Kokemuksia osastonsihteerintyöstä kellään?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fodi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen sh ja kun meidän osastonsihteerin työtä seuraa niin on todella kiireinen ja joutuu hoitaan vaikka mitä töitä eikä työrauhaa, kun puhelin soi ja me hoitajat ja lääkärit keskeytetään hänet monta kertaa päivässä. Huipputyyppi on. Tehokas tekeen töitä, mutta sanoo kyllä, että on liikaa töitä. Tietokoneen ääressä istuu päivän ja hoitaa asioita puhelimitse ja selaa papereita, käy välillä arkistosta tulevien potilaidne papereita ja kotiutuneiden potilaiden paperit laittaa siisitisti kansioon ja vie takaisin arkistoon. Tarkastaa labratuloksiakin ja hoitaa vaikka mitä asioita mm. siirtokuljetuksia paikasta toiseen, tilaa kyytejä keskussairaalaan tutkimuksiin ym.

Kun oon hänen työtänsä seurannut niin kunnon perehdytys pitäisi olla, jos uusi työntekijä tulisi. Ei muuten osaa tehdä kaikkea hommia. Palkkauksesta en tiedä, mutta tuskin hirmuhyvä.
 
Olen sh ja kun meidän osastonsihteerin työtä seuraa niin on todella kiireinen ja joutuu hoitaan vaikka mitä töitä eikä työrauhaa, kun puhelin soi ja me hoitajat ja lääkärit keskeytetään hänet monta kertaa päivässä. Huipputyyppi on. Tehokas tekeen töitä, mutta sanoo kyllä, että on liikaa töitä. Tietokoneen ääressä istuu päivän ja hoitaa asioita puhelimitse ja selaa papereita, käy välillä arkistosta tulevien potilaidne papereita ja kotiutuneiden potilaiden paperit laittaa siisitisti kansioon ja vie takaisin arkistoon. Tarkastaa labratuloksiakin ja hoitaa vaikka mitä asioita mm. siirtokuljetuksia paikasta toiseen, tilaa kyytejä keskussairaalaan tutkimuksiin ym.

Kun oon hänen työtänsä seurannut niin kunnon perehdytys pitäisi olla, jos uusi työntekijä tulisi. Ei muuten osaa tehdä kaikkea hommia. Palkkauksesta en tiedä, mutta tuskin hirmuhyvä.

Tässä oli hyvä kuvaus, tietysti työnkuva vaihtelee osaston mukaan. Lisäksi myös esim. suunnittelee leikkauslistoja ja hoitaa ajanvarauksia. Neuvoo puhelimitse soittavia potilaita ja kertoo heille asioita tyyliin paljonko sairaalapäivät tai polimaksut tekevät, paljonko sairaslomaa on todennäköisesti luvassa, miten leikkausjono etenee ja noin tuhat muuta kysymystä. :)

Todella tärkeää ja vastuullista työtä, jota tehdessä kyllä varmasti joka päivä tietää, mikä on työn tarkoitus ja mielekkyys. :)

Työ vaatii monenlaisia ominaisuuksia, joista osan tietysti oppii työn varrella. Lukihäiriö tekee kyllä työstä selviämisen mahdottomasti, sillä kerran kun aakkostaa kortit väärin isoon kortistoon, kaikkia ei löydy varmaan enää ikinä... Näppärä täytyy olla ja sujuva koneella kirjoittaja, kyetä pitämään päivän 24 pientä työtehtävää koossa ja saada niistä jokainen päivän aikana tehtyä ja osata tulla kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Osastonsihteerit on yleensä tosi pidettyjä ja arvostettuja, mutta se ei poissulje sitä, että joskus joku raivostunut asiakas saattaa tulla linjoja pitkin. Tuollaisistakin tilanteista täytyy osata selvitä tyylikkäästi, vaikkei hoitohenkilöstöön varsinaisesti kuulukaan. Ei siis mikään superihminen tarvitse olla, mutta monta vaatimusta listalta kuitenkin löytyy.
 
Poliklinikalla työskentely on varmaan useimmiten vähemmän kiireistä kuin osastoilla. Minä teen vaihdellen asiakaspalvelutyötä "luukulla", konekirjoitusta ja puhelinajanvarausta ja meillä työtahti on useimmiten niin rauhallinen, että suorastaan hävettää :D Ajanvaraushomma on ainoa missä on ajoittain liian kiire, mutta ei sekään stressaa, ärsyttää vaan jos puhelin alkaa heti vilkkua uudestaan ja sitä jatkuu tauotta koko päivän. Palkkani on 2300 €/kk, mikä on minusta erittäin kohtuullinen työmäärään nähden... Minulla on kaikenlaisia kokemus ja henk.koht. lisiä tuossa.
 
Taitaa olla tämän laman aikana katoava ammatti.
Täällä jäi eläkkeelle ja ketään ei palkatttu tilalle.
Sairaanhoitajat ehtivät kirjaamaan kaiken tarvittavan.
Lähihoitajat keskittyvät lähinnä hoitamiseen ja auttamiseen.
 
Muistan miten ihailin muutamaa vanhempaa työkaveriani silloin kun tulin nykyiseen työhöni 15 vuotta sitten. He tuntuivat tietävän aivan kaiken! Nyt he ovat eläkkeelleä, mutta minusta on itsestäni tullut sellainen. Se tuntuu tosi mukavalta kun oman osaston sihteeri, lääkäri tai hoitaja tulee luokseni ja sanoo: "Sinä varmaan tiedät miten tämmöinen hoidetaan/kuka hoitaa/kenelle tämmöinen kuuluu/mistä voi tilata tms. Minä tiedän ja osaan aina - jos ei muuta tiedän keneltä voin kysyä :)
 
Ossien työtä vähentää eniten juuri konekirjoituksen väheneminen tai kokonaan loppuminen. Meidän klinikan lääkäreitä on koitettu jo monta vuotta painostaa siirtymään pois sanelemisesta, mutta vieläkin n. 40 % sanelee (näin juuri tuoreen tilaston), loput kirjoittavat itse tai käyttävät puheentunnistusta. Minä tykkään tehdä konekirjoitusta (varsinkin kun meillä on käytössä digitaalinen sanelujärjestelmä eikä kasetteja enää), kun siinä ei ihmiset uskalla keskeyttää koko ajan :D
 

Yhteistyössä