kuinka usein vaihdatte matot, verhot ja huonekalut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
ihan tuosta köyhä perhe ketjusta jäin miettimä'än, kun
yli 6 v vanhat huonekalut oli jonkun mielestä köyhyyden merkki jne

meillä on nimittäin kaikki kotona oleva ylikin 10 v vanhaa tavaraa, myös
matot ja verhot.

Meillä vaihtuu verhot 2-4 kertaa vuodessa, isot huonekalut pysyy niin kauan kuin ne vaan on ehjiä ja hyväkuntoisia. Muita tekstiilejä, päiväpeitot, koristetyynynpäälliset yms vaihtuvat myös usein samalla kuin verhotkin.. Mattoja tuli jossain vaiheessa hankittua n. vuoden välein, mutta nyt on hyvät, ei tarvitse pitkään aikaan ostella.

vaihdan matot? siis ostanko uudet? no ehkä eteiseen/olohuoneeseen tarpeen vaatiessa 2 v välein. uusia verhoja ostan kun huvittaa ja saa halvalla- vuodessa ehkä 4 kertaa. vaihdan verhoja ikkunaan noin 2 kk välein. Huonekalut uusin kun siltä tuntuu, joskus jotain pientä joka vuosi,taasen sama ruokapöytä menee jo 8 vuotta .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaihdan matot? siis ostanko uudet? no ehkä eteiseen/olohuoneeseen tarpeen vaatiessa 2 v välein. uusia verhoja ostan kun huvittaa ja saa halvalla- vuodessa ehkä 4 kertaa. vaihdan verhoja ikkunaan noin 2 kk välein. Huonekalut uusin kun siltä tuntuu, joskus jotain pientä joka vuosi,taasen sama ruokapöytä menee jo 8 vuotta .

Vaihdat verhoja noin 2 kk:n välein... saanko kysyä MIKSI? Meidän naapurin akka vaihtelee verhoja kuukauden välein ja pidän sen käytöstä aivan sairaana.

Mun mielestä sellaisia huonekaluja ei pidä hankkia, joita pitäisi vaihtaa kuuden vuoden välein. Suurin osa huonekaluista tuota vanhempia ja nuo uudemmatkin aion pitää ihan minimissään tuon 6 vuotta, mieluummin muutaman vuosikymmenen. Verhot, matot yms ovat suurin osa useamman vuoden vanhoja. En vain osaa ostaa niitä siten, että vaihtaisin jatkuvasti. Mun mielestä niidenkin pitää kestää. Lisäksi joskus vaihdellaan vielä sisarusten ja vanhempien kesken, mikä sopii kenenkin sisustukseen. Ja toisinaan taas 20 vuotta vanha verho sopii jälleen yllättäen hyvin ikkunaan.

Meillä on aina samat verhot ja matot lattioilla, en muista millon oisin viimeksi vaihtanut.. Tai no eteiseen ostin uuden maton kun entisen kuosi ei ikinä miellyttänyt ja sattui kivempi vastaan. Muuton yhteydessä vaihdettiin keittiönpöytä isompaan, mutta huonekalut on muuten samoja. Mut ei meillä mitään vaihtoverhoja tai -mattoja ole enkä ole kokenut sitä ongelmaksi, hankkisin kyllä jos haluaisin, ja jos olis tilaa säilytellä niitä.

Rempan myötä osa huonekaluista hankittiin vuonna 2002. Ne onkin sitten niitä uusimpia. Keittön ruokailuryhmä ainakin 15v vanha, muuten hyvä mut pitäis nyt maalata. Verhot on myös vuodelta 2002-2003, eteiseen ja keittöön vaihtelen kaksien eri verhojen välillä, eli puol vuotta pidän molempia.

Meillä on koiria, joten matot on kovalla kulutuksella, niitä pitää myös pestä useammin, joten niitä on pakko parin kolmen vuoden välein ostaa. Ostakin kyllä suht edullisia, että on varaa vaihtaa.

Viimeisin hankinta kotiin on päiväpeitto, edellinen 2v vanha josta en tykännytkään pidemmän päälle. Sitten hankin uudet sohvatyynyt ja torkkupeiton, mut ne löytää paikkansa vasta lähempän joulua.

