koira puri lasta!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piikille vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä lopettaisin ellei joku ottaisi kun sanot että puri..
Poikaa puri pari vuotta sitten koira,ja poika oli koiraan selin,vaari antoi pojalle lakun ja tää koira nukkui sie pöydän alla.Poika selin koko ajan ei mitään varoitusta tai mitään niin käteen kiinni ja lujaa.
Sitä enne oli samainen koira purrut 2 aikuista mistä saatiin tietää vasta kun vaadittiin koiran omistajalta kuluja lääkäri jutuista,ja tossa koitti että oli pojan vika..Mikä ei todellakaan ollut sillä laps joka on koiraan selin parin metrin päässä niin ei oikeuta koiraa puremaan ja näitä kahta aikuista oli purrut kanssa varoittamatta..
montussa on tuo koira nykyään luojan kiitos.

Mutta ap seuraa koiraa,katso miten reagoi kun sinä nostat ruuan pois yms..koira ei mun mielestä saa purra kuin käskystä tai todellisessa tilanteessa puolustaessaan(mikä ei ole mitään ruokakupin puolustusta.
lapselle toivottavasti ei tule ikuista koira/eläin kammoa.

Kahden ison koiran "emäntänä" sanoisin että joko itseltänne 100 % parempaa valvontaa tai sitten annatte koiran pois tai jos se ajatus tuntuu pahalta niin siinä tapauksessa lopetukseen. Itse en uskaltaisi tuomoisen tapahtuman jälkeen enää antaa koiran ja lapsen ottaa minkäänlaista kontaktia toisiinsa.

eihän koirakaan ole tervetullut lapsen tai teidän kupille niin miksi te olisitte tervetulleita hänen kupille. Näyttäkää koiralle että te komennatte myös lasta, eli te kasvatatte sitä lasta eikä koira. Esim. laitatte vaikka kupin koiralle maahan ja jos lapsi on menossa kupille niin torutte lasta siitä ja viette sen pois, tällöin koira näkee että te hallitsette tilannetta ja puolustatte myös koiran oikeuksia, niinkuin lauman johtajan tuleekin!
Itse en antaisi lasten antaa koiralle ruokaa koska lapsi on myös koiran silmissä lapsi siihen asti ku sillä alkaa murros ikä ja siihen asti se on koiran alapuolella, mutta toki teidän hallinnan alla...
Aivan liikaa viedään koiria piikille ihmisen oma tyhmyyden takia..."hullu piski" "kerran ku on purassu niin puree aina" ihmisellä ei ole oikeesti selkärankaa katsoa peiliin että hei se vika voi olla myös sinussa ja inun käytöksessä...
Itse olen henk.koht nähnyt monet perheet jotka on ollut luopumassa koirasta syystä tai toisesta (useat juuri lapsiin kohdistuvasta näykkimisestä) ja lauman oikean järjestyksen tekemällä on koirasta saanut varman myös lasten kanssa...ja sen parhaan kaverin niinku koira kuuluukin olla....

En uskaltaisi koiraa pitää, kun on purrut kerran puree herkästi uudelleenkin. Ja vieläpä ihan kunnolla on purrut, ei vaan varoittanut. Ota ensisijaisesti yhteys kasvattajaan, jos hän ottaisi koiran luokseen ja etsisi sille uuden kodin, tai sitten pidät ainakin lapsen ja koiran erossa toisistaan kunnes uusi koti on löytynyt. Toinen vaihtoehto on, valitettavasti, viedä se piikille. Ei täyspäinen koira pure pientä lasta, vieläpä oman perheen jäsentä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
En kyllä säikähtäisi siitä jos koira puri ruokakupilla. Johtajan tehtävä on valvoa, ettei lapsi mene kupille silloin kun syödään. Itse olen todella tarkka tästä. Koiralla täytyy olla ruokarauha. Järjestätte nyt vain niin, että koira saa rauhassa syödä ja lapsi ei mitenkään pääse häiritsemään. Meillä saattaa koirat murahdella lapselle varoitukseksi ja heti me johtajat puututaan asiaan eli lapsi pois tilanteesta. Koiralla on oikeus puolustaa itseään ja ruokaansa.

Mun mielestä ei ole oikeutta puolustaa edes ruokaansa. Ja tää ei tosiaankaan tarkota härnäämismielessä tehtyä ruuan sorkkimista, vaan jos omistajalla on sinne kupille asiaa, esim. lisätäkseen ruokaa tai esim. pitää ottaa koiralta pois jotain syötävää jonka se on löytänyt (vaarallista syötävää), koiran pitää väistää ja antaa koskea siihen mitä se syö.

Tämä on meillä ihan ehdotonta. Koira ei saa puolustaa mitään, mutta ei sitä myöskään siitä kiusata vaan annetaan ruokarauha tietenkin. Syö aina yksi kupillaan, mutta poiskin sen saa ottaa jos on tarvis.

Ja näin se pitää ollakin, kaikille niille jotka tosiaan kuvittelee että "koiralla on oikeuksia ja se saakin puolustaa". HAH!

Hyvä vinkki: kun pentu tulee taloon, kannattaa tehdä niin että sanoo välillä lelusta tai luusta "irti", tarkastelee sitä hetken ja antaa takaisin sanoen iloisesti "ole hyvä"! Tätä toistetaan usein. Näin koira oppii, että kivastakin voi luopua, ja sen saa myös takaisin :)

Ei mikään ihme, että käytöshäiriöitä ilmenee niin usein, kun ihmisillä on kovin kirjavia käsityksiä koirien oikeuksista.

että aikuiset ihmiset sanoo, että koira saa puolustaa ruokaansa. Myös perheen aikuisilta, niinkö? Eli tekään ette saa mennä kupille, tai koira käy päälle???

Ja sitten ihmetellään, kun koira tekee sen lapselle. Ristus...

Koira ei saa vahingoittaa ihmistä, ketään ihmistä!

Alkuperäinen kirjoittaja ei piikille:
teidän virheenne takia!! koira toimi vain vaistonvaraisesti eli puolusti ruokaansa, ja teidän tehtävänä koiran omistaja ja lapsen vanhempina olis ollut vahtia ettei lapsi pääse häiritsemään koiran ruokailua!!
teinä katsoisin vielä miten tilanne kehittyy, koira selvästikin tiesi tehneensä väärin!
katsoisin tosiaan tilannetta, ja vahtisin tarkkaan kun koira ja lapsi samassa tilassa!
kylläpä täällä herkästi ollaan nuorta koiraa piikille viemässä kun eläin toimii luontonsa mukaan, koira itsekin vielä "lapsi"!

ei ainakaan piikille, mieluummi uuteen kotiin!herranjestas sentään.

Samaa mieltä.
EI PIIKILLE...ei se ollut koiran vika ja koira teki niin kun sen kuuluukin.
Pitää vahtia lastaan paremmin ettei se pääse häiritseen koiraa kesken syönnin.
Mutta tosiaan tarkkaile tilannetta ja jos koira alkaa käyttäytyyn uhkaavasti ilman mitään syytä niin sitten veisin sen jo itsekin piikille.

AP!!!
MISTÄ KENNELISTÄ KOIRASI ON ???
oletko ottanut sen jo pentuna??

Haluan vain varmistaa ettei ole entinen saksanpaimen-narttuni jonka jouduin palauttamaan kasvattajalle perhesyistä ja jonka kasvattaja myi eteenpäin. Koira täyttää kaksi vuotta ensi kuussa.

Fiksu el.lääkäri ei edes suostuisi lopettamaan muuten tervettä koiraa vaan tarjoutuisi auttamaan uuden kodin/väliaikaishoitopaikan etsinnässä

Anteeksi mutta saatte syyttää tapahtuneesta vain ja ainoastaan itseänne!! Koira ON eläin ja lapsen tekemiset teidän vastuullanne. On aiheellista antaa koira pois,mutta se ansaitsee uuden mahdollisuuden lapsettomassa perheessä tai kouluikäisten lasten kaverina oikeanlaisessa perheessä jossa ymmärretään koirien käyttäytymistä ja valvotaan lasten/koiran tekemisiä

Pistää vain vihaksi kun ihmiset omalla typeryydellään aiheuttavat vahinkoa lapsilleen ja lemmikeilleen |O

Mä en pitäs koiraa joka puree edes ruokaillessa. Ei mitenkään pysty varmistamaan aina ja ikuisesti ettei lapsi pääse koiran lähelle. Herkästikkään ei jää tohon. Laumassa väistetään ja koiran väistettävä ihmistä. Olen 1 koiran joutunnu lopettamaan. Itse olis sillon raskaana ja tuttavien luona hyökkäsi taaperon kimppuun. Mitään vihjettä ei asiasta ollut aiemmin, tosin lasten kanssa ei pyörittykkään. Ikinä en olis ruvennu kattomaan että mitenhän se sitten suhtautuu. Suuri koira ja ainoastaan se että koira napattiin kiinni esti pahemman tapahtuman. Taaperoon tuli naarmu kulmasta kohti silmää. Tottunnu kyläilijä koira ja kaikki tykkäs siitä tosi paljon, lepposa ja rauhallinen muuten mutta en yhtään (tai muukaan paikalla olijoista) ymmärrä mitä tilanteessa kävi. Taapero ei ollu edes rutistelemassa koiraa vaan kauempana.

Siis koiralla ei ole oikeasti oikeutta purra ruokakuppinsa puolesta. PISTE. Meillä ei yksikään koira ole murissut, vaikka on kuppi otettu välillä pois. Ja tämä on asia, joka koiralle pitää opettaa pennusta asti.

Huono on mennä tässä tilanteessa sanomaan, että mitä tehdä ja mitä on tapahtunut. Onko koira puraissut ilman varoitusta. Murinaa pitäisi kuulua paljon ennen kuin hampaat on kiinni. Ja onko lapsi repinyt karvoista ja pelottanut koiran, siltikin teko on koiralta anteeksi antamaton. Vaikka koiraparalla ei olekaan muuta kuin hampaat joilla puolustautua. Mutta kun puolustautuminen on tapahtunut kasvoihin ja kurkun suuntaan eikä suinkaan käsiin, niin tilanne on vielä vakavampi.

Teinä en pitäisi koiraa.

Voihan G-sus...

Meidän talossa lapset kävelee IHMISEN OIKEUDELLA ruokakupinkin vierestä, ja vaikka ottas kupin ois ei oikeutta murista tai näykätä! Siinä ei kestä koiran edes katsoa pahasti lapseen päin.

Eläimet on eläimiä, toiset sopeutuu lapsiin toiset ei. Myöskään lapsille murina ei ole ookoo. Kipeää porukkaa täällä jos koirat on lapsen kanssa samalla viivalla.

|O

Koiran pitäisi olla alinta kastia laumassa, sijalla, jossa sillä ei ole mitään sananvaltaa yhtään mihinkään asiaan. Ap:n koira ei ilmiselvästi sitä ole, ja on hullua sitä alkaa opettamaan sinne, kun perheessä on pieni lapsi jota koira on jo satuttanut. Järki käteen ihmiset!!!

Huh huh. Tosiaan, alempiarvoinen koira ei ikinä purisi ylempiarvoista koiraa, joka tulisi ottamaan hänen ruokaansa.

Koira on vain koira, veisin piikille tai antaisin pois.

antaisin pois perheeseen jossa ei ole lapsia. on kasvatus vika jos koira noin puollustaa ruokaansa. se pitää jo pienenä opettaa koiralle että ruokakipon voi vaikka kesken ruokailun käydä ottamassa pois ettei hyökää.

vielä lisään että kummastelen myös sitäkin että koiran täytyy ruokaansa noin puollustaa! oliko kovastikkin nälkä tai pidättekö nälässä kun sitä ruokaa sitten tuollatavoin puollustetaan kun sitä saa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tulkinta koirasta:
Koiralla on sekaisin laumajohtajuus ja lapsen asema samaten.
Oletettavasti koira on paimenkoiratapaan terävä ja hieman pehmeä, koska puraisi niin kovaa.
Ei ne aikuiset koirat höykkyyttele pentuja :) Aikuinen koira osaa kyllä tokaista hampaillaan juuri niin lujaa kuin se on mielestään sopivaa.

