Kirkoista ja haudoista ja timanteista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuolema kuuluu osana elämään ja sehän on ainoa ihan varma asia jokaisen elämässä.
Hautausmaa on konkreettinen paikka käydä muistelemassa vainajaa ja vaikka "jutella" hänelle siellä.
ja miksikö yhdessä paikassa, siksi että ympäristönsuojelunäkökohtien mukaan on jopa määrätty ne miten syvä haudan pitää olla yms.
ja ap:lle tuo kun kysyit kuka itse sen haudan läheiselleen kaivaa, niin olen ollut hautajaisissa tai itse asiassa kaksissakin missä hautajaisväki on luonut sen haudan umpeen. Naiset heittäneet kädellään multaa ja miesväki tarttuneet oikeasti lapioihin. minusta siinä on ollut kaunista symboliikkaa. ja toisaalta kyllä minä muissakin hautajaisissa olen kädelläni heittänyt arkulle multaa, sehän sanotaan siinä jossakin muistovärssyssä, miten se meneekään "heittäkää varoen arkulle multaa.... siellä on kultaa..."
Mutta toisaalta ei se kirkko ja hautausmaa ole yksi ja sama asia vaan kirkkoon kuuluu koko elämänkaari ihan syntymästä alkaen ja kuolema sitten päätepisteenä. Mummoilla se vaan tuo kuolema on lähempänä ja niin jo itsellänikin jos nyt en suvun ennätyksiä riko ikävuosissa.
kirkko on toisaalta se "seremoniapaikka" jossa on jumalanpalvelus, mutta toisaalta se on sitten se "koti" jonne on lupa mennä muutenkin jos haluaa jotenkin lähestyä uskonnonasioita rauhallisessa ilmapiirissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
niin no mieluummin timanttina kuin takanreunalla "koristeena" ne tuhkat.
Ennen kuin kuulin timanteista olin ajatellut, että mun uurnani tulee olemaan junnun kirjahyllyssä. Siinähän sitten miniä voi nautiskella ajatuksesta, että anoppi ei sano mitään vastaan, häh häh hää.

minä taas olen leikkinyt ajatuksella noista timanteista. Kun joskus jossakin mainostettiin jotakin kiveä joka muutti väriä kantajansa mielentilan tms mukaan. Niin miettinyt sitä että jos timanttina jonkun sormuksessa olisin niin voisinko väreillä viestittää mitä mieltä olen jostakin hänen tekemisistään tai sanomisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mitä järkeä yleensäkään arkussa hautaamisessa?Menee ihan hulluna rahaa ja jotkut vielä laittaa korut ja kellot samaan monttuun!Ei voisi turhempaa rahanmenoa olla!
Vainajan voi myös jättää yhteiskunnan hoidettavaksi.

Mutta laskuhan siitä tulee perillisille.

vainaja maksaa sen itse ja loput jää perillisille jaettavaksi. Eli vähemmän perittävää jos noin ajattelet

Yhteistyössä