Kirkoista ja haudoista ja timanteista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Olen minä kristitty, mutta en vaan ole ikinä pitänyt haudoista. En tiedä oikein miksi. Ehkä mulla on joku vinks vonks. :D
Eikös ne haudat nyt ole kuitenkin merkki siitä, että ihmiset ovat päässeet just sinne, minne kaikki kristityt haluaa? Jos itse olisin kristitty, pitäisin hautausmaita nimenomaan toivon ja sen luvatun ikuisen elämän lähtölaitureina. Hautausmaahan on portti taivaaseen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olen minä kristitty, mutta en vaan ole ikinä pitänyt haudoista. En tiedä oikein miksi. Ehkä mulla on joku vinks vonks. :D
Eikös ne haudat nyt ole kuitenkin merkki siitä, että ihmiset ovat päässeet just sinne, minne kaikki kristityt haluaa? Jos itse olisin kristitty, pitäisin hautausmaita nimenomaan toivon ja sen luvatun ikuisen elämän lähtölaitureina. Hautausmaahan on portti taivaaseen =)

Mulle taas tulee enemmänkin ajatus, että elävät pitävät niitä hautoja itsellään, voidakseen käydä palvomassa sitten sitä mielikuvaa, joka heillä vainajasta oli. Vaikka toinen on jo poissa. Että säilytellään semmosta ruumista sit siellä laatikossa mullan alla.

Voihan se olla, että mun oma mielipide muuttuu, kun joku oikein läheinen kuolee.

Alkuperäinen kirjoittaja ***:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ei ole, mutta en tajua, miksi sitä kuolemaa pitää mätystellä jossain ihmeen hautausmaalla. jos multa kuolee joku tärkeä, mä muistelen sitä siellä, missä mä oon sen kanssa viettänyt aikaani, eikä se paikka suinkaan ole hautuumaa.

Eli sinä mätystelet muistoja jossain muualla?

Joo. Kun ei se kuollut siitä hyödy, et meen sytyttään sen haudalle kynttilöitä tai käyn kitkemässä nokkoset sen haudalta.

minäkin ajattlen kyllä näin. Minusta on ihan turhaa muistella ihmistä sen jälkeen kun hän on jo kuollut, jos muuten ei ole suunnilleen ollut missään tekemisissä. On suorastaan törkeää itkeä sitten haudalla kun toinen on jo kuollut.

Sulta ei oo tainnu sitten kuolla ketään läheistä? Tuskin muuten sanoisit noin.

on hyvin monta läheistäni esim. erittäin rakas isäni, mutta ei se muistelu enää mitään auta vaan silloin kun ihminen elää niin hänen kanssa tulee olla ja puhua asioista jne. Turha itkeä sitten kun toinen on jo kuollut ja ajatella, että olisi pitänyt tehdä hänen kanssa enemmän. Olen pitänyt sen mielessä, että olen niin paljon mummojen ym. kanssa, että ei tarvitse sitten katua, että miksi en ollut heidän kanssa ja olisi pitänyt tehdä asiat toisin.

Mulle taas tulee enemmänkin ajatus, että elävät pitävät niitä hautoja itsellään, voidakseen käydä palvomassa sitten sitä mielikuvaa, joka heillä vainajasta oli. Vaikka toinen on jo poissa. Että säilytellään semmosta ruumista sit siellä laatikossa mullan alla.

Voihan se olla, että mun oma mielipide muuttuu, kun joku oikein läheinen kuolee.
Voi olla, että ajatuksesi tosiaan muuttuu. Kun mun siskoni mies 16 vuotta sitten kuoli, hankittiin Keski-Suomesta sukuhautapaikka ja systeri teetätti siihen kuvanveistäjältä erittäin kauniin hautakiven. Sitä hautakiveä on käyty - pieni kyläpahanen kun on - ihmettelemässä kauempaakin. Kivi on yksinkertainen ja tyylikäs, sen keskeltä kulkevat pienet rappuset kohti laskevaa aurinkoa. Mä en ole koskaan ajatellut, että se olisi rakkaitteni säilytyspaikka vaan että se on se portti, josta he ovat siirtyneet eteenpäin. Minusta se on kaunis ja erittäin rauihoittava paikka, vaikka en itse enää ole vuosiin kristitty ollutkaan. Mulle on siitä haudasta varattu jo oma paikka enkä pidä mitenkään mahdottomana, että aikanaan mun tuhkauurnani siihen laskettaisiin. Vaikka kyse onkin kristittyjen hautausmaasta, joka sijaitsee kirkon vieressä. Mä vaan kuljen ne raput alas, kun taas muut ovat kulkeneet ylös. Mulle sa paikka, vaikka pakanauskovainen olenkin, on kaikesta huolimatta rauhoittava ja lohduttava paikka. Se on paikka, josta rakkaani ovat siirtyneet minne nyt sitten ovat siirtyneetkään.

