Koulutusasiaa (miten jatkaisi elämää), varsinkin palstan opettajat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jelppiä

Vieras
Olen 41 v. Mulla on media-alan amk-tutkinto, olen ollut alan töissä valmistumisesta lähtien koko ajan, kunnes jäin ekalle äitiyslomalle. Mulla 2 lasta, kohta 7 v ja 3 v 3 kk. Olen naimisissa, miehellä epäsäännölliset työajat.

Työhommat lopussa painottuivat mediakasvatuspuolelle ja opiskelin silloin 3 approa työn ohessa eli mediakasvatuksen, kasvatustieteiden ja erityispedagogiikan. Olen muutenkin opettanut suht paljon (tehnyt opettajan sijaisuuksia, mm. sen vuoden kun olin töissä ennen nuorinta olin sijainen).

Nyt kun olen tässä taas töitä hakenut, se on ollut hankalaa. Joko niin, että ei oo haettavia paikkoja tai niissä on työajat liian hankalat perheelliselle. Tai pitäisi ehkä käydä joku "päivityskurssi". Media-ala on todella kilpailtua ja sekin pännii. Olen tehnyt sijaisuuksia kouluihin.

Olen miettinyt, että kannattaisikohan mun nyt vaan hakea luokanopettajaksi ensi keväänä, jos mitään ei tule ennen sitä, ja opiskella se tutkinto. Niitä hommia tuntuu olevan + tykkään olla lasten ja nuorten kanssa, olen hyvä siinä + työajat sopisivat hyvin. Opiskelujen ohessa tehdä vähän töitä.

Mitä te tekisitte? Ja kauanko arvelette että kestäisi, että valmistun? 3 v? Onko liian optimisista?

media-alan amk-tutkinnolla ei kyllä luokanopettajan töitä saa, varsinkin kun luokanopettajista on ylitarjontaa useimmilla paikkakunnilla. Eli ensin pitäisi hankkia se koulutus.

media-alan amk-tutkinnolla ei kyllä luokanopettajan töitä saa, varsinkin kun luokanopettajista on ylitarjontaa useimmilla paikkakunnilla. Eli ensin pitäisi hankkia se koulutus.

No, mä oon saanut. Mutta mulla on siis vähän kasvatusalan koulutusta + paljon työkokemusta peruskouluikäisten mediakasvatuskurssien vetämisestä + myös ihan opettamisesta. Siis sijaisuuksia ja silloin äitiyslomien välissä lyhempiä pätkiä (muutamasta päivästä muutamaan viikkoon) + yhden puolen vuoden pätkänkin.

[QUOTE="neiti";22212539]Luokanopettajan tutkinto on aika raskas työn ohessa tehtäväksi. Ainakin alussa tunteja on 8-16 eikä poissaoloja saisi olla.[/QUOTE]

Onkohan se alku se appro? Sehän mulla on jo. No, täytyy tutkailla miten se sujuu, jos siihen nyt päädyn. Ei kokoaikatyön, mutta jos jonkun verran tekisi keikkaa.

No, mä oon saanut. Mutta mulla on siis vähän kasvatusalan koulutusta + paljon työkokemusta peruskouluikäisten mediakasvatuskurssien vetämisestä + myös ihan opettamisesta. Siis sijaisuuksia ja silloin äitiyslomien välissä lyhempiä pätkiä (muutamasta päivästä muutamaan viikkoon) + yhden puolen vuoden pätkänkin.

Sinut on ollut helppo ottaa sijaiseksi, koska mitään velvoitetta vakinaistamiseen ei ole kun ei sinulla ole vaadittavaa koulutusta. Sijaisuuksia saatat saada nytkin (tosin ainakin useimmissa paikoissa ne menee "listalta" jonka kärjessä pysymiseksi vaaditaan jatkuvaa käytössä oloa, eli äitiysloman jälkeen olet todennäköisesti hännillä soittojärjestyksessä), mutta kannattaa miettiä haluaako tehdä epävarmoja sijaisuuksia lopun työuransa vai olisiko sittenkin kannattavampaa kouluttautua, joko opettajaksi tai media-alan päivityksen verran ja saada mahdollisuus vakituisempiin töihin. Sinulla on kuitenkin työuraa jäljellä vielä 20 vuotta.

