Kuinka moni tekee näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunnustakaa pois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tunnustakaa pois

Vieras
Sairasta lasta voi hoitaa 3 pvä palkallisesti. Tai itse asiassa se on lapsen hoidon järjestämistä varten, mut eihän kipeää lasta helposti saa hoitoon mihinkään. Jos sairaus kestää vaikka viikon, niin mitä teette? Toinen vanhempi on ensin 3 pvä poissa töistä ja toinen ei puhu työpaikkallaan mitään lapsen sairastumisesta ja sitten muina miehinä lapsen neljäntenä sairauspäivänä ilmoittaa omalla työnantajalleen, et lapsi on tullut kipeäksi. Kuinka moni myöntää tekevänsä näin? Oletus tietysti on, että heti ei tarvitse olla lääkärintodistusta työnantajaa varten. Kuinka moni menee sanomaan töihin, et puoliso on jo käyttänyt sen 3 päivää, jatkan tästä nyt palkattomana pari päivää lisää?

Meillä ei ole vielä tätä tilannetta ollut, mutta mielessä on käynyt, et pitäiskö tehdä pakon edessä näin. Kummankaan työnantaja ei edellytä 3 päivästä lääkärintodistusta eikä myöskään puolison työnantajalta todistusta työssä olemisesta.

No onpa outo juttu! Saahan se toinen olla myös sen kolme päivää pois, kuten sanoit. Se on ihan sama työnantajalle milloin lapsi on sairastunut... Esim. vesirokossa on pakko olla molempien vuorotellen.
Ja tiesitkö, että kaikista alle 10v lapsista saat saman edun? Eli jos sulla on 4 alle 10v, saat pahimmassa tapauksessa olla kaksi viikkoa kotona.

No, jos tauti kestää koko viikon, niin yleensä se vaatii sen lapsen takia lääkärissä käyntiä, jolloin tulee se lappukin sivutuotteena.

Ap:n esimerkin mukaisesti mielestäni voi tehd', jos se asioita yksinkertaistaa _ kunhan lapsi tulee hoidettua.

Mun työnantaja sallii sen 3 pv ilman lääkärintodistusta, ja olen käyttänyt näitä päiviä rehellisesti. Miehen työnantaja vaatii lapun jo ekä päivästä, ja se on kyllä ihan persiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No onpa outo juttu! Saahan se toinen olla myös sen kolme päivää pois, kuten sanoit. Se on ihan sama työnantajalle milloin lapsi on sairastunut... Esim. vesirokossa on pakko olla molempien vuorotellen.
Ja tiesitkö, että kaikista alle 10v lapsista saat saman edun? Eli jos sulla on 4 alle 10v, saat pahimmassa tapauksessa olla kaksi viikkoa kotona.

Mun mielestä ei kyllä saa olla molemmat palkallisesti pois kuin yhteensä sen 3 päivää. Eli jos sairaus kestää yli 3 pvä, niin silloin loppuaika on palkatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
No, jos tauti kestää koko viikon, niin yleensä se vaatii sen lapsen takia lääkärissä käyntiä, jolloin tulee se lappukin sivutuotteena.

Ap:n esimerkin mukaisesti mielestäni voi tehd', jos se asioita yksinkertaistaa _ kunhan lapsi tulee hoidettua.

Mun työnantaja sallii sen 3 pv ilman lääkärintodistusta, ja olen käyttänyt näitä päiviä rehellisesti. Miehen työnantaja vaatii lapun jo ekä päivästä, ja se on kyllä ihan persiasta.

Ei se lappu mitään auta. 3 päivää saa sairasta, alle 10-v lasta hoitaa palkallisesti tai oikeastaan järjestää lapsen hoito jotenkin ja sen jälkeen on palkatonta. Ainakin mun työpaikalla näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei se lappu mitään auta. 3 päivää saa sairasta, alle 10-v lasta hoitaa palkallisesti tai oikeastaan järjestää lapsen hoito jotenkin ja sen jälkeen on palkatonta. Ainakin mun työpaikalla näin.

Näinhän se on!!!

Mun mielestä ei kyllä saa olla molemmat palkallisesti pois kuin yhteensä sen 3 päivää. Eli jos sairaus kestää yli 3 pvä, niin silloin loppuaika on palkatonta.

Höpsistä. Teillähän on ihan eri työnantajat. Silloinhan lapsi saisi sairastaa vaan ja ainoastaan kolme päivää. Eli kyllä saa, ei se kuulu sun työnantajalle jos miehesi hoitaa sairasta lasta; tai toisinpäin...