Katseles koiraasi sillä silmällä viikko pari.
Muriseeko esimerkiksi jos oven takana on joku. Käveleekö häntä pystyssä lenkillä johtajin elkein?
Pörhisteleekö niskakarvojaan muille koirille/ihmisille?
Totteleeko heti, tuleeko luokse pää alhaalla vai nokka pystyssä?

Lasta puraisi, koska teillä on ote koiraan hukassa.
Koira pitää itseään pomona, koska POMOT PITÄÄ HUOLEN MUKULOISTA. Koiran mielestä te ette kasvata lasta oikein, sen takia koira ojensi.

KOIRAN KUPILLE EI SAA MENNÄ EDES AIKUISET.
Periaatteessa lauman johtaja saa ajaa koiran pois kupilta, mutta kukaan johtaja ei tee niin kiukkuillakseen. Sinä määräät eväästä, joten sinä annat koiralle luvan milloin se saa syödä.
Eli, istutat ja pistät kupin eteen. Sitten annat luvan koiralle ottaa.

Itte meet kauemmaksi. Jos sä lähet tupertamaan koiran evääseen, se tokasee sua.
Koiralle annetaan ruokarauha.
Jos koira pelkää ruokansa päälle, se ei ainakaan auta että koiran nokan eestä viedään eväät.
Luottamus johtajaan on tismalleen eri asia kuin päällepäsmäröinti.

Koiralle annetaan rauha, lapsenkin osalta.
Lapsi ei mene sotkeilemaan koiran lähelle.

Rauhallisuus ja määrätietoisuus on johtajan aa ja oo. Turhanpäiväinen pompottaminen ja räyhääminen on eri asia kuin johtajuus.
Paljon näkee räksyttäviä rakkeja, joiden omistajat riekkuvat hihnan toisessa päässä kiljuen eitä tai lässyttäen pehmeitä, eikä koira piittaa tuon taivaallista.
Miksi?
Jokainen voi ihan itse miettiä sitä.

Jos koiraa ei osaa pitää, koiran voi antaa muualle.
Mieluusti sellaiseen kotiin, missä on tilannetajuinen johtaja joka osaa tulkita koiran luonteen oikein.

Kiitos asiallisille vastaajille.. Haluan vielä kertoa että koira on koulutettu ja pitää ainakin minua ja miestäni johtajana. Tuota ruoka/kuppi asiaa pitää ruveta enemmän harjoittelemaan. Lapset ovat myöskin saaneet laittaa ja antaa ruuan koiralle aikuisen valvonnassa ja koira joutuu aina odottamaan lupaa että saa alkaa syömään. Koiralle on myöskin opetettu rajoja esim. odottaa aina että muut menevät ovesta ensin sisälle ja vasta sitten saa luvan tulla sisälle kun muut ovat jo menneet. Koira ei myöskään saa mennä makuuhuoneisiin eikä edes yritä koska se on ollut aina kiellettyä. Koira osaa käskystä mennä pois keittiöstä kun olemme syömässä. Koira ei hauku/rähise turhasta, todella harvoin haukkuu tms. ainut ongelma mistä voi mainita niin on että haluaisi jahdata autoja..

joku oli kirjoittanut että sakemanni ei ole ulkokoira, mutta kyllä ainakin meillä koira viihtyy paljon paremmin päivät ulkona häkissä/tarhassa jossa on lämmin koppi, kuin että olisi yksin sisällä. Sakemannilla on muutenkin niin paksu turkki että ei edes välttämättä tarvitsisi lämmintä koppia..

miksi ihmeessä teillä on koira joka on päivät ulkona ja sisälläkään ei saa olla kun tietyissä paikoissa tiettyyn aikaan!! luovuttakaa jo ja antakaa se parempaan kotiin.

