Kuinka neuvolasta voidaan pakottaa pistämään lapset päiväkotiin?!?! *kypsänä*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oudompi kai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oudompi kai

Vieras
Tämä on ihan järjetöntä.
Tilanne se, että meillä on useampia pieniä, minä kotona lasten kanssa ollut aina ja mies vakityössä. Tämä on meidän mielestä perheellemme paras mahdollinen kuvio tässä vaiheessa.
Olen raskaana ja minulla on ollut rytmihäiriöitä, jotka ovat olleen kiusana aiemmissakin raskauksissa ja joille ei ole löydetty selkeää syytä -ja jotka pysyvät lääkityksellä poissa.
Perheessämme ei ole väkivaltaa eikä päihdeongelmia. Olemme onnellisia ja elämme tasapainoista elämää.

Äitiysneuvolan tantta kauhistui kuullessaan, että minulla on taas ollut rytmihäiriöitä vaivana ja olen joutunut aloittamaan siihen lääkityksen (joka siis tehoaa)!
Hänen kommenttinsa oli, että ei muuta kuin kaikki lapset päiväkotiin, saat olla kotona rauhassa!! Olin ihan että :o ... ihan kun nämä johtuisivat ylirasituksesta tmv. Sanoin, ettei ylirasitus ole syynä ja haluan hoitaa lapsemme kotona, eivät muksut edes päiväkotiin suostuisi ja itsekin siitä VAIN KÄRSISIN...tantta tuumas, että höpöhöpö, meidän lapset kun ei muusta tiedä ja että minun täytyy saada olla kotona rauhassa!!
Voi taivas. Koitin selittää, ei mennyt perille.
Olen menossa sinne huomenna ja saan taatusti kuulla aiheesta lisää...hänen mielestä lasten paikka on päiväkodissa pienestä pitäen, vaikka äiti olisi itse kotona!! EN JAKSA YMMÄRTÄÄÄÄÄÄ!!!!
SANOKAA MITÄ SANON HUOMENNA TUOLLE PUUPÄÄLLE!?!?!? *kihisee*

(tällasesta jos mistä niitä rytmihäiriöitäkin voisi tulla...)

Sanot ettei sulla ole varaa laittaa kun menee tuet (oletan että sulle tulee kotihoidontuki ja lisät) Hommakkoon teille kotiapulaisen, enemmän siitä on hyötyä, saat mennä lasten kanssa rauhassa vaikka kauppaan ja apu tekee ruoat ja siivoaa.

sano että SINÄ olet niiden lasten äiti ja SINÄ päätät ja tiedät mikä niille on hyväksi! Sano suoraan että vähemmästäkin tollasen vieraan ihmisen käytöksestä paineet ja pumppu menee sekasin. Pah että ärsyttää tollaset kaikkitietävät neuvola-akat..

Mitään ei voida pakottaa, mutta luulisi että sinäkin ajattelet itsesi ja tulevan lapsesi jaksamisen puolesta. Kaikkihan ei ole nyt ihan kondiksessa, jos rytmihäiriöitä on.

Jos on useita pieniä muksuja, niin samalla rahallahan tulee kotiin oma pph auttamaan arjessa...

Sanot ihan rauhallisesti että hoidat itse, tiedät kyllä iste ettei ne rytmihäiriöt johdu rasituksesta. Ja että hänen painostaminen sua alkaa rasittaa ja jos ei lopeta ni haluat vaihtaa neuvolatädin! (siihenkin on oikeus jos kemiat ei natsaa)!

Tai sanot että jätät käymättä koko neuvolassa jos ei lopeta tai et saa vaihtaa tätiä!
Tokivain uhkaus, mutta sen ei tarvi sitä tietää...tai sit meet yksityiselle jos ihan pakko - mutta tauskin ny siihen menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Mitään ei voida pakottaa, mutta luulisi että sinäkin ajattelet itsesi ja tulevan lapsesi jaksamisen puolesta. Kaikkihan ei ole nyt ihan kondiksessa, jos rytmihäiriöitä on.

Jos on useita pieniä muksuja, niin samalla rahallahan tulee kotiin oma pph auttamaan arjessa...

Kotiapua täällä EI voi saada, sitä ei missään nimessä ole tarjolla, joskus olemme ottaneet selvää. Vaihtoehtoina on a) päiväkoti b) päiväkoti ja c) päiväkoti, siinä kaikki. Eikä se paina täällä mitään, mitä vanhemmat itse haluavat ja minkä tietävät olevan perheelleen parhaaksi.

Rytmihäiriöni on todettu vaarattomiksi ja pysyvät lääkityksellä kurissa, en siis ole käsittääkseni kuolemassa, enkä ole edes masentunut...

Alkuperäinen kirjoittaja wera:
Sanot ihan rauhallisesti että hoidat itse, tiedät kyllä iste ettei ne rytmihäiriöt johdu rasituksesta. Ja että hänen painostaminen sua alkaa rasittaa ja jos ei lopeta ni haluat vaihtaa neuvolatädin! (siihenkin on oikeus jos kemiat ei natsaa)!

Tai sanot että jätät käymättä koko neuvolassa jos ei lopeta tai et saa vaihtaa tätiä!
Tokivain uhkaus, mutta sen ei tarvi sitä tietää...tai sit meet yksityiselle jos ihan pakko - mutta tauskin ny siihen menee.

Täällä on kaksi tätiä, toisen luona kävin joskus aiemmin ja se oli kahta kauheampi muori, arvosteli ihan härskisti kaikkea...vaihdoin sitten tähän tätiin, joka minulla nyt on ja muita vaihtoehtoja ei yksityisen lisäksi enää ole.

Vanhemmathan eivät aina tiedä, mikä on hyväksi lapsilleen, siitähän ne huostaanototkin johtuvat. Monen lapsen laittaminen päivähoitoon maksaa melkoisesti ja lisäksi menetät kelatukia. Jos neuvolassa katsovat, että päivähoito on välttämätön, vaadi samantien ilmainen päivähoito ja oikeus pitää kelakorvaus. Lääkärin paperi tarvitaan ja kelalta vielä lausunto. Jos lapsia on kolme, teillä on mahdollisuus saada perhepäivähoitaja kotiin. Päiväkotiin on raskasta viedä lapsia kävellen, mutta jos sinulla on auto käytössäsi, niin sinuna kuitenkin harkitsisin päiväkotiin laittamista. Helppo vaihtoehto sekään ei ole. Meilläkin oli lapsella sopeutumisongelmia (itkuisuutta yms.) mitkä sitten stressasivat enemmän kuin alkuperäinen ongelma.

No höpöhöpö kukaan voi pakottaa laittaan päiväkotiin. On niitä pahempiakin sairauksia kuin lääkkeillä kurissa pysyvät rytmihäiriöt.. sano niin sille tädille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhemmathan eivät aina tiedä, mikä on hyväksi lapsilleen, siitähän ne huostaanototkin johtuvat. Monen lapsen laittaminen päivähoitoon maksaa melkoisesti ja lisäksi menetät kelatukia. Jos neuvolassa katsovat, että päivähoito on välttämätön, vaadi samantien ilmainen päivähoito ja oikeus pitää kelakorvaus. Lääkärin paperi tarvitaan ja kelalta vielä lausunto. Jos lapsia on kolme, teillä on mahdollisuus saada perhepäivähoitaja kotiin. Päiväkotiin on raskasta viedä lapsia kävellen, mutta jos sinulla on auto käytössäsi, niin sinuna kuitenkin harkitsisin päiväkotiin laittamista. Helppo vaihtoehto sekään ei ole. Meilläkin oli lapsella sopeutumisongelmia (itkuisuutta yms.) mitkä sitten stressasivat enemmän kuin alkuperäinen ongelma.

