Tuntuu, että kaikki muut ovat kuulleet lapsiluvusta myllytystä, paitsi minä, kukaan ei ole kommentoinut, muuten kuin, että lisää pullaa vaan uuniin, nuoria kun olette...
Ja minä olen järkyttänyt ihmisiä kertomalla, että esikoinen oli vahinko. Ei se sen lapsen arvoa tai vanhempien rakkautta siihen mitenkään vähennä.
Itsellä on myös vähän semmoinen asenne, että se on loppujen lopuksia aika vähän, mitä ihminen, vauva tai lapsikin, tarvitsee tosissaan. Siis tavaraa. Että tuosta lasten kalleudesta en välttämättä menis niin vannomaan. Kyllähän ne jotain kustantaa, mutta kyllä siinä ehkä jotain merkkaa omatkin kulutustottumukset, että saako se lapsi kaiken uutena ja kaiken mahdollisen, mitä keksii haluta. Halvemmaksi ainakin tulevat vaatettaa noin peräkkäin.
Ja just kuulin, että ystävä, jonne suurin osa meidän poitsujen vaatteista on kammettu, on saanut vauvan kotiin (toinen poika heillekkin) ja vaatteet on hällä jälleen käytössä. Se tarkoittaa sitä, että jos ja kun meille tulee kolmas poika, niin saadaan samat vaatteet takaisin. Ja jos vaikka olis tyttökin, niin suuri osa käy silti.
Meillä muutenkin ostetaan käytettynä lapsille tosi paljon, jos vain sattuu löytymään, varsinkin hiihtokenkiä ja luistimia olen metsästänyt useita kokoja eteenpäin. Jotenkin niin turha ostaa uutta, kun ei ne ole kun yhden kauden käytössä ja hyvällä tuurilla seuraavana vuonna menevät nuoremmalle taas yhdeksi talveksi.