Kuinka vaarallista oikeasti on äidin stressaaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee

Vieras
Mulla on kaveri joka sai lapsen pari viikkoa sitten. Alunperin sen piti lopettaa tupakointi kun tulee raskaaksi mutta totesi sitten että se äidin stressaaminen on sikiölle haitallisempaa joten hän tyytyy vähentämään tupakointia. Mitä ei loppupelissä sitten tehnyt sitäkään kun tupakoiden laskeminen ja välien pidentäminen stressasi sekin.

Imetyksen lopetti lapsen ollessa 3 päivän ikäinen, koska koki sen stressaavaksi. Oli raskasta pitää lasta rinnalla pitkiä aikoja ja kun pulloista sai nopeasti syötettyä niin on sitten parempi äiti kun ei ota paineita imetyksestä. Maitoa tuli kyllä reilusti, mutta ei halunnut sitä edes pumpata varastoon kun sekin oli stressaavaa.

Ekan kerran kävi viihtellä vauvan olessa 2 viikkoa, lapsi jäi mummolle hoitoon. Kotona olo ahdisti ja on lapselle parempi että äiti saa rentoutua rauhassa. Samoin mummoa hälytetään lasta katsomaan päivittäin kun äitiä stressaa yksin kotona olo ja hänen täytyy päästä yksin jonnekin. Mummo on myös usein siellä yötä että tuore äiti saisi nukkua rauhassa kun vauva-arki on muuten niin stressaavaa.

Mä vaan jäin miettimään mitä tuosta loppupelissä tulee jos äiti ei hänen mielestään saa missään asiassa stressaantua, väsyä tai ahdistua. Mun mielestä ne kuuluu vaan osana äitiyteen. On hyvä saada apua jos alkaa oikeasti väsyä, mutta toi lähtökohta ettei koskaan saisi stressata mistään on mun mielestä aika outo.

Alkuperäinen kirjoittaja :
:( Ei tainnut olla ihan oikea ratkaisu hankkia lasta kun noin vaikeelta kuulostaa.

Suoraan sanottuna olen samaa mieltä. Tää kaveri on elämänsä muissakin asioissa ollut sellainen joka luovuttaa kaikessa heti kun tulee jotain vastoinkäymisiä. Puheet on aina suuret mutta monta koulua on jäänyt kesken ja työsuhteet loppuneet lyhyeen, parisuhteet ei kestä.

Nyt se sitten päätti että haluaa lapsen muttei miestä. Mä kyllä varoittelin että yh arki ei ole helppoa mutta kyllä hän kuulemma tekee kaiken lapsensa eteen! Kyllä sauhusi kovatsi tupakoinnin lopettamisesta ennen raskautumista, mutta siihen sekin jäi. Samoin aikoi imettää pitkään ja lapsentahtisesti, muttei sekään ollut sitten kivaa.

Mun vaan käy sääliksi sen äitiä jolla on kotona pari teiniä hoidettavana ja nyt joutuu hoitamaan lapsenlasta minkä omilta töiltään kerkeää.

Ihmettelen vaan et eikö ne polttavat äidit sitten muka stressaa polttaessaan mitä se lapselle mahtaa aiheuttaa? jääny vähän semmonen kuva et näitä äitejä pitäs joka paikassa paijata miten hienoja ihmisiä ne on ja polttamisesta ei saa mainita sanaakaan ettei tuu äitille paha mieli.

Niin epätäydellistä on elämä. Mutta hyvähän on, että mummo auttaa. jos yh niin parempi, että on joku joka auttaa kestämään. virhe varmasti oli hankkia se lapsi, mutta nyt pitää ajatella lasta. Tuttavapiirissä samanoloinen tapaus, hänet omat vanhemmat ovat kasvattaneet avuttomaksi pelastamalla jokaisesta pulasta. Nyt nämä vanhemmat saavat hoitaa lapsensa lapsen elatuksen.

Voi kurjuus :( Toi kuulostaa siltä, että on löytänyt kelvollisen tekosyyn omalle saamattomuudelle.

Sinänsä olin tulossa sanomaan, että uskon stressin vaikuttavan etenkin raskausaikana ja ehkä se tarttuu herkästi vielä pikkuvauvaankin. Mä ja sisko ollaan synnytty molemmat etuaikaisina. Äiti ei ole ylipainoinen eikä ole koskaan tupakoinut. Sen sijaan on kovin stressaantuvaa sorttia. Eihän sitä varmaksi tiedä, keskosuus voi johtua ihan muusta, mutta mahdollisena pidän stressin vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Onko lapsella isää?

Ei ainakaan tässä vaiheessa. Se äiti tosissaan lähti baarista etsimään seuraa nimenomaan raskautumistarkoituksessa mitä ei miehelle kertonut. Puolusteli tekoaan sillä ettei meinaa koskaan vaatia mieheltä mitään.

Nyt on sitä mieltä että on miehen oma vika kun ei käyttänyt kumia. Joku päivä on vaatimassa isyystesteihin ja sitten taas tykkää että olkoot. Mies ei ole asiasta yhtään innoissaan eikä toistaiseksi halua edes vauvaa nähdä.

Yhteistyössä