Aivan. Mikäköhän tässä meillä on se "alkuperäinen ongelma", jota voisi verrata tuohon päiväkotiin ja sen tuomiin rasituksiin? En nimittäin oikein tiedä. Minulla ei ole autoa käytössä ja vaikka olisikin, se toisi minulla niin paljon enemmän stressiä, verrattuna tähän tilanteeseen, että SITTEN niitä rytmihäiriöitä varmasti olisikin...jos nyt ovat sidoksissa ylipäätään stressiin.
Olemme aidosti onnellisia, joskin toki välissä väsyneitä pienten kanssa, se on selvää -ja se on vain elämää. En tosin ole näistä ohimenevistä väsymyksistäni edes maininnut neuvolassa.
Saan nukkua erittäin hyvin ja lähes niin paljon kun haluan, mies pitää siitä huolen. Toki olen hereillä päivisin lasten kanssa kun mies on töissä, mutta illat saan nukkua vaikka läpeensä, jos huvittaa.
Jos yöllä joku herättää, mies nousee. Ihan vain siksi, koska hän pärjää vähemmällä unella, eikä meillä yleensä kukaan herättele.
Rakastan lasten kanssa kotonaolemista yli kaiken ja mieskin on tyytyväinen tähän. Lapsetkin nauttivat kotonaolosta, leikkivät ja lauleskelevat paljon...mielestäni se kertoo tyytyväisyydestä?
Ja vaarattomiksi todetut rytmihäiriöni ovat kurissa lääkityksellä.
Mikä tässä on se ongelma...? *pihalla*

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No höpöhöpö kukaan voi pakottaa laittaan päiväkotiin. On niitä pahempiakin sairauksia kuin lääkkeillä kurissa pysyvät rytmihäiriöt.. sano niin sille tädille.

Tätä saarnaa saan kuulla joka kerta, kun käyn neuvolassa. Ihan tosi.
Ja jos meidän elämässä joku tekee stressiä ja väsyttää, se on nimenomaan nämä ULKOPUOLISTEN KOMMENTIT JA ARVOSTELUT JA SE, ETTEI YMMÄRRETÄ. Ei minua lapset stressaa eikä uuvvuta, vaan nämä kaikki tuhannen tätit ja tantat, jotka jaksaa paapattaa ja luoda paineita...

Se on kuulehan luullu se neuvolan täti, että teeskentelet hyvinjaksavaa! Moni ei uskalla tuoda esiin jaksamattomuuttaan ja tottahan se on, että pienten lasten äidit ovat kovilla. Ei neuvolassa ole pakko käydä, jos siitä ja sen neuvoista noin kovan stressin saa.

Ne rytmihäiriötkö ovat nyt siis ainoa syy? Pelkääkö neuvolanhoitaja että saat jotain pahoja rytmihäiriöitä kotona ollessasi? Kysy sinä puolestasi neuvolassa, mitkä ovat neuvolahoitajan mielestä ne painavat syyt miksi lapset pitäisi laittaa päiväkotiin. Oletko varma että pärjäät kotona lasten kanssa? Jos olet, niin eikös vanhemmilla ole ITSE oikeus päättää onko lapsi kotihoidossa vai kunnallisessa hoidossa. Jos olet asiasta varma että pärjäät niin pidä oikeuksistasi puolta. Kukaan yksittäinen ihminen ei voi tulla päättämään teidän perheen asioista. Ota tarvittaessa vaikka yhteyttä asianajajaan. Tsemppiä, voimia ja haleja!

voisin vaikka olettaa että neukka tätisi on vanhan puoleinen.
itse sain kuulla odottaessani toista koko ajan neuvolatädiltä että vanhempi hoitoon sitten kun vauva syntyy (mies reissutöissä). mä tuumasin aina et sen näkee sitten. mutta mä itse kummiskin teen sen valinnan.. kertoi paljon et mistä saa hoitajan hommattua jos siltä tuntuu.

no toinen kun syntyi sama jatkuikin "yllätys yllätys" lasten neuvolan puolella. minun kotikasvatus ideani tyrmättiin heti alkuunsa ja minun voimavarojani vähäteltiin sanomalla. et sinä jaksa hoitaa kahta vaippaikäistä jos miehesikin on lähes joka viikko pois kotoa..

miulla ei ollut tuttavia ollenkaan lähellä kaikki asuivat yli 100km päässä eli tilanteeseeni taisi vaikuttaa aika paljon se ettei ollut tukiverkkoa ympärillä..

olen siis joka kerta (yli vuoden)saanut jankuttaa en vie lapsiani hoitoon, niin pitkään aikaan kun voin hoitaa ne kotona. lopulta ne rupeavat ymmärtämään.. jankkaat vai tarpeeksi paljon ja otat kiitollisena erivaihto ehdot vastaan, kyllä ne joskus luovuttavat

Yhteistyössä