Kirkoista ja haudoista ja timanteista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rukoilijasirkka

Vieras
Tajusin tänään, että eipä ole ihme, että kirkko mielletään mummojen jutuksi, kun hautausmaa on aina ihan kirkon vieressä. mummot ikäänkuin odottelee siellä kirkossa jo valmiiksi pääsyään kalmistoon. Ikäviä mielikuvia.

Minkä ihmeen takia ne ruumiit pitää raahata samaan paikkaan... huh. Kalmaa. :$

Hääpari astuu kirkon ovesta ulos ja taustalla siintää sadat hautakummut. :xmas:

Rupesin miettimään, olisiko polttohautaus hyvä vaihtoehto. Toisaalta kaikki vaihtoehdot on jotenkin kliinisiä, kuka enää kaivaa läheiselleen itse sen haudan. eikä sitä ruumiin palamistakaan saa kukaan nähdä, jostain vaan toimitetaan tuhkaa, joka oletettavasti on sen kuolleen läheisen. Tai joku tilaa sen sinisen timantin, joka oikeasti on vaan jotain kierrätyslasia, kuka sitäkään menee vasaralla testaamaan?

Mjoo.

Ku en mä tajuu sitä raadonkeruuta. Ymmärrän kyllä haudat ja hautaamiset, mutta miksi ne pitää kasata kaikki samaan paikkaan. Kun johonkin on haudattu yli 10 ihmistä, niin se on ällöä jotenkin.

Ummehtunutta tai sitten olen ihan outo.

Ennen ihmiset haudattiin kirkon lattian alle. Vielä ällöttävämpää.

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Mikä timantti??? Moo ikinä kuullutkaan!

Täälläpäin on ainakin yksi hautausmaa, mikä on alakaappäälle ollu monen kilometrin päässä kirkosta. Kaunis paikka.

tuhkasta voi tehdä timantin vaikka sormukseen. Minusta olisi kyllä aika karmeaa ajatella vaikka omaa äitiä sorkuksessa :headwall: toki varmaan tuolla isossa maailmassa tosi yleistäkin teettää itselleen muisto.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Täälläpäin on ainakin yksi hautausmaa, mikä on alakaappäälle ollu monen kilometrin päässä kirkosta. Kaunis paikka.

tuhkasta voi tehdä timantin vaikka sormukseen. Minusta olisi kyllä aika karmeaa ajatella vaikka omaa äitiä sorkuksessa :headwall: toki varmaan tuolla isossa maailmassa tosi yleistäkin teettää itselleen muisto.

Niin ja sit ku kyllästyis, niin vois myydä sen huutonetissä. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

"myyn äitini sormuksen muodossa"

:o :o

Eihän siellä hautausmaalla pelkkiä mummoja makaa. On lapsia, nuoria ja keski-ikäisiä. Meidän alueen kirkon vieressä ei muuten ole hautausmaata, ei edes uurnalehtoa. Ja joo, mistä sen tietää, kenen tuhkat tai timangin saa. Ei sitä tiedä varmaksi sitäkään, kenen ruumis siellä arkussa makaa, jos ei kantta avaa.

Suomessa suurin osa väestöstä kuuluu kirkkoon ja se lienee kirkon mielestä ihan hyvä. Jos haluavat lisää jäseniä, niin sitten on hyvä miettiä toimintoja, joilla niitä saadaan. En usko, että kukaan on eronnut kirkosta sen takia, että hautausmaa on kirkon vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:

"myyn äitini sormuksen muodossa"

:o :o

:x varmaan tulisi paljon huutoja

Kirkon lähellä kiteytyy koko elämä juuri sellaisena kuin se on. Ensin on ehkä ollut kaste, sitten avioparin elämän yhteinen taival alkaa ovista astuessa, pari saa omia lapsia ja ne omat lapset ehkä kastetaan samassa paikassa ja lopulta heidän siunataan ja haudataan. Ja miksi ei samaan paikkaan :D Helpottaa hommaa ja hautojen hoitoa kummasti, eikä elukat kaiva luita ympäri kaupunkia esille :D

Mä joskus vakavissani mietin saippuan tekoa vainajista Fight clubin luettuani... anoppisaippua. Mikä myyntimenestys?

Ku en mä tajuu sitä raadonkeruuta. Ymmärrän kyllä haudat ja hautaamiset, mutta miksi ne pitää kasata kaikki samaan paikkaan. Kun johonkin on haudattu yli 10 ihmistä, niin se on ällöä jotenkin.

mitä ällöä kuolleissa nyt on? Sustakin tulee sellainen jonain päivänä... pitäiskö ruumiit ripotella ympäriinsä ja unohtaa ne kuolleet ihmiset? Poissa silmistä, poissa mielestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eihän siellä hautausmaalla pelkkiä mummoja makaa. On lapsia, nuoria ja keski-ikäisiä. Meidän alueen kirkon vieressä ei muuten ole hautausmaata, ei edes uurnalehtoa. Ja joo, mistä sen tietää, kenen tuhkat tai timangin saa. Ei sitä tiedä varmaksi sitäkään, kenen ruumis siellä arkussa makaa, jos ei kantta avaa.

Suomessa suurin osa väestöstä kuuluu kirkkoon ja se lienee kirkon mielestä ihan hyvä. Jos haluavat lisää jäseniä, niin sitten on hyvä miettiä toimintoja, joilla niitä saadaan. En usko, että kukaan on eronnut kirkosta sen takia, että hautausmaa on kirkon vieressä.

Ei, mutta kuinka moni aktiivisesti kävisi kirkossa, kun mielikuvaksi nousee kuolema?