Vielä lisäys: Meillä se sukuhauta siis on niin kaukana, ettei siellä kukaan käy palvomassa ketään. Mutta jos sinne kerran bvuodessa tai kerran viidessä vuodessa pääsee käymään, niin ainakin mulle se kokemus on ollut hyvin miellyttävä. Olkoonkin, että kaikkinaisen "vainajien palvonnan" hoidan ihan pakanatapaan näissä maisemissa, missä asun.

Mä haluaisin tulla poltetuiksi semmosella risuheinähässäkällä kaikkien näkösällä repäisevästi humisten. Vaan ei taida olla laillista, ja ajatus krematoriosta ahdistaa hirveästi.

Mä haluaisin tulla poltetuiksi semmosella risuheinähässäkällä kaikkien näkösällä repäisevästi humisten. Vaan ei taida olla laillista, ja ajatus krematoriosta ahdistaa hirveästi.
Intiassa se on mahdollista =)

Hautausmaat ovat kauniita, etenkin sellaiset jotka on rakennettu metsän keskelle puiden sekaan. Ja jossa on mahdollisimman persoonallisia kiviä. Olisi kiva jos kiviin kaiverrettaisiin vaikka vainajan oma motto, mietelause tai muuta vastaavaa. Minulle hautausmaa merkitsee muistojen paikkaa ja muistelua.

Jos omaisensa sais haudata mihin lystää, oisko kiva kun vaikka rakentaisit taloa ja perustuksista löytyis ihmisen jäänteet? Ei ne luut kovin äkkiä mätäne, varsinkin kun ne jäis sinne kokonaisina (haustausmaalla tietääkseni tampataan hauta tasaiseksi muutama päivä siunauksen jälkeen). Tai kuulla et naapurin takapihalle, teidän rajalle, on haudattu niiden pappa? Niin ja sulla ois siinä rajalla kasvimaa. Tai jos on oma kaivo ja naapuri haudattu siihen parin metrin päähän ... HUH. Kukas sitä hautaamista valvois, ei kukaan. Eläimet kaivelis ... en viitsi ajatella enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Jos omaisensa sais haudata mihin lystää, oisko kiva kun vaikka rakentaisit taloa ja perustuksista löytyis ihmisen jäänteet? Ei ne luut kovin äkkiä mätäne, varsinkin kun ne jäis sinne kokonaisina (haustausmaalla tietääkseni tampataan hauta tasaiseksi muutama päivä siunauksen jälkeen). Tai kuulla et naapurin takapihalle, teidän rajalle, on haudattu niiden pappa? Niin ja sulla ois siinä rajalla kasvimaa. Tai jos on oma kaivo ja naapuri haudattu siihen parin metrin päähän ... HUH. Kukas sitä hautaamista valvois, ei kukaan. Eläimet kaivelis ... en viitsi ajatella enempää.

Niin niin, siksi pitäisikin polttaa kaikki semmosessa risuheinähöskässä. Olis komea lähtö!

Turussa ei kovin monen kirkon ympärillä hautausmaata ole.
Suurimmalla hautausmaallakaan ei ole kirkkoa, vaan siunauskappeli.
Mutta ei täällä siltikään "kukaan" kirkossa käy :| , vaikkei ainakaan ruumiit niitä sieltä poissa pidä.
Mä tykkään hautausmaasta. Etenkin sen vanhasta osasta. Ihana :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mä toivoin aina pentuna, että näkisin luita, jos käytiin hautausmaalla. :ashamed: :D

Ja mä halusin nähdä kummituksia, enkä vieläkään oo nähnyt yhtäkään. Höh :|

Mua kiinnosti aina kaikki luut ja jäännökset. toiveammatti oli arkeologi. olin innoissani näyttelyssä, missä oli oikeita egyptiläisiä muumioita ja muuta inhottavaa.

Mä toivoin aina pentuna, että näkisin luita, jos käytiin hautausmaalla. :ashamed: :D

Mua kiinnosti aina kaikki luut ja jäännökset. toiveammatti oli arkeologi. olin innoissani näyttelyssä, missä oli oikeita egyptiläisiä muumioita ja muuta inhottavaa.

Ajattele jos kaikki olisi aina poltettu tahtosi mukaan, niin ei olisi mitään mitä mätystellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ajattele jos kaikki olisi aina poltettu tahtosi mukaan, niin ei olisi mitään mitä mätystellä.

Niin, aivan totta, ei ois muumioitakaan. Tiesitkö, että jossain vaiheessa muumioita käytettiin junien polttoaineena. Aika surku.

