Sinun elämästä päätät vain sinä itse ja sinä harkitset päätöksiäsi, niin kauan kuin aikaa tarvit. Olen elänyt vastaavassa suhteessa itsekin ja muistan kyllä nuo jätä se-kommentit. Ne ei auta yhtään ketään!!!
Väkivalta, henkinen ja fyysinen, on suhteessa aina kriisi ja kun on kriisi päällä toiset taistelee, toiset luovuttaa. Oon tullu siihen tulokseen, että väkivaltaiseen suhteeseen jumittuminen on sisäänrakennettua, ei yksikertainen päätös.
Itselläni kävi, niin, että vasta, kun tilanne vähän rauhoittui, pystyin katsomaan asioita ulkopuolisen silmin ja tajuamaan, mitä vaihtoehtoja minulla on. Vaikka lähdin, oli suhteesta irtautuminen todella vaikeaa ja aikaa kului vuosi ennen kuin elin aidosti omaa elämääni.
Muistan kyllä puna poskilla joskus itsekin arvostelleeni väkivaltaisessa suhteessa eläviä, onneksi sain opetuksen.
Nykyään vastaavassa tilanteessa eläviä tulisi mielestäni yrittää auttaa sillä, että vie uhrin ulos, harrastamaan, näkemään ihmisiä => luomaan sitä itsetuntoa ja näkemään omin silmin mitä elämässä voisi olla paremmin.
Voin olla väärässäkin, mutta puhun vain omista kokemuksistani.