Kirkoista ja haudoista ja timanteista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ku en mä tajuu sitä raadonkeruuta. Ymmärrän kyllä haudat ja hautaamiset, mutta miksi ne pitää kasata kaikki samaan paikkaan. Kun johonkin on haudattu yli 10 ihmistä, niin se on ällöä jotenkin.

Ummehtunutta tai sitten olen ihan outo.

Ennen ihmiset haudattiin kirkon lattian alle. Vielä ällöttävämpää.

mitä ällöä kuolleissa nyt on? Sustakin tulee sellainen jonain päivänä... pitäiskö ruumiit ripotella ympäriinsä ja unohtaa ne kuolleet ihmiset? Poissa silmistä, poissa mielestä?

No ei nyt niinkään. Mutta eihän se ketään mielestä poista, jos on haudattu johonkin intiimiin paikkaan?

kaikille kuolleille olisi aika hankala löytää niitä "intiimejä" paikkoja. tai huolehtia sen jälkeen niiden kuolleiden haudoista, tuskin kaikki niitä hoitaisivat. Siinä olisi sitten epämääräisiä yksittäisiä huonosti hoidettuja ruumissäilöjä ympäri maita ja mantuja, eikä esimerkiksi romahtanut hauta haise kovin hyvälle... lisäksi hautaus on riski pohjavesille joten sekin rajoittaa melko lailla paikkojen valintaa.

Niin niin, eli parasta ois polttaa kuolleet. se vaan on jotenkin kliinistä, et raato viedään krematorioon ja se tulee ulos. Ei saa itse kerätä niitä polttopuita ja sytyttää sitä höskää palamaan. Se vois auttaa siinä surutyössä.

Mutta sekin varmaan saastuttaa, eikä varmana ole laillista.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
niin no mieluummin timanttina kuin takanreunalla "koristeena" ne tuhkat.
Ennen kuin kuulin timanteista olin ajatellut, että mun uurnani tulee olemaan junnun kirjahyllyssä. Siinähän sitten miniä voi nautiskella ajatuksesta, että anoppi ei sano mitään vastaan, häh häh hää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No ei nyt niinkään. Mutta eihän se ketään mielestä poista, jos on haudattu johonkin intiimiin paikkaan?
Minusta kirkkojen ympärillä olevat hautausmaat eivät ole pelkästään yksittäisten ihmisten lepopaikkoja vaan osa alueen historiaa. Itse tykkään kävellä hautausmailla ihan vaan sen historian takia, mitä hautausmaa kyseisestä paikkakunnasta kertoo. Olen mä seissyt omalla haudallanikin, vaikka aika vielä näyttää, pistetäänkö mut siihen vai jonnekin muualle. Minusta hautausmaat ovat lohduttavia eivätkä pelottavia paikkoja.

sama täällä. On todella rauhoittavaa kävellä vanhalla hautausmaalla ja miettiä mitähän tuollekin ihmiselle on joskus 1700-luvulla kuulunut. Ihan historian kannalta. Asuin lapsuuden ja nuoruuden hautausmaan vieressä ja tuli usein yölläkin käveltyä hautausmaalla ja mietittyä syntyjä syviä. Olen varmaan sekopää, mutta minusta hautausmaa ei ole mitenkään pelottava tai ahdistava paikka. Moni kun sanoi meille, että miten te voitte asua hautausmaan vieressä. Mikäs siinä nyt niin kamalaa oli. Äitini asuu siellä vieläkin.

Minusta kirkkojen ympärillä olevat hautausmaat eivät ole pelkästään yksittäisten ihmisten lepopaikkoja vaan osa alueen historiaa. Itse tykkään kävellä hautausmailla ihan vaan sen historian takia, mitä hautausmaa kyseisestä paikkakunnasta kertoo. Olen mä seissyt omalla haudallanikin, vaikka aika vielä näyttää, pistetäänkö mut siihen vai jonnekin muualle. Minusta hautausmaat ovat lohduttavia eivätkä pelottavia paikkoja.

sama täällä. On todella rauhoittavaa kävellä vanhalla hautausmaalla ja miettiä mitähän tuollekin ihmiselle on joskus 1700-luvulla kuulunut. Ihan historian kannalta. Asuin lapsuuden ja nuoruuden hautausmaan vieressä ja tuli usein yölläkin käveltyä hautausmaalla ja mietittyä syntyjä syviä. Olen varmaan sekopää, mutta minusta hautausmaa ei ole mitenkään pelottava tai ahdistava paikka. Moni kun sanoi meille, että miten te voitte asua hautausmaan vieressä. Mikäs siinä nyt niin kamalaa oli. Äitini asuu siellä vieläkin.

Mikäs sen ihanampaa kuin hautausmaa jouluyönä, kaikki se kynttilöiden loisto,aah!! nim. Hautausmaan naapurissa asuva

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mikäs sen ihanampaa kuin hautausmaa jouluyönä, kaikki se kynttilöiden loisto,aah!! nim. Hautausmaan naapurissa asuva

joo! Jouluyönä on kaunista, samoin pyhäinpäivänä ja useana muuna juhlpyhänä, kun on lunta ja paljon kynttilöitä!

En oo muuten ikinä jouluna käynyt hautausmaa. Elämä on eläviä varten.
Tuosta voisi saada sen käsityksen, että sulla on jotenkin negatiivinen suhtautuminen kuolemaan.