Anteeks muttä mä oon edelleen sitä mieltä että jos koiraa ei ole siihen tilanteeseen totutettu että ruokailun aikana voidaan häiritä, ei sillon vika ole koirassa vaan omistajissa. Ap ite kirjoitti että oma moka kun ei tullu vahittua lasta, no nii...
Joo-o, mulla on koira, iso sellainen ja kyllä, mä voin viedä mitä tahansa sen nokan alta ilman mörinöitä, KOSKA OLEN SEN OPETTANUT SIIHEN..
Mua ei mikää muu tässä keskustelussa riso kun toi "heti piikille tollanen luonnevikanen" asenne, se koira kun ei ole pilalla tms. joku sen varmasti ottaa kun vaan ap viittii rehellisesti sitä kotia sille ettiä, ja kun puhuu että koira puri, muistaa myös sanoa sen että tilanne oli koiralle uusi johon vaikutti myös se että muksun vahtiminen petti.
Ja kyllä, koira on mulle perheenjäsen, en mä kakaraakaan lopeta jos se hakkaa koiraa nyrkillä vaan opetan sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja älkää selittäkö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
No eipä se koiran vika ole jos muksu menee sörkkii sen ruokaa, en lähtis koiraa piikille sen takia viemää vaan huolehtisin että ruokarauha on ja pysyy koiralla. Jos hukata pitää niin anna sit jonnekkin jossa saa olla rauhassa.

Ehdottomasti koira piikille. Vaikka koiralla olisikin muka "oikeus" puolustaa ruokaansa, on parempi lopettaa koira kuin se, että ensi kerrallalla lapsilta voi lähteä henki.

tai mitäpä jos ne vanhemmat huolehtisivat siitä että koira ja alpsi tulee toimeen, lapsi osaa toimia koiran kanssa ja koira tietää paikkansa laumassa...

mun mielestä on käsittämätöntä että otetaan koira, sitten kun lapsi tulee niin koira sysätään syrjään, lapslele ei opeteta perus käyttäytymistä koiran kanssa ja koiraa kohdellaan miten sattuu ja kun jotain tapahtuu niin koira piikille...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja CupCake-:
meillä koira antaa suustaan kaiken ihmiselle (myös meidän yksivuotiaalle). Siis jos kiinni saa kun lähtee leikkimään karkuleikkiä :D Koira osaa väistää ja varoa lasta eikä yritä mitään pahaa. Koira täyttää kohta kolme enkä ole koskaan kuullut sen edes murisevan (en edes tiedä miltä sen murina kuulostaisi). Kiltti on kuin mikä. Toisten mielestä ehkä liiankin alistuva, mutta tietääpähän ainakin, että ihminen määrää (oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen). Leikkisä ja iloinen koira joka tykkää kaikista ihmistä (päästäis rosvotkin iloisesti kylään). Meidän ranskanbulldoggi :heart: Kuorsaa meidän jalkopäässä yöt :)

Hieno juttu, ja näin sen kuuluu ollakin. Koiralta pitää pystyä ottamaan pois ruokakuppi ilman että koira käy kiinni!!! Eri asia tietenkin härnääminen.

meillä saksanpaimenkoira ja ranskanbulldoggi ja kumpikaan ei sano mitään vaikka pienimmäinen menee kupille ja pari raksua maistaisikin :D istuvat ja odottavat vuoroaan :laugh:

En veis piikille. Veisin systemaattisesti tästä lähin kun koira syö, lapsen siihen viereen ja kehuttas koiraa kun on nätisti. Lapsi veis koiralle herkkuja kuppiin jne. Pyrkisin opettamaan, että ei ole vaaraa ja samalla lapselle, että ei saa mennä kupille, paitsi nyt kun äiti/isä on vieressä ja annetaan makupaloja.

Yhteistyössä