Lapset on päiväkodissa vaikka mulla ja miehellä on vapaapäivä

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Voin ihan reilusti myöntää, että tein aloituksen just noiden "kotiäitifasistien", vai miksi tuolla joku heitä jo nimitti, takia. Mies on tosiaan tapaamisessa ja tulee kotiin joskus vähän ennen kymmentä.

Pitää vähän ravistella niitä!

Itse teen paljon etä-töitä kotona, eli kouluhommia ja poika on silloin hoidossa. Voisin titty tehdä hommat illallakin, mutta poika tykkää käydä leikkimässä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin kun kysyit:
No meitä joiden lapset siellä oikeasti on hoidossa koko päivän se haittaa. Just sellaiset puolenpäivän Nikopetterit sitten kimpoilee ja riehuu siellä kuin ohjukset, eikä ne lapset, jotko oikeasti ovat siellä 10 h päivän hoidossa, saa hetken rauhaa. Just nää Nikopetterit on niitä ongelmalapsia siellä, sysätään sinne vaan purkamaan energiansa ja riehumaan, että kotona voivat sitten katsoa taas loppupäivän telkkaria ja vanhemmat saavat olla rauhassa.

Nyt vaan tekemään sitten sellaisia valintoja, ettei sun lasten tarvi olla 10h päivässä hoidossa! Tuohan on aivan järkyttävän pitkä aika, sinuna en kävisi juurikaan syyllistämään muita vanhempia joiden lapset ovat hoidossa lyhyen aikaa vain silloin tällöin...

Mun lasta ei muuten oo "sysätty" mihinkään purkamaan mitään energioita, vaikka osapäiväisenä päikyssä onkin. Ja voin vakuuttaa, että kotipäivinä esim. ulkoillaan huomattavasti enemmän kuin mitä päiväkodissa ulkoilevat, eli siellä kotona se energiakin sitten purkautuu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja No just:
Alkuperäinen kirjoittaja näin kun kysyit:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiitos taas tästä subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Näin sitä sysätään lapset sinne säilytykseen että itse voidaan viettää rauhallista vapaa päivää. Ja niin varmaan LAPSET halusivat, mitäs muuta teidän lapset saa päättää?

Eipä kauan kestänyt :whistle:

Ketä se oikeasti haittaa, jos lapset itse haluaa mennä päiväkotiin puoleksi päivää? Harjoituksiin, retkelle ja kavereiden kanssa leikkimään.. Ja kun tosiaan ovat vielä seuraavat nelisen viikkoa kotona. Sitä paitsi tää on nyt maaliskuun alun jälkeen eka päivä kun me ollaan molemmat miehen kanssa kotona ja lapset on päiväkodissa.

No meitä joiden lapset siellä oikeasti on hoidossa koko päivän se haittaa. Just sellaiset puolenpäivän Nikopetterit sitten kimpoilee ja riehuu siellä kuin ohjukset, eikä ne lapset, jotko oikeasti ovat siellä 10 h päivän hoidossa, saa hetken rauhaa. Just nää Nikopetterit on niitä ongelmalapsia siellä, sysätään sinne vaan purkamaan energiansa ja riehumaan, että kotona voivat sitten katsoa taas loppupäivän telkkaria ja vanhemmat saavat olla rauhassa.

Parempi se puoli päivää lapsella siellä hoidossa kuin 10h, nyt voisikin alkaa keskustelemaan siitä minkälainen vanhempi antaa lapsen olla hoidossa noin pitkään. Ja turha inistä pitkistä työpäivistä ja-matkoista, omia valintoja kaikki..

Here we go again.

Onks kellään poppareita...

Kiitos taas tästä subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Näin sitä sysätään lapset sinne säilytykseen että itse voidaan viettää rauhallista vapaa päivää. Ja niin varmaan LAPSET halusivat, mitäs muuta teidän lapset saa päättää?

Niin, jotkut lapsethat ovat päiväkodissa vaikka vanhemmat ovat kotona aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Muhahaa:
Voin ihan reilusti myöntää, että tein aloituksen just noiden "kotiäitifasistien", vai miksi tuolla joku heitä jo nimitti, takia. Mies on tosiaan tapaamisessa ja tulee kotiin joskus vähän ennen kymmentä.

Pitää vähän ravistella niitä!

Itse teen paljon etä-töitä kotona, eli kouluhommia ja poika on silloin hoidossa. Voisin titty tehdä hommat illallakin, mutta poika tykkää käydä leikkimässä.

