J
juse
Vieras
Voihan väitteessä olla perääkin. Joka tapuksessa, oli lapsen luonne millainen tahansa, kiusata ei saisi, ja siihen pitäisi puuttua niin että loppuu.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Nehän juuri hirveimpiä kiusaajia ovatkin.Itseäni karmii aina, kun kasvatuksen ammattilaiset tai vanhemmat puhuvat "reippaista" ja "nauravista". lapsista kuin he olisivat lähtökohtaisesti arvokkaampia
Kai sentään ymmärrät, että nämä eivät millään lailla kuvaa standardikilttiä ja -hiljaista lasta.Paitsi että "herkkä", "liian kiltti" ja "rauhallinen" 9 v on pahin kiusaaja näillämain, se velliperse ei vaan ikäisilleen pärjää joten se hakkaa itseään pienempiä...veti mun 4 v poikaakin turpiin viime kesänä. Ja torua ei saa, koska toinen on liian kiltti jopa psykologin mielestä, ja niin kovin herkkä!
"Tunteellinen" ja "herkkä" poika taas tänään löi tyttöni ystävää todella lujaa. Tyttöä löi, kun ei pojille pärjää.
Paitsi että "herkkä", "liian kiltti" ja "rauhallinen" 9 v on pahin kiusaaja näillämain, se velliperse ei vaan ikäisilleen pärjää joten se hakkaa itseään pienempiä...veti mun 4 v poikaakin turpiin viime kesänä. Ja torua ei saa, koska toinen on liian kiltti jopa psykologin mielestä, ja niin kovin herkkä!
"Tunteellinen" ja "herkkä" poika taas tänään löi tyttöni ystävää todella lujaa. Tyttöä löi, kun ei pojille pärjää.
Olen aina arvostanut mielipiteitäsi, mutta nyt minun täytyy todellakin ihmetellä. Toivottavasti kommenttisi on sarkasmia.
Kai sinäkin ymmärrät, ettei reipas ja naurava lapsi ole synonyymi kiusaajalle?
Se on ihan tositarina. 9 v, joka ei ikäistensä seurassa kuulemma suutansa auki saa, on puolet itseään nuorempien seurassa kamala rääväsuu ja käy kimppuun. Kokee vissiin olevansa oikea hurjapää ja Mies isolla ämmällä kun pikkuisia uskaltaa itkettää. Minua vituttaa sellainen.
Ei ole. Mutta jos se "reipas ja naurava" lapsi saa jatkuvasti kuulla ja tuntea olevansa arvokkaampi kuin temperamentiltaan toisenlainen lapsi, siinä luodaan tehokasta maaperää kiusaamiselle ja uhriutumiselle.
Valitettavasti reippautta ihailevilta aikuisilta saattaa puuttua nyanssien taju. Tällöin kiusaaminen voi tapahtua ihan aikuisen silmien alla, ja aikuinen vain ihmettelee, miksi kiusattu ei voi "reipastua".
Se on ihan tositarina. 9 v, joka ei ikäistensä seurassa kuulemma suutansa auki saa, on puolet itseään nuorempien seurassa kamala rääväsuu ja käy kimppuun. Kokee vissiin olevansa oikea hurjapää ja Mies isolla ämmällä kun pikkuisia uskaltaa itkettää. Minua vituttaa sellainen.
Ei ole. Mutta jos se "reipas ja naurava" lapsi saa jatkuvasti kuulla ja tuntea olevansa arvokkaampi kuin temperamentiltaan toisenlainen lapsi, siinä luodaan tehokasta maaperää kiusaamiselle ja uhriutumiselle.
Valitettavasti reippautta ihailevilta aikuisilta saattaa puuttua nyanssien taju. Tällöin kiusaaminen voi tapahtua ihan aikuisen silmien alla, ja aikuinen vain ihmettelee, miksi kiusattu ei voi "reipastua".
Minäkin olen alkanut huomata tämän, nyt kun oma lapsi kasvanut vauva-ajasta pois, että reippautta ym. ihannoidaan kovasti. Mietitytti myös yksi ketju, jonka täältä luin, jossa erään tytär oli saanut käytösnumeroksi 8 ja syynä tytön luonne.
Ehkä hiljaisen ja ujon kokemuksia vähätellään enemmän kuin sen reippaan ja nauravan, josta huomaa helpommin että nyt on joku vialla. Ujo taas peittää sen ja kärsii hiljaa sisimmissään.
No siinä taitaa olla kiusattu ja kiusaaja samassa paketissa. Muistan omasta lapsuudesta tuollaisiakin tapauksia. Vituttaahan se varmasti, varsinkin jos oma lapsi on uhrina. Onneksi tyyppi ilmeisesti saa ammattiapua, toivotaan että se myös auttaa jossakin vaiheessa.
Oikeassa elämässä etenkin päiväkotimaailmassa on kyllä niin, että reipas ja naurava lapsi jää vähemmälle huomiolle. Ne hiljaiset, jotka itkee, pääsee tätien syliin. Reipas pärjätköön omillaan, näin se vaan tuppaa olemaan. Vaikka syli kelpaisi reippaallekin, mutta siihen ei pääse.
Kiusaaminen ei ole koskaan sallittua, mutta reippauskaan ei mikään rikos ole.