K
kiusattu
Vieras
voin myös sen verran lisää kommentoida ketjuun että tänne on selkeesti kirjoittanut moni sellainen joka ei edes tiedä mitä oikea kiusaus on, se on henkistä JA fyysistä pahimmillaan, se on TOISTUVAA, ei mitään huorittelua, lumputtelua tai homottelua...
Jos homottelut ja huorittelut pistetään aidon kiusaamisen piiriin esimerkiksi, niin silloinhan kaikki voi sanoa olevansa kiusattuja ja röyhistellä rintakarvoja kuinka "minä olin niin vahva etten antanut sellaisten pikkumaisuuksien häiritä"
Minä väitän kokemuksesta että oikea kiusaus on todella karmivaa, se on jatkuvaa painetta "kuka seuraavaksi tulee haukkumaan ja arvostelemaan, uskallanko mennä yksin käytävälle ensi välitunnilla, tuleekohan se pahin ja vanhin ja isoin niistä taas vetämään hiuksista pitkin käytäviä ja lyömään päin näköä" se toistuu JOKA päivä, siltä ei ole taukoa. Se on painostavaa ja alistavaa. Halventaa ihmisarvoa ja se ei tunne armoa.
Eli miettikää oikeasti ennenkuin lähdette kertomaan kiusauksesta mielipiteitä, että miltä kannalta sanotte ja mitä, ne joita oikeasti on kiusattu rankemman kautta vuosikausia ei välttämättä arvosta teitä enää minään kun yritätte esittää tietävänne jotain asiasta, mikä itseasiassa on vain mutuilua tai yleiseen tietoon perustuvaa hakuammuntaa ilman varsinaista kokemusta.
tämän ei ole tarkoitus loukata ketään, vaan selventää sitä että asiassa voi olla hienotunteinenkin, kaikesta ei ole pakko "yrittää tietää" kaikkea jos ei ole kokemusta.
oikean kiusauksen TIETÄÄ kun sille joutuu kohteeksi, sitä ei tarvitse arpoa, se ei ole satunnaista tai vaihtele päivittäin, se on jatkuvaa, kokoaika läsnäolevaa pelkoa ja ahdistusta.
Tämä on niin totta. Ärsyttää niin myös nuo 'rohkeampi sanoisi heti aluksi vastaan' kommentit, koulussani oli porukka poikia jotka kiusasi todella pahasti useampia koulutovereitaan, jos sanoi jotain vastaan, tuli nyrkistä, jos löi takaisin, olikin kohta kolme yhtävastaan (ja mä olen sentään tyttö). Opettajia ei kiinnostanut ja osa heistä myös pelkäsi poikia ja antoi näiden piinata rauhassa oppilaita, ettei poikien huomio kääntyisi heihin.
Hyvä oli vertaus myös raiskatuksi tulemiseen, onko uhri itse edesauttanut tapahtunutta? Voiko häntä syyttää? Moni ei tajua kuinka rankkaa kiusattuna voi olla, tai mitä se edes pahimmillaan on.