Mäkin olen usein kotona tekemässä koulujuttuja ja lapset on hoidossa, mutta niitä en laske vapaapäiviksi. Mun koulusta 2/3-osaa tapahtuu etänä ja opiskeluni takia lapset siellä hoidossa on joten saavat olla siellä myös silloin kun teen noita etäjuttuja. Mutta tänään en aio tehdä yhtään mitään :D

Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Kyllä se vaan niin kamalaa on jos lapset on joskus tutussa paikassa päivähoidossa, vaikka äiti olis kerran vapaapäivällä kotona. Jos kerran lapset menee hoitoon mielellään, niin mikä tuossa on se ongelma?

Pitäiskö lapset raahata mukaan myös gynekologille ja kampaajalle, koska äidillä on vapaapäivä silloin kun näitä asioita käy hoitamassa?

Mukavaa vapaapäivää, rentoutukaa!

Mutta ajatteleppa miten kamalaa olis jos ne lapsetkin sais kerran pari ylimääristä vapaa päivää. Päiväkoti on lapsille ihan yhtä rankkaa kun vanhemmille työssäkäynti. Se jatkuva meteli ja hälinä rasittaa lapsia ihan yhtä paljon, että kyllä ne lapset myös tarvitsevat välillä sitä ylimääräistä lomaa.

Ja ei tarvitse ottaa gynekologille mukaan, mutta tässä tapauksessa isäkin tuntui olevan kotona.

Ap:n lapsethan ovat kohta jäämässä 4 viikon lomalle. Mitäs pahaa se on mennä kavereiden kanssa leikkimään?

Mä en oo koskaan ymmärtänyt näissä ketjuissa näitä inisijöitä, joiden mielestä just se päiväkodissa pari tuntia oleminen on se kaikista pahin asia, mitä lapselle voi tapahtua... Kummassa tilanteessa siis vanhemmat oikeasti välittävät enemmän lapsistaan:

1) Perheellä ei ole juurikaan tukiverkkoa, mummot asuvat kaukana, lapsia ei juurikaan saada iltaisin ja viikonloppuisin tutuille hoitoon. Tässä tilanteessa vanhemmat ottavat joskus yhteisen vapaapäivän ja vievät lapset tuttuun päiväkotiin.

2) Lapsi on "kotihoidossa", eli siis kaikki päivät hoidossa mummilla ja ukilla, useimmiten myös illat ja viikonloputkin, useita öitä viikossa. Vanhemmat käyvät moikkaamassa lapsiaan, kun kiinnostaa, oli sitten arki tai viikonloppu, päivä tai yö.

Oma perheemme on tapauksen 1) kaltainen, naapurissa asuu tapauksen 2) kaltaisen perheen mummi ja ukki. Ja ei, en todellakaan pode huonoa omaatuntoa viedessäni lapsia välillä päiväkotiin turhaan, varsinkin kun viihtyvätkin siellä oikein hyvin.

Jes, hyvä ap :D. Sul on mun luonto.

Mullakin on esikoinen nyt pk:ssa. Eskarissa tosin, lieventävä asianhaara :saint:. Itse röhnötän kotona kuopuksen ja hoitokoiran kanssa. Kello 12 haen ensin ekasta pk:sta kaverin pojan ja sitten tokasta pk:sta oman lapseni.

Vanhemmuus on 24/7/365 hommaa, mutta ei mun vanhemmuuteni ainakaan ole niin heikoissa kantimissa että se päättyisi jos lapsi ei ole vieressäni. Näinollen voin mainiosti viedä lapset hoitoon muutamaksi tunniksi myös ollessani kotona - ovathan he silti about puolet vähemmän päiväkodissa kuin nämä "meidän Pekkajanina on hoidossa VAIN kun me vanhemmat olemme töissä!"- tyyppien lapset jotka ovat siellä ennen aamukahdeksaa ja jotka haetaan puoli viideltä. Lapsella on oikeus vapaapäiviin ja voi pojat, se oikeus kyllä meillä toteutuu (ja hyvin toteutuukin) vaikka lapset eivät olekaan aina kotona kun äiti tai iskä ovat. Mulla on myös etäopiskelua, kirjallisia töitä yms, ja miehellä "nukkupäiviä " joten kotona olevat lapset eivät aina olisi edes mikään ilo ja onni...

Ettäs tiedätte :xmas:

Mitäs tästä sanotte: me pidetään joskus miehen kanssa treffejä kotona. Mies vie lapset päiväkotiin ja tulee takaisin kotiin. Saadaa pupuilla ihan rauhassa :) Ja sen jälkeen vasta mennään töihin. (Avaa sateenvarjon...)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mummo on täysin eri-asia kun 23 lapsen päiväkotiryhmä. Ja en ole kotiäitifasisti vaan ihan lastentarhanopettaja ja voi olla että minä hoidan just ne teidän lapsukaiset sielä päiväkodissa kun itse ette viitsi. Mä ainakin luulin että vanhemmuus on ihan ympärivuorokautista ja 7-päivää viikossa tapahtuvaa. Mutta niin kun joku tuolla sanoikin että mitä sitä nyt itse kotona hoitamaan kun koko kuukaudesta maksetaan.

Jessus että oot katkeran oloinen tyyppi :-O Onneksi mun lapsen päiväkodissa ei oo noin työhönsä vittuuntunutta porukkaa hommissa. Ei hän tosin ole myöskään 23 lapsen ryhmässä. Mutta mitenkäs niiden sun töiden kävis, jos kaikki lapset ois vanhempineen kotona ympäri vuorokauden ja "7-päivää" viikossa? Loppuuko se vanhemmuus sitten kuin seinään, kun koulu alkaa, vai pitäiskö sun mielestä muksujen olla kotikoulussakin?

Nyt vasta luin lisää tätä ketjua ja hyvät naurut sain, kiitos niistä sinulle! Ja ei, en ole katkeroitunut, vaan pidän työstäni ja ajattelen ensijaisesti lapsia. Mulla on töitä vaikka kaikki lapset ei paikalla oliskaan, onhan kuitenkin valtaosa sellaisia lapsia joiden vanhemmat ovat oikeasti tarvitsevat hoitoa. Ne perheet, jotka jäävät ilman päiväkotipaikkaa tai joutuvat viemään lapsensa kauemmas päiväkotiin näiden "kun me halutaan viettää laatu aikaa miehen kanssa eikä hoitaa omia lapsiamme"- lasten vuoksi voivat ollakkin hieman katkeria. Olen ehdottomasti sitä mieltä että lapsilla on oikeus myös vanhempiinsa ja niihin ylimääräisiin vapaapäiviin ja mielestäni subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi tarkistaa, koska sitä niin monet käyttävät väärin. Jos olisit oikeesti tutustunut varhaiskasvatuksen historiaan, tietäisit mihin tarkoitukseen päiväkodit ovat alunperin perustettu ja ovat sitä ensisijaisesti edelleen, ainoana erotuksena on se että lapsia olisi tulossa hoitoon enemmän kun resurssit sallivat, joka johtaa jatkuvasti suurentuviin ryhmäkokoihin joka taas ei ole eduksi kenellekkään, ei edes sille sinun nicopetterille.

Ja tietystihän jonkun piti rueta omaa sädekehäänsä kiillottamaan. Etätyöt ja opiskelut ovat taas asia täysin erikseen, ei silloin olla kotona hengailemassa vaan tekemässä töitä.

Ai niin ja kun et enää muuta keksinyt niin otit tuon koulu-kortin esille. Jos et sattunut tietämään niin suomessa on oppivelvollisuus joka ei liity mitenkään vanhempien työssä käyntiin. Vanhemmat voivat tehdä mitä lystäävät, mutta lasten velvollisuus on käydä koulussa. Lasten velvollisuus ei ole käydä päiväkodissa.

Mä se vasta olenkin paatunut taparikollinen. Mun lapsi on useinkin hoidossa vaikka mulla ois arkivapaa. Ja jouluviikollakin saa mennä tiistaina 22.12 vaikka itsellä on silloin jo vapaata B) Pääsenpähän rauhassa tekemään viimeisiä jouluostoksia.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Mitäs tästä sanotte: me pidetään joskus miehen kanssa treffejä kotona. Mies vie lapset päiväkotiin ja tulee takaisin kotiin. Saadaa pupuilla ihan rauhassa :) Ja sen jälkeen vasta mennään töihin. (Avaa sateenvarjon...)

Loistavaa, osaatte hoitaa parisuhdettanne ja haluatte olla muutakin kuin Äiti ja Iskä toisillenne :)

Yhteistyössä