Kyllähän tuo appro vähän opintoja lyhentää. Mutta OKL on aika tiukka paikka, tai ainakin oli silloin kun itse siellä opiskelin. Läsnäolopakko oli monella kurssilla eikä sellaista "akateemista vapautta" ollut kuin monissa muissa laitoksissa ja tiedekunnissa. Todella tiukalla ohjelmalla voisi kolmeen vuoteen päästä, mutta itse pitäisin realistisempana neljää. Appro nyt ei kuitenkaan kovin montaa opintopistettä ole, onkos se nyt 25 opintopistettä, kun kandin papereihinkin vaaditaan 180.

Melkoisen tiivistä opiskelua tosiaan on OKL:ssä. Paljonpaljon kursseja, joissa on oltava läsnä (hyvin harvan kurssin voi suorittaa itsenäisesti). Ja täytyy myös se ottaa huomioon, että OKL:ään on hyvin vaikea päästä sisään (jotkut ovat sanoneet, että lääkikseenkin on helpompi päästä opiskelemaan kuin OKL:ään). Itse kyllä pidin OKL:n opinnoista kovasti ja luokanopettajan ammatti on mielenkiintoinen ja mukava (joskin myös rankka) :) Tsemppiä!

Sinut on ollut helppo ottaa sijaiseksi, koska mitään velvoitetta vakinaistamiseen ei ole kun ei sinulla ole vaadittavaa koulutusta. Sijaisuuksia saatat saada nytkin (tosin ainakin useimmissa paikoissa ne menee "listalta" jonka kärjessä pysymiseksi vaaditaan jatkuvaa käytössä oloa, eli äitiysloman jälkeen olet todennäköisesti hännillä soittojärjestyksessä), mutta kannattaa miettiä haluaako tehdä epävarmoja sijaisuuksia lopun työuransa vai olisiko sittenkin kannattavampaa kouluttautua, joko opettajaksi tai media-alan päivityksen verran ja saada mahdollisuus vakituisempiin töihin. Sinulla on kuitenkin työuraa jäljellä vielä 20 vuotta.

Niin, kyllä mä tuon tajuan. Mutta siinä koulussa missä olen eniten tehnyt, olen kyllä listan kärjessä edelleen. Tai palasin siihen, kun nuorempi meni päiväkotiin elokuussa. Olen syyskuussa ollut töissä 15 päivää ja nyt lokakuussa 4 päivää tähän mennessä + on pyydetty kun eräs opettaja menee viikon kurssille siihen.

Toki näin paljon ei voi tehdä opiskelujen ohessa.

Tuossa koulussa missä oon eniten ollut, on palkattu uusia päteviä ensin vuoden sijaisuuksiin ja sitten hyväksi havaittuja on palkattu vakituisiin virkoihin.

Joo, vaihtoehdot ovat periaatteessa tuossa. Eli joko haen johonkin media-alan koulutukseen (esim. yritän päivittää tutkinnon ylemmäksi amk:ksi ja luotan että se sitten riittää "päivitykseksi" ja taas alkaa "uraputki"... Olen kuitenkin oikeasti tehnyt hommia tammikuusta
-96 putkeen tuohon ekaan äitiyslomaan asti. Eri mittaisia pätkiä tuotantoyhtiöissä, ollut pari v tuossa yleisradiossa, verkkoyhteisössä, mediakasvatusprojekteissa... Tai haen opettajan koulutukseen ja teen sitten niitä hommia. Mua kiinnostaa myös esim. opetusmateriaalien teko ja siihenkin se opettajan tutkinto + tämmöinen sekalainen työkokemus on hyvä (ja pohjalla se medianomi (amk)-tutkinto).

Media-alan tutkinnosta ei oo koulussa ainakaan haittaa, päinvastoin, se on plussaa kun siellä tehdään kuitenkin kaikenlaista tyyliin lehtiä, videoita, nettijuttuja jne.