Kaikkein kaameinta musta on kun ihmisillä on läheistensä (ja lemmikkiensä!) takanreunalla tai kirjahyllyssä. Onneksi meillä on miehen kanssa syvä yhteisymmärrys tässä asiassa: Krematorioon ja sen jälkeen tuhkat mereen. Ihan sama millä maailmanlaidalla onkaan, kun on meren ääressä, on lähellä toista.

tuhkasta voi tehdä timantin vaikka sormukseen. Minusta olisi kyllä aika karmeaa ajatella vaikka omaa äitiä sorkuksessa
:headwall: toki varmaan tuolla isossa maailmassa tosi yleistäkin teettää itselleen muisto.
Musta se taas olisi ihanaa. Paljon kammottavampaa on ajatella äitiäni mätänemässä arkussa. Itse tykkään tuosta timanttijutusta ja olisi aika hienoa, jos vaikka suvun vanhin nainen saisi aina esivanhempansa kaulaansa ripustettuna. Onhan niitä sukusormuksiakin, miksei sitten sukutimanttiriipuksia. Itse kantaisin ylpeydellä sukuni jäseniä kaulassani. Itse asiassa se olisi mulle äärimmäisen lohduttavaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mitä ällöä kuolleissa nyt on? Sustakin tulee sellainen jonain päivänä... pitäiskö ruumiit ripotella ympäriinsä ja unohtaa ne kuolleet ihmiset? Poissa silmistä, poissa mielestä?

No ei nyt niinkään. Mutta eihän se ketään mielestä poista, jos on haudattu johonkin intiimiin paikkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Kaikkein kaameinta musta on kun ihmisillä on läheistensä (ja lemmikkiensä!) takanreunalla tai kirjahyllyssä. Onneksi meillä on miehen kanssa syvä yhteisymmärrys tässä asiassa: Krematorioon ja sen jälkeen tuhkat mereen. Ihan sama millä maailmanlaidalla onkaan, kun on meren ääressä, on lähellä toista.

Ihmisten pitäisi muutenkin alkaa suosimaan tätä tuhkien sirotusta, koska ei ole tilaa isoille hautausmaille enää ja ekologisempaa tuo tuhkaus.

tuhkasta voi tehdä timantin vaikka sormukseen. Minusta olisi kyllä aika karmeaa ajatella vaikka omaa äitiä sorkuksessa
:headwall: toki varmaan tuolla isossa maailmassa tosi yleistäkin teettää itselleen muisto.
Musta se taas olisi ihanaa. Paljon kammottavampaa on ajatella äitiäni mätänemässä arkussa. Itse tykkään tuosta timanttijutusta ja olisi aika hienoa, jos vaikka suvun vanhin nainen saisi aina esivanhempansa kaulaansa ripustettuna. Onhan niitä sukusormuksiakin, miksei sitten sukutimanttiriipuksia. Itse kantaisin ylpeydellä sukuni jäseniä kaulassani. Itse asiassa se olisi mulle äärimmäisen lohduttavaakin.

Joissain kulttuureissa raahataan kuolleen omaisen pääkalloa mukana. Tuo on hieman sama asia. Siitähän tulisi ikäänkuin amuletti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ei nyt niinkään. Mutta eihän se ketään mielestä poista, jos on haudattu johonkin intiimiin paikkaan?

kaikille kuolleille olisi aika hankala löytää niitä "intiimejä" paikkoja. tai huolehtia sen jälkeen niiden kuolleiden haudoista, tuskin kaikki niitä hoitaisivat. Siinä olisi sitten epämääräisiä yksittäisiä huonosti hoidettuja ruumissäilöjä ympäri maita ja mantuja, eikä esimerkiksi romahtanut hauta haise kovin hyvälle... lisäksi hautaus on riski pohjavesille joten sekin rajoittaa melko lailla paikkojen valintaa.

Minusta kirkkojen ympärillä olevat hautausmaat eivät ole pelkästään yksittäisten ihmisten lepopaikkoja vaan osa alueen historiaa. Itse tykkään kävellä hautausmailla ihan vaan sen historian takia, mitä hautausmaa kyseisestä paikkakunnasta kertoo. Olen mä seissyt omalla haudallanikin, vaikka aika vielä näyttää, pistetäänkö mut siihen vai jonnekin muualle. Minusta hautausmaat ovat lohduttavia eivätkä pelottavia paikkoja.

Ei, mutta kuinka moni aktiivisesti kävisi kirkossa, kun mielikuvaksi nousee kuolema?
Pitääkö sitä käydä kirkossa ollakseen uskovainen?

Häh? minkä takia sitten rakennetaan kirkkoja, jos niissä ei kukaan käy? Ei kai ole tarkoitus, et pappi yksinään siel heiluttelee? No, en käy ns. kirkossa, varmaan, koska en ole tottunut ja tuo saamani mielikuva on se, että siellä on kuolleita lattian alla tai hautausmaa vieressä. Käyn kyllä seurakunnassa, mun mielestä osallistuminen kuuluu kyllä osana siihen uskoon.

niin no mieluummin timanttina kuin takanreunalla "koristeena" ne tuhkat.

Joissain kulttuureissa raahataan kuolleen omaisen pääkalloa mukana. Tuo on hieman sama asia. Siitähän tulisi ikäänkuin amuletti.
Juuri näin. Timantti vie kuitenkin vähemmän tilaa kuin pääkallo ja olisi siten kätevämpi. Varsinkin, jos on iso suku.

Ihme ajatusmaailma! Mulla ei ikinä ole kirkosta tullut mieleen ensiksi kuolema, vaan kaikki monet muut asiat ja sitäpaitsi kuolemahan on ihan luonnollinen juttu, ei siinä pitäisi olla mitään ällöttävää kun ihminen haudataan. Elämän kaunista kiertokulkua, synnytään, eletään ja sitten kuollaan pois =)

Yhteistyössä