Ei ole, mutta en tajua, miksi sitä kuolemaa pitää mätystellä jossain ihmeen hautausmaalla. jos multa kuolee joku tärkeä, mä muistelen sitä siellä, missä mä oon sen kanssa viettänyt aikaani, eikä se paikka suinkaan ole hautuumaa.

Ei ole, mutta en tajua, miksi sitä kuolemaa pitää mätystellä jossain ihmeen hautausmaalla. jos multa kuolee joku tärkeä, mä muistelen sitä siellä, missä mä oon sen kanssa viettänyt aikaani, eikä se paikka suinkaan ole hautuumaa.

Eli sinä mätystelet muistoja jossain muualla?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Joo. Kun ei se kuollut siitä hyödy, et meen sytyttään sen haudalle kynttilöitä tai käyn kitkemässä nokkoset sen haudalta.

Joo. Kun ei se kuollut siitä hyödy, et meen sytyttään sen haudalle kynttilöitä tai käyn kitkemässä nokkoset sen haudalta.

Joo, minä hain vaan sitä, että toiset sinun sanojesi mukaan mätystelevät ja sinä sievästi muistelet =) Eihän vainaja hyödy mistään muustakaan mitä me elämään jääneet teemme. Siellä haudalla käydäänkin enemmän sen kävijän itsensä vuoksi, kuin sen kuolleen, siellä voi tuntea lohtua tai helpostusta suruun.

Joo, minä hain vaan sitä, että toiset sinun sanojesi mukaan mätystelevät ja sinä sievästi muistelet =) Eihän vainaja hyödy mistään muustakaan mitä me elämään jääneet teemme.

no emä ny sillai meinannut. En vaan tajua paikkana sitä hautausmaata.

En oo muuten ikinä jouluna käynyt hautausmaa. Elämä on eläviä varten.
Tuosta voisi saada sen käsityksen, että sulla on jotenkin negatiivinen suhtautuminen kuolemaan.

Haudalla käyminen ja sinne kukkien/kynttilöiden vieminen on vain sellainen yleinen kaunis tapa, osoittaa kunnioitusta/muistamista vainajaa kohtaan, toisille se on tärkeää muistaa omaisia äitiä/isää ja isovanhempia ym, sukulaisia ja toisille se ei ole niin tärkeää, mutta kyllä kaikki muistelee kuollutta läheistänsä myös ilman hautausmaatakin. =)

Tapansa kullakin =) Mä olen ollut siinä käsityksessä, että sä olet kristitty ja siten noi kristittyjen jutut - kuten hautausmaat - olisi sulle luontevampi juttu kuin esim mulle, joka en ole kristitty. Mä en käy hautausmailla muistamassa edesmenneitä rakkaitani, koska mun rakkaani ovat haudattu satojen kilometrien päähän täältä. Mulla on muutenkin omanlaiseni tapa kunnioittaa vainajia. Mutta en silti pidä hautausmaita vastenmielisinä paikkoina tai paikkoina, jossa elävä ihminen ei voisi käydä.

minäkin ajattlen kyllä näin. Minusta on ihan turhaa muistella ihmistä sen jälkeen kun hän on jo kuollut, jos muuten ei ole suunnilleen ollut missään tekemisissä. On suorastaan törkeää itkeä sitten haudalla kun toinen on jo kuollut.

Tapansa kullakin =) Mä olen ollut siinä käsityksessä, että sä olet kristitty ja siten noi kristittyjen jutut - kuten hautausmaat - olisi sulle luontevampi juttu kuin esim mulle, joka en ole kristitty. Mä en käy hautausmailla muistamassa edesmenneitä rakkaitani, koska mun rakkaani ovat haudattu satojen kilometrien päähän täältä. Mulla on muutenkin omanlaiseni tapa kunnioittaa vainajia. Mutta en silti pidä hautausmaita vastenmielisinä paikkoina tai paikkoina, jossa elävä ihminen ei voisi käydä.

Olen minä kristitty, mutta en vaan ole ikinä pitänyt haudoista. En tiedä oikein miksi. Ehkä mulla on joku vinks vonks. :D

niin no mieluummin timanttina kuin takanreunalla "koristeena" ne tuhkat.
Ennen kuin kuulin timanteista olin ajatellut, että mun uurnani tulee olemaan junnun kirjahyllyssä. Siinähän sitten miniä voi nautiskella ajatuksesta, että anoppi ei sano mitään vastaan, häh häh hää.

No tulihan se junnu tähänkin ketjuun.
(Missä keittiönoita, siellä junnukin.)

no emä ny sillai meinannut. En vaan tajua paikkana sitä hautausmaata.

Okei, minä olenkin kauhea sanapoliisi, minusta on mielenkiintoista miten ihmiset käyttävät sanoja :D

Taisit olla oikeassa, huomasin sitten itsekin, että tosiaan sanoin toisten suremista mätystelyksi ja omaani muisteluksi. :D Näinhän se kääntyy usein silloinkin, vaikka joku antaa muka ihan neutraalin lausunnon jostain asiasta, niin rivienvälissä lukee.

En tosissaan ensin itse huomannut. Anteeksi vaan kaikki, ei ollut tarkoitus väheksyä muiden tapoja. :ashamed:

minäkin ajattlen kyllä näin. Minusta on ihan turhaa muistella ihmistä sen jälkeen kun hän on jo kuollut, jos muuten ei ole suunnilleen ollut missään tekemisissä. On suorastaan törkeää itkeä sitten haudalla kun toinen on jo kuollut.

Sulta ei oo tainnu sitten kuolla ketään läheistä? Tuskin muuten sanoisit noin.

Yhteistyössä