Kirkon päiväkerho ja vanhemmat jotka eivät usko.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja data:
Meillä oli eikä tullut ongelmaa. Minua ei haittaa vaikka kerhossa lapselle kerrotaan valtaväestön uskonkäsityksistä. Keskustelen toki itse lapsen kanssa aiheesta ja uskomuksista, jotta hän tietää että eri ihmiset uskovat eri asioihin. Minun puolestani lapsi saa uskoa jumalaan jos hän itse haluaa. Tärkeintä on että hän hyväksyy toisin ajattelevat ihmiset, uskoisipa itse tai ei.

Me ei olla uskonasioista tuon 3-vuotiaan kanssa vielä juurikaan keskusteltu, mutta varmaan täytyy sitten miettiä miten asioista puhutaan jos tuohon kerhoon nyt mennään. Ei minuakaan haittaa että kristinuskosta puhutaan (varsinkaan kun lapsi siis on kastettu kuitenkin). En vain tosiaan halua että lapsi näkee sen ainoana oikeana vaihtoehtona vaan tietää että muunkinlaisia uskoja ja tapoja on olemassa. Toki nämä muut asiat ja niiden opettaminen lapselle ovat sitten minun vastuullani.

Ei hänelle tarvitse syvällisemmin vielä selittää, kunhan vain kertoo ihmisten uskovan eri asioihin vaikka niille ei olisi perusteita. Jos lähipiirissä on sopivia esimerkkejä, niin niitä voi käyttää apuna. Vaikka selittää että miksi joku sukulainen ei vietä joulua tai miksi menitte rippijuhliin kesällä yms. Hammaskeiju ja joulupukki voivat olla lähellä lapsen ajatusmaailmaa, tosin tuo hammaskeiju tulee yleensä myöhemmin jos ei ole vanhempia sisaruksia.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että ev.lut srk tarjoama päiväkerho on KASTEOPETUSTA. Juurikin tuon vuoksi srk suuntaa aika paljon rahaa myös lasten kerhoihin. Ei mene valtuustossa läpi, jos rahaa haettaisiin leikkiin ja askarteluun vain..

kuten nimikin jo sanoo että seurakunnan päiväkerho. ja toki siellä silloin eletään sen mukaan, että se jeesus ja jumala on olemassa. mutta ei se mitään uskonnollista saarnausta ole. pieni hartaushetki siellä on ja muuten siellä lauletaan ja leikitään kuten missä tahansa kerhossa

Meillä oli eikä tullut ongelmaa. Minua ei haittaa vaikka kerhossa lapselle kerrotaan valtaväestön uskonkäsityksistä. Keskustelen toki itse lapsen kanssa aiheesta ja uskomuksista, jotta hän tietää että eri ihmiset uskovat eri asioihin. Minun puolestani lapsi saa uskoa jumalaan jos hän itse haluaa. Tärkeintä on että hän hyväksyy toisin ajattelevat ihmiset, uskoisipa itse tai ei.

Me ei olla uskonasioista tuon 3-vuotiaan kanssa vielä juurikaan keskusteltu, mutta varmaan täytyy sitten miettiä miten asioista puhutaan jos tuohon kerhoon nyt mennään. Ei minuakaan haittaa että kristinuskosta puhutaan (varsinkaan kun lapsi siis on kastettu kuitenkin). En vain tosiaan halua että lapsi näkee sen ainoana oikeana vaihtoehtona vaan tietää että muunkinlaisia uskoja ja tapoja on olemassa. Toki nämä muut asiat ja niiden opettaminen lapselle ovat sitten minun vastuullani.

Ei hänelle tarvitse syvällisemmin vielä selittää, kunhan vain kertoo ihmisten uskovan eri asioihin vaikka niille ei olisi perusteita. Jos lähipiirissä on sopivia esimerkkejä, niin niitä voi käyttää apuna. Vaikka selittää että miksi joku sukulainen ei vietä joulua tai miksi menitte rippijuhliin kesällä yms. Hammaskeiju ja joulupukki voivat olla lähellä lapsen ajatusmaailmaa, tosin tuo hammaskeiju tulee yleensä myöhemmin jos ei ole vanhempia sisaruksia.

Hammaskeiju ei kai liity kristinuskoon? Vai olenko väärässä? Mielestäni se menee johonkin samaan kastiin pääsiäispupun kanssa.

Mutta juu. Kokemukset ainakin kuulostaa ihan hyvältä. :) Ja kun joku tuolla ihmetteli että kirkon kuuluukin puhua näistä uskonasioista, niin olen kyllä samaa mieltä. Se tapa vain millä asioita esitetään 3-vuotiaalle jolla voi kuitenkin löytyä perheestä/suvusta niitäkin ihmisiä jotka eivät usko on kuitenkin mielestäni tärkeä. Lasta ei ole syytä pelotella.

Mä pidän lapseni nykyään mieluummin kotona kuin vien srk:n kerhoon. Ihan liikaa siellä jeesustelua on ollut (2 isompaa muksua aikoinaan kävivät jonkun aikaa kun itsekin vielä kuuluin kirkkoon).

Hammaskeiju ei kai liity kristinuskoon? Vai olenko väärässä? Mielestäni se menee johonkin samaan kastiin pääsiäispupun kanssa.

Mutta juu. Kokemukset ainakin kuulostaa ihan hyvältä. :) Ja kun joku tuolla ihmetteli että kirkon kuuluukin puhua näistä uskonasioista, niin olen kyllä samaa mieltä. Se tapa vain millä asioita esitetään 3-vuotiaalle jolla voi kuitenkin löytyä perheestä/suvusta niitäkin ihmisiä jotka eivät usko on kuitenkin mielestäni tärkeä. Lasta ei ole syytä pelotella.

Minun näkökulmastani uskomukset ovat verrattavia, oli sitten kyse uskosta kristinuskon tai muiden uskontojen oppeihin tai satuolennot joihin lapset uskovat. Pääsiäispupu ja kumppanit ovat osa lapsen maailmaa ja siten niiden avulla voi valottaa lapselle uskomusten ja uskontojen maailmaa. Myöhemmin voidaan keskustella monimutkaisimmista filosofisista ja uskonnollisista asioista lapsen kasvaessa.

Mä en missään nimessä halunnut omaa esikoistani seurakunnan päiväkerhoon.

(kuopuksen kohdalla asiaa ei tarvinnut edes miettiä, koska hän oli jo päiväkodissa siinä vaiheessa)

Alkuperäinen kirjoittaja cv:
Alkuperäinen kirjoittaja zxc:
olet sairas.

Kai haluat lapsellesi ikuisen elämän kuoleman jälkeen?

Juu, olen ihan sairas... :xmas:

niin olet. Toivottasta k****t pian

Nyt taisi eräältä kiihkouskovaiselta unohtua se lähimmäisenrakkaus...

susta pitäisi tehdä ls-ilmoitus, mikäs on nimesi ja osoitteesi+

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä