Klimpitön kiisseli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiii!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitiii!

Vieras
Miten hitossa tehdään kiisseli ilman niitä ällöttäviä klimppejä?

Muistan että äiti joskus antoi jonkun pomminvarman neuvon, mutten kuollaksenikaan muista mikä se oli. Jokin muistikuva olisi että perunajauhosuuruste piti tehdä ihan jääkylmään veteen ja jonkin pisteen jälkeen ei saanut sekoittaa enää yhtään. Apua, kädestäpitäen-ohjeita, kiitos!

Sekotan aina perunajauhot (ja maizenat) pieneen määrään vettä ja lisään kiehumisen kintaalla olevaan kiisseliin nauhana sekoittaen samalla.
En ole koskaan saanut aikaan yhtään klimppiä :)

Sekoita perunajauho kylmään nesteeseen ja ohuena nauhana sekoitat kuplivaan kiisselipohjaan. Käytä kierrevatkainta.
Kun ensimmäiset kuplat pulpahtaa pintaan suuruksen lisäämisen jälkeen, nosta kattila liedeltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitiii!;29947829:
Juuri noin olen tehnytkin, ja varsinkin raparperikiisseli on silkkaa räkää jäähdyttyään. Tuota Peyoten tapaa pitää kokeilla..

Laitatko liikaa perunajauhoja? Ei tarvitse laittaa niin paljoa kuin ohjeet sanoo. Kiisseli "klönttiintyy" entisestään jäähtyessään.

Että koita vielä vaik pienemmällä perunajauhomäärällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äitiii!;29947829:
Juuri noin olen tehnytkin, ja varsinkin raparperikiisseli on silkkaa räkää jäähdyttyään. Tuota Peyoten tapaa pitää kokeilla..

Ei saa sekottaa liian pitkään. Ja jos haluaa lisätä veden kanssa sen suurusteen, niin sen voi laittaa jo ennenkuin se kiehuu. Suuruste alkaa toimia vasta silloin kun se kiehuu, mutta vajotessaan pohjaan se tietysti suurustuu siihen pohjaan kuumuuden takia.

Laitatko liikaa perunajauhoja? Ei tarvitse laittaa niin paljoa kuin ohjeet sanoo. Kiisseli "klönttiintyy" entisestään jäähtyessään.

Että koita vielä vaik pienemmällä perunajauhomäärällä :)

Ohjeessa oli 4 rkl, laitoin kaksi ja lopputulos silti sama. Ääh, tää on taas näitä mun arkkivihollisia.. Oon ruuanlaitossa ihan hyvä ja leipomista teen työkseni, mutta jotkut jutut vaan haraa vastaan kerta toisensa jälkeen. Kakkukiilteen teon hanskaamiseen meni monta viikkoa, ruskea kastike vei 8 vuotta ennen kuin sain onnistumaan! :D

No tosiaan joo pitkään keitetävässä kiisselissä lisätään perunajauho vasta loppuvaihees., sekoitettuna ensin kylmään veteen.

Pakastemansikat laitan vasta valmiiseen kiisseliin, kiisseli jäähtyykin siinä mukavasti samalla. Mutta täähän on makuasia.

Kuitenkin kiisselin onnistumisen kannalta lienee tärkeintä että perunajauho sekoitetaan kylmään veteen, ja perunajauhon kattilaan laiton jälkeen sekoitetaan koko ajan.

Mä teen (liian) harvoin kiisseliä, mutta mun mielestä yläasteen köksän tunnilla opetettiin näin: Neste kuumennetaan siihen pisteeseen, että kiehuu (tässä vaiheessahan voi antaa kiehua niin kauan, että marjojen koostumus miellyttää). Nostetaan kattila pois liedeltä ja kaadetaan joukkoon kylmään nesteeseen sekoitettu perunajauho, varovasti ja koko ajan sekoittaen. Sitten nostetaan takaisin liedelle ja annetaan pulpahtaa, ja nostetaan jäähtymään - ei siis enää keitetä. Musta tuntuu, että silloin 15 vuotta sitten on köksän maikka oikein korostanut tota pulpahtamista, koska se vieläkin nousee tuoreena mieleen :D

No tosiaan joo pitkään keitetävässä kiisselissä lisätään perunajauho vasta loppuvaihees., sekoitettuna ensin kylmään veteen.

Pakastemansikat laitan vasta valmiiseen kiisseliin, kiisseli jäähtyykin siinä mukavasti samalla. Mutta täähän on makuasia.

Kuitenkin kiisselin onnistumisen kannalta lienee tärkeintä että perunajauho sekoitetaan kylmään veteen, ja perunajauhon kattilaan laiton jälkeen sekoitetaan koko ajan.

Hmm.. Ma tein eilen kerroskiisselia, vaniljakiisseli onnistui tosi hyvin, mehukiisselista tuli betonia. Tein ohjeen mukaan mut en tia missa meni pieleen.

Tanaan on iltaruokana riisipuuroa, pitkasta aikaa ja hellalla kiehuu luumut, tehdaan sit luumubetonia riisipuuron kanssa, ellei onnistu klimpiton hyva kiisseli. :D Taman aidin keittio on Hell's kitchen, koskaan ei tieda onko ruoka herkkua vai ei, yritys on kuitenki kova!

Yhteistyössä