Jos alla on amk-tutkinto sekä kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, niin silloinhan voi hakea suoraan erillisvalinnan kautta luokanopettajaksi. Tällöin saisit kandin paperit "hyväksiluettua" ja jäljelle jäisi loput maisterinopinnoista. Turun OKL:n sivuilta taisin tuon lukea.
Näin ainakin itse ymmärsin, kun viime vuonna etsin uutta koulutusvaihtoehtoa.
Saa toki korjata, jos olen ymmärtänyt väärin:)

[QUOTE="vieras";22212680]Kyllähän tuo appro vähän opintoja lyhentää. Mutta OKL on aika tiukka paikka, tai ainakin oli silloin kun itse siellä opiskelin. Läsnäolopakko oli monella kurssilla eikä sellaista "akateemista vapautta" ollut kuin monissa muissa laitoksissa ja tiedekunnissa. Todella tiukalla ohjelmalla voisi kolmeen vuoteen päästä, mutta itse pitäisin realistisempana neljää. Appro nyt ei kuitenkaan kovin montaa opintopistettä ole, onkos se nyt 25 opintopistettä, kun kandin papereihinkin vaaditaan 180.[/QUOTE]

Joo, mietin että mulla on se appro +

Eli puuttuu

viestintäopinnot ja orientoivat opinnot 20 op

(mutta luulisin että saan nämä nopeasti läpi)

kasvatustieteen aineopinnot 35 op

ainedidaktiikan opinnot (eli ne opettavat aineet) 60 op

sivuaineopinnot periaatteessa on tai jos toisen appron vetää tähän ja toisen maisteritrutkintoon... ja tähän vähän (15 op) muuta.

eli 130 op puuttuu

koko maisteritutkinto 120 - 25 op...

Eli onhan tuossa 130 + 95 = 225 op....

Mietin myös, että hakisin äidinkielen aineenopettajaksi (se aineena kiinnostaa mua eniten kuviksen ja ilmaisutaidon lisäksi). Äidinkielessä voi myös hyvin käyttää mediaosaamista opetuksessa.

[QUOTE="Luokanope";22212727]Melkoisen tiivistä opiskelua tosiaan on OKL:ssä. Paljonpaljon kursseja, joissa on oltava läsnä (hyvin harvan kurssin voi suorittaa itsenäisesti). Ja täytyy myös se ottaa huomioon, että OKL:ään on hyvin vaikea päästä sisään (jotkut ovat sanoneet, että lääkikseenkin on helpompi päästä opiskelemaan kuin OKL:ään). Itse kyllä pidin OKL:n opinnoista kovasti ja luokanopettajan ammatti on mielenkiintoinen ja mukava (joskin myös rankka) :) Tsemppiä![/QUOTE]

Joo, ei se heittämällä mene varmaankaan. Mutta ehkä työkokemuksesta saa pisteitä? Ja opinnoista on ehkä hyötyä pääsykokeessa.

[QUOTE="Jenis";22212838]Haluat siis nimenomaan luokanopettajaksi, etkä aineenopettajaksi? Oman alasi aineenopettajaksi ois huomattavasti lyhyempi tie.[/QUOTE]

En oman alan. Mutta äidinkielen aineenopettajaksi voisin opiskella.

Oman alan en siksi, koska pikkuisen vastustan tälle alalle ylikouluttamista. Itse olen niitä alkupäässä valmistuneita, ja töitä oli ja sitten sai työkokemusta ja uusia hommia sitä kautta. Mutta nykyäänhän koulutetaan suoraan kortistoon.

[QUOTE="Hmmm";22212854]Jos alla on amk-tutkinto sekä kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, niin silloinhan voi hakea suoraan erillisvalinnan kautta luokanopettajaksi. Tällöin saisit kandin paperit "hyväksiluettua" ja jäljelle jäisi loput maisterinopinnoista. Turun OKL:n sivuilta taisin tuon lukea.
Näin ainakin itse ymmärsin, kun viime vuonna etsin uutta koulutusvaihtoehtoa.
Saa toki korjata, jos olen ymmärtänyt väärin:)[/QUOTE]

Ok, täytyypä ottaa selvää. Aineopintoja voi lukea avoimessa. En oo nyt hakenut, kun kaikki opiskelu pitää hyväksyttää tuolla työkkärissä. Jopa avoin, mikä on kuitenkin mahdollista työn ohessakin.

Yhteistyössä