Verhot vaihdetaan kerran pari vuodessa mutta siis samoja verhoja vaihdellaan. Matot vaihdetaan kans kerran pari vuodessa, tarpeen mukaan. Jouluks puhtaat ja keväällä "kesämattoihin". Mutta siis uusia ei osteta kuin tarpeeseen, noin kerran kahdessa vuodessa ostetaan matto. :whistle: Huonekaluja ei vaihdeta muuten kuin jos menee rikki. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
me ollaan sit tosi köyhiä kun osa huonekaluista 1800-1900 luvulta :D

Niin ootte :D

ei mene oikein mun jakeluun noi köyhyyskriteerit tuolla toisessa ketjussa (muutamat kriteerit, kyllä mä tiedän että on oikeasti köyhiä ihmisiä, mutta
valittajat niitä ei yleensä ole)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
me ollaan sit tosi köyhiä kun osa huonekaluista 1800-1900 luvulta :D

Niin ootte :D

ei mene oikein mun jakeluun noi köyhyyskriteerit tuolla toisessa ketjussa (muutamat kriteerit, kyllä mä tiedän että on oikeasti köyhiä ihmisiä, mutta
valittajat niitä ei yleensä ole)

Juu, niin varmaan olette ;) Onko teidän talokin noin vanha?

Mä taas olen pähkäillyt, että kannattaisiko VAIN 6 vuotta vanha sohva laittaa pois. Meille se on vielä "uudehko" tai pikemminkin ei vanha ainakaan. Tarvittais vaan mieluummin vuodesohva tällä hetkellä, että vois majottaa yövieraita tarvittaessa.

matot vaihdan silloin kun pesulaan lähtevät, eli kun peseminen tuntuu tarpeelliselta. ei minulla ole erikseen juhannus tai joulu tai edes kesä tai talvimattoja. Verhoja vielä harvemmin kun on oikeastaan ne yhdet ja ainoat käyttöverhot kussakin ikkunassa (sen verran vaativa olen verhojen kanssa että viimeksikin sain monta kauppaa kiertaa ennen kuin löytyi). sohvat, ruokapöydät yms ostan sellaset että ne kestää ja kelpaa vuosikausia. tarpeeseen niitäkin on vain ostettu. abt 15 v vanha kirjahylly kaipaisi uusimista kunhan sopiva löytyisi, mutta ehkä kuitenkin harkitaan telkkarijuttu siihen samaan pakettiin ja huonejärjestyksen muuttamista josko tehtäisiin kirjasto plus dvd levyjen yms säilytys tuonne meidän vieraskammariin eli vanhimman entiseen huoneeseen.

Yleensä säästän etukäteen (pitkäänkin), jotta saan ostettua laadukkaan huonekalun tms. Ajatuksella että ei tarvitse lähivuosina vaihtaa. Mielestäni tämä on tullut ehkä jopa halvemmaksi kuin jatkuva vaihto. Esim. tyynyt sängyllä on sisustusliikkeestä vuodelta 1999 ja aivan loistavat edelleen. Päiväpeitto vuodelta 2002 ja teetetty samaisessa liikkeessä, ei tarvetta vaihtaa aikoihin... Matto on ostettu käytettynä siskolta (ovh 1800e) ja toivottavasti kestää toiset viisi vuotta ainakin... Työpöytä on ostettu kun muutin pois kotoa kymmenen vuotta sitten ja seuraavaksi siirtyy lapselle työpöydäksi. Eli mun mielestä kannattaa satsata laatuun vaikka sitten kestää pidempään hankkiminenkin (uutta sänkyä varten säästin vuoden), on ekologisempaakin ettei tarvitse usein vaihtaa..

Mä tähtään ennemmin sellaiseen suuntaan, että ostan kerralla kallista ja säilyttämisen arvoista. Että ei tarvi vaihdella. Kummitätini juuri vuosi sitten verhoilutti 60-luvulla ostamansa divaanin uudestaan. Mun ajatukseni on samansuuntainen - että huonekalut vois jättää perinnöksi lapsille, ja että niissä arvo pysyis. Ei siis mitään Ikeaa.

Muuton yhteydessä vaihdettiin lastulevykalusteet umpipuisiin. Tekstiilejä vaihdan jos tulee jotain kivaa vastaan. Sohvasta en aio luopua vuosikausiin, se on unelmahyvä, ja ostettu pari vuotta sitten kirpparilta 60 eurolla.

Ei oo mitään syytä tuhlata ja haaskata ja ostaa vaan ostamisen ilosta.

Yhteistyössä