kuinka paljon valittaavat neuvolassa painosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sara

Vieras
eli odotan ensimmäistä vauvaani nyt ja minulla on eka neuvola ensi viikolla. ongelma on se että pelkään kuollakseni sinne menoa koska painan 95 kiloa.. kuinka paljon neuvolassa yleensä valittaavat ylipainosta? kokemuksia?

meillä vain mainittiin että ei ole hyväksi paino kovasti nousta raskaude aikana kun kuitenkin suurempi riski tohon raskaus diabetekseen... oikeall ruokavaliolla eli mahdollisimman paljon rasvaa ja sokereita pois ni mulla ei ekassa paino noussut ollenkaan dietti oli tiukka kun oli insuliini monipistos hoitoisena tuo raskaus ajan diabetes. pikkukakkosesta ei ollut ongelmia...

kiitos päivi. onko sulla sit painoa kuinka paljon? mulla kuitenki toi 20 kiloa niin pelottaa kamalasti että lähden itkun kanssa pois sieltä ku olen nyt niin herkkäkin..

Mä painoin silloin 73kg.Ja piti vähentää makeiden syöntiä.Ja piti ruveta diabeetikon dietille.Ettei vaan tule sokeritautia.Tai vauva kasva liikaa.Toisessa ultrassa oli törkeä mies.Kun mussutti mun ylipainosta. :kieh:
En vähentänyt paljoa makean syöntiä.Ei tullut sokeritautia.Poika painoi syntyessään 3170g. :whistle:

Mulle ei valitettu. Ohjeistettiin kylläkin terveellisimpiin elämäntapoihin, tiesinhän toki kyllä jo ne entuudestaankin. Mutta mulla paino putos koko raskausajan, koska jätin herkut pois. Hyvin kannustava oli meiän neuvolantäti, niinkun pitääkin, ei ne sillä mitään voita jos saarnaamaan rupeevat!

Alkuperäinen kirjoittaja sara:
kiitos päivi. onko sulla sit painoa kuinka paljon? mulla kuitenki toi 20 kiloa niin pelottaa kamalasti että lähden itkun kanssa pois sieltä ku olen nyt niin herkkäkin..

Ekan kanssa ei niin paljoa vielä, mutta sitten toisen kohdalla jo ihan riittävästi... En kehtaa kiloja laittaa. :ashamed:

Mutta älä huoli, et sinä mikään "liian painava" raskauteen ole. :) Kaikki sujuu hyvin, ongelmia SAATTAA tulla sydän äänten kuuntelussa, mutta ei ole mulla vaikuttanut runsas vatsanahka ;) siihenkään.

kiitosta vastauksista. pitää vaan yrittää mennä iloisin mielin sinne.. jotenkin vaan ahistaa ku tiedänhän itsekkin että olen ylipainoinen. yritän syödä terveellisesti ja liikunkin joka päivä mut paino vain ei lähde laskemaan..

kiitosta vastauksista. pitää vaan yrittää mennä iloisin mielin sinne.. jotenkin vaan ahistaa ku tiedänhän itsekkin että olen ylipainoinen. yritän syödä terveellisesti ja liikunkin joka päivä mut paino vain ei lähde laskemaan..

sokerirasituskokeeseen joutuu jos painoindeksi on yli 26. Mut sekin vaan sun ja vauvan parhaaks! Ja oo vaan huoleti, luulempa et sullakin on ihan ammattitaitonen terkka, joka saattaa kyllä ottaa painon puheeksi, mutta ei suinkaan saarnatakseen tai ilkeilläkseen, vaan ihan siks et sulla ja vauvalla kaikki ois mahdollisimman hyvin!

Koitat vaan liikkua paljon ja syödä terveellisesti, niin ettei painoo ainakaan kovasti tulis lisää!

Ja JOS nyt niin sattuis, et jostain kumman syystä terkka jotain ilkeiliskin, niin sillekin voi sanoo suoraan, ettet kaipaa saaranaa ja valitusta, vaan pikemminkin ohjeistusta ja neuvoja miten pitää paino kurissa raskausajan! Mut harvassa tommosia nipoja kai enää on!

kyllä tää nyt vähän helpotti. olen vaan nykysi niin kamalan herkkä kaikesta negatiivisesta palautteesta raskauden takia.. mulla on vaan paino juminu tohon 95 kiloon vaikka syön suht terveellisesti ja liikunkin n.tunnin päivässä. pitää jatkaa samaan malliin raskauden ajan niin jospa se paino ei nousis.

Kaksosia odottaessa ei ollut edelliset vauvakilot vielä lähteny. Tai no lähti, mutta tuli pian takaisin ja extrat päälle... Jotain 9 kg tais tulla kaksosista painoa, välillä laskikin, joten en saanut valituksia.

Sokerirasitukseen olisi pitäny mennä, en menny.

joo sokerirasitustesti on mullakin edessä kun painoindeksi on jotain 30.. nyt tulee todella tyhmä kysymys mutta onko sama juoda light mehua kun vettä? siis onko yhtä terveellistä..? kamala jano koko ajan ja vesi auttais turvotukseen mut tekee mieli mehua!!

mulle neuvolatäti vaa jakso mainita et kai sää syöt ja ukoltaki sit jo kysy et syökö se....usko se ku molemmat sanottii et syön ku hevonen =) ja painoo oli lähdös 55kg ja lopus 60kg!!

joo sokerirasitustesti on mullakin edessä kun painoindeksi on jotain 30.. nyt tulee todella tyhmä kysymys mutta onko sama juoda light mehua kun vettä? siis onko yhtä terveellistä..? kamala jano koko ajan ja vesi auttais turvotukseen mut tekee mieli mehua!!

Kaloreiden suhteen periaatteessa ihan sama kumpaa juot, mut on se vesi terveellisempää.

Yhteistyössä