Miksi inhottavaa? =)

No ei ne kauheen nättejä olleet, suut ammollaan auki naamat kireenä. Mut oli mielenkiintosia kyllä. Ja täysin eriasia, kuin joku oma tärkeä ihminen, en halua säilöä omiani siten. :$

No ei ne kauheen nättejä olleet, suut ammollaan auki naamat kireenä. Mut oli mielenkiintosia kyllä. Ja täysin eriasia, kuin joku oma tärkeä ihminen, en halua säilöä omiani siten. :$

Joo, eihän ne välttämättä mitään kauniita ole =)

Ku en mä tajuu sitä raadonkeruuta. Ymmärrän kyllä haudat ja hautaamiset, mutta miksi ne pitää kasata kaikki samaan paikkaan. Kun johonkin on haudattu yli 10 ihmistä, niin se on ällöä jotenkin.

Ummehtunutta tai sitten olen ihan outo.

Ennen ihmiset haudattiin kirkon lattian alle. Vielä ällöttävämpää.

mitä ällöä kuolleissa nyt on? Sustakin tulee sellainen jonain päivänä... pitäiskö ruumiit ripotella ympäriinsä ja unohtaa ne kuolleet ihmiset? Poissa silmistä, poissa mielestä?

No ei nyt niinkään. Mutta eihän se ketään mielestä poista, jos on haudattu johonkin intiimiin paikkaan?

Mietippä, kuinka paljon niitä "intiimejä" paikkoja sitten oliskaan. Ostat vaikka tontin, ja alat kaivaa perustoja niin huh huijjakkaa..siinähän onkin entiset omistajat sukulaisineen kaivurinkauhassa. Ja entäs jos hautaat miehes takapihalle ja talo meneekin myyntiin joskus. Ettepäs pääse yksikään l'heinen enää haudalla käymään kun se on uuden omistajan takapihalla.. Kirkkomaa on "ei kenenkään maata".
Ja jos totta puhutaan, mua ainakin kummallisesti rauhoittaa tässä kaameessa surussani, kun saan käydä joka päivä juttelemassa isälle hautausmaalla.
Ja jotenkin tuntuu pahalta, että joku kokee sen joenkin...vääränä.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Ku en mä tajuu sitä raadonkeruuta. Ymmärrän kyllä haudat ja hautaamiset, mutta miksi ne pitää kasata kaikki samaan paikkaan. Kun johonkin on haudattu yli 10 ihmistä, niin se on ällöä jotenkin.

Ummehtunutta tai sitten olen ihan outo.

Ennen ihmiset haudattiin kirkon lattian alle. Vielä ällöttävämpää.

mitä ällöä kuolleissa nyt on? Sustakin tulee sellainen jonain päivänä... pitäiskö ruumiit ripotella ympäriinsä ja unohtaa ne kuolleet ihmiset? Poissa silmistä, poissa mielestä?

No ei nyt niinkään. Mutta eihän se ketään mielestä poista, jos on haudattu johonkin intiimiin paikkaan?

Mietippä, kuinka paljon niitä "intiimejä" paikkoja sitten oliskaan. Ostat vaikka tontin, ja alat kaivaa perustoja niin huh huijjakkaa..siinähän onkin entiset omistajat sukulaisineen kaivurinkauhassa. Ja entäs jos hautaat miehes takapihalle ja talo meneekin myyntiin joskus. Ettepäs pääse yksikään l'heinen enää haudalla käymään kun se on uuden omistajan takapihalla.. Kirkkomaa on "ei kenenkään maata".
Ja jos totta puhutaan, mua ainakin kummallisesti rauhoittaa tässä kaameessa surussani, kun saan käydä joka päivä juttelemassa isälle hautausmaalla.
Ja jotenkin tuntuu pahalta, että joku kokee sen joenkin...vääränä.. :/

Ei ei, en koe sitä vääränä. Enkä tarkottanut olla ihan tahditon. vaan näköjään mun ajatukset on aika jäsentelemätöntä puuroa, niin ne tulee nyt ulos tämmösenä oksennuksena. Kuten sanoin, kukaan läheiseni ei ole kuollut, joten mielipiteeni ehtii luultavasti moneen kertaan muuttua.

Ja on hyvä, että hautausmaa auttaa sinua surussasi.
:hug:

Joo. Kun ei se kuollut siitä hyödy, et meen sytyttään sen haudalle kynttilöitä tai käyn kitkemässä nokkoset sen haudalta.

Joo, minä hain vaan sitä, että toiset sinun sanojesi mukaan mätystelevät ja sinä sievästi muistelet =) Eihän vainaja hyödy mistään muustakaan mitä me elämään jääneet teemme. Siellä haudalla käydäänkin enemmän sen kävijän itsensä vuoksi, kuin sen kuolleen, siellä voi tuntea lohtua tai helpostusta suruun.

Nimenomaan näin.
VAIKKA se isä onkin niin vahvasti läsnä siellä kotona, niin SILTI se jotenkin lohduttaa kun käyn haudalle kynttilän viemässä, kukkiakin joskus, ja ihan vaan se KÄYMINEN.

Yhteistyössä