Höpsistä. Teillähän on ihan eri työnantajat. Silloinhan lapsi saisi sairastaa vaan ja ainoastaan kolme päivää. Eli kyllä saa, ei se kuulu sun työnantajalle jos miehesi hoitaa sairasta lasta; tai toisinpäin...

Kyllä se taitaa kuulua. Jotkut työnantajat vaatii todistuksen, että puoliso on ollut työssä silloin kun toinen on ilmoittanut omalle työnantajalleen hoitavansa sairasta lasta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mun työnantaja eväsi työkaverilta sen kolme päivää kun kerto et mies oli ollut edelliset kolme päivää.

jos on todistus, niin ei voi evätä.

mutta kun se 3 päivää on lapsen hoidon järjestämistä varten eli kyllä voi evätä tai ainakin palkan voi jättää maksamatta siltä ajalta.

No, meillä ei ole lapset u koskaan niin kauaa.Vesirokkoki oli joululomalla.
Enää ei voi olla töistä pois lasten sairastumisen takia kun ei ole töitä.
Kun saan tlöitä niin todennäkösesti kuopus on jo yli 10v jolloin ei enää saa olla pois sen takia

Meillä miehen kotiin jääminen sairaan lapsen kanssa on tehty niin vaikeaksi.
Lääkärintodistus työterveyslääkäriltä, todistus että toinen vanhemmista ollut töissä.
Neuvolan todistukset ei kelpaa, jos käyty muualla lääkärissä niin selvitys miksi käyty muualla.

Mulla riittää, kun soitan töihin että lapsi on kipeenä, sit lääkäriin jos jatkuu yli 3 päivää. Pomo jolla itselläkin pienet lapset.
Joka kerralla kun oon ollu pois töistä lapsen takia niin lapsi vaatinu lääkärillä käyntiä ja oon toimittanu todistuksen työpaikalle vaikka sitä ei vaaditakaan. Kivampi kuitenkin kun vie todistuksen niin eipähän yksikään äkäpussi pääse töissä epäilemään.

Eli meillä ei tehdä, ei myöskään haeta neuvolasta todistuksia lapsen varjolla.
Sit ollaan pois töistä, kun oikeesti on tarvetta.

Siis vaihteleeko tää asia oikeesti työehtosopimuksen mukaan?

Mun ja miehen työnantaja on eri ja silti meillä on molemmilla sama ehto, että toinen tai molemmat voi hoitaa sairasta lasta yhteensä 3 pvä, ei kuutta päivää putkeen että ensin toinen ja sitten toinen. Eli jos minä olen vaikka ma - ti poissa töistä, niin mies voi olla sen lisäksi ainoastaan ke palkallisesti pois ja sen jälkeen palkattomasti, vaikka olis mikä lääkärintodistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Mina EN todellakaan tekisi noin. Suomalainen kuuluisa rehellisyys ! :o

Sä taisit olla ainoa tässä ketjussa, joka oli tätä mieltä. :whistle: Muut ei näytä edes olevan selvillä miten saa ja miten ei saa olla poissa töistä.

joo, mä myönnän, meidän perhe tekee näin... ja täällä ainakin menee asia niin että kolme päivää saa olla palkallisella sairauslomalla lääkärintodistusta vastaan.

Kiva näin pomon ominaisuudessa lueskella näitä palstoja. Tiedänpä miten äidit ihan oikeasti suhtautuvat työntekoon. Kylläpä minä tämän tiesinkin jo. Tiukka linja jatkuu siis.

Alkuperäinen kirjoittaja myönnän...:
joo, mä myönnän, meidän perhe tekee näin... ja täällä ainakin menee asia niin että kolme päivää saa olla palkallisella sairauslomalla lääkärintodistusta vastaan.

En tiedä jääkö paljon muita vaihtoehtoja, jos hoitajia ei ole tarjolla. Mistä ihmeestä kipeälle lapselle saa yhtäkkiä hoitajan. Meillä voi isovanhemmat saada satunnaisesti apuun, mut täysin työvuoroista riippuen. Ja toiset isovanhemmat asuukin niin kaukana, etteivät pystyisi tulevaan, vaikka sattuisi olemaan töistä vapaata heillä.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Kiva näin pomon ominaisuudessa lueskella näitä palstoja. Tiedänpä miten äidit ihan oikeasti suhtautuvat työntekoon. Kylläpä minä tämän tiesinkin jo. Tiukka linja jatkuu siis.

no minulla kyllä menee lapsen terveys kaiken edelle, jopa työn, vaikka pomot olisivat mitä mieltä...!!!

Yhteistyössä