä haudata kirkkomaahan - silloinkin, kun ollaan vielä varhaisemmilla viikoilla.

Meillekin on tulossa vauva, jonka elinennuste on maksimissaan viikko. Rakenneultrassa saatiin tieto asiasta. Raskautta ei keskeytetty. Luin tutkimuksen, jossa monet naiset ovat selvinneet paremmin siitä, että ovat saaneet viedä raskauden luonnollisesti loppuun asti, nähdä lapsensa synnyttyään ja haudata hänet kuin raskauden keskeytyksestä. Ajattelin, että luonto on päättänyt näin ja minun kohtuni on valittu tuon lapsen asuinpaikaksi 9 kuukaudeksi. Ei mihinkään niin kiire, ettäkö minun pitäisi hänet sieltä kesken repiä. Olen paljon miettinyt näitä raskaudenkeskeytyksiä ja aina vammaisen nähdessäni mietin, että eikö ultra tai lapsivesipunktio havainnut vammaa vai halusivatko vanhemmat hänet kaikesta huolimatta.
Raskauden voi keskeyttää rv 24 asti TEOn luvalla. Lapsivesipunktio ei todellakaan kerro kaikkia sairauksia, ainoastaan kromosomihäiriöt. Kaikkia perinnöllisiä tai geeneissä kulkevia sairauksia ei voida tutkia, tulisi liian kalliiksi.

Kiitos toivotuksista. Itsekin mieitin rakenneultran jälkeen kovasti ratkaisuani. Onneksi tuttavien kautta löytyi nainen, joka oli samoin synnyttänyt lapsen, joka kuoli tunti synnytyksen jälkeen. Minusta hän oli hyvin tervejärkinen ja tasapainoinen nuori nainen. Tämä ratkaisu oli minulle tässä raskaudessa ainoa oikea, koska en olisi ehtinyt muutamassa viikossa tehdä elämää suurempia päätöksiä ja arvovalintoja. Onhan tämä raskaus aika ollut raskasta, kyllä, mutta onneksi tukena mies, joka on tukenut päätöksessäni. Olen monelle sanonut, että mielelläni vaihtaisin lapseni vamman vaikkapa down-oireyhtymään, jos se olisi mahdollista. Ymmärrän myös toisenlaiset valinnat eli raskauden keskeytykset. Ne eivät vain ole minulle oikea valinta.
Ap:lle voimia ja rohkeutta raskauteen!

Olin np-ultrassa 2vk sitten,jossa turvotus oli 2,8mm,mulle tehtiin istukkapunktio heti seuraavana päivänä.Tänään sain tiedon että kaikki kromosomit löytyy ja on normaalit.Nyt vaan mietityttää mistä turvotus, johtui, voiko olla vielä jokin vakava kehityshäiriö, jonka vois saada ultrassa selville( nyt viikkoja 14) tai pitääkö odottaa rakenneultraan jossa katsotaan tarkemmin rakenteelliset jutut yms. Onko jollain kokemuksia tai tietoa? On ollut tosi raastavat 2vk ja olen todella helpottunut että nyt "kaikki" ok vai pitäiskö olla vielä huolestunut? Tuun varmaan miettimään tätä koko loppu raskauden:(

Varmasti koet rankkoja hetkiä ja aika matelee. Mutta en ymmärrä miksei sinulle annettu yhteystietoja minne olla yhteydessä, jos tulee kysyttävää. Sinulla on nimittäin perinnöllisyyslääkäri tai -sairaanhoitaja, siellä missä olit tuossa tutkimuksessa, jolle sinulla on oikeus soittaa kaikesta mieltä vaivaavasta. Itse olen töissä perinnöllisyyspolilla, ja asiakkaat soittelevat PALJON pienemmistäkin huolista. Sinne saa soittaa kaikesta mikä liittyy tähän. He ovat perhetyneitä juuri näihin ongelmiin ja heillä on kaikki sinun ja sikiösi tiedot. Ihmeellistä, ettei sinulle automaattisesti varattu keskusteluaikaa perinnöllisyyspolilta. Tsemppiä ja voimaa sinulle!

Ja siis perinnöllisyyspolin asiakkaita ovat vain ne, joilla löytyy tavallisesta poikkeavaa niskaturvotusta. Jos turvotus on normaalia, oikea paikka kysellä neuvoja on neuvola. Jos normaalissa nt-ultrassa siis tulee poikkeava löydös, tiedot lähetetään perinnöllisyyspolille (eri paikkakunnilla polille voi olla eri nimi), ja asiakkaalla on oikeus varata sinne keskusteluaika riskien kartoitukseen tai vain neuvojen kysymiseen.

Meille syntyi noin kuukausi sitten ihana, rakas, kauan odotettu ja toivottu vauva!
Kaikki on vaikuttanut hyvältä eikä mitään poikkeavaa ole havaittu.
Eli vauva on terve, ainakin tällä hetkellä, koskaan tulevasta kukaanhan ei tiedä.
Pelko lapsen sairaudesta haihtui pikkuhiljaa odotuksen aikana, ja oma asennoituminen mahdollisesti sairaan lapsen syntymään muuttui. Paljon hain tietoa netistä ja vertaisryhmistä etukäteen. Neuvolassa myös juttelin paljon peloistani.

Kiitän Luojaa terveestä ja ihanasta lapsestani joka päivä!

Alkuperäinen kirjoittaja yksi kysyjä/aloittaja:
Meille syntyi noin kuukausi sitten ihana, rakas, kauan odotettu ja toivottu vauva!
Kaikki on vaikuttanut hyvältä eikä mitään poikkeavaa ole havaittu.
Eli vauva on terve, ainakin tällä hetkellä, koskaan tulevasta kukaanhan ei tiedä.
Pelko lapsen sairaudesta haihtui pikkuhiljaa odotuksen aikana, ja oma asennoituminen mahdollisesti sairaan lapsen syntymään muuttui. Paljon hain tietoa netistä ja vertaisryhmistä etukäteen. Neuvolassa myös juttelin paljon peloistani.

Kiitän Luojaa terveestä ja ihanasta lapsestani joka päivä!

Kovasti onnea!! Mukava, että tulit päivittämään tietosi.

Toivottavasti Roosa2:nkin vauvalla kaikki on hyvin!!

Uusimmat

Yhteistyössä